Sarafina Skrevet 25. juni 2010 #1 Del Skrevet 25. juni 2010 (endret) Håpløst med reklamasjon / support hos Dell. Noen som har erfaringer med dette? Kjøpte ny pc fra Dell i februar i år, pris 10.500 kroner. Den blir levert uten å være riktig installert, USB-inngang virker ikke, volum og YouTube / Itunes virker ikke. Mange ganger har jeg ringt Dell, sier at de må se på min PC fysisk, eller om jeg kan levere den tilbake. Får et blankt nei, men blir henvist til teknisk support i Sverige. Vi forsøker å løse det over telefon, mange ganger, for feilen lar seg ikke løse. Jeg har brukt TIMER på telefonen med Dell. Men: dette er et problem som ikke lar seg løse over telefon. En dataekspert har sett på min PC, han sier: dette er en reklamasjon. Hardware-FEIL på pc en, dette kan ikke gjøres over telefon!! Har også bedt Dell om å ringe til ham om de trenger en bekreftelse. Likevel nekter Dell å ta imot reklamasjon, eller i det hele tatt å ta en kikk på pc-en. (jeg har også tidligere kjøpt pc fra Dell, og denne fungerte helt supert. Det er tydelig at det er feil på min nye maskin.) Vil også nevne at når jeg kjøpte pc-en, tok det 2 minutter å få snakke med en norsk, hjelpsom selger. Når problemer dukker opp tar det gjerne mye tid å få snakke med teknisk support, og de holder til i Sverige eller Danmark. Har ikke Dell noe kontor i Norge der de kan ta imot feilvarer? Endret 25. juni 2010 av Sarafina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supramundane Skrevet 25. juni 2010 #2 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg har reklamert på min Dell-laptop uten problemer. Grafikk-kortet mitt hadde feil, det ble byttet ut gjentatte ganger, til jeg sa at jeg ikke var interessert i å bytte det ut flere ganger og krevde ny laptop. Jeg sa at jeg skulle kontakte forbrukerombudet for å avklare rettighetene mine, og at jeg skulle ta det videre så fikk vi se hvordan det gikk. JEg fikk ny laptop i løpet av kort tid. Jeg prøvde hele tiden å ha en grei tone, men man får jo nok til slutt. Håper det kan ordne seg for deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 25. juni 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg har reklamert på min Dell-laptop uten problemer. Grafikk-kortet mitt hadde feil, det ble byttet ut gjentatte ganger, til jeg sa at jeg ikke var interessert i å bytte det ut flere ganger og krevde ny laptop. Jeg sa at jeg skulle kontakte forbrukerombudet for å avklare rettighetene mine, og at jeg skulle ta det videre så fikk vi se hvordan det gikk. JEg fikk ny laptop i løpet av kort tid. Jeg prøvde hele tiden å ha en grei tone, men man får jo nok til slutt. Håper det kan ordne seg for deg! takk skal du ha for svar! Jeg prøvde å ha en grei tone jeg og, men fikk nok - ble ganske sinna og oppgitt. Virket som de ikke trodde jeg skjønte noenting, og de gadd ikke ta meg på alvor. Hvem snakket du med hos Dell? Har du en kontaktperson / epostadresse jeg kan kontakte? Ringer man sentralbordet / blir satt over til teknisk support, så kommer jeg jo ingen vei... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supramundane Skrevet 25. juni 2010 #4 Del Skrevet 25. juni 2010 Jeg har en e-postadresse som jeg brukte: [email protected] - men jeg fikk svar fra denne: [email protected] Tror ikke det spiller noen rolle hvem av dem som svarer egentlig, jeg var innom noen forskjellige folk. Jeg snakket ikke med de på telefonen overhodet, jeg foretrekker å ha alt skriftlig sånn at jeg kan vise til hva de har sagt før. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juni 2010 #5 Del Skrevet 26. juni 2010 Hallo. Det er jo ikke reklamasjon når det er garanti på maskinen. Jeg sendte mail til DELL-supporten med problemer, og de sa jeg måtte sende den på reparasjon. Jeg har ikke hatt anledning til det pga skolearbeid, så akkurat det er jo min feil. Forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig, har aldri hørt om noe slikt fra DELL, har kun bra kommentarer fra venner på service der. Sarafina: Send mail! Jeg fikk svar innen 24 timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 26. juni 2010 #6 Del Skrevet 26. juni 2010 Har ikke hatt problemer med dell. hadde en tv med feil som gikk på garantien. dagen etter var de på døren med ny Tv og tok den gamle med seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 26. juni 2010 #7 Del Skrevet 26. juni 2010 (endret) *dobbelpost* Endret 26. juni 2010 av Colargol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 26. juni 2010 #8 Del Skrevet 26. juni 2010 Jeg har også en Dell Laptop (Inspirion 1525) og har egentlig ikke opplevd store problemer med kundeservice -men har hatt problemer med pc'n og kommer nok ikke til å kjøpe Dell en gang til. Første gang jeg hadde problemer, for ca. ett år siden, 6mnd etter at jeg kjøpte den) så ringte jeg en dag, vi pratet litt og kjørte noen tester over telefonen -jeg ville ha ny harddisk og to dager etter så stod det en mann på døra mi med ny harddisk og han tok i mot den gamle og dro. Null problem! (men nå kan jeg å skifte selv da, så slapp å sende den inn den gangen) Nå for et par-tre måneder siden så begynte pc'n å skrante igjen, og siden jeg var midt oppe i eksamenstid selv så hadde jeg ikke tid til å bruke tid på å få den fikset med en gang. Men da jeg først ringte så ordnet ting seg på en uke. Først et par telefonsamtaler, så mottok jeg pakkeseddel i posten to dager etter, sendte inn pc'n og fikk den tilbake innen 5 arbeidsdager. Som sagt så har jeg egentlig ikke hatt problemer med selve kundeservicen, men har sluttet å stole på merket Dell etter denne pc'n. Jeg spesialbestilte min pc for å få en maskin som passet meg -og betalte et par tusen ekstra for den, det kom vel på rundt omkring 13.000 den gangen. Men de har altså sviktet på mange områder, og mine spesialkrav har ikke blitt oppfylt. Jeg har gitt beskjed om at jeg kommer til å kreve reklamasjon om jeg opplever nye feil fra nå av, og dette har de godtatt både pr. mail og pr. telefon, men jeg forstår jo selvsagt at de forsøker å fikse den opprinnelige før de tør å "tape kampen" mot meg. Men jeg kan fortelle en ting som det virker som om du lurer på. Dell har kun kundeservice i Sverige (for hele skandinavia/norden), det stemmer. De har flere verksteder, men hovedverkstedet for Norge ligger i Oslo. Jeg har ringt direkte til verkstedet en gang og sentralborddamen der fortalte meg noe hun ba meg om å ikke "si videre", hun var vel redd for jobben sin. For hun kunne nemlig ikke svare på et så enkelt spm. som "Kan du fortelle meg om pc'n min fortsatt på verkstedet hos dere? Jeg skal nemlig reise bort noen dager og forsøker å finne ut av om jeg kan rekke å få den tilbake før jeg drar" Det hun svarer er da at det kan hun ikke fortelle meg, selv om hun sitter vegg i vegg med verkstedet og har listen over pc'er og navn på sin pc. Så forteller hun at Dell har en eksplisitt avtale med verkstedet og at de nekter dem å svare på spm. fra kunder for at de skal tjene på å ha en samlet kundeservice i Sverige. Hun fortalte også at akkurat dette kunne være frustrerende noen ganger når kunder som bor nært verkstedet og selv kunne bringe/hente pc for å spare tid på postgang ikke fikk lov. Men du skal vite det at du ringer fortsatt til et norsk nummer som blir oversatt til Sverige, så du betaler normal norsk lokaltakst. Dette er nok ikke uvanlig, jeg mener -du kan bo i USA og når du ringer mobilselskapet ditt så kommer du til en "world wide" kundeservice i Japan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 26. juni 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 26. juni 2010 Neste gang skal jeg heller handle på den lokale databutikken der jeg bor, da kan man komme innom og levere pc-en om noe skulle være galt... Synes Dell taper stort på å være så utilgjengelige og vanskelige. Innlegg som dette er jo heller ikke god reklame for dem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juni 2010 #10 Del Skrevet 26. juni 2010 Syntes Dell er fantastisk jeg. Henter og leverer på døra, kostnadsfritt og fikser problemer kjapt. ALDRI hatt noe problem med dem, til og med på småtteri har de hentet den. Tror det har noe med holdningen man har når man prater med kundeservice Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 27. juni 2010 Hmm, synes jeg har vært hyggelig på telefonen jeg... helt til det kom til et punkt der jeg ble drittlei... Hva har du sagt for å få de til å hente maskinen? de jeg har snakket med, mener visst at alt kan fikses ved en re-installering, som gjøres via telefon fra Sverige... noe som ikke løste problemet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 27. juni 2010 #12 Del Skrevet 27. juni 2010 Hva har du sagt for å få de til å hente maskinen? For min del så kan jeg jo litt om pc'er -er litt "wannabe nerd", og dermed så kan jeg, etter å ha kjørt noen tester og lest logger, i det minste fortelle de hva som IKKE er galt, og hva jeg tror kan være feilen. Hos meg så har det også vært komponentfeil, altså noen kort som ikke har fungert som de skal og fysiske feil på harddisken. Men helt ærlig -send en mail, forklar saken og be om et teknisk svar slik at du har noe å vise til f.eks forbrukerombudet om du velger å klage. Har du fått noen til å se på den så legg ved deres forklaring i mailen også. Vær profesjonell! Det nytter ikke å kjefte og syte, du får ikke noen bedre behandling av den grunn. Men sørg for å få ting svart på hvitt, du stiller så uendlig mye sterkere i en evt. sak! Får jeg spørre om en ting? ITunes er et eget program så den kan jeg evt. kanskje forstå det kan være noe galt med, usb-portene også, men hvorfor fungerer ikke YouTube? Lyst til å forklare noen av problemene du generelt har her? Er bare litt nysgjerrig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #13 Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) dobbelpost... Endret 27. juni 2010 av Sarafina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 27. juni 2010 Forfatter #14 Del Skrevet 27. juni 2010 For min del så kan jeg jo litt om pc'er -er litt "wannabe nerd", og dermed så kan jeg, etter å ha kjørt noen tester og lest logger, i det minste fortelle de hva som IKKE er galt, og hva jeg tror kan være feilen. Hos meg så har det også vært komponentfeil, altså noen kort som ikke har fungert som de skal og fysiske feil på harddisken. Får jeg spørre om en ting? ITunes er et eget program så den kan jeg evt. kanskje forstå det kan være noe galt med, usb-portene også, men hvorfor fungerer ikke YouTube? Lyst til å forklare noen av problemene du generelt har her? Er bare litt nysgjerrig! jeg er ikke teknisk anlagt jeg altså, så jeg har sikkert forklart meg litt klønete til dem... Synes likevel det blir feil at alt skal gjøres over telefon og at jeg skal fikse tingene selv, må jo kunne levere inn pc-en..... Jo: YouTube fungerer av og til, og av og til ikke (jeg vet ikke hvorfor.) Da står den bare og "fryser", videoen vises ikke, den stopper bare opp (og det har ikke med internett-tilkoblingen min å gjøre, for jeg har testet både hjemme og på jobb.) Hele greia fryser og henger seg opp, og jeg må velge "lukk programmet", gang på gang. Volum virker noen ganger, andre ganger ikke (det samme med ITunes.) det går tregt og den henger seg opp. USB-inngangen virker ikke i det hele tatt. Leverte maskinen på den lokale databutikken (kom jo aldri fram til noe hos Dell..) der sa de at maskinen min hadde en hardware-feil (??) og at jeg måtte levere den tilbake til Dell. (Skrev mail til de og be de ta kontakt med ham om de ville ha en bekreftelse på dette.) Likevel nekter Dell å se på maskinen min... Men som sagt, jeg skjønner meg ikke helt på det tekniske - men har hatt flere laptoper før, og har aldri hatt problemer - en ny PC skal jo leveres ferdig innstallert og feilfri. Og oppstår det feil skal man jo få hjelp til det!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 27. juni 2010 #15 Del Skrevet 27. juni 2010 Vi kjøpte en stasjonær pc for nesten 5 år siden og der var det noe som ikke fungerte. Nå må jeg si at jeg husker ikke hva det var for noe som var galt, men jeg husker bare hvor sint jeg var. Enda sintere ble jeg når jeg snakket med en på kundesenteret som var frekk. Jeg fikk snakket med en på tekniskt avdeling og jeg tror han skjønte at jeg var rasende. Endte med at de leverte den delen som manglet og at jeg fikk en printer som "plaster på såret". ;-) Men, skal jeg handle hos de igjen, så vil jeg være veldig streng på å ha ting skriftlig, alltid notere hvem jeg snakker med osv. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarafina Skrevet 28. juni 2010 Forfatter #16 Del Skrevet 28. juni 2010 Dell har nå sagt at jeg skal få lov å levere inn maskinen min til dem. Jeg skulle få en postslipp om noen dager, sa de, så jeg selv kunne levere maskinen på postkontoret. Deretter får jeg den nok tilbake om 10-12 dager. Håper det ordner seg nå! Men- må innrømme at jeg trodde de kunne komme og hente maskinen, ikke at det var mitt ansvar å sende den av gårde med posten??? Merkelig hvor enkelt og lettvint alt er når du kjøper av dem, da kommer de og leverer på døra... "Vi kan ikke se at det er noen hardwarefeil på maskinen din", sa Dells tekniker som ringte meg. Litt komisk, egentlig - de har jo ikke SETT på maskinen min, bare snakket med meg på tlf. Jeg ba ham ringe denne dataeksperten som hadde sett på pc-en min, fikk bare til svar at: "det kommer vi ikke til å gjøre." Jaja, hvis de fikser maskinen på verkstedet, så skal jeg være fornøyd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #17 Del Skrevet 28. juni 2010 Har selv jobbet på pc-support (ikke Dell), og det er ikke bare å sende maskinen inn. Tenk om en gammel dame som ikke visste hvordan hun skulle spille av musikk og ikke får det til vil sende inn pcn, selv om det ikke er noe feil med pcn? Om noen har fått virus pga de har sett på snuskesider, om noen har kludret med pcn sin selv. Om alt skulle bli sendt inn (det er ikke alle som har peiling på pc) så hadde det ikke lønnet seg å produsere pc`er. Man må alltid feilsøke over telefon/mail for å se om problemet kan løses over telefon. Vil man ikke helst det da? at problemet løser seg over telefon, bare man får litt hjelp? I tillegg så vil dere ha folk til å hente den på døra? Ett sted på grensen gå. TS: om de sa at de ikke kunne se at det var noe hardware feil, jeg tror nok denne pc-kompisen din fikk beskjed om å kjøre sjekk fra bios for å gjøre en scan for å se hva som er feil med maskinen. Da denne scannen er over så blir den sendt til DELL, og de kan se utifra feilmeldingene om det hardware-feil eller ikke. De fleste kjører denne sjekken på pcn for å se om det er skader på maskinvaren. FOlkene som jobber på pc-support er som deg og meg. Normale mennesker som er interessert i pc, som ønsker å få en lønning og som ikke prøver å være vrange. Det er jo som at man må betale for isen man vil ha, samme med pc; man må følge rutiner, kan ikke bare ta inn alle folk som ringer om feil om å sende inn pcn. Det vi på support aller helst vil er jo å gjøre kundene fornøyde, det er ikke noe som er så kjedelig som å ha en dårlig samtale med en på tråden. Vet det er vanskelig å være forbruker av og til altså, det er jeg jo selv også, og har hatt problemer med både printer og pc, men det hjelper ikke å ringe til support og være furt og kjefte. De må følge rutiner, ellers får de jo ikke jobbe der lenger. Og nei, de ansatte er ikke barn av firmaet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anjelika Skrevet 28. juni 2010 #18 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg har heller ikke spesielt god erfaring med Dell, hverken maskinen eller kundeservicen. Jeg endte vel opp med å sitte i et halvt år og utveklse mailer med dem, og satt igjen med ødelagt PC og tålmodighet etterpå. Nå var det jo et litt kinkig problem, av og til funket PCn og av og til ikke. Når de endelig tok den inn på reperasjon så fikk jeg den rett tilbake med beskjeden om at den fungerte (noe den typisk nok sikkert gjorde da de fikk den), men problemene var der jo fremdeles. De hadde sett at noen knapper ikke reagerte så jeg fikk nytt tastatur, men det var jo ikke problemet i det hele tatt. Jeg følte de ikke trodde på meg, spesielt siden jeg fikk en hel haug med goddag mann økseskaft-svar imens jeg forsøkte å forklare hva problemet var. Og om igjen og om igjen det samme, siden forskjellige kundebehandlere svarte. Og så gjentok de spørsmål som jeg hadde blitt spurt om før, noe de hadde sett om de hadde bladd litt bakover i utvekslingen og lest. Jeg foreslo at det var et hardware-problem, og at det kunne ha noe med at maskinen ble så utrolig varm at jeg nesten brant meg på den, men det var visst umulig. Senere leste jeg at Dell trakk tilbake en del maskiner (riktignok ikke akkurat min modell) fordi batteriet ble så uendelig varmt at ting smeltet inni der. Til slutt gadd jeg rett og slett ikke mer, kjøpte bare en ny PC. Som IKKE var Dell. Jeg opplevde det ikke som de gikk inn for å være vrange, det var jo litt vanskelig siden hverken jeg eller dem forsto hva som var galt. Men de gikk ikke akkurat inn for å hjelpe heller, når man har prøvd å løse det over mail i et halvt år så er det kanskje på tide å vurdere å tilby en ny PC. Men i stedet for å hisse meg opp så ga jeg bare opp. Kanskje det er greia deres, kjede kundene i hjel med dumme spørsmål til de ikke gidder mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 28. juni 2010 #19 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Har selv jobbet på pc-support (ikke Dell), og det er ikke bare å sende maskinen inn. Tenk om en gammel dame som ikke visste hvordan hun skulle spille av musikk og ikke får det til vil sende inn pcn, selv om det ikke er noe feil med pcn? Om noen har fått virus pga de har sett på snuskesider, om noen har kludret med pcn sin selv. Om alt skulle bli sendt inn (det er ikke alle som har peiling på pc) så hadde det ikke lønnet seg å produsere pc`er. Man må alltid feilsøke over telefon/mail for å se om problemet kan løses over telefon. Vil man ikke helst det da? at problemet løser seg over telefon, bare man får litt hjelp? I tillegg så vil dere ha folk til å hente den på døra? Ett sted på grensen gå. Jøss, jeg har hatt flere ulike PC'er fra ulike produsenter og jeg har aldri opplevd at de forsøker å fikse problemet over telefonen. Jeg ringer, sier at maskinen ikke fungerer som den skal, de sender meg leveringslapp i posten og jeg sender inn maskinen. Slik har det uten unntak vært, hver gang jeg har vært i kontakt med kundeservice. Endret 28. juni 2010 av Iah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #20 Del Skrevet 28. juni 2010 Merkelig Iah, enig der! Da har jeg har vært i kontakt pga min egen pc er det feilsøking tlf/mail, som jeg har tatt som en selvfølge. Samt produsenten jeg jobbet for gikk igjennom faste rutiner, tilfelle problemet kunne løses på telefon.Om man løser det over telefon så er jo kunden også mer fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå