Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juni 2010 #1 Skrevet 26. juni 2010 Jeg skal opprette en blogg, men trenger copyright på bilder og lignende. Hvordan får jeg det? Funker det best i blogg.no, eller i blogspot.com eller...?
minni123 Skrevet 26. juni 2010 #2 Skrevet 26. juni 2010 Du kan jo bruke en HTML kode som gjør slik at ingen kan høyreklikke på bloggen din. Men husk at alle kan ta Print Screen uansett. Det beste tipset jeg kan gi deg er å merke alle bildene dine, enten med skrift eller vannmerke, med navnet ditt. Også merke på bloggen at det er ulovlig å stjele ditt materiale.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juni 2010 #3 Skrevet 26. juni 2010 OK takk noen som har en slik HTML-kode for copyright?
minni123 Skrevet 26. juni 2010 #4 Skrevet 26. juni 2010 <script language="JavaScript"> // distributed by http://hypergurl.com <!-- var popup="Sorry, right-click is disabled.\n\nThis Site Copyright ©2000"; function noway(go) { if (document.all) { if (event.button == 2) { alert(popup); return false; } } if (document.layers) { if (go.which == 3) { alert(popup); return false; } } } if (document.layers) { document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN); } document.onmousedown=noway; // --> </script>
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juni 2010 #5 Skrevet 26. juni 2010 Å tusen takk, hvor legges den inn? På stilsettet eller på widgets?
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juni 2010 #6 Skrevet 26. juni 2010 Får den ikke til å fungerer, lurer på om jeg har lagt den inn feil. Nederst på stilsettet...
Inx Skrevet 26. juni 2010 #7 Skrevet 26. juni 2010 (endret) Tullete løsning. Du har "copywright" på det du publiserer og bilder som du har tatt, med mindre du selv har frigitt/fraskrevet deg den retten sånn har i hvert fall jeg forstått det. Å bruke et lite javascript for å blokkere høyre klikk er bare plagsomt og ingen forsikring mot misbruk. Endret 26. juni 2010 av Inx
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juni 2010 #8 Skrevet 26. juni 2010 Ja, det er egentlig bare tull. Hvis man virkelig vil ha et bilde fra en side det ikke kan "lagres som", så tar folk bare print screen uansett. Spørsmålet er vel kanskje hvor mange vet om det eller tenker på det? Men det er vel muligens bare folk som kun bruker internett til å "lese avisen" som ikke vil vite om det uansett. Og nå i dag så finnes det alternative nedlastingsprogrammer for nettlese også som jeg vil tro blokkerer den muligheten også og lar folk laste ned uten å bruke print screen. Så egentlig så gjør man bare mer jobb for seg selv til ingen nytte.
Anjah Skrevet 26. juni 2010 #9 Skrevet 26. juni 2010 Kom til å tenke på åndsverkloven. Altså: "Åndsverkloven (fullt navn Lov om opphavsrett til åndsverk m.v., forkortet åvl) av 12. mai 1961 er den sentrale loven innenfor rettsområdet opphavsrett. Loven gir opphavsmann eierskap til sine verk, og forbyr uautorisert kopiering av andres åndsverk. I tillegg til egentlig opphavsrett regulerer loven også de såkalte nærstående rettighetene, det vil si rettigheter som er nært relatert til opphavsrett. Viktige rettigheter innen denne gruppen er blant annet katalogvernet (inkludert databasevern), rettigheter til pressemeldinger, sitatrett og fotografirett. Se nærmere lovens kapittel 5." Alt som man selv har laget, eier man.
Jade Skrevet 26. juni 2010 #10 Skrevet 26. juni 2010 Det beste er å vannmerke bildene dine, og ikke legge de opp i stor størrelse!
feuerstein Skrevet 26. juni 2010 #11 Skrevet 26. juni 2010 Deaktivering av høyreklikk via javascript virker kun til jeg deaktiverer javascriptet ditt Selv om jeg ikke gidder å deaktivere javascript havner bildene (og evt. musikk/lyd osv) i cache, så jeg får tak i det uansett.
mocci Skrevet 28. juni 2010 #12 Skrevet 28. juni 2010 Det beste er å vannmerke bildene dine, og ikke legge de opp i stor størrelse! Hvordan vannmerker man bildene? Må man ha et bilderedigeringsprogram?
Gjest Awsome Skrevet 28. juni 2010 #13 Skrevet 28. juni 2010 (endret) Hvordan vannmerker man bildene? Må man ha et bilderedigeringsprogram? Ja. Paint eller PhotoScape (gratis) funker fint. Skriver navnet mitt/navnet på bloggen på mine bilder som eg ikkje vil skal stjeles. Helst midt på bildet så det ikkje kan beskjæres bort. Endret 28. juni 2010 av Awsome
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå