Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere er sikkert grundig lei av slike tråder, men jeg trenger en liten oppklaring i dette med alkohol og kcal, og siden det er så mange dyktige mennesker her håpet jeg at noen kunne opplyse meg litt.

Saken var det at jeg prøvde å finne ut hvor mange kcal det er i en dl vodka med 20% alkoholinnhold. I følge snl så er det 7 kcal per gram alkohol. Da burde det vel være 140 kcal i én dl vodka med 20% alkoholinnhold (altså 20g alkohol?). Nå finner jeg ingen sider som sier noe om hvor mange kcal det er i vodka med 20% alkohol, så jeg vet ikke om dette stemmer.

Det burde da også være 280 kcal i én dl 40% vodka.

Hvorfor står det da i næringstabeller at det i 40% vodka er 243 kcal per 100g?

Har jeg tenkt på feil måte (det er ikke usannsynlig :sjenert: )? Er det noe jeg har glemt å ta med i betraktning? Hvis noen hadde giddet å forklare meg hvorfor utregningene mine blir feil hadde jeg satt stor pris på det :)

Og forresten, det er ikke det at det er så sinnssykt viktig for meg å vite nøyaktig hvor mange kalorier det er, det er bare det at jeg vil vite hva jeg gjør feil under utregningen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg null peiling på utblanding av drinker, volum på gass og alt det der, men alkohol er en egen makronutrient, på lik linje med fett, karbohydrat og protein.

Alkohol gir per gram ca 7 kcal, eller 29 kJ. Hvor mange gram alkohol som finnes per 100 gram (eller per dl) avhenger av type drikke, alkoholprosent, hva du blander med og hvor mye du blander med. Vodka, hvis jeg husker rett, inneholder ca 30 gram ren alkohol per 100 milliliter, noe som vil bli 210 kcal/882 kJ.

Skrevet

Aha, så 100 g vodka med 40 % alkoholinnehold inneholder ikke mer enn ca 30 g alkohol? Jeg tenkte at det da inneholdt 40 g alkohol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...