Euphoria Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Hei! Jeg er ei sunn og frisk jente i begynnelsen av 20-årene som opplever en helt utrolig sultfølelse så om dagen. Jeg trener mye og tung styrke, minst en time fem ganger i uka, pluss litt kondisjonstrening, men ikke så veldig mye. Jeg er i en muskelbyggingsfase, og merker at kroppen stadig får mer muskler. Men jeg er så utrolig sulten hele tiden, klarer nesten ikke sove en hel natt en gang uten å spise. Jeg har forsøkt å spise mye fiber for å se om det holder meg mett lenger, men nei. Jeg har også forsøkt å øke fettinnholdet i maten for å se om det kunne hjelpe, men det fungerte heller ikke. Mye proteiner spiser jeg uansett, så det er ikke der problemet ligger. Jeg har ikke tidligere tatt multivitaminer, men kjøpte meg en boks i dag for å se om det kan hjelpe, for kanskje mangler jeg et eller annet mineral eller en type vitamin? Spørsmålet mitt er vel egentlig om noen her har opplevd det samme, og kan fortelle meg hvordan jeg kan dempe sultfølelsen til normalt nivå igjen? Det er både dyrt, slitsomt og upraktisk å måtte spise ustanselig. Jeg har ikke lagt på meg noe særlig, men det kan likevel ikke fortsette slik som dette. Nå får jeg vel i meg rundt 3000 kcal daglig, noe som er alt for mye for meg (jeg er 177cm høy, og veier 67kg). Hjelp, tips eller erfaringer, anyone?
I.am.me Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Det er helt 100% normalt at sulthetsfølelsen øker betraktelig når man trener såpass mye. Jeg brukte å sluke sult-følelsen med å spise bananer. Jeg trente mye, opp til 20 timer i uka (basketball), og når sulthetsfølelsen kom tok jeg en banan, gjerne sammen med et glass melk og vips var jeg ikke like sulten lengre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #3 Skrevet 25. juni 2010 Drikk mer vann om du er for dårlig med det. Sultfølelse kan ofte være tegn på dehydrering.
Mir Skrevet 25. juni 2010 #4 Skrevet 25. juni 2010 Spiser du nok ? Fett og proteiner er bra for metthetsfølelse. Ikke kutt måltider.
Ellam Skrevet 25. juni 2010 #5 Skrevet 25. juni 2010 Jeg tror du må ha 3000 kcal pr dag når du trener så mye som du gjør. Jeg har regnet ut at jeg som er 170 høy, 69 kg, litt aktiv jobb trenger 2500 kcal pr dag. Og dette er uten trening. Ellers har jeg ikke noen råd å komme med foruten det du selv nevner ifht protein og fett. jeg har lært at det er karbohydrater som kroppen ønsker å forbruke ved trening, og at lagrene må fylles opp etter trening. (innen 30 minutt).
Stellia Skrevet 25. juni 2010 #6 Skrevet 25. juni 2010 Vil absolutt anbefale deg lavkarbo. Proteiner og fett er med på å holde blodsukkeret stabilt, og du føler deg sjelden sulten. Jeg måtte spise etter klokka når jeg prøvde ut lavkarbo, ellers var det fare for å glemme ut måltider.
Supraspinatus Skrevet 25. juni 2010 #7 Skrevet 25. juni 2010 (endret) Vil absolutt anbefale deg lavkarbo. Proteiner og fett er med på å holde blodsukkeret stabilt, og du føler deg sjelden sulten. Jeg måtte spise etter klokka når jeg prøvde ut lavkarbo, ellers var det fare for å glemme ut måltider. For all del ikke kutt ut karbohydrater! Driver du med kroppsbygging, eller utholdenhetsidrett? Olympiatoppen anbefaler ca 1,8-2,0 gram protein per kg kroppsvekt per dag. Veier du 50kg skal du spise ca 100gram rent protein hver dag. En god karbohydratrik frokost som varer lenge er: 100gram havregryn 20gram proteinpulver 1 banan lettmelk til passe konsistens. Kjør gjerne i en blender og drikk. Endret 25. juni 2010 av Supraspinatus
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #8 Skrevet 25. juni 2010 Vil absolutt anbefale deg lavkarbo. Proteiner og fett er med på å holde blodsukkeret stabilt, og du føler deg sjelden sulten. Jeg måtte spise etter klokka når jeg prøvde ut lavkarbo, ellers var det fare for å glemme ut måltider. Hvorfor anbefaler du det ? Har du fått med deg at det finnes ingen undersøkelser på at lavkarbo ikke er skadelig for kroppen over lang tid? TS er jo ikke engang overvektig! NEI TS! SPis vanlig mat, og hvis du trener så må du spise enda mer proteiner, de holder deg lengre mett.! :D
Stellia Skrevet 25. juni 2010 #9 Skrevet 25. juni 2010 (endret) Anonym: Hvorfor motsier du deg selv? Du er i mot lavkarbo, men anbefaler TS å spise mer proteiner. Hva tenker du at TS må gi avkall på (ettersom TS skal ned i vekt) av karbohydrater og fett, til fordel for proteiner? Jeg har nevnt lavkarbo, og jeg har en anelse om at dere forveksler det med ketolyse. Lavkarbo er med på å stabilisere blodsukkeret, som absolutt har gitt gode resultater over tid. Helt uvesentlig om man er overvektig eller ei. Både Atkins og Fedon Lindberg har flere kilder å henvise til på nettsidene deres. Endret 25. juni 2010 av Stellia
Euphoria Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 29. juni 2010 Takk for alle svar! Jeg er ikke overvektig, så skal ikke ned i vekt. Trener styrke, så har nok et høyt kaloribehov, men 3000kcal er vel i overkant mye uansett? Nå har jeg hatt treningsfri noen dager, og sultfølelsen har roet seg betraktelig, så det har nok direkte sammenheng med treningsmengden ser det ut til. Har også tatt multivitaminene mine disse dagene, kanskje det også har bidratt til å dempe sulten? Jeg har faktisk tenkt tanken på lavkarbo, men jeg er jo så glad i ALLE typer grønnsaker og frukt, og så er det jo så delte meninger om lavkarbo for normalvektige, så jeg tror jeg styrer unna denne kostholdsfilosofien foreløpig. Men jeg styrer unna raske karbohydrater med unntak av rett etter trening. Og "overspisingen" skjer ikke på usunn mat, jeg spiser sunt, bare alt for mye! Jeg drikker også ganske mye vann, men ikke så mye som de 2-3 literne som noen anbefaler, for da blir jeg bare skvulpete og utilpass, så det har jeg gitt opp. Men kommer nok opp i 1,5 liter daglig (i rent vann, så kommet te og annet drikke i tillegg). Jeg har nå begynt å spise blomkål og brokkoli før måltidene for å se om det hjelper å "fylle" magen før hovedmåltidene. Skal fortsette å ta multivitaminene mine, så håper jeg det går seg til før jeg begynner å legge på meg fett.
Gjest Elfrida Skrevet 29. juni 2010 #11 Skrevet 29. juni 2010 Hvorfor mener du at du spiser altfor mye? Hvis du har lagt på deg er det nok muskler, siden du trener såpass mye styrke. Eller tror du at du har lagt på deg fett?
Euphoria Skrevet 29. juni 2010 Forfatter #12 Skrevet 29. juni 2010 Jeg har lagt på meg muskler ja, men kanskje også noe fett. Men uansett kan man vel ikke som kvinne opprettholde et kaloriinntak på 3000kcal+ over tid uten å ettervert begynne å legge på seg fett også? Det er vel å tro på julenissen vil jeg tro (Dessverre...) Jeg vil snu utviklingen før jeg begynner å legge på meg annet enn muskler, for å begynne å slanke meg senere vil jeg helst unngå.
Gjest Elfrida Skrevet 29. juni 2010 #13 Skrevet 29. juni 2010 Så lenge det du har lyst på er sunn mat skal du bare følge appetitten når du trener så mye som du gjør. Hos friske folk som ikke har spiseforstyrrelser o.l. regulerer kroppen matinntaket etter behov veldig godt, hvis man følger appetitten og ikke spiser noe særlig snop (som etter min erfaring gjør rare ting med appetitten og matinntaket).
Chanel.No5 Skrevet 29. juni 2010 #14 Skrevet 29. juni 2010 (endret) TS; Beklager at jeg spør, men hvorfor bryr du deg om 3000 kalorier er mye eller ikke? Alle mennesker er forskjellige og du trener mye og tungt og da er det en sevfølge at kroppen trenger mer næring enn en inaktiv kvinne med din høyde/vekt/ader. Om du med dette inntaket ikke går noe opp i vekt (da mener jeg ikke vektoppgang grunnet muskelvekst, for det er vel bare positivt!!) så synes jeg at du skal spise som kroppen trenger og ikke bry deg om hva som er normalt/mye/lite osv Du sier selv at du spiser sunt og næringsrikt så da ser jeg ikke noe problem med å spise som du nå gjør! Endret 29. juni 2010 av Lotte28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå