Gå til innhold

Billettkontroll i Oslo og student-Flexuskort

Pearly

Anbefalte innlegg

Jeg er student, men ikke i Oslo. Får låne et student-Flexuskort av en vennine. På Ruter sine sider står det at det er lov, men at jeg må kunne vise til at jeg har rett til lik student-moderasjon.

Betyr det at jeg ikke har lov til å bruke det da, siden jeg er student et annet sted? Hvordan foregår kontrollene egentlig, pleier man å måtte vise studentkortet sitt sammen med Flexuskortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Airi Chikako

Personlige billetter gjelder bare sammen med ID-kort med foto, står det på mitt flexuskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Dette lurer jeg også på.. jeg har vanlig flexus-kort, men skjønner ikke hva jeg gjør lissom :klø: Jeg er blond nemlig.. Fikk beskjed på narvesen at jeg må registrere meg på ruter.no, men der spør de om kundenr.. hva er det? har ikke noe kundenr jeg.. Ah, hvorfor gjør de det så vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlige billetter gjelder bare sammen med ID-kort med foto, står det på mitt flexuskort.

Ja, jeg funderte litt på det også, men samtidig står det på Ruter ("Hverdagen med kortet" --> "Kan jeg låne bort reisekortet"?) at man kan låne bort reisekortet. Er så mye rart med Ruter at jeg ikke vet hva jeg skal tro.

Hun jeg låner av sier at man kun trenger å validere kortet ved kontroll, men jeg tenkte å spørre her også, siden boten er dyr :( Skjønner ikke hvorfor ikke jeg ikke får studentrabatt hos dem, er jo like fattig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentbillettene på Flexuskortene er fremdeles personlige så du kan ikke bruke din venninnes kort.

I kortet er hennes fødselsdato registrert og dersom det kommer en kontroll så sjekker de om fødselsdatoen på kortet er den samme som på din legitimasjon.

Om den ikke er det får du 900,- i bot,muligens også 1500,- for forsøk på svindel.

Student billetten er den eneste billetten som fremdeles er personlig, alle andre billetter er upersonlige og kan deles.

Dersom hun hadde hatt papirkort ville hun hatt ID-kort med bilde med sin studentbillett. Flexuskortet har bare fødselsdatoen. Så hvis du tilfeldigvis har samme fødselsdag som venninna di så får du ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Airi Chikako

Ja, jeg funderte litt på det også, men samtidig står det på Ruter ("Hverdagen med kortet" --> "Kan jeg låne bort reisekortet"?) at man kan låne bort reisekortet. Er så mye rart med Ruter at jeg ikke vet hva jeg skal tro.

Hun jeg låner av sier at man kun trenger å validere kortet ved kontroll, men jeg tenkte å spørre her også, siden boten er dyr :( Skjønner ikke hvorfor ikke jeg ikke får studentrabatt hos dem, er jo like fattig...

Det gjelder selvsagt ikke personlige kort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å registrere dere på ruter kan dere gå til minruter.no. Der finnes en link som heter "Etterregistrering av reisekort" Når du klikker på den må du oppgi reisekortnummer, det er det 16 sifrede nummeret på baksiden av kortet ditt og ønsket navn på kortet. Om det er du som bruker kortet skriver du bare ditt eget navn der.

Du registrerer deretter deg selv med navn osv. og får tilsendt en link på e-mail som du må klikke deg inn på for å aktivere "MinSide"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo navnet hennes på kortet, jeg ble bare litt forvirret pga den nettsiden jeg henvendte til tidligere. Synes systemet her i Oslo er vanskelig. Tok meg litt tid å finne ut at jeg ikke telles som student her. Synes det er dumt å ha så høye gebyrer for sniking når informasjonen deres er så godt bortgjemt eller tvetydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At navnet hennes står på kortet er ikke noe problem, ei heller at hennes fødselsdato står i kortet så lenge det er en av de upersonlige billettene som er lastet inn. Det er billetten som er viktig, ikke hve som eier kortet. Så for å rette på meg selv: du kan gjerne bruke kortet til venninna di, men billetten du laster inn må være upersonlig. Altså ikke studentkort :)

At studentrabatten i Oslo og Akershus ikke gjelder for studenter tilknyttet studiesteder andre steder i landet er det ikke Ruter som har bestemt, men Oslo Kommune og Akershus Fylkeskommune.

Ta diskusjonen med politikerne. :ler: Jeg er forøvrig helt enig i at det ikke burde ha noe å si. En student er like blakk samme hvor en studerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt svar på spørsmålet: Du har ikke lov til å låne din venninnes studentkort og vil få bot om du blir tatt i kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...