Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva slags kosthold burde en ha, som har lyst til å oppnå bedre hud den veien?

Har sensitiv hud og egentlig veldig fin hud, bruker rolige fuktighetskremer og milde renseprodukter, alle produktene jeg bruker er naturlige og rene. Men jeg ser at noe er hormonelt, stressende og plagsomt med huden min. Det må være noe innvendig, og det skal jeg finne ut av. Jeg røyker forresten, grøsse - men ikke lett å venne fra seg. Har kommet et stykke på vei, men tar tid. Skulle virkelig ønske jeg kunne stumpet den NÅ, men realistisk sett må det ta tid. Så derfor lurer jeg på hva annet jeg kan gjøre. Vet at jeg må stresse litt mer ned både med bekymringer og hverdag, stress er jo ikke akkurat våpen for fin hud. Vet også at jeg trenger mer vann - skulle virkelig vært flinkere der også. Kostholdet er i grunnen ganske ok, jeg spiser ikke mye dårlig fastfood med masse brus og lignende, selvom jeg selvsagt gjør det og innimellom. Alkohol er vist ikke bra heller, men ikke til å unngå da jeg er 23år gammel og student. Så, noen tips til meg ang hva slags kosthold og hva jeg kan gjøre for å få en fin hud innenifra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fint at du har skjønt at en ikke bare får fin hud i fra kremer, hvis det du putter i deg er tull. Så jeg kommer gjerne med tips om slikt. Jeg har en bok, så jeg tar den frem siden jeg ikke har mulighet til å huske alt i hodet.

Du skal få den korte versjonen for hud, ikke det hele viktige kostholdet:

Spis fisk, skalldyr, egg og pasta til middag flere ganger i uka.

Omega-3 og 6 som Fisk, skalldyr, rapsolje, hasselnøtter, bladgrønnsaker, solsikkerfrø.

Vitamin C: Sitrusfrukter.

Vitamin A: Appelsin, squash, søtpoteter, gulrøtter, brokkoli, spinat og kål.

Vitamin E: Hasselnøtter og mandler

Drikk vann med lime/sitronfrukt

Få i deg sunne prosent av kalorier i tillegg fra avokado, rapsolje, olivenolje.

Sørg for å sov godt, om du kan. Det løser stress. I tillegg drikk te, urtete av BJØRK eller GULLRIS.

Kviser kan komme av mangel på SINK. Men ta blodprøve først hos legen.

Jeg synes det er litt vanskelig å sette sammen et kosthold med å bare vite ingredienser til en rett jeg ikke vet hva er. Så kjøp en bok du også, så får du tips til fulle retter. Velg rødvin istedet for hvit, mørk sjokolde istedet for lys.

Lykketil :)

Endret av AnneBonny
Gjest Nanne70
Skrevet

Mange kan også få hudreaksjoner av melk/melkeprodukter og hvete, så det kan muligens være en fordel å kutte ned på den typen matvarer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er riktig med at det du spiser og innhalerer syns på bl.a. huden :)

Masse gode råd over her, hadde skrevet det samme selv.

Jeg spiser ikke noe med sukker, hvete eller kumelk.

Det er viktig å få i seg protein og umettet fett hver dag som f.eks i fisk, avokado, nøtter, det gjør underverker for huden. Og det å drikke VANN :) og grønnsaker, salater, og bær og frukt og ferske urter. Alt dette spiser jeg hver dag, så koser jeg meg heller i helgene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...