Gå til innhold

Skjule stor flatskjerm

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi trenger ny TV! Den gamle (i følge meg, akkurat passe store) 37" skal flytte til hytta og filmentusiasten i huset ønsker seg en litt større; minium 42", muligens opp mot 50".

Jeg kan være enig i at vi trenger en litt større TV, da sofaen står plassert et stykke fra TVn. Likevel kjenner jeg et snev av angst i forhold til å få en gedigen skjerm inn i stua. Jeg trenger derfor noen tips til hvordan jeg kan tone ned TVn en smule.

Jeg har sett på en blogg at noen hadde tapetsert med sort tapet med rolig mønster bak tvn, det var fint! Men jeg har en åpning til et annet rom i TV-veggen (uten dør), og denne åpningen har hvite karmer. Blir kanskje ikke så fint med sort tapet og så en åpning med hvite kontraster? Også litt redd for at det skal sluke for mye lys, men jeg har relativt stor stue og mange vinduer.

Noen som har sett dette i virkeligheten, eller har blogg-linker til meg? Evt. andre gode løsninger for å dempe intrykket av TV litt? (å sette tvn bak dører i et skap er ikke aktuelt)

Skrevet

Jeg studerer interiør, og har vært borti denne utfordringen noen ganger! ;)

Det er mange muligheter å velge mellom, et av dem er jo som du nevner å male veggen tven står ved. Feks kan det jo være fint med en fondvegg, altså en vegg som er litt mørkere enn de andre veggene i rommet? Her kan du jo mikse farger og blande og få til en riktig spennende løsning! :) Ellers kan du jo henge tven på veggen, noe som kan skape et inntrykk av at tven er en slags dekorasjon. Om ikke noe av dette passer, kan du selvfølgelig finne tvmøbel, hvor du kan designe din egen tv benk med hyller og sånt. En annen mulighet er å lage integrert hylle med skyvedører, så kan du bare lukke igjen når du har fått nok! :)

Lykke til! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har mulighet så kan du ha en roterende vegg. Da får du gjemt vekk tven totalt.

Ikea har jo tv løsninger for å gjemme vekk tven.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S89875875

Takk for svar. :) Jeg er ikke ute etter å skjule TVen helt, bare "tone" den ned litt. Har sett løsninger hvor man har hengt bilder på veggen bak for å la den gli inn i miljøet, men jeg er ikke så fan av å ha bilder på tv-veggen. Derfor altså denne tapet-ideen.

Men jeg har vært litt skeptisk til fondvegger før, og da er det kanskje en smule dumt å tapetsere en vegg nå som det egentlig er ut?

Skrevet

Fondvegger er absolutt ikke ut, det blir brukt hele tiden. Men du må jo finne en løsning som passer deg, og som du selv er komfertabel med - det er jo tross alt din stue dette skal være i. Du nevnte også at du var litt skeptisk i forhold til de hvite listene, men ofte blir kontraster med på å skape et enda mer spennende miljø enn farger som går i hverandre hele tiden. Om du er redd for at fondveggen skal bli for mye, kan du jo velge litt mindre wow-farger, og heller gå for noe litt mer dempet - uten at det blir for mange store forskjeller fra de andre veggene? :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er mange muligheter å velge mellom, et av dem er jo som du nevner å male veggen tven står ved. Feks kan det jo være fint med en fondvegg, altså en vegg som er litt mørkere enn de andre veggene i rommet? Her kan du jo mikse farger og blande og få til en riktig spennende løsning! :)

Lykke til! :)

Takk!

Male er ikke et alternativ, jeg er redd det vil se litt kjipt ut rett og slett. Veggene mine nå er helt slette og malt i egghvit. Lister og dører er også hvite. Skal veggen bli mørk må det bli en form for gråsort tapet tror jeg.

"Mikse farger og blande og få til en riktig spennende løsning..." Ja takk. :ler: Men jeg tenker at det ikke må være for urolig bak en TV. Altså ikke for mye mønster, farger eller kontraster.

Håper på flere innspill og gjerne linker!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Fondvegger er absolutt ikke ut, det blir brukt hele tiden.

Enig i at de er mye brukt. Men jeg har også omtalt dem som "ut" omtrent siden de ble "in". Sånn er det jo ofte, men jeg bryr meg egentlig lite om det. Vil jeg ha det, så velger jeg det uansett trend, så den saken er egentlig grei.

Ser for meg at en mellomgrå tapet med sort mønster i kunne blitt bra.. Eller grått på sort. Noen som har forslag til tapet? Ikke baraokk-mønster eller metallisk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Enig i at de er mye brukt. Men jeg har også omtalt dem som "ut" omtrent siden de ble "in".

Skrev feil, mente "sett dem omtalt som ut siden de ble in". :)

Skrevet

Ok, skjønner :) Dersom du har mye hvitt kan det jo være fint med en dempet gråfarge eller lignende som du sier! Den trenger jo ikke være for mønstrete heller, finnes mange fine tapeter uten masse blomster og fjas.

Fant noen bilder til deg, som bare viser litt hvilke farger jeg tenker på. :)

http://1.bp.blogspot.com/_a5ygJ6ocPOc/SetqyCdzDlI/AAAAAAAAAXs/wv4nRUs8RAw/s400/Gr%C3%A5tt_soverom_3_flickr.jpg

http://2.bp.blogspot.com/_m_-JXZDwI5E/Su6wnr9fn-I/AAAAAAAACJ4/JiS2Je5w5DI/s400/Tv_kroken1.jpg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk! Linken over viser en løsning som er veldig lik den vi har nå. Omtrent like stor vegg, åpning på siden (men vi har ikke dør) og omtrent samme type TV-møbel. Ellers har jeg endel i sort og hvitt, mikset med noen møbler i oljet eik og endel farger her og der.

