Gå til innhold

Barnehager vil bøtelegge sene foreldre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt greit. De ansatte i barnehagen skal ikke være nødt til å jobbe gratis, og noen må jo betale overtiden deres.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Synes det er bra. Det gjaldt jo de som stadig var for seine.

Jeg har vært for sen en gang. Var syk. Vanvittig hodepine. Tok sterke smertestillende og la meg. Hørte ikke vekkerklokken. Jeg hørte telefonen som ringte 30 min etter barnehagens stengetid. Hadde heldigvis bare 5 min. gange bort. Jeg var flau og beklaget så mye. Tror til og med det var en fredag.

At ting skjer som gjør at man blir forsinket. Greit nok, men ikke når det skjer jevnlig.

Skrevet

Det er jo ikke noe nytt med bøter. Slik var det der jeg jobbet før, dessverre funker det ikke særlig bra. De som tjener passe bra, driter egentlig i at de må betale litt ekstra. Var det ikke en barnehage hvor foreldre fikk "prikker" hver gang de hentet veldig sent etter stengning, og etter så og så mange prikker mistet de retten til barnehageplassen?

Jeg vil tro det er en løsning som får fart på sakene.

At man kommer for sent av og til skjer, men de som hele tiden gjør det burde straffes. Det er dessverre ikke de ansatte i barnehagen sitt problem at det ikke alltid er lett å få tid til henting i riktig tid.

Skrevet

Helt enig, for da kan de som må bli igjen etter stengetid få overtidsbetaling. Men pengene bør gå til de som må være igjen med barna. Tror nok de fleste ville klart å komme i tide da

Gjest Lolli
Skrevet

Enig! Jeg jobber i barnehage og der hvor jeg jobber har dette blitt diskutert mye. Barnehagen har faste stengetider, dette er foreldrene klar over og de fleste er flinke til å hente barna tidsnok. Blir de et par minutter for seine, kan de ringe og det er helt greit.

Men det er irriterende å være ferdig på jobb og måtte stå 10-15 minutter ekstra sammen med ett enkelt barn og vente fordi foreldrene gir blaffen. Noen kommer seint gang på gang og ikke gir beskjed. Jeg får heller ikke betalt for disse 15 minuttene ekstra og har ofte en buss jeg skal nå. Syns det bare viser at disse foreldrene har utrolig lite respekt for andres tid.

I tillegg mener jeg det er synd for det barnet, som alltid blir hentet lenge etter barnehagen stenger.

Skrevet

Jeg trodde det var vanlig med bøter allerede jeg? Ser ingen grunn til å ikke innføre dette og prikker i alle barnehager :)

Skrevet

Hvis man vet man blir for sen bør man absolutt ringe og si fra i det minste. Ellers synes jeg bøter er på sin plass og pengene bør tilfelle den som må bli igjen. Summen på bota bør tilsvare det det hadde kosta å lønne den ansatte.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg får heller ikke betalt for disse 15 minuttene ekstra

Det har du vel krav på??

I min barnehage får foreldrene bot på 400 hvis de kommer et kvarter for sent, kommer de mer enn det blir det 800 kr.

Hvis vi må være lenger skriver vi overtid for får betalt for det kvarteret.

Heldigvis slipper vi å dele ut bøter så veldig ofte, og vi ser jo litt an situasjonen om vi gir bot eller ikke. Har det f.eks vært en ulykke og veien er stengt/kø og foreldrene ringer og sier ifra er vi greie med de..

Men om foreldrene ikke kommer fordi de har glemt å hente/ trodde den andre forelderen skulle hente må de nok betale..

Skrevet

Hvis man vet man blir for sen bør man absolutt ringe og si fra i det minste. Ellers synes jeg bøter er på sin plass og pengene bør tilfelle den som må bli igjen. Summen på bota bør tilsvare det det hadde kosta å lønne den ansatte.

Hva koster det vel å lønne en ansatt 15-20 min?

Bota bør jo svi, så den bør koste litt.

Gjest Krizzy
Skrevet

Foreldre som henter barna for sent i barnehagen, bør kunne straffes med bøter. Det mener om lag halvparten av styrerne i private barnehager.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10009316

Hva mener dere?

Håper de får gjennomslag :)

Greit, at man skal slippe bot hvis man blir sittende i kø, det har vært en trafikkulykke eller lignende... Men! Fader heller.. Når noen konsekvent gjør det igjen uten konsekvenser.. Noen voksen er barn.. :gjeiper:

Gjest Elyssa
Skrevet

Det har du vel krav på??

I min barnehage får foreldrene bot på 400 hvis de kommer et kvarter for sent, kommer de mer enn det blir det 800 kr.

Hvis vi må være lenger skriver vi overtid for får betalt for det kvarteret.

Heldigvis slipper vi å dele ut bøter så veldig ofte, og vi ser jo litt an situasjonen om vi gir bot eller ikke. Har det f.eks vært en ulykke og veien er stengt/kø og foreldrene ringer og sier ifra er vi greie med de..

Men om foreldrene ikke kommer fordi de har glemt å hente/ trodde den andre forelderen skulle hente må de nok betale..

Det synes jeg egentlig hørtes ut som en smart løsning. Boten må jo svi litt for at det skal fungere. Tror kanskje prikkesystemet ville fungert enda bedre igjen... :)

Gjest Gjest
Skrevet

Foreldre som henter barna for sent i barnehagen, bør kunne straffes med bøter. Det mener om lag halvparten av styrerne i private barnehager.

Hva mener dere?

Ikke bare på tide, men absolutt nødvendig!

Mange som arbeider på SFO, barnehage og annet bruker mye av sin tid i løpet av et år til å vente på andre, når deres jobb egentlig er over for kanskje en time, eller mer, siden.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva mener dere?

Barnehagene har ikke forstått at de er tjenesteytere for folket! Barnehagen er serviceytere, og skal tjene familier med små barn og babyer.

Barnehagene burde alle kveldsåpne minst fram til kl. 20, inkludert helger. Noen bør også være døgnåpne. Det behøves i dagens samfunn. I dag er barnehagene gammeldagse...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I bhg hvor vi har barna våre koster det 250 kr for hvert påbegynt kvarter foreldrene kommer for sent. Jeg synes det er bra.

Gjest Gjest
Skrevet

Barnehagene har ikke forstått at de er tjenesteytere for folket! Barnehagen er serviceytere, og skal tjene familier med små barn og babyer.

Barnehagene burde alle kveldsåpne minst fram til kl. 20, inkludert helger. Noen bør også være døgnåpne. Det behøves i dagens samfunn. I dag er barnehagene gammeldagse...

Enig! Samfunnet i dag er håpløst lite progressivt!

Barna burde taes rett etter fødsel og leveres tilbake når de er 18, og noen ganger i feriene, om foreldrene har lyst å ha dem der!

Vi kunne ha kjøpt barnehager og skoleplasser i den tredje verden for en brøkdel av hva det koster her og spart masse penger!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper du bare tuller.

Barnehagen er et sted hvor foreldrene trygt kan ha barna sine når de jobber e.l Da må man også respektere deres regler og åpningstider.

Noen barnehager har lengere åpningstider for foreldre som jobber skift.

Du er ikke særlig populær om du somler i butikken et kvarter etter de har stengt, for å sammenligne det med noe.

Gjest Flode
Skrevet

Det med prikksystemet likte jeg, men kanskje litt drastisk at barnet mister plassen, hva med at de blir "utvist"/suspendert for en viss periode...? Jeg tenker litt sånn at de som stadig vekk ikke gidder å bry seg om å komme i tide og heller ikke ringer for å si ifra, ikke bryr seg om de må betale 400,- nå og da... Da tror jeg heller prikksystem vil fungere bedre, hvertfall den dagen de blir innkalt og får advarsel om at de bare har eks 5 prikker igjen før barnet ikke får benytte seg av plassen en periode... Antall prikker bør jo behovsprøves en periode, for hvis "stadig vekk" er to ganger i uka går jo eks 20 prikker fort, men er det en gang hver 4. uke, er jo barnehageåret over før man kommer til 20...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

At det bør finnes turnusbarnehager er jeg enig i, men at de skal holde oppe så foreldrene kan sumle rundt på kjøpesenter og gå ut å spise med venner er jo ikke riktig... Det er det man skaffer barnevakt til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...