Glad og spent Skrevet 25. juni 2010 #1 Skrevet 25. juni 2010 Hei. jeg har ikke fått tilbake mensen etter en MA med utskrapining for snart 4 måneder siden. lurer på om jeg skal høre med legen om noen hormonkurer for å sette systemet i gang igjen da vi gjerne vil bli gravid snart. har hørt om både primolut og provera, men er usikker på hvordan dette fungere og om man får stabil syklus ved å bruke noen av disse preparatene. Er det noen her som har brukt noen av disse som kan dele erfaringer? kanskje det også er andre preparater man kan bruke for å få tilbake mensen og få normal syklus, tar gjerne imot tips. Tenkte jeg skulle vere litt forberedt før jeg skal til lege i juli/august
Phobaeticus Skrevet 28. juni 2010 #2 Skrevet 28. juni 2010 Har desverre ingen erfaringer å dele med deg ang. disse medikamentene, men veldig greit å lese på www.felleskatalogen.no Her finner du info om Primolut: Primolut-N Bayer Schering Pharma AG Progestogen. Pakningsvedlegg Varenummer FotoATC-nr.: G03D C02 TABLETTER 5 mg: Hver tablett inneh.: Norethisteron. 5 mg, lactos. monohydr. et const. q.s. Indikasjoner: Dysfunksjonelle blødninger pga. for lav progesteronproduksjon. Menstruasjonsforskyvning. Gestagentest som ledd i utredning av sekundær amenoré. Dosering: Tablettene skal svelges hele, gjerne med vann. Menstruasjonsforskyvning (hvis mulig bør framskynding av menstruasjon med en kombinasjons-p-pille foretrekkes, fordi ovulasjonshemningen gjør at svangerskap er så godt som utelukket): 1 tablett 3 ganger daglig - dog ikke lenger enn 10-14 dager. Medikasjonen begynner 3 dager før ventet menstruasjon. 2-3 dager etter at tablettene er seponert kommer det en avbruddsblødning som ligner en normal menstruasjon. Ved menstruasjonsforskyvning bør pasienten på forhånd ha sikret seg mot å være blitt gravid i siste syklus. Dysfunksjonelle blødninger: 1 tablett 3 ganger daglig i 10 dager. 2-4 dager etter siste tablett vil en få en avbruddsbløding som ligner en normal menstruasjonsblødning. Gestagentest som ledd i utredning av sekundær amenoré: Hormonbehandling kan gis tidligst 8 uker etter siste menstruasjonsperiode. 1 tablett daglig i 8-12 dager. Bortfallsblødning kan opptre 2-4 dager etter inntak av den siste tabletten. Ved glemte doser bør neste tablett tas så snart som mulig, og tablettinntak deretter fortsette til vanlig tid neste dag. Kontraindikasjoner: Graviditet. Amming. Diabetes mellitus med vaskulære komplikasjoner. Tidligere eller eksisterende alvorlige leverfunksjonsforstyrrelser. Tidligere gjennomgåtte eller bestående levertumorer (benign eller malign). Tromboemboliske prosesser. Ved abortbehandling. Kjente eller mistenkte kjønnshormonavhengige maligniteter. Overfølsomhet for virkestoffet eller for et eller flere av hjelpestoffene. Forsiktighetsregler: Komplett anamnese og fysisk og gynekologisk undersøkelse må gjennomføres før initiering eller gjenoppstart av behandlingen. Frekvens og type av disse vurderingene bør tilpasses individuelt, men bør generelt inkl. og vektlegge blodtrykk, bryster, abdomen og organene i bekkenet samt cytologi av livmorhalsen. Da graviditet er kontraindisert må ikke-hormonelle prevensjonsmetoder benyttes (ikke kalender- eller temperaturmetode). Dersom noen av forholdene/risikofaktorene nevnt nedenfor er til stede eller forverres, bør en individuell risikoanalyse utføres før behandling startes eller gjenopptas. Forsiktighet utvises hos pasienter med tromboflebitt eller tromboembolisk sykdom i anamnesen. Generelt anerkjente risikofaktorer for venøs tromboembolisme (VTE) inkl. positiv personlig og familieanamnese (VTE hos søsken eller foreldre i relativt ung alder), alder, overvekt, langvarig immobilitet, omfattende kirurgi eller alvorlig traume. Den økte risikoen for tromboembolisme i puerperium må vurderes. Opptrer tegn på tromboemboli (f.eks. akutte brystsmerter, syns- eller hørselsforstyrrelser) under behandlingen, skal preparatet seponeres straks og pasienten undersøkes nøye. I sjeldne tilfeller er det observert forekomst av godartede, enda sjeldnere ondartede leversvulster etter bruk av hormonelle virkestoffer som det Primolut-N inneholder. I enkelte tilfeller har dette ført til livstruende intraabdominale blødninger. Ved sterke buksmerter, leverforstørrelse eller tegn til intraabdominal blødning bør levertumor tas med i vurderingen, og i så fall må behandlingen seponeres. Diabetikere og pasienter som lider av sirkulasjons- eller nyresykdom, epilepsi eller migrene, bør stå under streng legekontroll. Kravet til orale antidiabetika eller insulin kan endres pga. påvirkning i form av nedsettelse av glukosetoleransen hos pasienter med diabetes mellitus. Kloasme kan forekomme unntaksvis, spesielt hos kvinner med tidligere kloasme under graviditet. Kvinner med tendens for kloasme bør unngå eksponering for sol eller ultrafiolette stråler under behandlingen med Primolut-N. Pasienter som tidligere har hatt psykiske depresjoner, bør observeres nøye, og legemidlet bør seponeres dersom depresjonen vender tilbake i en alvorlig grad. Pga. noretisterons delvise metabolisering til østrogenet etinyløstradiol, har substansen også østrogene egenskaper. Grunner for umiddelbar seponering av tablettene: Ved markant blodtrykksstigning, økt frekvens av epileptiske anfall, plutselig oppstått migrenelignende hodepine eller økt hyppighet av usedvanlig sterk hodepine, plutselig syns- eller hørselsforstyrrelser, første tegn på tromboflebitt eller tromboemboliske symtomer (f.eks. uvanlige smerter eller hevelser i leggene, stikkende pustesmerter eller hosting uten noen spesiell grunn), brystsmerter, tungpustethet og ved langvarig immobilisering (f.eks. etter ulykker). Andre grunner for å seponere behandlingen: Gulsott, hepatitt, stikking over hele kroppen, graviditet. Interaksjoner: Interaksjoner som resulterer i økt clearance av kjønnshormoner, kan føre til nedsatt terapeutisk effekt. Dette gjelder mange leverenzym-induserende legemidler (inkl. fenytoin, barbiturater, primidon, karbamazepin og rifampicin), og muligens også griseofulvin, okskarbamazepin og rifabutin. Bruk av progesteroner kan påvirke resultatene av enkelte laboratorietester. Graviditet/Amming: Se Kontraindikasjoner. Overgang i placenta: Noretisteron kan gi maskulinisering av kvinnelige fostre. Preparatet er derfor kontraindisert under graviditet. Overgang i morsmelk: Går over i små mengder, men risiko for påvirkning av barnet er lite sannsynlig med terapeutiske doser. Bivirkninger: Vanligst er: Urogenitale: Blødningsforstyrrelser. Øvrige: Vektøkning. Mindre hyppige: Øvrige: Hodepine, brystsmerter, nedstemthet, redusert libido, kvalme. Egenskaper: Klassifisering: Progestogen. Virkningsmekanisme: Substituerer organismens egenproduksjon av progesteron. Absorpsjon: Maks. plasmakonsentrasjon etter 1½ time. Halveringstid: Tofasisk: 1-2 timer og ca. 5-13 timer. Metabolisme: I lever. A-ring reduserte og hydroksylerte metabolitter, samt konjugater av disse er viktige i biotransformasjonen. Pakninger og priser: 30 stk. (glassbeholder) kr 61,30. Og her om Provera: Provera Pfizer Progestogen. Pakningsvedlegg Varenummer FotoATC-nr.: G03D A02 TABLETTER 10 mg: Hver tablett inneh.: Medroksyprogesteronacetat 10 mg, laktosemonohydrat 110 mg, sukrose 2 mg, hjelpestoffer. Med delestrek. Indikasjoner: Dysfunksjonelle uterinblødninger pga. for lav progesteronproduksjon. Gestagentest som et ledd i utredningen av sekundær amenoré. I kombinasjon med østrogener ved klimakteriske plager. Palliativ behandling av ukomplisert endometriose. Dosering: Dysfunksjonelle blødninger: 5-10 mg daglig i 5-10 dager fra 16. eller 21. dag i syklus. Behandlingen bør fortsette i minst 3 sykler. Se for øvrig spesiallitteratur. Bortfallsblødning oppstår vanligvis 3-7 dager etter at terapien er seponert. Klimakteriske plager: Ved syklisk østrogenbehandling gis østrogen i 9 dager alene. Deretter gis 10 mg medroksyprogesteronacetat daglig i 12 dager. Etter 7 tablettfrie dager startes behandlingssyklus på nytt. Palliativ behandling av ukomplisert endometriose: 10 mg 3 ganger daglig i 3-9 måneder. Behandlingen startes på menstruasjonens første dag. Hormonterapi med østrogen/gestagen hos postmenopausale kvinner bør begrenses til laveste effektive dose og kortest mulig behandlingsvarighet iht. behandlingsmål og risiko for den enkelte, og behandlingen bør vurderes regelmessig. Det anbefales ikke å gi tilleggsbehandling med gestagener til kvinner uten intakt uterus, med mindre kvinnen tidligere har fått diagnostisert endometriose. Kontraindikasjoner: Kjent overfølsomhet for medroksyprogesteronacetat eller noen av hjelpestoffene, alvorlig leversykdom, udiagnostisert vaginalblødning, kjent eller mistenkt graviditet, kjent eller mistenkt malignitet i mammae. Forsiktighetsregler: Ved uterinblødning av ukjent etiologi bør ev. malign lidelse utelukkes. Malignitet i mammae og genitalia bør utelukkes før behandling institueres. Forsiktighet ved forskrivning til pasienter med diabetes (enkelte kan utvikle redusert glukosetoleranse), tromboemboliske sykdommer eller pågående leversykdom. Kvinner som har opplevd nedsatt stemningsleie ved behandling med gestagener eller p-piller, må følges opp under behandlingen. Dersom pasienten opplever plutselig tap av synet (helt eller delvis), eksoftalmus, diplopi eller migrene, må preparatet seponeres. Før reintroduksjon må papilleødem og vaskulære lesjoner i retina utelukkes. Kan gi noe væskeretensjon, og forsiktighet bør utvises ved tilstander som kan påvirkes av dette. Ved prøvetaking av vev fra endometriet eller endocervix bør det informeres om at medroksyprogesteronacetat kan redusere nivåene på følgende biologiske markører: Plasma/urin-steroider (kortisol, østrogen, pregnandiol, progesteron, testosteron), plasma/urin-gonadotropiner (LH og FSH), kjønnshormonbindende globulin, glukosebelastningsprøve, metyraponprøve. Det er vist en reduksjon i serumøstrogennivåer etter bruk av medroksyprogesteronacetat i.m., som kan resultere i redusert benmineraltetthet (BMD) hos premenopausale kvinner, og økt risiko for utvikling av osteoporose senere i livet. Pasientene bør innta tilstrekkelig med kalsium og vitamin D. Ved langtidsbehandling kan måling av BMD være nødvendig for visse pasienter. Behandling med østrogen/gestagen hos postmenopausale kvinner øker risikoen for brystkreft, og risikoen øker med behandlingsvarigheten. Det er sett en økning i unormale mammografiresultater som krevde ytterligere oppfølging. Ved langtidsbehandling med østrogen/gestagen er det sett økt risiko for hjerteinfarkt, koronar hjertesykdom, slag og venøs tromboembolisme (VTE). Økt risiko for slag og VTE er sett i løpet av første behandlingsår, og vedvarte i oppfølgingsperioden. Det er sett en potensiell risiko for kardiovaskulær morbiditet i første behandlingsår, og ingen fordeler. Kvinner >65 år som får østrogener med eller uten medroksyprogesteronacetat, har økt risiko for utvikling av sannsynlig demens eller mild kognitiv svekkelse. En fullstendig anamnese og familiehistorie bør foretas før ev. hormonterapi igangsettes. Behandling og regelmessige kliniske undersøkelser skal inkludere blodtrykk og undersøkelse av bryster, abdomen og underliv, inkl. livmorhalsundersøkelse. Preparatet skal ikke brukes ved overfølsomhet for laktose og sukrose. Interaksjoner: Sterkt enzyminduserende legemidler som fenobarbital, fenytoin, karbamazepin og rifampicin øker metaboliseringen av gestagener. Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Passerer. Risiko ved bruk under graviditet er ikke fullstendig avklart. Det er rapportert tilfeller av misdannelser hos barn eksponert for progestogener in utero. Kontraindisert ved graviditet. Overgang i morsmelk: Går over, men risiko for påvirkning av barnet er lite sannsynlig med terapeutiske doser. Bivirkninger: Gastrointestinale: Kvalme, dyspepsi. Hud: Hirsutisme, akne, alopesi, eksantem, pruritus, urticaria. Lever: Gulsott. Sentralnervesystemet: Svimmelhet, svette, tremor, insomni, somnolens, uro, nedstemthet. Sirkulatoriske: Tromboembolisme. Urogenitale: Uregelmessig, økt eller redusert vaginalblødning, «spotting», amenoré, endret utflod, sår på livmorhalsen, dysmenoré, manglende eggløsning, galaktoré, nedsatt libido. Øvrige: Vektøkning/-endring, hodepine, feber, tretthet, brystspenninger, væskeretensjon/ødem, redusert glukosetoleranse, påvirkning av laboratorietester (se Forsiktighetsregler), anafylaktisk reaksjon, angioødem. Egenskaper: Klassifisering: Progestogen. Virkningsmekanisme: Transformerer et endometrium som på forhånd er proliferert med østrogener. Virker hemmende på gonadotropinutskillelsen og har en termogenetisk virkning. Absorpsjon: Raskt. Maks. blodkonsentrasjon etter 1-4 timer. Halveringstid: Ca. 50 timer. Utskillelse: 44% via urin. Også via galle og feces. Pakninger og priser: 40 stk. (blister) kr 122,00.
Sizzy Skrevet 29. juni 2010 #3 Skrevet 29. juni 2010 Hei! Jeg har gått på Primolut for å få mensen når jeg skulle begynne på Pergo, fungerte veldig bra på meg Merka ikke noen bivirkninger heller!
Glad og spent Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 29. juni 2010 Så bra Sizzy! Jeg fikk framskyndet legetimen min, så var til lege i dag og fikk primolut. spent på hvordan det virker på kroppen min. fikk du normale sykluser etter dette? jeg har fått en kur i første omgang.
Sizzy Skrevet 30. juni 2010 #5 Skrevet 30. juni 2010 Ja syklusene ble kortere (var på 31-38 dager før). Men der har nok Pergo også ordnet så jeg får EL og stabile sykluser. Så nå får vi se om det er klaff denne mnd Jeg har tatt 1 kur, og det var for å få TR før jeg skulle begynne på Pergo. Håper det ordner deg for deg også!
Glad og spent Skrevet 4. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 4. juli 2010 Min fantastiske kropp bestemte seg for å få TR av seg selv bare noen dager før jeg hade bestemt meg for å begynne på primolut. så nå håper jeg at kroppen er igang igjen og at spiren snart sitter
Sizzy Skrevet 4. juli 2010 #7 Skrevet 4. juli 2010 Så bra!! Masse lykke til! Tanta kom på besøk her i dag, så det er visst påan igjen for min del!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå