Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

min venninne og jeg flyttet inn i et hus sammen for snart 2 år siden da vi flyttet til en annen kant av landet, hun har en sønn som nå er 4 år.

jeg bodde der bare i et halvt år før jeg fant min egen plass og bo som var planen hele tiden at jeg bare skulle bo sammen med hun til jeg fant min egen leilighet.

huset er av gammel opprinnelse men pusset opp de seneste årene og er helt greit og fint nå.

nå som hun og kjæresten har måttet flytte fordi huset skulle selges så har huseieren og kona gått over huset sammen med venninna mi for å gjøre rede for skader og slikt som skal erstattes, sønnen til venninna mi har gjort en del fanterier på de 2 årene så hun ser det naturlig og betale tilbake de skadene.

men så krever de at hun skal betale for gulvet på stuen, fordi det var så mye hakk i gulvet (?!)

selv om huset med det samme gulvet har vært utleid et par ganger før, er usikker på om når gulvet ble lagt men at det ihvertfall er brukt 3 år før vi flyttet dit, så det ihvertfall er 5 år gammelt, mulig eldre.

så de mener hun skal betale for dette!

det andre er at siden hun ikke har brukt gulvvarme/varme så på vinteren har det blitt fukt i vinduene så de må male karmene på nytt, og det mener de også at hun skal stå for.(!)

jeg mener man må regne med slike slitasjer som årene går spesielt når huset er såppas gammelt som det er med tanke på vinduene.

da jeg bodde der fyret vi hele tiden med ovner både oppe og nede på vinteren men alikevell var det is på innsiden i vinduet og fukt. skal hun stå for det liksom??

tilsammen mener de at hun skal betale 24 000 kr for alt, hun er villig til og betale summen for de skadene sønnen har gjort, som er ca 18 000, men atpåtil betale de tingene der også?? det er ikke akkurat sånn at de huseierene der ikke har penger heller for å si det sånn!

hva kan hun gjør med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun betalt depositum? Dersom hun ikke har betalt depositum, eller evt. at depositumet er lavere enn det hun er enig i å betale, er det jo bare å betale det hun mener hun skal og la det evt. være opp til huseier å ta saken videre. Det vil de neppe gjøre for den summen, dersom det i tillegg er usikkerhet om hvor ansvaret ligger.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og at huset skal selges er ikke grunn til oppsigelse så det kan hun jo bruke som argument. Hun kan kreve å bo der siden oppsigelsen er ugyldig og det vil nok gi huseier store problemer med å få solgt huset inkl. leieboere. Eller hun kan gå med på å holde kjeft om ugyldig oppsigelse mot at hun slipper å betale et urimelig krav. :tunge1:

Skrevet

hun har ikke depositum nei :S

snakket med hun i dag, og han hadde sagt til hun at hun må skrive under på det skrivet der hvor det står at hun skal betale for alt, men hadde nektet selvsagt. og da hadde han begynt og blitt hissig, hun hadde blitt skremt av han for hun følte det truende og følte seg presset. han hadde sagt at om hun ikke skrev under så gikk det rett til inkasso! så hun er så fortvilet nå forståelig nok!

han kan da ikke gjør det på det her viset vell?? er det lov og si at om du ikke skriver under NÅ så går det til inkasso??

hun har ringt rundt til kommunen og folk for å få råd, men ikke fått noe særlig hjelp, så jeg sa til henne at hun må ringe fri rettshjelp så får håpe at det er til hjelp.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig at man skal betale for normal slitasje på huset, den slags utgifter skal være innbakt i husleien. Så da er spørsmålet hva som er normal slitasje på f.eks. gulv. Jeg vet at folk med hund ofte må belage seg på å betale for sliping hvis hunden har ript opp parkett. Barn kan jo også påføre skade, men jeg må si jeg undrer meg over hvordan en 4-åring har greid å påføre huset 18000 i skader uten at noen har grepet inn...

At hun ikke har depositum er jo egentlig hovedsaklig huseiers problem i dette tilfellet, siden han da ikke kan holde igjen pengene og det ikke er bare bare å kreve inn penger heller. Men det fritar jo ikke leietakeren fra å betale, men da må hun og huseier bli enige om hva og hvor mye.

Gjest Spinell
Skrevet

Dette er en sak som sikkert er vanskelig å bli enig om.

Normal bruksslitasje skal ikke belastes leietakeren, men hvis gulvene har ødeleggelser mye ut over det man kan forvente er det normalt å kreve erstatning for dette.

Når det gjelder vinduene så har huseier ansvar for at det er tilstrekkelig med varmekilder og ventiler til at en faktisk kan holde vinduene is/duggfrie. Hvis det ikke er nok varmekilder og godt nok ventilert må huseier ta ansvaret selv.

Hvis det finnes varmekilder og ventiler/vifte etc, men disse ikke er brukt riktig, er det ikke rart at en kreves for erstatning.

Det som er vanskelig, er å bli enige om hva som er normal bruksslitasje, og hva som kunne vært unngått. Det er også urimelig å kreve henne for hele summen ved pussing av gulv, maling og skraping av vinduer, fordi huseier uansett måtte dekket oppussing som følge av den normale slitasjen.

Skrevet

de skadene som jeg vet sønnen har gjort er og sette et strykejern på kjøkkengulvet som er laminatgulv, heldigvis er ikke kjøkkenet så innmari stort så det må jo byttes, han har tegnet på tapeten som også må byttes ut. sikkert flere ting også som jeg ikke vet om muligens. men han krevde ihvetfall at hun skulle betale 24000..hun selv har regnet ut de skadene på det arket hun fikk av huseier der hvor alle skadene sto at hun skal betale 18 000 av de. synes det er rart at ikke huseier kan gå med på det da det allerede er mye penger for en alenemor under utdanning :/

Gjest AnonymBruker
Skrevet

de skadene som jeg vet sønnen har gjort er og sette et strykejern på kjøkkengulvet som er laminatgulv, heldigvis er ikke kjøkkenet så innmari stort så det må jo byttes, han har tegnet på tapeten som også må byttes ut. sikkert flere ting også som jeg ikke vet om muligens. men han krevde ihvetfall at hun skulle betale 24000..hun selv har regnet ut de skadene på det arket hun fikk av huseier der hvor alle skadene sto at hun skal betale 18 000 av de. synes det er rart at ikke huseier kan gå med på det da det allerede er mye penger for en alenemor under utdanning :/

Om man lager urimelige skader på bolig man leier skal man vel gjøre opp for seg enten man er millionær eller trygdet. Om lav inntekt skulle brukes som argument for ikke å betale for seg ville det kanskje bli vanskelig å få leid om man hadde inntekt under en viss sum - og det er jo heller ikke riktig?!

Normal slitasje må man kunne forvente som utleier, men om hun vet at de store skadene kommer på 18.000 og ikke 24.000 synes jeg hun skal stå knallhardt på at hun er villig til å betale de 18.000 kr, men ikke mer! Kanskje hun kan ta kontakt med fri rettshjelp? :)

Skrevet

Et raskt tips: Innhent et anbud fra håndverker på det som må gjøres.

Kansje dere kan ordne det selv, til en langt billigere pris?

Anbudstorget

Og ikke skriv under på noe som helst!

Lykke til

Skrevet

hun har ikke depositum nei :S

snakket med hun i dag, og han hadde sagt til hun at hun må skrive under på det skrivet der hvor det står at hun skal betale for alt, men hadde nektet selvsagt. og da hadde han begynt og blitt hissig, hun hadde blitt skremt av han for hun følte det truende og følte seg presset. han hadde sagt at om hun ikke skrev under så gikk det rett til inkasso! så hun er så fortvilet nå forståelig nok!

han kan da ikke gjør det på det her viset vell?? er det lov og si at om du ikke skriver under NÅ så går det til inkasso??

hun har ringt rundt til kommunen og folk for å få råd, men ikke fått noe særlig hjelp, så jeg sa til henne at hun må ringe fri rettshjelp så får håpe at det er til hjelp.

Han kan ikke sende et omstrid krav til inkasso, da må det via forliksrådet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg synes 18000 for å skifte litt tapet og et gulvbelegg høres alt for mye ut!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om huseier er grådig.

Hva med å skifte gulv og tapet selv?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Huseier må jo få en takstmann til å se på skadene, men å bytte ut parkettgulv er ganske dyrt og det er i grunnen å tapetsere også, avhengig av hvor store rommene er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...