Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg bestemte meg igår for å slutte å røyke idag. har klart meg uten men det er så innmari vanskelig! hva hjelper mot røyksuget? jeg tygger masse tyggis og drikker vann. noen forslag? jeg har bestemt meg for ikke å sprekke siden jeg har en liten tass i magen :jepp:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det nicotin tyggis du har? Jeg brukte Nicotinell tyggis, og det hjalp meg.

Jeg var veldig motivert også da, og det har du også all grunn til med en liten i magen :) Stå på, du fikser dette! :jepp:

Skrevet

Når det suger, gjør noe annet, gjerne noe som du bruker begge hender på. Hvis det er vanskelig å røyke mens du gjør noe du liker, kanskje det blir litt enklere? Hvis du har tv-spill; spill!

Skrevet

nei, er nok vanlig tyggegummi :) men er det ikke farlig med nicotin i det hele og det store for babyen? :S

Skrevet

tv spill var ikke dumt. har jo funka før på meg :ler:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

nei, er nok vanlig tyggegummi :) men er det ikke farlig med nicotin i det hele og det store for babyen? :S

Jo, det er nok det, men 1 sigarett inneholder så langt som jeg vet 8 mg nikotin, nicotin-tyggis finnes i 4 mg og 2 mg. Jeg brukte 2 mg. Om det hjelper deg å slutte, og du ikke bruker det over tid, men bare i "nødtilfeller" så tror jeg ikke det gjør skade. Det viktigste er at du klarer å slutte! :)

Jeg brukte 5 til 7 tyggis hver dag første uka, 3-5 uke 2, og etter det 1 tyggis til dagen etter frokost ved behov. Etter 4 uker hadde jeg vært røyfri i 4 uker, og hadde ikke behov for tyggis lengre. Har vært røykfri siden :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Første dagen??!!!! Ikke meninga å ta motet fra deg, men stakkars deg! Det blir verre. MYE verre. Det skal jeg love deg. Siden du er gravid så syns jeg du burde spørre legen din. H*n kan ha noen bra tips til deg :)

Uansett så gjør som de andre sier. Hold deg opptatt med noe. Tv-spill er sikkert lurt. Strikke? Hekle? Kryssord? Masse du kan finne på med hendene.

Skrevet

TS, kjempebra at du vil slutte å røyke, særlig nå som du er gravid. Barnet ditt sin fremtidige helse er helt avhengig av at du slutter, ha det i tankene hver gang du har røyksug. For hver røyk du tar, risikerer barnet bl.a å utvikle allergier og astma. Burde være kjempemotivasjon! :)

Jeg slutta å røyke for 4 år siden, brukte ingen hjelpemiddler. Første uka er verst, det er da gifta forlater kroppen. Etter dette er all sug psykisk. Hold deg i aktivitet, jeg rydder klesskap/vasket kjøkkenskap, gikk turer, o.l når suget ble for sterkt. Hold deg langt unna venner som røyker, unngå situasjoner som kan friste deg.

Heia deg! :)

Skrevet

STÅ PÅ! DETTE KLARER DU!

Søk støtte, råd og hjelp på alle mulige måter.

Ring Røyketelefonen! (i morgen når det er åpent, håpløse åpningstider, men, men)

Les boken "Endelig ikke-røyker for kvinner" av Forfatter Allen Carr.

Skrevet

Jo, det er nok det, men 1 sigarett inneholder så langt som jeg vet 8 mg nikotin, nicotin-tyggis finnes i 4 mg og 2 mg. Jeg brukte 2 mg. Om det hjelper deg å slutte, og du ikke bruker det over tid, men bare i "nødtilfeller" så tror jeg ikke det gjør skade. Det viktigste er at du klarer å slutte! :)

Jeg brukte 5 til 7 tyggis hver dag første uka, 3-5 uke 2, og etter det 1 tyggis til dagen etter frokost ved behov. Etter 4 uker hadde jeg vært røyfri i 4 uker, og hadde ikke behov for tyggis lengre. Har vært røykfri siden :)

det var jo en go del mindre da:) tror jeg skal prøve det. er nå mye bedre enn å tenne seg en røyk hver gang man får suget! :jepp:

Skrevet

takk for alle svar! har bestemt meg for å klare dette, å det hjelper kjempemasse at dere gir meg en liten puff:)

Skrevet

takk for alle svar! har bestemt meg for å klare dette, å det hjelper kjempemasse at dere gir meg en liten puff:)

Og vit at det ikke bare er nikotinen i røyken som er farlig. Sigaretter inneholder kjemiske stoffer som f.eks formaldehyd. Formaldehyd forårsaker kreft og organskader, og hvem vil vel ha det? Her kan du lese mer om formaldehyd og skadevirkningen av stoffet i seg selv. Og dette stoffet trekker vi frivillig inn i lungene våre?

En motivasjon til, det lukter VONDT av folk som røyker, rett og slett motbydelig.

Og det tar ikke lang tid før du merker stor forskjell på den fysiske formen din, det er bare gleder ved å slutte :biggrin:

Skrevet

helt sant!:) gleder meg til den dagen jeg VIRKELIG har sluttet, når de værste sugene er borte og jeg kan nyte kun den friske luften :jepp:

Skrevet

Jeg sluttet, etter å ha vært storrøyker i 15 år, for omtrent 7 år siden, uten noen form for nikotintyggis eller -plaster som hjelpemiddel.

Det jeg gjorde var å endre mine tankeganger, hver gang jeg så noen som røykte så tenkte jeg negativt, noe ala "Se så teit de ser ut der de står samlet på hjørnene i all slags vær og sutter på den der røyken!", tenkte negativt når jeg så på alle som røykte, og tenkte at i mange tilfeller så er det "dumme" mennesker som røyker, de uten utdanning og med fettete hår, rynker og dårlige tenner.

(Altså jeg vet at ikke alle er slik, men jeg måtte tenke slik for å endre mitt eget tankesett.)

Alle tanker om hvor deilig det er med en røyk etter maten, til kaffen, alle slike ting snudde jeg til noe negativt.

Så la jeg av alle pengene jeg normalt ville brukt på røyk til sides, og det ble innmari fort mange tusen! Så begynte jeg å jogge i marka, og det ga også et ekstra kick da jeg ikke bare fikk bedre pust av å slutte med røykingen, men også ekstra ved å begynne med trening. Og tyggis og sukkerfrie pastiller gikk det mye av.

Hver gang jeg ble rastløs fant jeg på noe aktivt å gjøre, prøvde å hele tiden holde meg i gang, vasket vegger, kopper, ryddet, gikk tur, jogget, ja det meste. Om jeg leste bok eller gjorde andre passive ting falt tankene mine til røyk...

Selv tror jeg, personlig, at røyk er mest psykisk avhengighet, man røyker sammen med venner, når man er alene, det blir en trøst/glede.... Og om man endrer tankesettet så vil man også kunne endre avhengigheten.

Ja jøss, jeg hadde skrekkelig lyst på røyk, mange ganger, men hver gang lysten meldte seg tenkte jeg disse negative tankene om røyk.

Men jeg tok ikke en eneste en, jeg visste at om jeg gjorde det så var det å starte på scratch igjen. Jeg har ikke rørt røyk i det hele tatt siden da, og nå er kroppen min endelig blitt som om jeg aldri skulle røkt. Merket det godt da jeg lå på sykehuset etter en akutt operasjon, sårene gror mye bedre/raskere.

Og jeg, personlig, har ikke tro på nikotintyggis eller -plaster, da man faktisk kan risikere å heller bli avhengig av det.

Les disse artiklene, og finn noe negativt å henge dine tanker på, eventuelt positive gevinster med røykeslutt:

Hva skjer med kroppen din etter din siste sigarett?

Fordeler med røykeslutt

Fordeler ved å slutte å røyke

Tips om røykeslutt

Masse lykke til!!

Det er fullt mulig :)

Skrevet

Jeg sluttet, etter å ha vært storrøyker i 15 år, for omtrent 7 år siden, uten noen form for nikotintyggis eller -plaster som hjelpemiddel.

Det jeg gjorde var å endre mine tankeganger, hver gang jeg så noen som røykte så tenkte jeg negativt, noe ala "Se så teit de ser ut der de står samlet på hjørnene i all slags vær og sutter på den der røyken!", tenkte negativt når jeg så på alle som røykte, og tenkte at i mange tilfeller så er det "dumme" mennesker som røyker, de uten utdanning og med fettete hår, rynker og dårlige tenner.

(Altså jeg vet at ikke alle er slik, men jeg måtte tenke slik for å endre mitt eget tankesett.)

Alle tanker om hvor deilig det er med en røyk etter maten, til kaffen, alle slike ting snudde jeg til noe negativt.

Så la jeg av alle pengene jeg normalt ville brukt på røyk til sides, og det ble innmari fort mange tusen! Så begynte jeg å jogge i marka, og det ga også et ekstra kick da jeg ikke bare fikk bedre pust av å slutte med røykingen, men også ekstra ved å begynne med trening. Og tyggis og sukkerfrie pastiller gikk det mye av.

Hver gang jeg ble rastløs fant jeg på noe aktivt å gjøre, prøvde å hele tiden holde meg i gang, vasket vegger, kopper, ryddet, gikk tur, jogget, ja det meste. Om jeg leste bok eller gjorde andre passive ting falt tankene mine til røyk...

Selv tror jeg, personlig, at røyk er mest psykisk avhengighet, man røyker sammen med venner, når man er alene, det blir en trøst/glede.... Og om man endrer tankesettet så vil man også kunne endre avhengigheten.

Ja jøss, jeg hadde skrekkelig lyst på røyk, mange ganger, men hver gang lysten meldte seg tenkte jeg disse negative tankene om røyk.

Men jeg tok ikke en eneste en, jeg visste at om jeg gjorde det så var det å starte på scratch igjen. Jeg har ikke rørt røyk i det hele tatt siden da, og nå er kroppen min endelig blitt som om jeg aldri skulle røkt. Merket det godt da jeg lå på sykehuset etter en akutt operasjon, sårene gror mye bedre/raskere.

Og jeg, personlig, har ikke tro på nikotintyggis eller -plaster, da man faktisk kan risikere å heller bli avhengig av det.

Les disse artiklene, og finn noe negativt å henge dine tanker på, eventuelt positive gevinster med røykeslutt:

Hva skjer med kroppen din etter din siste sigarett?

Fordeler med røykeslutt

Fordeler ved å slutte å røyke

Tips om røykeslutt

Masse lykke til!!

Det er fullt mulig :)

Veldig bra innlegg! Og det ER riktig, røyk (som alle andre avhengigheter) er psykisk!

Gjest Slutta
Skrevet

Første dagen??!!!! Ikke meninga å ta motet fra deg, men stakkars deg! Det blir verre. MYE verre. Det skal jeg love deg. Siden du er gravid så syns jeg du burde spørre legen din. H*n kan ha noen bra tips til deg :)

Uansett så gjør som de andre sier. Hold deg opptatt med noe. Tv-spill er sikkert lurt. Strikke? Hekle? Kryssord? Masse du kan finne på med hendene.

Ikke enig. Når jeg sluttet å røyke var de 3 første dagene verst.

Skrevet

For meg har det blitt viktig å ha noe annet i de "pausene" røyken tilbyr, men uten at det skulle ha noe med røyk å gjøre. For meg har te blitt et substitutt som jeg kan kose meg med når jeg trenger en time-out. Jeg sitter fortsatt på verandaen, som da jeg røyka, men nå har jeg i stedet en kopp te, som jeg koser meg med på nøyaktig samme måten. I skapet har jeg to hele hyller fulle av diverse teer og urteteer, det fins virkelig noe for enhver smak. Kaffe er ikke så kult å drikke i store mengder, syns jeg, så te er optimalt. Det er et lite rituale involvert (lage teen), og så er det bare å nyte den der du liker den best. Jeg elsker å sitte på verandaen i regnvær (har tak), med pledd og en god bok, og en rykende kopp grønn te ved siden av meg.

Jeg er for substitutter, så lenge det ikke er usunne substitutter! Jeg har ingen problemer med å være te-avhengig. :)

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet (endret)

Nå er det faktisk over 8 år siden jeg sluttet!

Jeg vasket vinduer, og kjøkkenskap, ryddet i klesskapene og holdt på med ting hele tiden. Trening er bra, ikke sitt hjemme og tenk på røyken. Jeg var sosial, var med på fredagspils som vanlig, det er jo ikke så lurt for gravide, men gå på kafe med venner, ikke hold deg unna de situasjonene der du vanligvis ville tatt deg en røyk. Lev livet som vanlig men uten røyk.

Ikke minst - lykke til; dette greier du.

Endret av gurimalla
Gjest Eks-røyker med m
Skrevet

Jeg har nylig vært i akkurat samme situasjon som deg. Det gikk helt fint faktisk! og det kommer det nok til å gjøre for deg også :-) Den som sa at det bare blir verre og verre kan ikke ane hva h*n snakker om. Jeg slutta nærmest på dagen, og ikke bare har jeg ikke tatt ett eneste trekk siden, men jeg har overhodet ikke lyst på!

Og jeg er virkelig intet super-menneske altså! Jeg har prøvd å slutte maaange ganger før, og var veldig avhengig. Det hele dreier seg om hvordan du styrer tankene dine.

(Jeg har lest Allen Carr-boka før og den hjalp meg veldig nå)

Vit at de tre første dagene er verst. Hvis du klarer å la helt være å røyke, vil nikotinen så og si være ute av kroppen din etter at de dagene er over. Nikotin skaper nikotin-behov, og har du først fått den ut av kroppen gjenstår kun det psykiske suget.

Mot det psykiske suget hjelper det i noen grad å tenke på hvor skadelig røykinga kan være for ungen din. Men det som hjelper best er å vite at røyksuget går over! :-) Det arter seg som en tomhetsfølelse, og kan sammenlignes med sult. For meg varte hver "ri" i ca 10 minutter. Når suget kom sysselsatte jeg meg selv med noe annet. Tv-spill er en god ide :) Ellers spiste jeg noe; helst noe sprøtt, salt og knasende. Men det er sikkert individuelt...

Det her kommer du til å klare kjempefint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...