Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Plukket opp dette tipset i en annen tråd her, finner den ikke igjen. Men der var det ihvertfall noen som anbefalte å pusse tennene med bakepulver + sitron løst i vann for å få hvitere tenner. Fungerer dette, og ikke minst, hvor skadelig er det på emaljen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan pusse tennene i natron et par ganger i uken. Det er ikke skadelig. Har ikke gjord det, men drikker en teskje natron i et glass vann hver dag og tennene har blitt hvitere bare av det :) Natron er forresten bra for mye annet også.

Har også hørt om sitron og bakepulver, men jeg tror det kan være skadelig. Bakepulver sliper og sitron er etsende. Ikke sikker altså.

Skrevet

Har aldri hørt om dette tipset, men jeg ville nok ikke pusset tennene mine i sitron. Sitron har en pH-verdi på 2,4. Det kan skade emaljen din betydelig mye over lengre tid.

Skrevet

heia,har aldri hørt du skal blande de sammen men har brukt bakepulver innimellom.men er jo ikke bra uansett, men en sjelden gang bryr jeg meg ikke om.

Skrevet

du får hvitere tenner av det, ja - men det skader emaljen ganske mye har jeg hørt, og da er det kanskje ikke verdt det....

er nok lurere å kjøpe bleking eller få det gjort hos tannlege. hvis bakepulver + sitron hadde vært en bra kombo for tennene ville det blitt solgt som tannbleking, men det blir det jo ikke.... so go figure ;)

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Baking soda er visst helt greit å bruke til tannpuss, og brukes av de mer ekstreme miljøbevisste. Men baking soda er natron, ikke bakepulver. Tror det er der misforståelsen ligger.

Skrevet

bruk DENEVIT.

Rett på tørr tannbørste, børst litt på tenna og la det virke litt....det "sitrer" i tenna, og de blir kjempe-fine.

Ikke bruk matvarer.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

bruk DENEVIT.

Rett på tørr tannbørste, børst litt på tenna og la det virke litt....det "sitrer" i tenna, og de blir kjempe-fine.

Ikke bruk matvarer.

Hvorfor kan man ikke bruke matvarer? Syns ikke Denevit fungerer jeg da.

Skrevet

jeg synes man skal være kjemiker på ting, og ikke seg selv. :skratte: Mange bruker denevit feil. Man skal ikke ta på vann først og man skal la det virke...kjenner du noe skje med tenna dine...

FY!så hvite de blir.

:gjeiper:

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Du kan pusse tennene i natron et par ganger i uken. Det er ikke skadelig. Har ikke gjord det, men drikker en teskje natron i et glass vann hver dag og tennene har blitt hvitere bare av det :) Natron er forresten bra for mye annet også.

Har også hørt om sitron og bakepulver, men jeg tror det kan være skadelig. Bakepulver sliper og sitron er etsende. Ikke sikker altså.

Hvordan forklarer du at du får hvitere tenner av å drikke et hevingsmiddel??????

Skrevet

Sitron etser, derfor vi emaljen se hvitere ut med en gang. Emaljen din vil bli mer porøs og på sikt vil dette føre til at farge fra mat og drikke vil feste seg bedre i emaljen og føre til mer missfarging som det er vanskeliger å bli kvitt.

De fleste former for husholdningsprodukter som brukes til å pusse tennene vil ha noe av den samme virkningen som sitroner fordi det på sikt vil svekke emaljen. (salt, bakepulver, potetsmel, eddik osv)

Skrevet

Kan man bruke bakepulver (som man bruker til baking) eller må man bruke noe spesielt?

Og forresten; jeg prøvde for noen måneder siden og gni sitron på tennene. Dette var den første og siste gangen:

1. Det er ubehagelig.

2. Man får helt hvite tenner! ...i et minutt -.-

3. Det er ikke sunt for tennene eller munnen.

Skrevet

Du skal IKKE bruke hverken sitron eller bakepulver på tennene. Som andre har nevnt etser det, det vil altså ødelegge emaljen din slik at du lettere får hull og tennene vil etterhvert bli MYE styggere.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker bakepulver i fastbrente kjeler og det funker som juling. Tenk da hva det gjør med tennene!

Skrevet

bruk DENEVIT.

Hvor går man kjøpt Denvit da ?

Skrevet

Høres ut som en dårlig ide. Da ville jeg heller ha investert i skikkelig tannbleking hos tannlegen.

Vet at sitron er suuuurt og kan lage etseskader på tennene. Bakepulver er jo basisk og vil jo nøytralisere sitron-syren. Men uansett. tannbleking er best skikkelig. Gjør det annenhvert år selv og de blir veldig fine av det :goodbye:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...