Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #1 Skrevet 23. juni 2010 Jeg er sykelig overvektig. Og trenger hjelp. Kan en ernæringsfysiolog være rette stedet å søke etter hjelp? Etter å ha tenkt på og forsøkt å endre kosthold og trening de siste 5 årene, innser jeg at jeg trenger hjelp fra andre. Hvordan kommer jeg i kontakt med en ernærongsfysiolog, og er det den riktige veien å gå?
Wiggins Skrevet 24. juni 2010 #2 Skrevet 24. juni 2010 Jeg er sykelig overvektig. Og trenger hjelp. Kan en ernæringsfysiolog være rette stedet å søke etter hjelp? Etter å ha tenkt på og forsøkt å endre kosthold og trening de siste 5 årene, innser jeg at jeg trenger hjelp fra andre. Hvordan kommer jeg i kontakt med en ernærongsfysiolog, og er det den riktige veien å gå? For å få time hos ernæringsfysiolog må du få henvisning fra fastlegen din. Hvis du med sykelig overvektig mener BMI over 30 så bør du absolutt ringe og bestille time hos fastlegen din i dag. Jeg vil tro at det for din del er som med de fleste andre overvektige; du har kommet inn i et sett dårlige vaner gjennom årene, og å bryte dem på egenhånd er ikke lett når det har kommet så langt at du har veldig stor overvekt. Derfor er nok en ernæringsfysiolog absolutt rette person å snakke med. Så sant du ikke har stoffskiftesykdom eller lignende så skyldes din tilstand for lite mosjon og for mye mat over mange år. Ernæringsfysiologer har mye kunnskap om hva som skal til for å snu trenden, men hvis du skal lykkes må du ville det selv. Kroppen vår tror nemlig fremdeles at vi lever i steinalderen, der det ofte kunne være knapphet på mat. Hvis kroppen mister vekt vil den søke å få denne vekten tilbake, så du vil måtte leve veldig disiplinert. Som Winston Churchill sa til det britiske folk under andre verdenskrig: "Jeg kan ikke love dere annet enn blod, svette og tårer." Mange overvektige har feilet i sine forsøk på å gå ned i vekt, men det er også de som har lykkes, så det er mulig. Du må bare være veldig innstilt på at du skal lykkes.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #3 Skrevet 24. juni 2010 Jeg har BMI på rett over 40. Spiser for mye snop, rett og slett, og beveger meg minimalt. Vekten har økt drastisk de siste årene, men har alltid vært kraftig. Spesielt etter at jeg kom i puberteten. Jeg kommer meg ikke til fastlegen min før i august (er på ferie og skal ikke tilbake før da), men har bestilt time nå, så skal til legen 20. august. Er det noen andre her som har fått hjelp av ernæringsfysiolog, som kan fortelle litt om hvordan det var?
Frøysa Skrevet 24. juni 2010 #4 Skrevet 24. juni 2010 Jeg fikk hjelp av ernæringsfysiolog for noen år tilbake, da jeg hadde anoreksi. Jeg skulle opp i vekt og oppsøkte profesjonelle selv for å få hjelp. For min del ble det redningen - i motsetning til å gå til psykolog akkurat da. Fikk kjempegod oppfølgning av noen jeg følte meg på bølgelengde med, som jeg også tror du vil kunne finne selv om din situasjon er motsatt av den min var. De er jo der for å hjelpe Betalte endel, men det var absolutt verdt det; Jeg fikk jo tross alt livet tilbake Det er kjekt å jobbe mot det samme målet i "team" med andre. Da er det lettere å følge planen som blir satt opp for deg også, det følte hvertfall jeg
I.am.me Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 Jeg tror du er inne på løsningen. Jeg er sikker på at en ernæringsfysiolog kan hjelpe deg mye bedre enn hva du kan selv. Jeg håper virkelig du tar i bruk dette hjelpmiddelet, det kan være det som redder deg fra vekta For å komme i kontakt med ernæringsfysiolog drar du ført til fastlegen din og han legger inn en anbefaling.
Wiggins Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 Jeg har BMI på rett over 40. Spiser for mye snop, rett og slett, og beveger meg minimalt. Vekten har økt drastisk de siste årene, men har alltid vært kraftig. Spesielt etter at jeg kom i puberteten. Jeg kommer meg ikke til fastlegen min før i august (er på ferie og skal ikke tilbake før da), men har bestilt time nå, så skal til legen 20. august. Er det noen andre her som har fått hjelp av ernæringsfysiolog, som kan fortelle litt om hvordan det var? Det kan være lang ventetid for å komme seg til ernæringsfysiolog. Hvor godt kjenner du fastlegen din? Er h*n klar over din situasjon med overvekt? Du kan jo ringe og spørre om h*n kan lage en henvisning til deg uten at du møter opp til time. Du kan jo også slå opp på "Ernæringsfysiolog" på gule sider og se hva som fins der du bor, og ringe rundt og høre hvor lenge du må regne med å vente.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #7 Skrevet 24. juni 2010 Jeg fikk hjelp av ernæringsfysiolog for noen år tilbake, da jeg hadde anoreksi. Jeg skulle opp i vekt og oppsøkte profesjonelle selv for å få hjelp. For min del ble det redningen - i motsetning til å gå til psykolog akkurat da. Fikk kjempegod oppfølgning av noen jeg følte meg på bølgelengde med, som jeg også tror du vil kunne finne selv om din situasjon er motsatt av den min var. De er jo der for å hjelpe Betalte endel, men det var absolutt verdt det; Jeg fikk jo tross alt livet tilbake Det er kjekt å jobbe mot det samme målet i "team" med andre. Da er det lettere å følge planen som blir satt opp for deg også, det følte hvertfall jeg Jeg har selv anoreksi, og de siste to årene har sykdommen herset med meg som verst. Aner ikke hva jeg kan spise lenger, for alt er liksom usunt og farlig. Har du noen gode råd som kanskje kan hjelpe meg også på vei??? Da er du en engel!!
MarilynM Skrevet 24. juni 2010 #8 Skrevet 24. juni 2010 (endret) Dr Hexeberg Dette er en ekstremt dyktig lege og ernæringsfysiolog. Boka er knallbra, men hun tar også imot pasienter. Muligens noe å sjekke ut hvis du ikke bor for langt fra Oslo? Les under pasientinfo for å se hva hun kan hjelpe med. Hvis du bor langt unna kunne det vært en idé å ringe henne og høre om hun kan anbefale noen i nærheten av deg? Hun jobber forresten ved dette senteret: Heggeli Helhetsmedisin Endret 24. juni 2010 av MarilynM
Frøysa Skrevet 24. juni 2010 #9 Skrevet 24. juni 2010 Anonym bruker: Hei! Så leit å høre, anoreksi er en fæl sykdom som jeg ikke unner noen Noe jeg merker - ut i fra beskrivelsen din, er jo at du vet selv at du sliter, og i grunn er jo det en god ting. Men det å ikke vite hva du kan spise lenger og hva du skal gjøre må være veldig tungt for deg. Når jeg selv innså at jeg hadde et problem som tok overhånd og ikke kjente meg selv igjen, tok jeg selv intiativ til å prate med folk rundt meg. Jeg sendte også et brev til noen som kunne hjelpe, der jeg sa litt om min situasjon og at jeg gjerne ønsket hjelp til å takle dette. Veien er selvfølgelig ikke lett, men dersom du selv ønsker å bli frisk gjør det veien betraktelig lettere. Hos ernæringsfysiologen (som ikke var gammel og grå ) fikk jeg pratet masse om hvordan jeg hadde hatt det osv, og vi la sammen opp et kostholdsprogram som ville være passende ut i fra situasjonen. Hele tiden fikk jeg råd og støtte og de la også opp et treningsprogram med vekter, som gjorde at jeg bare la på meg muskler og ikke mye fett.(Nei, jeg så ikke ut som en bodybuilder :gjeiper: ) Og ikke minst fikk gløden tilbake i ansiktet og håret ble mye tykkere Utrolig mestringsopplevelse som bygger deg utrolig Dro også til Volvat - i samråd med ernæringsfysiologen, der jeg jevnlig fikk tatt bilder av skjelettet og "målt" kroppen min. Veide meg gjorde jeg i grunn ikke, hvis jeg ikke absolutt ville i redselen av å miste kontroll, men jeg følte jeg var i trygge hender fordi oppfølgingen var så utrolig tett og bra. Tror det er nøkkelen ut av den vonde sirkelen for mange. Selvfølgelig er det vanskelig å ta tak i seg selv og virkelig gå inn for at du vil bli bedre/bedre situasjonen din. Og jeg vet at ernæringsfysiologene ikke er ute etter å få deg eller andre "størst mulig" eller "tynnest mulig" - de er her for å få kroppen din i balanse, og få deg til å oppnå en sunn vekt som passer deg. I en utvikling som skal gå i ditt tempo Send meg gjerne en PM om du ønsker det
Frøysa Skrevet 24. juni 2010 #10 Skrevet 24. juni 2010 ... Ble nesten slik at jeg slapp taket på anoreksien som et heltidsprosjekt, til å legge all energien min ned i å mestre planen de hadde gitt meg fokusbytte... Som gjorde at anoreksien sakte men sikkert slapp taket.
Gjest scorpius Skrevet 24. juni 2010 #11 Skrevet 24. juni 2010 Ja, prøv ernæringsfysiolog! Anbefales virkelig. Jeg gikk og går fortsatt til en pga. anoreksi, og jeg merker veldig at det hjelper, psykisk og fysisk. Lykke til
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #12 Skrevet 24. juni 2010 Hvor mye koster det å gå til ernæringsfysiolog? Legen min er for tiden sykemeldt fram til slutten av juli, men jeg har pratet litt med vikarlegen. Han nevnte dette med ernæringsfysiolog, men så ble det ikke sagt noe mer om det. Jeg skal ta det opp med fastlegen min når han er tilbake, og jeg ser fram til 20 august når jeg skal dit.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #13 Skrevet 24. juni 2010 TS her: Jeg har nettopp laget meg en blogg, dersom dere vil lese litt mer om min overvekt, så kan dere klikke dere inn der: http://vektnedgangen.blogg.no/ Jeg har ikke fått skrevet så mye der enda, men kommer til å skrive mer når jeg får anledning til det.
Aryia Skrevet 24. juni 2010 #14 Skrevet 24. juni 2010 Ernæringsfysiolog er nok rette veien å gå ja. Har møtt flere gjennom jobben og inntrykket er kun positivt Kjenner også til flere som har vært sykelig overvektige, og som har fått utrolig god hjelp og oppfølging av ernæringsfysiolog. Håper du får den hjelpen du ønsker, og har behov for! Lykke til
Frøysa Skrevet 24. juni 2010 #16 Skrevet 24. juni 2010 Leste det du hadde skrevet TS, og kommer til å følge med Hos en ernæringsfysolog vil du også kunne snakke om følelser og eventuelle problemer fordi det er en "utenforstående" person Tror det skal gå veldig bra jeg
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. juni 2010 #17 Skrevet 24. juni 2010 Tusen takk Frøysa! Jeg har trua på at det skal gå bra jeg også. Gleder meg til å sette i gang. Ser for meg at det blir en tøff prosess, men det er det verdt. Nå skal jeg forsøke å bruke sommeren godt, prøve noen triks i matveien, slik at suget etter søtt minker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå