Gå til innhold

Hvor lenge får deres 15 åringer være ute?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest
Skrevet

Evig kamp her hjemme om dette emnet. 15 Åringen min vil være ute på natten å kjøre bil med de "store guttene"! det er kul og alle får lov til det!!! Får de virkelig det???? kan ikke tro det,men men...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Da jeg var 15-åring selv for tre år siden husker jeg at jeg skulle være hjemme innen midnatt i ferier og helger. Jeg så på det som ganske kjedelig da fordi jeg følte at alle andre var ute mye lenger enn meg, men det var jo heller et fåtall. Iallefall av de på min egen alder..

Når jeg ser tilbake er jeg rimelig glad for at mamma ikke lot meg være ute å kjøre bil midt på natta med eldre gutter. 15-åringer har ikke noe å gjøre i en bil midt på natta de vel..

Skrevet

Vår 14,5 åring (gutt) har innetid kl 22.30 i ferier/helger. Han er sjelden ute så sent hvis det ikke er kamp langt unna, så vi har ikke fått noen protester på dette. Ute om natten hadde vært totalt uaktuelt her i huset.

Skrevet

Min 15 åring hadde ikke fått være ute og kjørt bil på natten, og jeg er veldig glad for at han ikke har venner som har bil. Storebroren har bil, og da får han gjerne være med ut, omd e skal noe på kvelden. Som for eksempel kjøre til en bensinstasjon ol, men de kjører ikke rundt bare for å kjøre.

Når han er hos venner, får han være ute til 1-2, men så bor vi på landet, og alle kjenner alle, og vi vet hvor han oppholder seg. De er ofte her også, og da går vennene ofte hjem i 2 tiden på natten.

Hadde vi bodd næremere byen, ville innetiden vært 23.00-23.30.

Skrevet

har aldri hatt innetid til mine gutter i den alderen, det har aldri vært et problem, som regel sitter/satt de i kjelleresn her og spilte med kompisene. Hadde ikke tillatt at 15 åringen kjørte rundt om natten med eldre kompiser. En nabojente på 16 ble drept for et par år siden i en bilulykke med kammerater..

Skrevet

Heisan :-)

vi har også en 15-årig gutt i huset, han er som oftest hjemme, men når han er ute med venner får han være det til i 1 - 2 tiden i helga,på skoledager skal han være hjemme i ti-tiden, og jeg vet alltid hvor han er. Han tar det som en selvfølge at vi vet hvor han oppholder seg og hvem han er sammen med. Jeg hadde aldri gått med på at han fikk kjøre rundt i bil med eldre gutter, hverken hverdag eller helg. Tror det er viktigere enn noen gang at barna har grenser og ansvarsfulle voksne som er til stede og bryr seg, både om egne barn og barnas venner

Skrevet

Vår 14,5 åring (gutt) har innetid kl 22.30 i ferier/helger. Han er sjelden ute så sent hvis det ikke er kamp langt unna, så vi har ikke fått noen protester på dette. Ute om natten hadde vært totalt uaktuelt her i huset.

Ikke at jeg skal blande meg for jeg har jo overhode ikke noe med det, men er ikke 22.30 litt tidlig helgen?

Om sommeren har ikke solen gått ned enda en gang og flere filmer på kinoen kan jo vare lenger enn til halv elleve.

Kommer vel kanskje ann på hvor man bor også, da. Her jeg bor er det ikke akkurat så farlig så om man går ute på natten så møter du sjeldent på noen mennesker og om man møter på et menneske eller to er det en som lufter bikkja..

Da jeg var femten ( ja..som er for 2 år siden :rødme: ) hadde jeg ikke noen "innetid" har vel heller aldri hatt det, men så klart hadde jeg ikke kunne gått ute klokka tre på natten som 11 åring da..

Men å kjøe rundt med eldre gutter ? Tror ikke mamma hadde likt at jeg hadde gjort det nå en gang, men hun hadde nok ikke nektet meg det. Men som 15 åring er jeg heller litt usikker.

Skrevet

Der jeg kommer fra får man lov til å gå på bygdafester når man er konfirmert. De som arrangerer disse festene er ofte det lokale ungdomslag eller bygdalag. Etter at jeg ble konfirmert ble jeg fort aktiv i mitt ungdomslag og ble da med på å arrangere endel av disse festene. Var jeg med å arrangere kom jeg vel hjem sånn ca mellom 3 og 4 på natta. Festene varte til ca kl 2. Var jeg festdetager var jeg som regel i 2-tida. Sjelden jeg ble med på nacspiel.

Med denne bakgrunnen reagerer jeg ikke på at 15-åringer er oppe til 2-3 en og annen helg. Hver helg blir vel mye. I denne alderen sett vi på på bilen til noen eldre gutter. Dette var gutter som foreldrene våre kjente, så det fikk vi aldri noen restriksjoner på faktisk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at noen er foreldre for barna sine. Jeg kjenner folk som har null grenser og som t.o.m fester med sine 15-16-17 åringer. Helt vilt ja!

Skrevet

Ikke at jeg skal blande meg for jeg har jo overhode ikke noe med det, men er ikke 22.30 litt tidlig helgen?

Om sommeren har ikke solen gått ned enda en gang og flere filmer på kinoen kan jo vare lenger enn til halv elleve.

Kommer vel kanskje ann på hvor man bor også, da. Her jeg bor er det ikke akkurat så farlig så om man går ute på natten så møter du sjeldent på noen mennesker og om man møter på et menneske eller to er det en som lufter bikkja..

