Marlene Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 Hei! Jeg og samboeren er prøvere, etter en SA for noen mnd siden. Har hatt 2pp etter at kroppen kom tilbake til sitt normale igjen. Nå skal vi på ferie, og jeg lurer på hvordan det er å dykke mens man prøver? Skal reise uka mellom el og mensen, så da vil jeg jo ikke vite om jeg har blitt gravid. Tar ikke sjansen dersom det ikke er trygt, samtidig kan det jo hende det tar laaang tid før det klaffer Noen kloke hoder som har svar til meg? (Vi kan jo selvfølgelig droppe å prøve denne mnd, men kjenner at det eneste jeg tenker på etter spontanaborten er å bli gravid igjen, og da tror jeg heller dropper dykkinga..æsj, kan det ikke bare klaffe, og fortsette å klaffe i ni mnd )
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Hadde droppet dykkinga. Vet man anbefales å ikke dykke når man er prøver.
Phobaeticus Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 http://www.lommelegen.no/785417/dykking-og-graviditet Jeg tror nok jeg hadde dykket når det er så tett opp under EL - er jo ikke noe foster enda da uansett...
Marlene Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. juni 2010 Tusen takk for svar Hmm...ikke lett å bestemme seg. Veit at dersom jeg ikke dykker, og ikke blir gravid, kommer jeg til å bli skikkelig irritert. Men på den andre siden, dersom jeg dykker, er gravid, og noe går galt (uansett om det er pga dykkinga eller ikke), kommer jeg alltid til å tenkte at det kan ha vært noe jeg har gjort.. Jeg får se hvordan vi treffer med dagene tror jeg, og dersom vi treffer riktig, tror jeg at jeg dropper det. Bare for å slippe og bekymre meg selv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 Tusen takk for svar Hmm...ikke lett å bestemme seg. Veit at dersom jeg ikke dykker, og ikke blir gravid, kommer jeg til å bli skikkelig irritert. Men på den andre siden, dersom jeg dykker, er gravid, og noe går galt (uansett om det er pga dykkinga eller ikke), kommer jeg alltid til å tenkte at det kan ha vært noe jeg har gjort.. Jeg får se hvordan vi treffer med dagene tror jeg, og dersom vi treffer riktig, tror jeg at jeg dropper det. Bare for å slippe og bekymre meg selv.
Orcinus Skrevet 25. juni 2010 #6 Skrevet 25. juni 2010 Jeg er selv aktiv dykker og prøver. Jeg reiser på dykkeferie nå, men pga av omstendighetene vet jeg at jeg mest sannsynlig ikke vil bli gravid på de to ukene, og jeg vet sikkert at jeg ikke er gravid nå (har hatt en MA og utskrapning nylig). Hvis du ikke er gravid når du reiser og du skal på ferie maks to uker, ville jeg ikke droppet dykkingen. Men jeg ville dykket litt restriktivt, altså grunne dykk maks 20 meter og brukt god tid på oppstigningen. Jeg vil tro som andre her sier at hvis fosteret er under to uker, er det lite sannsynlig at det blir påvirket. Men selvsagt, er du i tvil om du er gravid allerede kan det være ok å stå over. Og hvis du er typen som vil plage deg selv resten av livet HVIS du er gravid og HVIS det skjer noe og HVIS du knytter dette til noen få dykk i begynnelsen av svangerskapet - da ville jeg droppet det og heller fridykket/snorklet i stedet:-) Jeg vil anta at så tidlig i ett svangerskap er det mer skadelig å drikke og røyke, det går rett i blodet/morkaken til fosteret og er vitenskaplig påvist øker sannsynligheten for SA/MA. God tur!
Gjest Alabama Skrevet 25. juni 2010 #7 Skrevet 25. juni 2010 Men man kan vel få nedsatt oksygentilførsel når man dykker, det er vel det som er farlig ved graviditet? (Og det er jo det samme som skjer når man røyker!?)
Marlene Skrevet 26. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 26. juni 2010 Takk for utfyllende svar Ocinus Jeg skal høre litt med samboeren og hva han synes, men greit å ha det litt i bakhodet før vi reiser. Det med grunnere dykk og lang oppstigningstid var jo veldig lurt, hvis jeg bestemmer meg for å dykke tror jeg at jeg følger det rådet. Alabama: Jeg trooor, ut ifra det jeg har funnet om temaet, at det er luftboblene som kan danne seg i blodet under dykking som er farlig, som feks ved for rask oppstiging. Forhåpentligvis får man ikke nedsatt oxygentilførsel hvis alt går etter planen
missLynch Skrevet 27. juni 2010 #9 Skrevet 27. juni 2010 Jeg hadde dykket hadde jeg vært deg. Man skal leve, trives og gjøre det man ellers gjør! Ta noen grunnere dykk, nyt et glass vin, og KOS DERE på ferie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå