Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Til den største skuffelsen EVER, så har jeg, i det faget jeg nok en gang OGSÅ har arbeidet HARDT med, endt opp med å få 1 i karakter på den skriftlige eksamenen. Resultatene fikk jeg på nettet i dag. Men herregud, jeg er utrolig skuffet!!!!!!!! Og JEG som vil bli noe innenfor markedsføring, og får 1 i eksamen!? Dette er 3 året på vgs. Og jeg har sendt søknad for å begynne på BI etter sommer, men vil denne eneren stanse meg i å få plass på BI, selvom BI i Oslo har megastor kapasitet og sier til og med til meg at de generelt er her for å gi alle en ny sjanse?? Må jeg t 3 vgs året om igjen / eksamen om igjen / kommer jeg inn likevel på BI, siden jeg har jo det gjennomsnittet som er over det som er minimumskravet. Jeg har altså gjennomsnitt på over 3,2 i dette året på vgs som er minstekrav for å komme inn til BI.

Jeg er utrolig lei meg og beskymret for at denne ufortjenede eneren vil stanse opp fremtiden min. Jeg håper virkelig den ikke gjør det, altså. Men hvordan foregår egentlig dette her?

Jeg vil bli evig takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det skal jo litt til for å stryke på VGS-eksamen, så kan hende du ikke har forstått oppgavene. Kan du dra og kikke på eksamene dine, og se om du kan diskutere deg opp til en 2?

Du må evt ta opp eksamen det gjelder igjen. Kontakt BI for å høre om muligheter.

Skrevet

Jeg vil nok tro du må ta faget opp igjen for å få bestått den generelle stuidekompetansen din, som du må ha for å komme inn på BI. Som nevnt lenger opp skal det litt til for å få 1 på eksamen på videregående, så jeg ville ha klaget på karakteren/sett på den sammen med sensor. Husk at du må klage så tidlig så mulig for at det skal bli med på 1. klagerunde og at du ikke må vente til august med å få vurdert den på nytt, da hjelper det fint lite på inntaket på BI. LYKKE TIL :)

Skrevet

Du har absolutt ingenting å tape på å klage, ihvertfall! Så kjør på med klage.

Jeg tror ikke du slipper inn på BI uten studiekompetanse, og du får ikke studiekompetanse med stryk.. Dessverre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du har absolutt ingenting å tape på å klage, ihvertfall! Så kjør på med klage.

Jeg tror ikke du slipper inn på BI uten studiekompetanse, og du får ikke studiekompetanse med stryk.. Dessverre.

Så det vil si at selvom jeg har over 3,2 i snitt, så vil 1eren i den eksamenen gjøre det slik at jeg ikke har studiekompetanse likevel ?

Skrevet

Regner med Markedsføring er et av dine valgfag, så - hvor mange andre valgfag har du? Altså hvor mange timer i uka? Ta med de du hadde på 2 året også. For hvis du plutselig har tatt 1 fag mer enn hva du trenger, har det ingenting å si.

Skrevet

Så det vil si at selvom jeg har over 3,2 i snitt, så vil 1eren i den eksamenen gjøre det slik at jeg ikke har studiekompetanse likevel ?

Det er sånn jeg alltid har trodd det har vært ihvertfall?

Men jeg googlet det og fant informasjon på Samordna Opptak sine sider: http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/

Og det står det ingenting om karakterer i fag utenom de som er listet opp. Det var markedsføring du var oppe i? Det kan kanskje virke som det da går greit likevel.

Jeg er veldig usikker altså, men vil anbefale deg å ringe Samordna Opptak eller skolen din.

Gjest Coarvi
Skrevet

Det er sånn jeg alltid har trodd det har vært ihvertfall?

Men jeg googlet det og fant informasjon på Samordna Opptak sine sider: http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/

Og det står det ingenting om karakterer i fag utenom de som er listet opp. Det var markedsføring du var oppe i? Det kan kanskje virke som det da går greit likevel.

Jeg er veldig usikker altså, men vil anbefale deg å ringe Samordna Opptak eller skolen din.

Nope, hun må ha bestått alle fagene. På siden du linker til ser du at det står et stort OG mellom de to boksene - i TS' tilfelle må hun ha fullført 3-årig vgs. Har hun strøket i et fag, har hun ikke fullført.

TS - først og fremst, klag på karakteren. Er det fortsatt stryk må du ta den opp igjen til høsten og bestå for å få studiekomp. Angående BI må du bare høre med dem om du kan begynne likevel, eller om du må vente.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)

Ikke nødvendigvis.

Kontakt din hovedlærer og be om en samtale om dine karakterer. Presenter gjennomsnittet og 1'er eksamenen og spør om skolen og du sammen kan komme frem til en løsning som innebærer at du går ned i et annet fag for å bestå i faget du fikk 1 i, for sammenlagt å få avgangsvitnemål?

Det er alltid muligheter for forhandlinger.

Endret av gjestdeluxe
Gjest Niema
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at BI er litt fleksible siden det er en privatskole og ikke går gjennom samordna opptak. Det er mulig du får begynne selv om du mangler en karakter i dette faget, så lenge du tar det opp igjen og står før du er ferdig på BI. Mener jeg å ha hørt da, skal ikke love det 100 % sikkert. Hør med BI.

Skrevet (endret)

Å få 1 på en eksamen på vgs. tilsvarer stryk -dermed så har du ingen studiekompetanse, du har jo ikke bestått alle fagene.

Så da sitter du jo igjen med noen få valg -enten så kan du forsøke å snakke med din faglærer/veileder om karakteren din, du kan klage karakteren din inn -eller du kan ta eksamen på nytt som konteeksamen (eller vente til neste år selvfølgelig). Hvis du snakker med eksamenskontoret så vil de finne ut av det meste for deg og forklare hvordan ting bør gjøres.

Men om du har søkt på BI så får du vel nå beskjed om at du ikke kommer inn, har de plasser ledig og du får forandret karakteren din i løpet av sommeren så har du jo en mulighet til å komme inn i siste liten. På Restetorget til Samordna Opptak så kan du følge med utover sommeren og høsten hvilke studier som har ledige plasser.

Endret av Colargol
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Å få 1 på en eksamen på vgs. tilsvarer stryk -dermed så har du ingen studiekompetanse, du har jo ikke bestått alle fagene.

Så da sitter du jo igjen med noen få valg -enten så kan du forsøke å snakke med din faglærer/veileder om karakteren din, du kan klage karakteren din inn -eller du kan ta eksamen på nytt som konteeksamen (eller vente til neste år selvfølgelig). Hvis du snakker med eksamenskontoret så vil de finne ut av det meste for deg og forklare hvordan ting bør gjøres.

Men om du har søkt på BI så får du vel nå beskjed om at du ikke kommer inn, har de plasser ledig og du får forandret karakteren din i løpet av sommeren så har du jo en mulighet til å komme inn i siste liten. På Restetorget til Samordna Opptak så kan du følge med utover sommeren og høsten hvilke studier som har ledige plasser.

Jeg har søkt meg inn på BI, men må jo sende inn vitnemålet når jeg får den i posten, og videre stemples på f.eks politistasjon eller skole for gyldig kopi osv, det er fra da av det vil ta 3 uker fra da jeg sender inn vitnemålet til jeg får svar om jeg kommer inn eller ikke. Så nå ,- siden jeg jobber for å endre eksamenskarakteren i det ene faget,- markedsføring og ledelse, - så kan jeg kanskje heller bare sende inn vitnemålet på de andre fagene jeg hadde utenom eksamenskarakterene, for det er det eneste jeg fikk gyldig kopi for, mtp på at eksamenskarakterene ikke kom sammen med vitnemålet på papir enda (kommer sikkert i morgen..) Men poenget er at jeg fikk svar fra en ansatt på BI på mail som sa at dersom jeg ikke fikk eksamenskarakterene enda så kan jeg bare sende inn vitnemålet på de andre fagene mine som standpunktkarakterer, og så sende inn eksamenskarakterene den dagen jeg får dem på papir.

Hvordan foregår prosessen egentlig? Jeg kontakter først faglærer som så skal viderekontakte sensor, og så blir jeg tilkalt til møte hvor alle tre går igjennom eksamen sammen?

Skrevet

Du får ikke vitnemål uten at alle fagene, inkl eksamen, er bestått. Men du kan jo sende inn foreløpig karakterutskrift med begrunnelse av at alle eksamenskarakterer ikke er klare enda og at vitnemål vil bli ettersendt når dette er klart.

Og en eksamensklage består ikke i at dere går gjennom eksamen sammen, nei. Du sender en skriftlig klage (hør med administrasjonen på skolen hvordan den skal formuleres og sendes), så hører du ikke noe mer før den er sensurert på nytt. Jeg er ikke sikker på om det i videregående skole utnevnes ny sensor eller om samme sensor går gjennom eksamen en ekstra gang.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke vitnemål uten at alle fagene, inkl eksamen, er bestått. Men du kan jo sende inn foreløpig karakterutskrift med begrunnelse av at alle eksamenskarakterer ikke er klare enda og at vitnemål vil bli ettersendt når dette er klart.

Og en eksamensklage består ikke i at dere går gjennom eksamen sammen, nei. Du sender en skriftlig klage (hør med administrasjonen på skolen hvordan den skal formuleres og sendes), så hører du ikke noe mer før den er sensurert på nytt. Jeg er ikke sikker på om det i videregående skole utnevnes ny sensor eller om samme sensor går gjennom eksamen en ekstra gang.

Aha, ok. Jeg er ganske sikker på at det er i videregående det blir ny sensor som retter om igjen, men vi får se. Så da vil det si at hele klagen bare sendes i form av utfyllelseskjema til skolen, og så hører jeg ikke mer før eksamenen er sensurert på nytt? Nå har jeg ringt kontorpersonalet for å be om min faglærers mobil nr, ved å legge igjen mitt nummer hos henne sånn at hun kontakter han og spør HAN om han kan ringe meg opp igjen. Alle bruker den grunnen om at lærerne har ferie, så det går ikke bla, bla, bla,- men hvordan skal eleven få klaget ordentlig da?! ;) Så nå venter jeg på telefon fra han (håper han i det minste er våken akkurat nå) :P fordi jeg reiser jo til uka, og vil jo få den følelsen av at klagen har i hvert fall nådd både lærer og sensor, og forhåpentligvis får jeg svar ikke så lenge etter jeg er tilbake fra 3 ukers ferien. Det er sant at det bare skal litt til for å stryke, men jeg forstår virkelig ikke hvorfor jeg strøk i faget. Dette er virkelig skremmende i og med at jeg starter på BI, kun for markedsføringslinjas skyld! (Dvs flaut å gå inn der med den som ser at jeg gikk ut med (forhåpentligvis hvis jeg går opp en karakter i eksamen) 2ér. Men om jeg får til en 2ér på eksamenen pga klagen, så får jeg altså generell studiekompetanse, for 2 er ikke strykkarakter, ikke sant? (bare for å dobbelsjekke)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det jeg mente var at ikke det er lite som skal til for å stryke, det er faktisk en del som skal til for å stryke på videregående.

Men lykke til!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det jeg mente var at ikke det er lite som skal til for å stryke, det er faktisk en del som skal til for å stryke på videregående.

Men lykke til!

Vel, det er jo litt rart, for da ser det jo ut som om jeg ikke har skrevet noen ting siden jeg fikk stryk! Jeg mener å være idiotsikker på at jeg har forstått hva alle oppgavene ba meg om, jeg har ikke misforstått noe, men kanskje det jeg skrev ikke var nok eller liknende? Men det å ha tatt et eget løp på besvarelsen mener jeg ikke å ha gjort. Stryk er ikke riktig as. Men jo, tusen takk, lykke trenger jeg.. :)

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Du må ta den opp igjen, men det betyr ikke at du ikke kan begynne på BI i år :) Jeg fikk selv begynne på universitetet uten å ha bestått alle fag. Det var litt kronglete, da jeg ikke hadde "ordentlig" studentstatus før jeg fikk tatt eksamnene, men det gikk helt fint. Men klag i alle fall :)

Jeg gjorde som det står over her; sendte en foreløpig karakterutskrift.

Endret av Airi Chikako
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må ta den opp igjen, men det betyr ikke at du ikke kan begynne på BI i år :) Jeg fikk selv begynne på universitetet uten å ha bestått alle fag. Det var litt kronglete, da jeg ikke hadde "ordentlig" studentstatus før jeg fikk tatt eksamnene, men det gikk helt fint. Men klag i alle fall :)

Jeg gjorde som det står over her; sendte en foreløpig karakterutskrift.

En er stryk. Så lenge du har strøket i et fag, får du ikke ut noe vitnemål, da får du et kompetansebevis. Slet med det samme i fjor da skolen hadde ført opp et fag fra den første linja jeg gikk, som ikke skulle være med i det hele tatt på vitnemålet :P Så uten vitnemål, kommer du hvertfall ikke inn på høyskole eller universitet, vet ikke hvordan det er med BI. Jeg har tatt de siste fagene jeg mangla som privatist, og der strøk jeg på et fag på høsten 2008, og det jeg fikk vite da, var at karakteren var endelig, selv om jeg klaga, så jeg lot være. :S

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dere har jo ikke peiling. Har TS nok timer uten det faget hun fikk 1 i, har hun studiekompetanse. Markedsføring eller hva det var er ikke et av de obligatoriske fagene, og da kan man stryke det om man ellers har nok timer til å oppfylle timekravet.

Skrevet

Dere har jo ikke peiling. Har TS nok timer uten det faget hun fikk 1 i, har hun studiekompetanse. Markedsføring eller hva det var er ikke et av de obligatoriske fagene, og da kan man stryke det om man ellers har nok timer til å oppfylle timekravet.

Det var det jeg skrev også, men tror det ble oversett av TS...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...