Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #1 Skrevet 24. juni 2010 hva sier jeg? takker jeg familiene og forlover før jeg går over til brudgommen? hvordan skal din tale være eller hvordan var din tale? må man fortelle om episoder, eller kan man bare si kort at dagen er fantastisk og slikt? hjelp :O
MonThe Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Jeg tenker at jeg i talen min kommer til å takke alle gjestene for at de vil dele dagen med oss. Kommer nok også til også takke min kjæres familie for at de har tatt så godt imot meg, og gjort meg til en del av familien fra første dag. Til slutt vil jeg nok si noen ord til min nydelige forlovede, og fortelle han hvor inderlig høyt jeg elsker han og setter pris på han! :rødme: (kommer sikkert til å gråte meg ihjeel )
Gjest Mahareth Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 Jeg tenker at jeg i talen min kommer til å takke alle gjestene for at de vil dele dagen med oss. Kommer nok også til også takke min kjæres familie for at de har tatt så godt imot meg, og gjort meg til en del av familien fra første dag. Til slutt vil jeg nok si noen ord til min nydelige forlovede, og fortelle han hvor inderlig høyt jeg elsker han og setter pris på han! :rødme: (kommer sikkert til å gråte meg ihjeel ) TAKK! Nå skreiv du mer eller mindre talen min for meg
Supramundane Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 Jeg tenker at jeg i talen min kommer til å takke alle gjestene for at de vil dele dagen med oss. Kommer nok også til også takke min kjæres familie for at de har tatt så godt imot meg, og gjort meg til en del av familien fra første dag. Til slutt vil jeg nok si noen ord til min nydelige forlovede, og fortelle han hvor inderlig høyt jeg elsker han og setter pris på han! :rødme: (kommer sikkert til å gråte meg ihjeel ) Utrolig bra oppsummert!
lilleGrethe Skrevet 25. juni 2010 #5 Skrevet 25. juni 2010 Jeg kommer til å tale under kaffen - kanskje etter at vi har kuttet kaken (tror det blir naturlig å gjøre det da, siden alle er samlet). Jeg vil også at det skal være en takketale - skal takke gjester, foreldre og svigerforeldre, brudepiken/svennen, forlovere, og til slutt skal jeg fortelle brudgommen hvor høyt jeg elsker ham! Malen til MonThe er nok ganske god, ser jeg har skrevet en del av det samme!
Frk. Belle Skrevet 25. juni 2010 #6 Skrevet 25. juni 2010 Har egentlig ikke begynt på min tale, men tror den først og fremst kommer til å være en kjærlightserklæring til mannen min. Noe om hvorfor han er så bra, hvordan han får meg til å føle meg, kanskje ta frem en morsom/romantisk histore. Men ser at det kan være hyggelig å takke gjesten, svigerforeldre og foreldre også (selv om jeg ikke har et helt enkelt forhold til verken min egne eller hans foreldre). Er litt usikker på hvordan jeg skal få flettet det sammen. Begynne med å takke og så gå over på "kjærlighetserklæringen"? Jeg skal holde min tale etter brudgommens..
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #7 Skrevet 25. juni 2010 Hvor vanlig er det at bruder taler? Når jeg tenker etter har jeg aldri sett det, verken i virkeligheten eller på film.
¤Pernille¤ Skrevet 25. juni 2010 #8 Skrevet 25. juni 2010 Det er veldig vanlig, er vel egentlig en veldig fast tradisjon. I Norge, i hvert fall! I min tale skal jeg takke alle som har kommet, vi har begge slekt og familie som reiser langveis fra (til og med fra andre land), så de vil vi i hvert fall takke. Så vil jeg si tusen takk til min svigerfamilie, som har støttet meg og tatt meg så utrolig godt imot, og som alltid har vært der for meg. Så vil jeg si noen ord til foreldrene mine, og søsknene mine, takke dem, og si hvor glad jeg er i dem. Spesielt vil jeg takke min svigerinne, som også er forloveren min og min beste venninne. Til slutt tenkte jeg å lese opp noe jeg fant her om dagen, som jeg skrev til min kjære for en stund siden. Det er et slags dikt hvor jeg oppsummerer alt ved ham som jeg er så utrolig takknemlig for. Hvordan han alltid er tålmodig, tar vare på meg, og er den snilleste i verden
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #9 Skrevet 25. juni 2010 Det er veldig vanlig, er vel egentlig en veldig fast tradisjon. I Norge, i hvert fall! Den tradisjonen har jeg aldri hørt om. Og ikke ville jeg fulgt den om det var en tradisjon heller Glad det er visse ting man ikke forventes å gjøre som jente. Men om noen har lyst bør de selvsagt få tale i sitt eget bryllup. På samme måte som brudgommen må få slippe hvis han ikke vil
¤Pernille¤ Skrevet 25. juni 2010 #10 Skrevet 25. juni 2010 (endret) Man kan selvsagt få slippe, men alle jeg har snakket med og kjenner som skal gifte seg har gjort det, eller skal gjøre det. Jeg har også generelt sett alltid hørt at det var vanlig. Det virker nok litt uhøflig for noen (eldre, i hvert fall), om ikke begge takker. Blir som om konfirmanten ikke sier noe heller, om du skjønner hva jeg mener. Kan jo hende det er jeg som bare er rar... Endret 25. juni 2010 av ¤Pernille¤
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #11 Skrevet 25. juni 2010 Det virker nok litt uhøflig for noen (eldre, i hvert fall), om ikke begge takker. Blir som om konfirmanten ikke sier noe heller, om du skjønner hva jeg mener. De eldre har neppe holdt tale selv da de var bruder, så de blir neppe fornærmet. Dette må være noe som har kommet i den senere tiden.
