Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å dra til en av disse byene. Virker som om begge har mye å by på, men jeg er så i tvil om hvilken by jeg burde velge. Jeg hadde tenkt en tur på ca 4 dager. Det jeg kunne ønske jeg er blandt annet:

Gammel arkitektur, kirker, kupler, slott, hyggelige smågater med små, spennende restauranter, grønne parker med hyggelig beplantning og relativt oversiktlig sentrum.

Gode handlemuligheter, særlig krystall og glass. Også klær og ting til huset.

Budsjettet er også ganske viktig, helst rimelig fly og hotell.

Og helst fly fra Rygge..

Kan noen bereiste KG-venner hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest lolita___
Skrevet

PRAHA annbefaler det virkelig,det du søker etter er nøyaktig det som finnes der:)

Skrevet

Ryanair flyr til Krakow fra Rygge, tror du må til Gardemoen for å komme deg til Praha (men er ikke heeelt sikker, mulig Norwegian har ruter dit..)

Var i Krakow i helgen som var, og syns det var en fantastisk tur. Flott gamleby - Mariakirken er helt nydelig, veldig god mat, oversiktlig, gode shoppingmuligheter, billige flybilletter, og fine utflukter (auschwitz og evt saltgruvene).

Det er ikke mest krystall her, men du får en god del i "tøyhallen" på markedsplassen. Shoppingmulighetene er etter min mening langt bedre enn i Praha, kjøpesenteret Galeria Krakowska inneholder 270 butikker, og har til dels lave priser. Spesielt på sko og vesker.

Var i Praha for noen år siden, og likte meg veldig godt her også. Veldig pen by, med mange koselige restauranter og uendelig med krystall.

Syns det var litt mer å gjøre i Krakow (sånn mtp utflukter og sånn), og shoppingen her er bedre, så jeg ville ha anbefalt det. Men Praha er heller ikke noe dårlig valg, og jeg skal nok helt sikkert tilbake hit også :)

Skrevet

Jeg har ikke vært i Praha, dog har jeg vært i Krakow. Det gav litt blanda inntrykk, mange positive der i blandt, men det gav ikke mersmak. Å besøke byen èn gang er nok for meg. Det var en del ting å se, men det gikk mest i kirker og markeder. Ikke så mange slott og kongelige momenter. Mye gamle bygninger, men ikke direkte imponerende velholdte, heller mer slitne og falleferdige. Likevel interessant. Det er selvsagt et pluss at Krakow har et svææært kjøpesenter med over 300 butikker(?), og prisen på mat, middag ute, alkoholholdige drikke og sjokolade er utrolig LAV. Mye pent å se på ved markedet, masse folk, liv og røre. En del kriminalitet om natten også. Man bør ikke gå i en bakgate alene etter klokken 10 om kvelden. Helst ikke om dagen heller.

Hadde jeg fått velge mellom Praha og Krakow, hadde jeg nok valgt Praha :) Men smaken er jo som baken.

Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Skrevet

Jeg ville valgt Krakow. Likte den byen bedre enn Praha, som jeg synes blir litt vel dyr og turistifisert. Men smaken er jo som baken... ;-)

Skrevet (endret)

Jeg har ikke vært i Krakow, men jeg kan aldri forestille meg at det finnes noen finere by enn Praha! Nydelig by! Og den passer rett inn i byen du beskriver i åpningsinnlegget. Jeg var i Praha i fjor sommer, og kommer garantert tilbake en dag.

EDIT: Jeg har nå vært i begge byene, og vil nok påstå at jeg likte Praha best på grunn av at den delen som er interessant å se er mer kompakt og og oversiktlig. Dessuten er ALLE bygningene i bykjernen i Praha helt nydelige, mens i Krakow var det litt mer blanda drops. Mye kjempefint, men også en del slitt og dårlig vedlikeholdt. Men begge byene har nydelig middelalderbebyggelse som katedraler, borger, slott og tårn i beste Rapunzel-stil.

Nydelige byer begge to, absolutt verdt et besøk! Så:

Krakow: Fest, uteliv og shopping.

Praha: Kultur, arkitektur, utstillinger og romantikk.

Mener jeg ;)

Endret av Euphoria
Skrevet

vært i begge byene og likte de utrolig godt på hver sin måte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...