Gå til innhold

Kolikk for voksne


ablaze

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med "anfall" av magesmerter i et par år nå. Episodene kommer et par ganger i året, men noen ganger kun med dagers mellomrom. Smertene begynner fra null og kommer gradvis. På det værste ligger jeg og vrir meg og har flere ganger reist til legevakten. Den ene gangen fikk jeg en sprøyte legen kalte kolikksprøyte. Smertene gikk bort etter en stund, men jeg vet ikke om det var sprøytens skyld.

Smertene er på blindtarmsiden, men det er ikke blindtarmen (en eller annen trykktest sjekket det (vondt når jeg trykker - ikke når jeg slipper eller noe sånnt)).

Dagen etterpå er jeg skikkelig øm i hele mageregionen og få ekstra vondt når jeg løfter høyre fot(!) (som når jeg står på golvet og skal ta på meg buksa.)

Fastlegen tok en GU dagen etter den ene gangen, men fant ingenting. Han sendte meg også til ultralyd for å se etter gallestein o.l. men de fant heller ingenting.

To dager etterpå er jeg helt fin.

Jeg lurer vel egentlig på om noen her har opplevd noe lignende og evt om noen vet om tips og triks for å hindre/stoppe det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne få fryktelige luftsmerter da jeg var litt yngre, men nå skjer det heldigvis sjeldnere.

Det som hjalp meg ganske godt var rett og slett å spise en teskje karvefrø. Te laget på karve fungerer like godt. Karven løser opp luften, man kan nesten merke at luftboblene sprekker, og smertene blir borte.

Jeg var spesielt plaget hvis jeg spiste frukt eller iskrem (!) før jeg hadde spist annen mat om morgenen.

Lykke til - jeg kan nesten kjenne hvor vondt du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Kan bare stille meg bak Brunhilde her, jeg synes også jeg kan føle det. Jeg har hatt kolikksmerter innimellom siden jeg var barn, og har vel i grunnen bare akseptert at det er sånn. Følelsesmessige påkjenninger/stress er den verste utløseren for min del, jeg merker ingenting på mat. Det kan gå månedsvis mellom hver gang, eller det kan komme tettere en periode.

Karvetipset skal jeg sannelig prøve, takk for det! :)

Ellers fikk jeg malurttinktur av noen (noen dråper i litt vann)en gang jeg fikk kolikk hos dem, og det løste faktisk opp smertene etter hvert. Men jeg har ikke prøvd å få tak i det siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg skal se om jeg får tak i karve og malurt-ettellerannet for å ha det stående til neste gang (lenge siden nå - bank i bordet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...