Gå til innhold

Giftering, hva velger dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så usikker. Vil ha hvitt gull.

Forlovelsesringen min er tynn, hvit gull med blå og blanke stener.

Usikker på om vi skal kjøpe glatte til begge, eller diamant på min.

Enn dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte ringer hvor min har diamant. Jeg ville ha noe som helt tydelig så ut som en giftering (altså ganske enkel og i gult gull), men likevel hadde noe ekstra.

Det ble disse.

Gjest Pippelipp
Skrevet

Vi har helt like gifteringer i gull. Vi hadde såkalte vennskapsringer som han kjøpte til oss og min hadde sten. Jeg vred alltid ringen min sånn at stenen min ikke syntes for jeg syntes det var mye finere å ha en ring som var helt lik hans.

Skrevet

Vi har helt like gifteringer i gult gull. Jeg ønsker ikke å ha diamant i min, da det er såpass mye lugubert som foregår i diamanthandelens skyggesider... tar ikke sjansen på å ha en bloddiamant på fingeren.

Jeg kunne likevel godt tenke meg å eie et diamantsmykke, men da skal det være en laboratorieskapt diamant.

Skrevet

Vi gikk for noe ganske enkelt , men min har 5 små diamanter;) Veldig enkele ringer, meget fornøyd ;)

Skrevet

Vi har helt enkle ringer i hvitt gull, uten noen detaljer eller diamanter. Det høres jo fryktelig enkelt ut, men vi foretrakk det sånn. :jepp:

Skrevet

Me har like ringar, ein kombinasjon av kvitt og gult gul. Dei er ganske enkle, men ikkje heilt glatte.

Eg ville ikkje ha diamant, fordi eg ikkje ønskjer å støtte opp om diamantindustrien.

Skrevet

Vi har like ringer i gult gull, dvs uten diamant.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi velger uten diamant. Våre blir helt like i hvitt gull :)

Gjest gurimalla
Skrevet

Eg ville ikkje ha diamant, fordi eg ikkje ønskjer å støtte opp om diamantindustrien.

Det er ikke noe problem å kjøpe diamanter som er sertifiserte. Kimberlyprosessen har bidratt til at andelen bloddiamanter har gått kraftig ned. Diamantindustrien har blant annet bidratt vesentlig til å redusere fattigdomsproblemet i land som Botswana og Namibia. En bevisst forbruker kan godt kjøpe diamanter med god samvittighet da den til og med bidrar til å redusere fattigdom.

Min giftering har ikke diamant, men jeg har en forlovelsesring med sertifisert diamant.

Skrevet

Det er ikke noe problem å kjøpe diamanter som er sertifiserte. Kimberlyprosessen har bidratt til at andelen bloddiamanter har gått kraftig ned. Diamantindustrien har blant annet bidratt vesentlig til å redusere fattigdomsproblemet i land som Botswana og Namibia. En bevisst forbruker kan godt kjøpe diamanter med god samvittighet da den til og med bidrar til å redusere fattigdom.

Eg rangerer slik:

1. Unngå diamantar

2. Må du ha diamant? Kjøp sertifisert!

:)

Botswana og Namibia er unntak i denne samanhengen. Desse to landa har klart å kontrollere industrien, og diamantar har blitt ein viktig inntektskjelde. Dette er sjølvsagt bra.

Men i Sierra Leone, Kongo, Angola og Elfenbenskysten bidrar ikkje diamantindustrien økonomisk til landet! Og konfliktdiamantar er fortsatt eit problem.

Nedgangen i konfliktdiamantar skyldast først og fremst at borgarkrigane i dei aktuelle landa har tatt slutt. Då er det vanskeleg å seie kor mykje Kimberleyprosessen har bidratt.

Er du interessert, kan du lese meir hos Etisk Forbruk! :)

Gjest gurimalla
Skrevet

Eg rangerer slik:

1. Unngå diamantar

2. Må du ha diamant? Kjøp sertifisert!

Nedgangen i konfliktdiamantar skyldast først og fremst at borgarkrigane i dei aktuelle landa har tatt slutt. Då er det vanskeleg å seie kor mykje Kimberleyprosessen har bidratt.

Regulering av diamantindustri og kontroll av dette er tilnærmet umulig å gjennomføre under krig. Kimberlyprosessen kom i stand fordi disse landene ønsket å selge diamanter og de ønsket kontroll med industrien. Den har kanskje hatt størst betydning for de landene hvor det er lite bloddiamanter, men for disse er den kjempeviktig.

Og gull kjøper du ser jeg...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mannen min skal ha en helt glatt ring i hvitt gull og jeg skal ha en ring som har 23 diamanter på. (små altså). Jeg synes ikke de tradisjonelle ringene er noe fine. Er ikke glad i smykker i utganspunktet. Noen har sagt at ringen jo ikke ser ut som en giftering. Men hvis noen lurer på om jeg er gift eller ikke kan de jo bare spørre, så skal de få svar. :)

Fos oss var det viktigst å ha ringer som vi begge likte uten at vi følte oss presst til å følge samfunnsnormen. Har foresten diamant sertifikat på både forlovelse og gifte ring.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Diamanter i gifteringen er en "mote" ting som kommer og går. Vi har uten diamanter, 7mm bred og i gult gull. Vi ville ha tradisjonelle gifteringer som våre foreldre før oss.

Har flere venninner som har hatt og har diamanter i gifteringen og det har blitt en løpende utgift for noen av de - da ringen ikke tåler "alt". Diamantene faller av.

Skrevet

Har flere venninner som har hatt og har diamanter i gifteringen og det har blitt en løpende utgift for noen av de - da ringen ikke tåler "alt". Diamantene faller av.

Det problemet har jeg aldri hatt med noen diamantringer. Gifteringen min er nå over 8 år gammel og det har aldri vært noe galt med den.

Skrevet

Skal ha ringer uten diamant.Holder med en ring med diamant som jeg har fra jeg ble 18år

Skrevet

Mannen min har helt glatt giftering i hvitt gull. Jeg har en giftering som er en alliansering i hvitt gull med diamanter i rekke som matcher forlovelsesringen min. For vår del valgte vi utfra hva som passet oss og brydde oss egentlig ikke så mye om det så ut som gifteringer eller ikke... De aller fleste har uansett oppfattet dem som det :) Diamantene er førøvrig sertifisert og jeg har enda ikke opplevd noen problemer med løse diamanter på noen av dem. Gifteringen har jeg jo bare hatt i et år ennå, men folovelsesringen har jeg hatt på meg dag og natt under alle slags forhold i snart 3 år så det virker som den holder godt :) De sjekker forøvrig om klørne som holder diamantene på plass er stramme nok når man pusser opp ringene. Og det må man jo i ny og ne samme hva slags ring man velger...

Skrevet

Vi har enkle ringer i hvitt gull. I tillegg har jeg 3 små diamanter på.

Skrevet

Ringene vår er enkle med avrundet profil og i hvitt gull, min har en diamant (ikke spennring). Vi synes hvitt gull er finere enn gult gull, så da valgte vi det selv om det ikke er like tradisjonelt i forhold til gifteringer.

Jeg har faktisk hatt problemer med diamanten i min ring, den falt ut da sønnen vår kastet ringen hardt i flisgulvet på baderommet, takk og pris så fant jeg den igjen så vi fikk satt den tilbake!

De på gullsmedbutikken hvor jeg reparerte ringen sa at diamanten var dårlig festet da jeg fikk ringen, noe som jeg synes er merkelig, men nå er den godt festet og skal aldri kastes ned igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...