Da jeg var femten ( ja..som er for 2 år siden :rødme: ) hadde jeg ikke noen "innetid" har vel heller aldri hatt det, men så klart hadde jeg ikke kunne gått ute klokka tre på natten som 11 åring da..

Men å kjøe rundt med eldre gutter ? Tror ikke mamma hadde likt at jeg hadde gjort det nå en gang, men hun hadde nok ikke nektet meg det. Men som 15 åring er jeg heller litt usikker.

Foreløpig er ikke 22.30 for tidlig, da hadde han nok gitt beskjed. Filmene varer lenger enn det hvis man går på 9eren, og det gjør han ikke. Vi bor i en stor by, med mange "farer" og med en far som jobber i barnevernet og en mor i rusomsorgen så ser vi nok til å legge til rette for at våre barn skal få en bedre sjanse til et bedre liv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte være inne til midnatt i ferier og helger, da jeg var 15.

Skrevet

min på 14 må være inne til 22.30.Om det skulle være noe spesielt,kan vi snakke om saken.

Ellers i skoleuka er innetid kl.21.30 Da pga dusjing spising osv.Mulig vi justerer dette etter sommerferien.

Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg kjører ikke med faste tider, men avtaler etter hvor de er, hvem de er sammen med og sånt noe. Vi bor litt kronglete til, så jeg henter ungene eller avtaler med andre foreldre.

Skrevet

Jeg hadde ikke innetid i helgene da jeg var i den alderen, men det begrenset seg selv hvor lenge jeg var ute, da jeg hadde treninger/øvelser i helgene. Men selv om jeg ikke hadde innetid, og jeg kommer også fra et sted hvor man begynte å gå på fest som nykonfirmert, hadde jeg en regel å forhlde meg til, og det var at jeg ikke fikk sitte på med annen ungdom som hadde forholdsvis fersk lapp på natterstid. Gjorde jeg det, ville jeg fått strenge innetider til jeg var bortimot 50,tenker jeg. :ler:

Å la ungdom sitte på med folk med fersk lapp på natterstid er virkelig skummelt. Mye ulykker, endel rattfyll, fartsgrenser testes, konsentrasjonen er ikke på topp.

Gjest fireflies
Skrevet

Da jeg var 15 (jeg er nå snart 19), hadde jeg innetid til 22.30 i ukedagene, og 24.00 i helgene. Da det faktisk var slik at de fleste av mine venner fikk være ute mye lenger enn meg, førte selvsagt mammas ordning til helvettes mye krangling oss imellom. Det endte til slutt med en ordning som funket veldig greit for både meg og henne:

Hvis jeg skulle være ute til lenger enn tolv, skulle jeg ringe til mamma og si ifra om hvor jeg var, hvem jeg var med, og hva jeg gjorde. Sålenge hun fikk høre at alt var i orden, så var det ikke noe problem at jeg var ute lenger enn til tolv.

Skrevet

Da jeg var på den alderen, gikk på u-skolen, fikk jeg være ute til rundt midnatt. Da kom mamma å henta meg :)

Er bare glad for det jeg :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her er det et veldig tøft ungdomsmiljø, med natteravn, utekontakt og politi patruljerende hver eneste kveld, stort sett året igjennom.

Min 15-åring får derfor ikke være ute etter 21.30, uansett om det er sommer eller ferie.

Hun kan være hos venner etter den tid, men blir da hentet når det er leggetid for oss foreldre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min blir straks 16, vi bor i én av de største byene.

Vi praktiserer innetid 21.30 når det er skoledag neste dag. Det er utgangspunktet, men dersom det skjer noe spesielt han ønsker å være med på, avtaler vi.

23.30 er utgangspunktet i helgene, men dersom det er noe konkret han skal (kinobesøk, fest hos venner etc), gjør vi konkrete avtaler. Dette skjer kanskje én kveld i måneden.

Han er en sosial og aktiv gutt som er med på det som skjer. Han har venner som ikke har innetider overhodet, men det virker ikke som om han ønsker å ha det slik selv. Han forteller om jevnaldrende som fester til langt utpå morgenen omtrent hver eneste helg, men han ser ut til å sette pris på de reglene vi sammen har laget. Så får vi se hvor lenge akkurat dét varer. :fnise: Uansett, så lenge han er under atten, kommer jeg til å praktisere innetider/avtaler om eventuelle utsettelser. Jeg mener det er en viktig del av det å være forelder til ungdom i denne alderen. Tror vi gjør dem en tjeneste, selv om de kanskje ikke ser det selv før i ettertid.

Skrevet

En femtenåring som må inn 21.30 i helga? Stakkars..

Selv fikk jeg være ute til 02.00 på lørdager da jeg var 15-16 år. Jeg synes dette var "tidlig" da mange av mine venner fikk være lenger ute. Men jeg er glad for at mine foreldre var litt (passe) strenge da jeg var yngre. Vi var som oftest på fest hjemme hos hverandre og jeg ble som regel hentet. Men nå er ikke jeg fra en veldig stor by heller, og jeg vil si miljøet er bra.

Skrevet

Foreløpig er ikke 22.30 for tidlig, da hadde han nok gitt beskjed. Filmene varer lenger enn det hvis man går på 9eren, og det gjør han ikke. Vi bor i en stor by, med mange "farer" og med en far som jobber i barnevernet og en mor i rusomsorgen så ser vi nok til å legge til rette for at våre barn skal få en bedre sjanse til et bedre liv.

Ikke for å kritisere eller noe, men mener du da at det er større fare for de som er ute senere enn dette å begynne med rusmidler? Siden dere arbeider med dette, burde du vite at det ikke har noe med klokkeslettet å gjøre, for ruse seg kan de vel fint klare tidligere på kvelden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...