murmeldyret Skrevet 25. september 2003 #1 Del Skrevet 25. september 2003 Jeg har en datter på snart 2 år. Siden hun var ca 1,5 år, har hun protestert på det meste. Dette er mitt første barn, og jeg har lite erfaring med unger generelt. Derfor lurer jeg på hvilke erfaringer andre har/har hatt med sine unger. Jeg synes det virker for tidlig å kalle det trassalder, men hun "trasser" nesten på samme måte som naboens 3-åring. Hun kan hyle i over 30 min fordi hun ikke får ta med seg kosedyret ut på lekeplassen. Fordi hun ikke får leke med telefonen. Eller fordi jeg ikke plukker opp leken til henne når hun står ved siden av den selv. Hun blir rett opg slett rasende. Ofte slår hun seg vrang uten at jeg forstår hva som utløste det. Etter flere måneder der jeg har prøvd alt for å avlede henne, har jeg nå gitt opp akkurat det. Det er ingenting som hjelper. Hun må visst bare hyle seg ferdig. Mens det pågår veksler hun mellom å ville bli holdt av meg, for så å vri seg ut av armene mine. Gang på gang. Nå er jeg delvis begynt å overse henne, sysler med andre ting mens hun hyler seg ferdig. Men det går ikke fortere over av den grunn heller. Hun får mye oppmerksomhet, og hun får lov til mye. Men vi prøver å være konsekvente når vi sier nei. Jeg prøver å forklare henne hvorfor hun ikke får lov, hvorfor jeg sier nei. Hun er jo heldigvis ikke slik hele tida. Men hun har overhodet ikke lært at det ikke nytter å rase i 30-60 min for å få vilja si. Mine venninners unger begynte mye senere med slik oppførsel. Det harmonerer mer med 3 års trassen. Noen som har samme erfaring som meg, evt noen gode råd hva jeg bør gjøre når hun får disse raserianfallene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pocahontas Skrevet 2. oktober 2003 #2 Del Skrevet 2. oktober 2003 fint å høre at det ikke bare er jeg som har det slik. jeg har en datter som er 14mnd.hun er rett å slett et troll noen ganger.Kan vere verdens nydligste,å kjempe kosete. men har hun bestemt seg for noe så gir hun seg jaggu meg ikke heller. jeg er livredd for å få en uoppdragen og oppsnasi jente som ikke har respekt. jeg var kjempe fortvilen en periode,å kan fortsatt bli det til tider. men når hun trasser har jeg begynt å trekke pusten å telle til ti å ikke se på henne. hun fortsetter litt men det blir kortere for hver gang. jeg sier bare nei en gang. jeg fikk råde av mamman min for vi e fire søsken to stae og to engler. så jeg får vell igen for slik jeg var som liten. å jeg kan huske når jeg var 13 ca,spurte jeg om noe å ho sa nei så var det ingen vits i å spørre en gang til.da svarte ho ikke.ikke missforstå,mamma har aldri vert veldig stren,men vi lerte forskjell på et ja og ett nei. trassalder? ja på en måte mener jeg. jeg tror det er litt med personlighet å gjøre også.jeg har den meningen om at det er hele tiden testing av grenser til dem er voksne. jeg prøver å se litt positivt på det.er bedre at dem trasser mere å tester grensene når dem er små,slik at dem har lert seg å oppføre seg når dem er litt større.enn å ha engler nå,å at dem får en verre periode når dem blir rundt ti år. Tror det kommer dem til gode når dem blir eldre at dem er litt bestemte håper du ser lys i tunnelen.husk trekk pusten. heier på deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2003 #3 Del Skrevet 2. oktober 2003 hehe...ser det er flere med trassige barn.. Jentungen på 1 1/2 år har begynt ja, og 5 åringen har hatt det jevt over siden den alderen. Tror det er viktig med grenser i slike perioder og holde fast på de. Det sies at trassen slutter sånn omtrent rundt 18-20 års alder eller lenger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 2. oktober 2003 #4 Del Skrevet 2. oktober 2003 Det er kjempefint når man greier å være konsekvent og stå på sitt! Ikke gi etter fordi det er flaut at de skriker. Ikke gi etter for at dere er trøtte av å høre på de. Da lærer de bare at det er lurt å være utholden - da får de til slutt viljen sin. vi opplever sånne raserianfall i barnehagen også. De kan komme av den minste lille filleting. Noen ganger så slenger de seg i gulvet når man tar de i hånden for å leie de til bords - da heiser vi de opp igjen og prøver å få de til å stå. Nytter ikke det og de hyler og slenger seg ned så bare sleper vi de med til bordet og parkerer de i stolen. Eller de kan begynne å illskrike. Dette er grusomt å høre på - og det kan skremme en del av de andre ungene - så da får de være på et annet rom og skrike seg ferdig. Om kopper og fat går veggimellom så blir disse flyttet utenfor rekkevidde. Fortsetter spetakkelet blir ungen flyttet ut fra bordet - eller tatt vekk - særlig om det er mye lyd - for dette er ikke trivelig for noen av oss andre. Selvsagt snakker vi også til de og sier at det er ikke lov. Jeg er ikke tilhenger av å begynne å dille og lure de til å tie stille med leker eller tull. De får heller rase seg ferdig - de har tydeligvis behov for det -MEN de får ikke gjøre det slik at det går utover noen eller noe .....og om de må skrike - så får de lov å gjøre dette på badet f.eks .....Så sier vi at når de er ferdige så kan de komme inn igjen men ikke før for vi får vondt i ørene av all lyden. Da bruker volumet å øke enda mer og man hører at de er aldeles rasende! ikke sjelden går pottene da veggimellom *ler lit* ...men så - når vi overser de - så stillner de - og så kommer de etterhvert luskende inn - og da later vi som ingenting. Jeg synes absolutt at det å ta de bort er effektivt. + at man selv får pustet ut litt og samlet seg- for den skrikingen kan jo få busten til å reise seg *ler* ... Og ikke si nei om du ikke mener det. Et nei er et nei ....og det skal de ikke kunne vri til et ja ved å mase og skrike og trasse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 3. oktober 2003 #5 Del Skrevet 3. oktober 2003 Drev med trassalder fra datter'n var 1 år til hun fylte 10 ca... Nå er det rimelig bra... Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 7. oktober 2003 #6 Del Skrevet 7. oktober 2003 jeg hadde også bare hørt om den 3 års trassen... inntil jeg fikk barn selv. kom over en bok (men hva søren het den???) som tok for seg temaet på en humoristisk måte (jada, det går faktisk ann.... ), og der sto det om 9 månederstrassen som første trassalder, og neste var 2 årstrassen. så det så. på det tidspunktet hadde jeg en på 10 måneder og en på 2 år. ble veldig lettet når jeg leste om at det var normalt å ha det slik som vi.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå