Gå til innhold

Jeg trenger hjelp...NÅ

Hva er best?  

13 stemmer

1. 1. Hva er best?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei, altså...

Mitt problem er hår, altfor mye hår :tristbla:

På Søndag, denne uken, altså i overmorgen reiser jeg med familien nedover europa for sommerferien.

Problemet er at jeg liker IKKE å gå i klær som shortser, eller ganske enkelt en t-skjorte.

Grunnen til det er alt håret mitt. som jeg MÅ få fjernet, men jeg har ikke PEILING på hvordan. Jeg er en jente på 14 år, og alle vennene mine driver på med sånt, barbering og voksing, selv om de ikke trenger det.

Men jeg har veldig mye hår, både på bena, og på armene, og så har jeg en liten "bart" som plager meg noe sinnsykt :sukk:

Men jeg vet ikke hvordan jeg skal fjerne det.

Jeg kjøpte en ny helt kort shorts nå, og bare gledet meg til å bli kvitt de hårene, så jeg kunne bruke. Mamma har kjøpt en hårfjerningskrem som jeg hadde tenkt å bruke.

Men nå får jeg ikke lov :nei:

Hun sier at "det er ikke nødvenig" og "du er altfor liten" og "da fårdu styggere og mer hår når du blir større." og "du har ganske ømfintlig hud, vil du gå rundt med sårede ben? " ja...YOU GET THE POINT !!

Så jeg har liksom IKKE peiling på hva jeg skal gjøre :'(

Hva skal jeg gjøre for å fjerne det?

og NEI, har ikke råd til å fjerne de med laser.

Dessuten, barbere de? Har ikke peiling hvor man kjøper sånn høvel, eller hvordan man gjør det eller noe sånt...

også et lite "ekstra" dillema:

Jeg ser ganske dårlig og når jeg fåe "låne " andres briller ser jeg mye bedre, skremmenes mye bedre :S

Men jeg kan bare ikke bruke briller !

Seriøst, jeg ser ut som en gammel gretten lærerrinne med briller!

Til og med vennene mine er enig i det, alle får liksom helt lattis når de ser meg med briller :fnise:

Linser er i følge mamma "for dyrt, og man får tørre øyne av det"

Så jeg kan ikke bruke det heller...

Okeiii...jeg sliter skikkelig, setter pris på alle svar !! :hjertesmil:

Det er liksom ingen irl (in real life) jeg kan snakke om dette med... :cry3:

En siste ting...hvor mye er det vanlig at en 14 år gammel jente veier? gjennomsnittet liksom? :forvirra:

Også var det visst en ting til:

For man dårligere hørsel av å bruke headsett? :digge:

Og hvordan fpr man folk som avskyr mussikk til å godta det? -.-'

Lol...ble mye, dette, men som sagt, setter pris på alle SERIØSE svar !! :tommelsmil:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kjøpe barberhøvel og barberskum på hvilken som helst matbutikk f.eks. Hvis du har litt hår over leppen kan du jo evt bruke en pinsett? Når man barberer tar man skummet på leggene, og drar høvelen over - enkelt og greit! :jepp:

Du kan absolutt bruke briller - det er det mange som gjør. Det er bedre enn å få hodepineproblemer pga dårlig syn!

Det er ikke noe godt svar på hvor mye en gjenomsnittlig 14 år gammel jente veier. Det som er en riktig vekt for en jente er ikke riktig for den andre. Fokuser på å være sunn og å føle deg vel.

Du kan få dårligere hørsel hvis du har høy lyd, men ikke av headset generelt sett.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du kan kjøpe barberhøvel og barberskum på hvilken som helst matbutikk f.eks. Hvis du har litt hår over leppen kan du jo evt bruke en pinsett? Når man barberer tar man skummet på leggene, og drar høvelen over - enkelt og greit! :jepp:

Du kan absolutt bruke briller - det er det mange som gjør. Det er bedre enn å få hodepineproblemer pga dårlig syn!

Det er ikke noe godt svar på hvor mye en gjenomsnittlig 14 år gammel jente veier. Det som er en riktig vekt for en jente er ikke riktig for den andre. Fokuser på å være sunn og å føle deg vel.

Du kan få dårligere hørsel hvis du har høy lyd, men ikke av headset generelt sett.

Har prøvd med pinsett, det er altfor vondt, for å ikke snakke om for mange !! :/

Gjest Invicta
Skrevet

-Det med hår kan jeg ikke svare på, sliter selv. Jeg barberer, men drømmer om laser en dag :)

-De som jobber hos optikeren kan hjelpe deg å finne briller som passer dine øyne og din ansiktsform, og riktig farge osv. Du skal ikke trenge å føle deg som en gretten lærerinne. Og husk på at briller er for å hjelpe dine øyne, og at folk flest ikke bryr seg om hvordan brillene ser ut.

-Hvor mye som er vanlig å veie kommer helt an på høyde osv osv. Men to like personer med samme størrelse kan ha ulik vekt.

-Du kan få dårligere hørsel hvis lyden er for høy på headsettet. Kan være lurt å finne et headsett som lukker ute lyden utenfra, slik at du slipper ha musikken på så høyt.

Gjest Invicta
Skrevet

Har prøvd med pinsett, det er altfor vondt, for å ikke snakke om for mange !! :/

Prøv å "holde igjen", altså stramme huden du skal dra av hår fra.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Også enda en ting...når jeg har fått svarene jeg trenger vil jeg gjerne slette dene brukeren...hvordan gjør man det? :sjenert:

Skrevet

Hun sier at "det er ikke nødvenig" og "du er altfor liten"

Det er fordi hun fortsatt ser deg som et barn. Helt normalt.

"da fårdu styggere og mer hår når du blir større.

DETTE ER SANT. Men ikke hvis du vokser eller bruker epillator. Anbefaler deg ikke det siste med det første. Jeg anbefaler varmvoks, kjøpes på Vita, parfymerier, noen velassorterte matbutikker etc. Veetkrem o.l er noe dritt, synes jeg...

"du har ganske ømfintlig hud, vil du gå rundt med sårede ben? "

Du skal alltid teste på et område som ikke synes først. Les bruksanvisningen NØYE!

og NEI, har ikke råd til å fjerne de med laser. Det er det ikke mange som har...

Dessuten, barbere de? Har ikke peiling hvor man kjøper sånn høvel, eller hvordan man gjør det eller noe sånt...

Matbutikken eller vita. Anbefaler en god barberkrem eller høvel med sånn pute. Gillette Venus, f.eks. Barber mothårs, vær forsiktig spesielt rundt anklene og knærne.

Jeg ser ganske dårlig og når jeg fåe "låne " andres briller ser jeg mye bedre, skremmenes mye bedre :S

Godt syn er viktig! Kan gi deg store plager, så dette bør du gjøre noe med! Og det finnes jo en million forskjellige innfatninger! Linser er ikke SÅ dyrt når man sjekker det opp. Jeg ble meget positivt overrasket. Og tørre øyne hører fortiden til, det var sikkert slik da din mor var ung.

En siste ting...hvor mye er det vanlig at en 14 år gammel jente veier? gjennomsnittet liksom? :forvirra:

Nja? Mellom 40 og 100 kg? Skjerp disse tankene.. Føler du deg vel og frisk? Føler du at kroppen din klarer jobben sin godt i å følge deg rundt i livet? Da er det bra! :)

Også var det visst en ting til:

For man dårligere hørsel av å bruke headsett? :digge:

Ørepropper er ørtentusen bakterier mer enn de som sitter utenpå ørene. Og ja, høy musikk kan skade hørselen. Hvordan de skal godta det? Ikke spill så høyt at din musikk lekker ut til de rundt deg...

Lol...ble mye, dette, men som sagt, setter pris på alle SERIØSE svar !! :tommelsmil:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

emm..hva er en epilator? :sjenert: forskjellen på varm voks og på vanlig voks?

Gjør det veldig vondt? :O

Gjest AnonymBruker
Skrevet

emm..hva er en epilator? :sjenert: forskjellen på varm voks og på vanlig voks?

Epilator er en genial oppfinnelse! Jeg kjøpte meg en slik for et halvt år siden, og har ikke angret et sekund.

Det kan gjøre litt vondt, spesielt første gang, men det blir man vant til.

Har aldri prøvd voks, men har inntrykk av at det er noe svineri som er lett å brenne seg på. Jeg holder meg til epilator, jeg :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjøpt barberhøvel hvis jeg var deg, i alle fall til beina og andre steder utenom ansiktet. Voksing er vanskelig å gjøre selv første gang og ikke minst vondt, du burde prøve å få time hos en hudpleier som kan vokse deg første gangen, så ser du hvordan de gjør det.

Du trenger ikke kjøpe barberskum heller, hvis du barberer deg i dusjen/badekaret etter å ha vært våt på huden der du skal barbere en stund så går det greit. Er vondt å tørrbarbere pluss at du kan få endel røde prikker.

Hvis du skal barbere bikinilinja burde du bruke litt alkoholgel(sånn til å rense hendene med f.eks) på etterpå så slipper du å få småkviser og nupper men pass på å skyll det av etter ca 30 sekunder/1 minutt. Jeg var veldig plaget med kviser etter barbering til jeg begynte med gel.

Noen har så kraftig hårvekst at det vil stikke og klø veldig når hårene begynner å vokse ut igjen, dessverre ikke noe å gjøre med det altså utenom å barbere på nytt i dusjen eller begynne med voksing. Med voksing blir hårene dradd opp med roten og det tar lengre tid for dem å gro tilbake.

Jeg synes epilator er forferdelig vondt å bruke, men veldig effektiv til å fjerne hår da, det blir det samme som å vokse- håret blir dratt opp med roten.

Skrevet

Epilator er en ting med mange pinsetter som drar ut hårene ved roten. Jeg anbefaler deg å heller begynne med barberhøvel, men etterhvert kan du kanskje prøve deg på epilator. For siden du drar ut hårene ved roten, vil det vare i opptil 4 uker, og etterhvert kommer du til å ha færre hår.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

voks deg. barberhøvell gjør gjerne hår enda mere stivere og at de vokser fortere

Gjest Elyssa
Skrevet

Hva skal jeg gjøre for å fjerne det?

Det finnes flere forskjellige måter å fjerne hår på, litt ettersom hvor på kroppen det er, og hva du synes er best selv. Du kan bruke barberhøvel, pinsett, hårfjerningskrem, voks o.l. De fleste begynner nok med barberhøvel, og det er nok det som er greiest. Jeg vokser en del selv, men det begynte jeg ikke med før jeg var litt mer 'erfaren' i hårfjerning. Bare pass på å ikke barbere deg i ansiktet, da blir håret tykkere. Til fjerning av hår i ansiktet vil jeg anbefale pinsett eller evt. voks-strips hvis det er mye. Du kan kjøpe helt vanlige voksstrips til ansiktet i butikken, evt. på Vita, Cubus e.l. Det gjør ikke veldig vondt, og du kan jo evt. få en venninne til å hjelpe til? :) Du kan jo evt. også gå til hudpleier, hvis det ikke blit for dyrt.

Barbering er veldig greit som første hårfjerningsprodukt synes jeg. Du kan kjøpe skum, eller evt. bruke balsam på benene først. Bare smør på og dre barberhøvelen over etterpå. Skum er ganske greit, for da ser du hvor du har barbert :) Du skal helst dra barberhøvelen MED hårene, altså f.eks. nedover på leggene og innover mot midten ved bikinilinjen. Men det er ikke alltid det er så lett, så du kan gå den andre veien hvis det ikke gjør vondt.

Får du røde prikker, kan det være greit å gå over med noe desinfiserende etterpå. (Ser at noen allerede har skrevet det over her)

Du kan kjøpe barberhøvel på matbutikken faktisk:) Gilette Venus er veldig greit.

også et lite "ekstra" dillema:

Seriøst, jeg ser ut som en gammel gretten lærerrinne med briller!

Hvis du går til optiker vil han fortelle deg hva du trenger, og hvem vet, kanskje du bare trenger lesebriller :) De hjelper deg også til å finne briller som passer best til ansiktet ditt, og da er det plutselig ikke så ille :)

Så jeg kan ikke bruke det heller...

Det spørs jo kanskje litt, men i min situasjon er linsene like dyre/billige som brillene. Er ikke veldig dyrt. Noen får tørre øyne av linser, men de fleste merker er nå ganske gode til å 'smøre' øynene.

Det spørs for det første helt på hvor høy du er. Og når man er 14 år er man midt i voksealderen, og kroppen strekker seg. Hvordan du ser ut nå, trenger ikke være et bilde på hvordan du kommer til å se ut som voksen. Kroppsdelene vokser, og noen ganger er det kanskje ikke i samme hastighet. Hvis du er flink til å spise sunt, og bevege deg, kan jeg love deg at resultatet blir så fint som bare det. Ha tålmodighet og prøv å ikke tenk for mye på det :)

For man dårligere hørsel av å bruke headsett?

Ikke av headset i seg selv, men hvis du spiller høyt kan det gi dårligere hørsel. Det er jo også mye mer konsentrert lyd når de sitter i ørene.

Prøv å spille noe rolig musikk eller spør hva slags musikk personen liker. Kanskje du kan finne noe dere synes er levelig begge to. Også får du høre på 'bråkemusikk' når du er alene :) :gjeiper: Tror de fleste har vært borti den der med f.eks. foreldre ;)

Prøv voksstrips, og få noen til å hjelpe deg ;)

Også enda en ting...når jeg har fått svarene jeg trenger vil jeg gjerne slette dene brukeren...hvordan gjør man det? :sjenert:

Du bruker en anonym bruker, et bruker som alle som ikke vil logge seg på med navn bruker. Den trenger du ikke å tenke på å slette ;)

Emm..hva er en epilator? :sjenert:

En epilator er en maskin som trekker hårene ut med roten. Det fungerer veldig bra, men er kanskje ikke det beste å begynne med.

Forskjellen på varm voks og på vanlig voks?

Varmvoks er vel i grunnen den mest vanlige voksen. Den kan du varme i mkrobølgeovnen, men det blir lett litt klin, og det er vanskelig hvis du ikke har prøvd før eller har noen til å hjelpe deg. Du kan også kjøpe voksstrips på butikken. De kan du bare 'varme' mellom hendene, men de virker gjerne ikke like bra. Den beste voksen får du faktisk hos hudpleier.

Det gjør jo litt vondt, men du venner deg fort til det, og det varer mye lenger enn barbering. Jeg tror jeg ville anbefale å begynne med barberhøvel, også evt. gå over til voks etter hvert :)

Håper det hjalp litt :klem:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vrd synsproblemene, så er det veldig lett: Stikk til en optikker, få en brilleseddel, og kjøp deg briller online. Det trenger ikke å koste tusenvis av kroner for kule briller. Jeg kjøpte meg kule nedrebriller på ExtraOptical for bare 300 kroner. De er kanalltøffe. Nå har jeg akkurat bestilt meg 6 par til (tilsammen 1900 kroner). Må ja ha et par hver dag! :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...