Ble litt tent på en litt mørk tapet nå, men vil unngå at det blir for maskulint. Jeg tenker at en stor TV er ganske maskulin i seg selv, og tror derfor at det kunne blitt fint med litt mønster for å myke opp. (nå føler jeg meg innmari vågal her)

Skrevet

Hehe, så bra at du likte den! :) Skjønner at du ikke vil ha det for maskulint. Det går jo ann som du sier å finne en tapet med litt mønster, så det blir litt mer dempet feminint, men husk at du også kan gjøre det feminint ved hjelp av andre detaljer! Det å ha en så mørk tapet gjør den nødvendigvis ikke maskulin, men kanskje litt stram og moderne? Men det er jo selvfølgelig smak og behag. Men ved hjelp av andre feminine detaljer, som fargebruk og dekor kan danne en fin blanding av maskulint og feminint! :) Feks er jo rosa ofte fint til grått! :) (Da tenker jeg selvfølgelig på en dempet rosa farge) Men det er jo masse man kan bruke, det er bare fantasien som setter en stopper.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hehe, så bra at du likte den! :) Skjønner at du ikke vil ha det for maskulint. Det går jo ann som du sier å finne en tapet med litt mønster, så det blir litt mer dempet feminint, men husk at du også kan gjøre det feminint ved hjelp av andre detaljer! Det å ha en så mørk tapet gjør den nødvendigvis ikke maskulin, men kanskje litt stram og moderne? Men det er jo selvfølgelig smak og behag. Men ved hjelp av andre feminine detaljer, som fargebruk og dekor kan danne en fin blanding av maskulint og feminint! :) Feks er jo rosa ofte fint til grått! :) (Da tenker jeg selvfølgelig på en dempet rosa farge) Men det er jo masse man kan bruke, det er bare fantasien som setter en stopper.

Takk for hjelpen! Har surfet litt rundt, men må ta meg en butikkrunde for å få skikkelig utvalg. (må vel forte meg litt mens jeg fremdeles tør ta sjansen på en mørk tapet!)

Forresten; mørk grå tapet med sort stormønstret rosemønster, er det noen som har sett det noe sted?

Skrevet

Bare hyggelig! :) Det finner jo mange ulike forhandlere, og de har massevis av utvalg. Det kan være lurt å ta turen innom feks fargerike og snakke med en konsulent der. De har jo ofte mange tapet bøker med utsnitt fra mange ulike tapeter hvor du får se den ekte tapeten med farge og kontur. Da kan det være lettere å velge. Da kan du jo også få med deg en prøve hjem for å se om den passer til de hvite veggene du har nå! :)

Fant noen sider til deg, hvor de har mange spennende mønstre! Håper du finner noe du liker. ;)

http://www.fantasi.no

http://www.borge.no

Har også noen bilder til deg, kanskje de faller i smak?

http://www.directwallpaper.co.uk/products/brand/holden-decor/starburst-grey-black-10444-product.html

http://www.directwallpaper.co.uk/products/brand/crown/crown-provence-floral-black-white-product.html

http://www.johnlewis.com/230682159/Product.aspx?source=54527

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes mønster bak tv'n blir veldig distraherende jeg. Har en gråbrun på veggen, det gjør tv tittingen mer behagelig, og kamuflerer som tidligere vist på lenker her.

Skrevet

Takk for hjelpen! Har surfet litt rundt, men må ta meg en butikkrunde for å få skikkelig utvalg. (må vel forte meg litt mens jeg fremdeles tør ta sjansen på en mørk tapet!)

Forresten; mørk grå tapet med sort stormønstret rosemønster, er det noen som har sett det noe sted?

Bare fant noe siden du lurte ;)

Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bare fant noe siden du lurte ;)

TS her. :) Jeg var ikke anti-mønster gjensten.

Ser jo litt at det med mønster kan være et poeng, men jeg skal ha noe rolig uansett, og med ganske stor TV så tror jeg det kan bli bra.

Takk for linker kosejentaa! Har surfet litt rundt selv også, og har funnet ut at den kanskje ikke trenger å være helt mørk likevel. Også en litt lysere variant kan bli fint, og jeg tror at litt mønster kan ta oppmerksomhet bort fra TV - på en positiv måte, når den er avslått.

Skrevet

Åå, ok! :)

Jo bare hyggelig, er enig med deg der! Det er jo så masse forskjellig å velge mellom også. Håper du finner noe som passer og lykke til! :)

Skrevet

Hva med å tapetsere med bare en stripe eller to akkurat bak tv'n?

Fant et eksempel her:

http://blogg.berit.me/2009/11/utfordring-vis-meg-din-tv-fra-anettes.html

Synes ikke eksempelet er spesielt fint, jeg liker hverken tapetet eller tv'n...

Jeg tenker bare at tv'n ikke skal være blikkfanget, men at faktisk tapetet som skaper den lille kontrasten blir blikkfang i stedet! Bare en tanke!

Jeg ble faktisk så inspirert av denne tråden at jeg tror jeg må finne tapet til veggen bak tv'n vår! :)

Skrevet

Den TV´n hadde ekstremt dårlig plassering, ved spisebordet! Også høyt opp på veghgen! Jeg skjønner ikke hvorfor så mange absolutt skal plassere flatskjermen så høyt oppe på veggen. Ellers var ideen god.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...