Supramundane Skrevet 25. juni 2010 #12 Skrevet 25. juni 2010 Jeg holdt ikke tale i mitt bryllup, ikke mannen min heller faktisk. Og vi ble da gift vi og!
¤Pernille¤ Skrevet 25. juni 2010 #13 Skrevet 25. juni 2010 Klart du ble Burde ha sett det komme at det kom til å bli slike reaksjoner. Det jeg prøvde å si, var at såvidt jeg har hørt, og som alltid har vært min "realitet", er at det er vanlig, og en god ting å gjøre. Jeg liker ikke så godt å snakke i forsamlinger, og forstår derfor likevel veldig godt de som måtte velge det bort. Og med eldres irritasjon mente jeg mer over det at man ikke takker for seg, slik har det i hvert fall alltid vært her i gården, og hos vennefamilier!
Gjesten Skrevet 25. juni 2010 #14 Skrevet 25. juni 2010 Tradisjonelt sett skal ikke bruden tale. Ikke konfirmanten heller, for den saks skyld, selv om det er blitt ganske vanlig.
Gjesten Skrevet 25. juni 2010 #15 Skrevet 25. juni 2010 Klart du ble Burde ha sett det komme at det kom til å bli slike reaksjoner. Det jeg prøvde å si, var at såvidt jeg har hørt, og som alltid har vært min "realitet", er at det er vanlig, og en god ting å gjøre. Jeg liker ikke så godt å snakke i forsamlinger, og forstår derfor likevel veldig godt de som måtte velge det bort. Og med eldres irritasjon mente jeg mer over det at man ikke takker for seg, slik har det i hvert fall alltid vært her i gården, og hos vennefamilier! Man sender da takkekort, gjør man ikke?
¤Pernille¤ Skrevet 25. juni 2010 #16 Skrevet 25. juni 2010 Typisk KG at alle skal hoppe på et utsagn Jeg nevnte kun det fordi det har vært slik ofte i familie og vennefamilier, og regnet med at det ikke er så uvanlig. Klart man sender takkekort.
¤Pernille¤ Skrevet 25. juni 2010 #17 Skrevet 25. juni 2010 Tradisjonelt sett skal ikke bruden tale. Hvorfor er da "brudens tale" et så utrolig kjent begrep i mine ører?
Supramundane Skrevet 26. juni 2010 #18 Skrevet 26. juni 2010 Det er nok en ny tradisjon på vei inn, samtlige bryllup jeg har vært i (minus mitt eget) har bruden holdt tale.
¤Pernille¤ Skrevet 26. juni 2010 #19 Skrevet 26. juni 2010 Samme her. Er nok en ting som har blitt tradisjon de siste årene, sammen med for eksempel dokurver og flere ting jeg ikke kommer på for øyeblikket.
LindaM Skrevet 26. juni 2010 #20 Skrevet 26. juni 2010 Jeg synes det er flott at bruder har begynt å tale! Det var fantastisk å høre mannen min si så mye fint om meg, og om livet vårt. Hvorfor skal ikke han også få oppleve den følelsen? Min mann synes det var supert at jeg holdt tale i vårt bryllup. Jeg hadde ikke sagt et ord om det på forhånd, så han ble kjempe overrasket! Det var sååå gøy!! Og ikke skummelt i det hele tatt! Et lite tips jeg kan komme med, er å starte tidlig, tidlig, tidlig med å skrive talen. Da har man masse tid på å forandre litt, tilføye eller fjerne ting. Pluss at talen "setter" seg veldig i hodet når man har den klar tidlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå