Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #1 Skrevet 25. juni 2010 Hei! Jeg har nå begynt å slanke meg for alvor (å kutte ut ett glass juice daglig gjorde ikke mirakler ) og gikk inn i det for en kort stund siden med plan om å kutte ut usunne matvarer og spise sunne, samt mosjonere! Jeg klarer å holde den sunne livsstilen men har skjønt at vektnedgang ikke handler om hvor lite sukker og fett man spiser, men hvor mye kalorier man spiser i forhold til hvor mye man forbrenner. Har ingen anelse om vanlig dagsinntak av kalorier. Kunne noen informert meg om dette? Er det 2000? Bør jeg ligge på 1500? I løpet av dagen spiser jeg: Jeg har klart å spise "middag" minst to ganger daglig (noen ganger tre) for å fylle opp og dempe sulten så jeg ikke sprekker totalt. En typisk middag for meg er foreksempel kyllingfillet med salat og spaghetti (like mye av både pastaen, kyllingen og salaten) eller en annen form for kjøtt med salat og pasta/ris/brød. Dette spises da to ganger daglig. To epler og en god del nøtter som mellommåltid To knekkebrød med gulost som kveldsmat, eller bare nøtter og frukt igjen. Dette blir sikkert et latterlig spørsmål for dere kostholdseksperter her inne, men hvor mye kalorier får jeg i meg på dette på dagsbsis? Hva tror dere er mitt daglige kaloriinntak med dette? Jeg forstår at det bare blir mulig å si sånn cirka. De bese hilsner fra meg.
Stellia Skrevet 25. juni 2010 #2 Skrevet 25. juni 2010 (endret) Helt umulig å si uten å vite hvor store porsjonsstørrelsene dine er. Selv om du ikke skal telle kalorier resten av livet, vil jeg anbefale deg å veie maten du spiser og regne ut kaloriinnholdet i begynnelsen - slik får du en oversikt over hvor mye du får i deg, og kan etterhvert bruke øyemål for å vite hva som er "nok". Endret 25. juni 2010 av Stellia
Chanel.No5 Skrevet 25. juni 2010 #3 Skrevet 25. juni 2010 Det er umulig å svare på hvor mye mat/drikke du skal innta for å få vektreduksjon da vi ikke vet noe om deg, høyde, vekt, aktivitetsnivå osv. Synes du skal begynne på rundt 2000 kalorier jeg (spesielt om du trener) og deretter justere det nedover litt og litt om du ikke får resultatene du ønsker, men ha også tålmodighet, prøv en viss mengde med mat/drikke i noen uker før du bestemmer deg for å endre, kroppen trenger tid til å justere seg også! Her har du en dagsmeny på 2000 kalorier og en på 1500, så kan du se hvor mye mat/drikke dette tilsvarer; http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=9035&mnu2id=9037&mnu3id=9040&artid=10465 http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=9035&mnu2id=9037&mnu3id=9040&artid=10626
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #4 Skrevet 25. juni 2010 Det er umulig å svare på hvor mye mat/drikke du skal innta for å få vektreduksjon da vi ikke vet noe om deg, høyde, vekt, aktivitetsnivå osv. Synes du skal begynne på rundt 2000 kalorier jeg (spesielt om du trener) og deretter justere det nedover litt og litt om du ikke får resultatene du ønsker, men ha også tålmodighet, prøv en viss mengde med mat/drikke i noen uker før du bestemmer deg for å endre, kroppen trenger tid til å justere seg også! Her har du en dagsmeny på 2000 kalorier og en på 1500, så kan du se hvor mye mat/drikke dette tilsvarer; http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=9035&mnu2id=9037&mnu3id=9040&artid=10465 http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=9035&mnu2id=9037&mnu3id=9040&artid=10626 Tusen takk for fint svar! Flott med linkene... Antar da at for folk som slanker seg så er 1500 kalorier bra dagsinntak for kvinner og 2000 for menn for å få til vektnedgang? En annen ting jeg lurer på er om jeg vil fortsette å gå ned i vekt hvis jeg en dag spiser f.eks potetgull og kake men holder meg innenfor f.eks 1500 kalorier? Jeg holder jo dietten kalorimessig? Dette blir isåfall bare en dag i uken naturligvis, er så fint å kunne kose seg med god samvittighet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #5 Skrevet 25. juni 2010 Hvis du vil en dag (og ikke får alt for vondt i magen) kan du spise 1500 kalorier med foreksempel potetgull eller sjokolade, for vekten og kroppsfettet blir resultatet det samme som om det ville vært kjøtt, grønnsaker og brød med magert pålegg. Kun kalorimengden. Sitat fra Dagbladet Helse: "Kalorier fra fett gjør at du legger på deg lettere enn fra kalorier som kommer fra karbohydrater: Myte. En kalori er en kalori uansett hvor den kommer fra. Får du i deg mer av disse energienhetene enn det du greier å forbrenne, vil du altså legge på deg uavhengig om kaloriene stammer fra smør, sukker eller potetgull. Sjokolade gjør at du legger på deg: Myte. En god nyhet for svært mange, for selv om kostholdseksperter og andre bedrevitere råder deg til å holde deg unna sjokolade, finnes det ingen vitenskapelige bevis som tilsier at sjokolade, eller andre spesifikke matvarer, alene bidrar til en vektøkning."
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juni 2010 #6 Skrevet 26. juni 2010 Tusen takk for fint svar! Flott med linkene... Antar da at for folk som slanker seg så er 1500 kalorier bra dagsinntak for kvinner og 2000 for menn for å få til vektnedgang? En annen ting jeg lurer på er om jeg vil fortsette å gå ned i vekt hvis jeg en dag spiser f.eks potetgull og kake men holder meg innenfor f.eks 1500 kalorier? Jeg holder jo dietten kalorimessig? Dette blir isåfall bare en dag i uken naturligvis, er så fint å kunne kose seg med god samvittighet. Jeg gikk ned ganske mye i vekt i høst, og jeg spiste mer enn 1500. Kanskje 1800 i snitt per dag. Og jeg trente ikke mye og hardt, men jeg gikk tur hver dag. Det er individuelt hvor mye du bør spise, anbefaler deg å gå inn på vektklubben.no og søke etter en formel hvor man kan regne ut sin ca.forbrenning per dag, ved å legge inn forskjellige ting/aktiviteter/vekt/høyde osv. Hvis du ikke gidder det, så tenker jeg også at 1800-2000 er greit å begynne med hvis du trener en del. Anbefaler også på det VARMESTE og få en oversikt over kaloriene du spiser, f.eks via samme nettside, www.vektklubben.no. Mange, og meg selv inkludert får seg en aha-opplevelse når man får kunnskap om hvor mye forskjellig mat og mengder faktisk inneholder, og ved å være det bevisst så er det mye mye lettere for deg å ikke miste motivasjonen. For hvis du ikke har oversikt over kaloriene, så er det veldig lett å tenke at f.eks, "jeg spiste en sjokolade istad, jaja, da har jeg sprukket og kan liksågodt spise en bøtte med is også" Skjønner? MEN, poenget er jo at hvis du får deg en oversikt så ser du at du lett kan ha "budsjett" til litt sjokolade hver dag, hvis du spiser litt mindre f.eks. Og så er det et tips og finne ut hvor mye du bør spise/forbrenne pr uke istedet for pr. dag. Da ser du at du hver uke lett får et ganske stort underskudd med kalorier ved å følge f.eks en 1800 pr dag-plan, og da kan du med god samvittighet kanksje spise litt ekstra på lørdag, og se at du fortsatt har underskudd, om enn bare LITT mindre Da kan du klare å gå rolig ned i vekt, men at det fortsatt går jevnt og trutt. DET funka for meg ialleflal. Også er det noe med å se det svart på hvitt hvor mye man f.eks spiser, det er lettere å styre unna de verste kaloribombene når du skriver det inn på vektklubben og ser at du har spist alt for mye :D Og etterhvert som du får litt erfaring med hva det er mye kalorier i og hva som er lite, så vil du naturlig endre kostholdet litt, slik at du prøver å finne mat som du blir mett og føler deg bra av, samtidig som det er kalorifattig Og da kan du brått spise mye og mange måltider og kose deg. IStedet for å spise to måltider om dagen, men tusen kalorier. For det funker dårlig;)
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #7 Skrevet 27. juni 2010 Jeg gikk ned ganske mye i vekt i høst, og jeg spiste mer enn 1500. Kanskje 1800 i snitt per dag. Og jeg trente ikke mye og hardt, men jeg gikk tur hver dag. Det er individuelt hvor mye du bør spise, anbefaler deg å gå inn på vektklubben.no og søke etter en formel hvor man kan regne ut sin ca.forbrenning per dag, ved å legge inn forskjellige ting/aktiviteter/vekt/høyde osv. Hvis du ikke gidder det, så tenker jeg også at 1800-2000 er greit å begynne med hvis du trener en del. Anbefaler også på det VARMESTE og få en oversikt over kaloriene du spiser, f.eks via samme nettside, www.vektklubben.no. Mange, og meg selv inkludert får seg en aha-opplevelse når man får kunnskap om hvor mye forskjellig mat og mengder faktisk inneholder, og ved å være det bevisst så er det mye mye lettere for deg å ikke miste motivasjonen. For hvis du ikke har oversikt over kaloriene, så er det veldig lett å tenke at f.eks, "jeg spiste en sjokolade istad, jaja, da har jeg sprukket og kan liksågodt spise en bøtte med is også" Skjønner? MEN, poenget er jo at hvis du får deg en oversikt så ser du at du lett kan ha "budsjett" til litt sjokolade hver dag, hvis du spiser litt mindre f.eks. Og så er det et tips og finne ut hvor mye du bør spise/forbrenne pr uke istedet for pr. dag. Da ser du at du hver uke lett får et ganske stort underskudd med kalorier ved å følge f.eks en 1800 pr dag-plan, og da kan du med god samvittighet kanksje spise litt ekstra på lørdag, og se at du fortsatt har underskudd, om enn bare LITT mindre Da kan du klare å gå rolig ned i vekt, men at det fortsatt går jevnt og trutt. DET funka for meg ialleflal. Også er det noe med å se det svart på hvitt hvor mye man f.eks spiser, det er lettere å styre unna de verste kaloribombene når du skriver det inn på vektklubben og ser at du har spist alt for mye :D Og etterhvert som du får litt erfaring med hva det er mye kalorier i og hva som er lite, så vil du naturlig endre kostholdet litt, slik at du prøver å finne mat som du blir mett og føler deg bra av, samtidig som det er kalorifattig Og da kan du brått spise mye og mange måltider og kose deg. IStedet for å spise to måltider om dagen, men tusen kalorier. For det funker dårlig;) Takk, flott svar. 1800 per dag, kombinert med litt trim tror jeg er ganske bra! Du fikk jo tydeligvis resultater. Ja skal vurdere vektklubben, ingen dum ide! Skjønner veldig godt hva du mener, mange tror en utskeielse handler om at "nå har jeg ødelagt denne dagen, da kan jeg starte på nytt i morgen" men slik er det ikke, egentlig bare å kutte ned på neste måltid... Fascinerende at man kalorimessig omtrent kan leve på f.eks sjokoladeboller, så lenge man holder seg innen 1500-1800 kalorier daglig, og like vel gå ned i vekt. De fleste assosierer noen matvarer med en slank kropp og andre med overvekt, men det handler egentlig bare om mengden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. juni 2010 #8 Skrevet 27. juni 2010 Takk, flott svar. 1800 per dag, kombinert med litt trim tror jeg er ganske bra! Du fikk jo tydeligvis resultater. Ja skal vurdere vektklubben, ingen dum ide! Skjønner veldig godt hva du mener, mange tror en utskeielse handler om at "nå har jeg ødelagt denne dagen, da kan jeg starte på nytt i morgen" men slik er det ikke, egentlig bare å kutte ned på neste måltid... Fascinerende at man kalorimessig omtrent kan leve på f.eks sjokoladeboller, så lenge man holder seg innen 1500-1800 kalorier daglig, og like vel gå ned i vekt. De fleste assosierer noen matvarer med en slank kropp og andre med overvekt, men det handler egentlig bare om mengden. Ja. Mengen er alfa omega. Men, så er det jo sånn at man ikke får i seg nok næring man trenger, av å spise bare sjokoladeboller, så å leve på en sjokoladebollediett vil nok ikke funke særlig lenge;) Man fyller lett opp et dagsbehov med...la oss si 6-8 sjokoladeboller da, og jeg tror nok hverken kroppen eller hodet vil fungere noe særlig med kun det innabords;) Så de færreste vil klare det. Så sånn sett så er det jo faktisk sånn i praksis at om man skal oppnå en slank og sunn kropp så er man nødt til å legge opp til et kosthold som inneholder næringsrik, men samtidig kalorifattig mat. Og det er nettopp det jeg mener man lærer og erfarer litt etterhvert som man prøver seg fram, og da er vektklubben genial. Dessuten så er det jo noe i at kroppen lagrer karbohydrater/fett på en annen måte enn proteiner, så det å spise konsekvent usunt, men lite vil jo ikke lønne seg i det lange løp. Når blodsukkeret konstant blir på en liten trip så vil man ikke klare å holde seg til faste måltider og "lite" nok mat, fordi mye sukker/fett vil ha mer! Og da er man i gang - en ond sirkel;) Men poenget er vel i bunn og grunn at man kan fint slanke seg, men samtidig legge inn en dag hvor man spiser det man vil, eller man kan spise en sjokoladebit hver dag osv. Men alt med måte og vær bevisst hvor mye inntak du har vs forbrenning så går det så fint så :D Jeg har iallefall ikke tro på at det funker å nekte seg noe, men legge opp til at man har "råd" til å kose seg. Og for å klare det, må man derfor være bevisst på den maten man spiser til alle dagens måltider, slik at den er kalorifattig, proteinrik og næringsrik, slik at du får i deg nok næring og ikke blir sulten i utide, og dermed er alt så mye enklere. Da har du brått mange kalorier "å gå på", og derfor blir det inget problem med en sjokolade eller et kakestykke eller to i uka:) Jeg tror også at når man først begynner å bli bevisst på det, så vil man etterhvert automatisk unngå å fråtse, fordi du da vet hvor mye kcal du får i deg og da føles det fort bortkasta.:D
Gjest ThatWoodcut Skrevet 27. juni 2010 #9 Skrevet 27. juni 2010 Bare for å være litt egoistisk og vri dette om til meg(siden dette på en måte handler om mengde mat vs. mengde trening) Jeg har tenkt å begynne på kickboxing til høsten, men vil det ha noe å si på vekten hvis jeg fortsetter å spise sånn jeg spiser nå? Det er nok ikke det sunneste kostholdet med fler kalorier enn jeg har godt av. Men jeg er ikke overvektig, det er derfor jeg vil begynne med kickboxing nå; for å opprettholde status quo med en mulighet for litt småpussing
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #10 Skrevet 28. juni 2010 Det er ikke kun kalorier som har noe å si nei. Verken for kroppens helse i sin allminnelighet, eller for vektnedgang. HVOR kaloriene kommer fra ER viktig.
HelenaR Skrevet 28. juni 2010 #11 Skrevet 28. juni 2010 "Jeg har klart å spise "middag" minst to ganger daglig (noen ganger tre) for å fylle opp og dempe sulten så jeg ikke sprekker totalt. En typisk middag for meg er foreksempel kyllingfillet med salat og spaghetti (like mye av både pastaen, kyllingen og salaten) eller en annen form for kjøtt med salat og pasta/ris/brød. Dette spises da to ganger daglig. To epler og en god del nøtter som mellommåltid To knekkebrød med gulost som kveldsmat, eller bare nøtter og frukt igjen." Skal ikke uttale meg så mye om kalorier, for det er det mange andre her som vet mer om enn meg. Jeg er ikke så opptatt av å telle kalorier, men jeg er ganske opptatt av å spise sunt og riktig. Og tilpasse mat etter dagsform og treningsmengde. På treningsdager er jeg ekstra opptatt av å få i meg mer proteiner og gjerne litt fett (kylling/kjøtt). Jeg er alltid forsiktig med karbohydrater (pasta/brød/ris). Det jeg vil minne deg på er at fordelingen på middagstallerkenen skal være; 2/4 deler salat/grønnsaker 1/4 kjøtt/kylling/fisk og 1/4 pasta.. Spis fullkornspasta, det metter mer og er mye sunnere. Og blir du ikke mett; spis mer grønt:) Nøtter er sunt, men stappfulle av fett og du bør begrense mengden, en håndfull ila en dag er mer enn nok..(ville heller spist litt sunn/grov kornblanding med melk (yoghurt naturell el) og evt. frukt (banan metter godt). En dag i uka der man skeier ut kan være en god ide for noen, andre bør heller velge å unne seg en liten godbit hver dag.. Det kommer an på hvordan du selv takler det. Ustabilt blodsukker er ofte grunnen til søtsug, om man klarer seg uten søtmat i lengre tid, vil behovet avta, det kan og hjelpe å innta kromtilskudd.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #12 Skrevet 29. juni 2010 Takk, flott svar. 1800 per dag, kombinert med litt trim tror jeg er ganske bra! Du fikk jo tydeligvis resultater. Ja skal vurdere vektklubben, ingen dum ide! Skjønner veldig godt hva du mener, mange tror en utskeielse handler om at "nå har jeg ødelagt denne dagen, da kan jeg starte på nytt i morgen" men slik er det ikke, egentlig bare å kutte ned på neste måltid... Fascinerende at man kalorimessig omtrent kan leve på f.eks sjokoladeboller, så lenge man holder seg innen 1500-1800 kalorier daglig, og like vel gå ned i vekt. De fleste assosierer noen matvarer med en slank kropp og andre med overvekt, men det handler egentlig bare om mengden. Dette lurer jeg også VELDIG på! Noen sier at antallet kalorier bestemmer om man blir slankere, og andre snakker om GI-Indeks, fettinnhold osv. Om noen kunne slå fast at det faktisk var samme for vektnedgangen bare man holdt seg innenfor 1500-1800 kalorier ville jeg gjerne en gang i blandt byttet ut kveldsmat med is osv. Ikke hver dag som en diett, men noen ganger i uken...
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #13 Skrevet 29. juni 2010 Dette lurer jeg også VELDIG på! Noen sier at antallet kalorier bestemmer om man blir slankere, og andre snakker om GI-Indeks, fettinnhold osv. Om noen kunne slå fast at det faktisk var samme for vektnedgangen bare man holdt seg innenfor 1500-1800 kalorier ville jeg gjerne en gang i blandt byttet ut kveldsmat med is osv. Ikke hver dag som en diett, men noen ganger i uken... Kalori inn, kalori ut. Men sukker, mettet fett og slikt er ikke godt for helsa. Bedre å ta seg litt is på kvelden så lenge man passer på kaloriene, enn å sprekke og spise ei bøtte Men selvsagt, ingen is er det beste.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #14 Skrevet 29. juni 2010 Det er ikke kun kalorier som har noe å si nei. Verken for kroppens helse i sin allminnelighet, eller for vektnedgang. HVOR kaloriene kommer fra ER viktig. Dette er en type utsagn som bør dokumenteres!
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #15 Skrevet 29. juni 2010 Dette er en type utsagn som bør dokumenteres! Les en Fedonbok, eller Bedre uten brød. Der er disse utsagnene godt dokumentert.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #16 Skrevet 29. juni 2010 Les en Fedonbok, eller Bedre uten brød. Der er disse utsagnene godt dokumentert. Jeg gidder da ikke bruke penger på bøker fordi du ikke kan dokumentere utsagnene dine. Da tar jeg det for drittprat. Ikke mer og ikke mindre. Drittprat.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #17 Skrevet 29. juni 2010 Jeg gidder da ikke bruke penger på bøker fordi du ikke kan dokumentere utsagnene dine. Da tar jeg det for drittprat. Ikke mer og ikke mindre. Drittprat. Hvor er dokumentasjonen på alt det andre som sies her, da?
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #18 Skrevet 29. juni 2010 Jeg gidder da ikke bruke penger på bøker fordi du ikke kan dokumentere utsagnene dine. Da tar jeg det for drittprat. Ikke mer og ikke mindre. Drittprat. Det er noe som heter biblioteker, lille venn.
Frøysa Skrevet 29. juni 2010 #19 Skrevet 29. juni 2010 Det har jo veldig mye med kalorier ut og kalorier inn å gjøre... Men som mange sier, så er det jo for helsens skyld lurt at disse kaloriene kommer fra gode matvarer med en god sammensetning Det gir jo mest helsegevinst i lengen Vektklubb, som noen foreslo, er jo bra Da møter man flere i samme situasjon og kan dele sine erfaringer. Tror ikke man blir mindre motivert av det!
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. juni 2010 #20 Skrevet 29. juni 2010 Det er noe som heter biblioteker, lille venn. Dikkedikk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå