Marshmallows1 Skrevet 23. juni 2010 #1 Del Skrevet 23. juni 2010 I dag var jeg ute med lillebroren min og kjørte en lengre treningstur i Oslo-regionen, og da vi kjørte på nesten øde landevei i Jessheim-området var det en bilist som ikke tålte at vi lå to i bredden (lovlig), tuta, kjørte opp på sida av oss, for så å presse oss begge ut i veien i 30 km/h. Broren min responderte på refleks med å jage denne (midlertidige) drittsekken. Dette er en usedvanlig idiotisk handling. En diskusjon fører aldri fram med slike. Generelt sett har psykologer vist med eksperimenter at mennesker har en ekstremt utviklet evne til å gi andre skylda, mens en selv er ufeilbarlig. I tillegg har jeg ikke erfaring for at ustabile mennesker er tilsnakkendes. Da sitter vi igjen med voldelige represalier. Dersom broren min hadde banket opp vedkommende, så er det mulig han hadde kommet etter oss, og kjørt oss ned som hevn. Det kunne også tenket han hadde bråbremset, eller hadde våpen i bilen. Å yppe til konfrontasjon med bilister, er derfor ikke en rasjonell respons. Det er en primitiv respons. Den rasjonelle responsen tror jeg derfor er følgende. I og med at politiet henlegger de fleste saker pga bevisets stilling, vil jeg oppfordre til en mild variant av borgervern, som kan bidra til mer hensynsfull kjøring i trafikken. Du sykler så raskt etter bilister som er svin, at du kan huske nummeret. Du sjekker så nummeret på statens vegvesen sin nye tjeneste. Du sprayer så i skumringen på bilen: bilbølle, jeg vet hvor du bor. Dette oppfattes som skremmende. Veldig skremmende. At man kan spores opp på denne måten, vil medføre at bilister tenker seg om. Dette er noe jeg vil oppfordre til at alle gjør regelmessig. Dersom drittsekkhandlinger møtes med konsekvenser automatisk, så er tanken at de vil reagere som pavlov-bikkjer. Dessuten er du da ute av skuddlinjen. Bilisten har jo ikke nummeret ditt. På denne måten kan maktbalansen mellom syklister og bilister gjenopprettes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #2 Del Skrevet 23. juni 2010 Om du ikke ble skadet så ble du ikke nesten drept. Høres bare ut som syting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumohra Skrevet 23. juni 2010 #3 Del Skrevet 23. juni 2010 Hvem gjorde feil først og lå to i bredden? Hadde dere ligget på rekke, som dere skal hadde jo ikke dette skjedd. Du skriver at bilføreren prøvde å "presse dere ut i veien i 30 km/t". Mener du ut av veien? Dette er selvsagt galt av bilføreren siden dere kunne blitt skadet, men det ble dere jo heller ikke..? Må si jeg ikke forstår helt problemstillingen.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumohra Skrevet 23. juni 2010 #4 Del Skrevet 23. juni 2010 Og du skal liksom "spraye" på bilene til de som kjører stygt? Det er ulovlig og herverk som du kan bli straffet for. For å være så sint på bilister som kjører stygt har du ganske mange "gode" idéer som ikke akkurat er lovlige, høflige eller rasjonelle selv.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piper Skrevet 23. juni 2010 #5 Del Skrevet 23. juni 2010 Er det forsvarlig å ligge to i bredden i 30 km/h? Du overragerer, og dere bør kanskje lære til en annen gang å legge dere på rekke, for beklagleigvis er det slike somd ere som ødelegger rykte til syklister. Selv om det er lov å ligge i bredden, er det ikke dermed sagt at dere må. Og sperre veien fordi dere har lov å sykle i bredden, er og blir for dumt. Og ingen av dere ble nesten drept 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sturla Skrevet 23. juni 2010 #6 Del Skrevet 23. juni 2010 seriøst.. hva i alle dager er meningen med dette innlegget?? er jo BARE rot og skrot her! må ærlig innrømme at jeg kan ikke skjønne på hvilket punkt du nesten ble drept! huff dette var sykt latterlig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #7 Del Skrevet 23. juni 2010 Herregud mann, dette var det ingen mening i, du må legge fra deg jointen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marshmallows1 Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 23. juni 2010 Er det forsvarlig å ligge to i bredden i 30 km/h? Situasjonsavhengig, ja. Det er heller ikke mot veitrafikkloven. Du overragerer, og dere bør kanskje lære til en annen gang å legge dere på rekke, for beklagleigvis er det slike somd ere som ødelegger rykte til syklister. Selv om det er lov å ligge i bredden, er det ikke dermed sagt at dere må. Jeg er klar over at vi har forskjellig syn på hvem som skal vise hensyn. Bilister mener at deres bekvemmelighet skal prioriteres først uansett. Jeg mener det er helt naturlig å kunne trene i 3 timer og småprate på en øde landevei uten å kaste blikk over skulderen hvert 5 sekund. Det øker trivselen og bekvemmeligheten for meg. Vi snakker om at biler kommer bakfra hvert 5 min eller senere, og ikke om rushtida her. Og sperre veien fordi dere har lov å sykle i bredden, er og blir for dumt. Vi sperrer ikke veien for å pukke på vår rett, vi ligger to og to fordi det er hyggelig å kjøre en tur sammen. Slik også MC folk gjør. Og ingen av dere ble nesten drept Bilisten traff underarmen min med sladrespeilet. Jeg kunne lett ha havnet under bilen. Jeg syns dette er en form å reagere på som fortjener et malingspann på bilen. Slike folk må roe seg. De roer seg kanskje om de kan se at de ikke er så anonyme som de tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marshmallows1 Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 23. juni 2010 Og du skal liksom "spraye" på bilene til de som kjører stygt? Det er ulovlig og herverk som du kan bli straffet for. For å være så sint på bilister som kjører stygt har du ganske mange "gode" idéer som ikke akkurat er lovlige, høflige eller rasjonelle selv.. Rasjonelt betyr evne til å tenke sak og konsekvenser, ublendet av følelser. Jeg befinner meg ikke i en akutt hevnfase nå. Jeg roet også ned lillebroren min, så jeg har impulskontroll. Den rasjonelle siden av hærverk, går på at bilister vil tenke seg om to ganger, når det sprer seg i media/ blir vanlig å ta hevn. Det er ingen gjensidighet i trafikken. Syklister som blir utsatt for voldelig adferd, reagerer ved å sykle farligere for seg selv, f.eks ved å kjøre helt inne ved den hvite stripa, vingle, kjøre på sykkelveier som ikke er dimensjonert for lille kari på vei til skolen en gang - ta mer hensyn, på bekostning av egen sikkerhet. Bilister reagerer på drittsekkoppførsel fra syklister ved å ta mindre hensyn. Det er ingen gjensidighet. Ved at det blir vanligere med hærverk, vil det bli økt gjensidighet i trafikkbildet. Gjensidighet er et viktig moralsk prinsipp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumohra Skrevet 23. juni 2010 #10 Del Skrevet 23. juni 2010 Så du skal liksom skaffe syklister respekt ved å skape frykt blandt bileiere om at hvis de ikke oppfører seg og tar hensyn til dere blir bilene deres utsatt for hærverk.. Man får aldri respekt ved trusler og hærverk, tvert i mot. Det er heller ikke å ta hensyn til bilister å ligge to i bredden i 30 km/t der fartsgrensen kan være opp mot 80 km/t (landevei?). Det er faktisk farlig dersom bilen kommer rundt en sving og det kommer bil i motgående kjørefelt og dere opptar hele plassen ved å ligge flere i bredden. Dette er bare et eksempel. Om min bil hadde blitt nedtagget hadde det smakt godt å meie ned en syklist neste gang h*n var i veien for meg.. (Selvsagt ikke, men du må jo skjønne at slikt ikke akkurat øker toleransen mellom bilister og syklister.. jeez).. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marshmallows1 Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 23. juni 2010 (endret) Så du skal liksom skaffe syklister respekt ved å skape frykt blandt bileiere om at hvis de ikke oppfører seg og tar hensyn til dere blir bilene deres utsatt for hærverk.. Man får aldri respekt ved trusler og hærverk, tvert i mot. Jeg snakker ikke om respekt, jeg snakker om pakistaner-respekt, dvs frykt. Du trenger ikke like meg. Du trenger bare å ikke tørre å oppføre deg som en drittsekk når du kjører forbi. Det er heller ikke å ta hensyn til bilister å ligge to i bredden i 30 km/t der fartsgrensen kan være opp mot 80 km/t (landevei?). Det er faktisk farlig dersom bilen kommer rundt en sving og det kommer bil i motgående kjørefelt og dere opptar hele plassen ved å ligge flere i bredden. Dette er bare et eksempel. Derfor gjør jeg heller ikke det. Om min bil hadde blitt nedtagget hadde det smakt godt å meie ned en syklist neste gang h*n var i veien for meg.. (Selvsagt ikke, men du må jo skjønne at slikt ikke akkurat øker toleransen mellom bilister og syklister.. jeez).. Du ville ikke gjort det. Du hadde hatt lyst, men om du ikke er psykotisk, så ville du tenkt på alt ubehaget du ville fått, om politiet fant ut at det var deg. I tillegg ville du skadet lakken. Det er nok en stor del av grunnen til at folk ikke knerter syklister. Om du hadde fått bilen nedtagget, og blitt fiendlig innstilt til bilister, og sendt spylevæske på en 14 åring, så legger han ut nummeret på facebook, og du finner bilen din igjen med samtlige ruter knust. Så kan du ha det så godt. Det er faktisk en syklists plikt å ta igjen på slike rabiate bilførere. Folk skal smake konsekvensene av den urett de påfører andre. Endret 23. juni 2010 av Marshmallows1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piper Skrevet 23. juni 2010 #12 Del Skrevet 23. juni 2010 Situasjonsavhengig, ja. Det er heller ikke mot veitrafikkloven. Jeg er klar over at vi har forskjellig syn på hvem som skal vise hensyn. Bilister mener at deres bekvemmelighet skal prioriteres først uansett. Jeg mener det er helt naturlig å kunne trene i 3 timer og småprate på en øde landevei uten å kaste blikk over skulderen hvert 5 sekund. Det øker trivselen og bekvemmeligheten for meg. Vi snakker om at biler kommer bakfra hvert 5 min eller senere, og ikke om rushtida her. Vi sperrer ikke veien for å pukke på vår rett, vi ligger to og to fordi det er hyggelig å kjøre en tur sammen. Slik også MC folk gjør. Bilisten traff underarmen min med sladrespeilet. Jeg kunne lett ha havnet under bilen. Jeg syns dette er en form å reagere på som fortjener et malingspann på bilen. Slike folk må roe seg. De roer seg kanskje om de kan se at de ikke er så anonyme som de tror. Det er ingen situasjoner som tilsier at man må ligge to i bredden, når det kommer en bil på veien. De som ligger to i bredden med mc, gjør det når det IKKE er andre biler tilstedet, eller så holde de faktisk fartsgrensen, noe du ikke klarer med en sykkel. Om det da ikke er 30 hele veien, noe jeg tviler på. og skal dere hygge dere, og ah en koselig tur sammen, kan dere fint klare det når det IKKE er andre biler på den strekningen. jeg selv hadde blitt fly forbanna om to syklister lå slik dere gjør, og du hjelper ikke akkurat syklistene til å få et bedre rykte. Dere valgte å gjøre noe dumt, og du får faktisk ta litt av ansvaret for det som skjedde. En liten notis om lovverket, elelr det som er meningen med syklist: "syklist vs bilist" i veibanen. Denne vil ikke "frikjenne" syklistenes fra sitt ansvar om smidig oppførsel i trafikken, men belyse både hva regelverket sier om både syklister og bilister samt politiets henstilling til begge parter. Syklister er å regne som en naturlig del av trafikkbildet, vi har lov til å være i veien, lov til å trene der - men vi skal selvfølgelig også bidra til å ikke være til unødvendig hinder for andre trafikanter - både myke og "harde". Bilisten har, på sin side, ett utvidet ansvar om å holde avstand både bak ett sykkelfelt og ved forbikjøring samt å opptre slik at det ikke oppstår farlige situasjonen og ulykker. Mener du at dere ikke var til hindring for trafikken, når dere valgte å sykle i bredden? Dere har faktisk et ansvar i det dere kommer ut i trafikken, og det ansvaret er å sørge selv for at dere ikke er til hinder, noe du ikke bryr deg om, for du mener at dere har like mye rett til å være der som noen andre. Igjen, du er ikke til hjelp for syklister, go er med på å skape farlige situasjoner og enda mere murring mot syklistene. Bare fordi du hevder din rett til å ha en hyggelig tur 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twink Skrevet 23. juni 2010 #13 Del Skrevet 23. juni 2010 Når bilisten tydelig viser at dere er i veien (noe som er forståelig når dere sykler to i bredden i 30 km timen på en landevei), kunne dere ikke bare lagt dere til siden og hjulpet bilisten forbi da? Bilisten hadde blitt fornøyd, dere hadde sluppet å ha en sint bilist bak dere, og alle hadde blitt fornøyd. Med mindre det kun handlet om å sinke og irritere bilisten mest mulig da. Både som bilkjører og syklist skal man vise hensyn i trafikken. Og det virker som du mener at det bare er bilistene som gjør feil, ser daglig syklister som kjører på rødt, vinglende midt i veien mot enveiskjøring, racerkjøring på fortau og vingling uten mål og mening ut i sterkt trafikerte veier. Ikke at det rettferddiggjør en del bilister som selvfølgelig ikke allitd oppfører seg eksemplarisk, men dette går faktisk to veier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marshmallows1 Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #14 Del Skrevet 23. juni 2010 Det er ingen situasjoner som tilsier at man må ligge to i bredden, når det kommer en bil på veien. Det har jeg heller aldri påstått. Jeg må heller ikke sykle. Jeg sykler fordi jeg har karsykdommer i familien, og er arvelig belastet, samt at jeg liker det. Jeg sykler heller ikke to i bredden fordi jeg tvinges til det. Jeg gjør det fordi jeg liker det. og skal dere hygge dere, og ah en koselig tur sammen, kan dere fint klare det når det IKKE er andre biler på den strekningen. Hvordan da? du får faktisk ta litt av ansvaret for det som skjedde. Vi er en del av den kausale sammenhengen i blokken: miljø, men det er ikke et argument for å skulle unngå å agere for å oppdra slike mennesker. Mener du at dere ikke var til hindring for trafikken, når dere valgte å sykle i bredden? Syklisters eksistens alene, er til hinder for trafikken, dersom hinder defineres som evne til å komme raskest mulig fram (som om det er en naturrett). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marshmallows1 Skrevet 23. juni 2010 Forfatter #15 Del Skrevet 23. juni 2010 Når bilisten tydelig viser at dere er i veien (noe som er forståelig når dere sykler to i bredden i 30 km timen på en landevei), kunne dere ikke bare lagt dere til siden og hjulpet bilisten forbi da? Vi gjorde det. Responsen vår var ikke rask nok til å kjøle ned hodet til bilisten bak. Ofte tar det lenger tid (6 sek) å legge seg inn rolig, enn det tar å bare vente til du har helt klar sikt for å kjøre forbi. (Jeg kaster ikke bort krefter på å spurte). Det er nok sånn at bare det å ligge to og to virker som en rød klut, akkurat som en dårlig sykkelvei virker som en rød klut, om jeg ikke kjører på den, og hopper over alle hindringene og bremser ned ved hver overgang. Folk er bare primitive dyr. Og det virker som du mener at det bare er bilistene som gjør feil Hva får deg til å si det? Alle kjører bil. Jeg snakker her om de med kort lunte, som utgjør en fare for meg, ungdom, eldre, treningsglade, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 24. juni 2010 #16 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Det er litt komisk å lese bilistenes innspill på det som gjelder Marshmallow1`s opplevelse på veien. Dere mener at det er berettiget å nærmest presse folk av veien fordi man kan? Jeg vet jo av egen erfaring at man fort kommer i kontakt med sin indre fascist når man setter seg bak rattet, men at man ble psykotisk og totalt mistet bakkekontakten, kom som en overraskelse for meg. Marshmallow1 beskriver en situasjon der bilisten ikke bare kjørte forbi, men faktisk presset dem ut av veien. Fordi det tilfeldigvis gikk bra, så mener dere at det ikke var noen fare. Men det kunne jo utmerket godt ha kostet en av dem livet. Fatter ikke at det går an å forsvare denslags oppførsel. Fyren ble altså bittelitt forsinket ved at det lå to syklister side ved side, som ikke trakk inn til siden omgående. Så da han endelig kunne komme forbi, gjorde han ikke det, men tok seg tid til å utagere med å legge seg på siden og presse dem av veien. Og det forsvarer dere? Når det gjelder Marsh`s resept for å hindre at slikt skjer igjen, så vil jeg i stedet foreslå at man tar nummeret på bilen og rapporterer hendelsen til politiet som et tilfelle av grovt uaktsom kjøring som har forårsaket en ulykke uten personskade, men med potensiale til å bli en dødsulykke. Folk har mista lappen for mindre enn det. Kanskje dere heller enn å spraye bilen hans (noe som neppe hjelper på en sånn hissigpropp) heller burde gi ham en anledning til å oppleve landeveien fra den myke trafikantens perspektiv. Endret 24. juni 2010 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skandale Skrevet 24. juni 2010 #17 Del Skrevet 24. juni 2010 (endret) Det er faktisk en syklists plikt å ta igjen på slike rabiate bilførere. Folk skal smake konsekvensene av den urett de påfører andre. Hahaha, hvilket land kommer du fra, hvor man som syklist blir lovpålagt "ta igjen" på bilførere? Endret 24. juni 2010 av ecureuil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattugla Skrevet 24. juni 2010 #18 Del Skrevet 24. juni 2010 Jeg har ikke noe i mot syklister som tar hensyn til at de er ikke alene på veien - er en av de selv - men det finnes dessverre mange sorte får i gruppen "syklister". Tror nesten det er på tide at man får registreringsnummer på sykkel også, siden så mange syklister skaper farlige situasjoner i trafikken og/eller tar ingen hensyn til sine medtrafikkanter uten at de noensinne blir "tatt". Mistenker at en god del syklister føler at de trenger ikke å ta hensyn til andre, fordi de "forulempede" har ikke sjans for å finne ut hvem de er uansett og syklisten trenger dermed ikke å bekymre seg for at noen dukker opp og skrabbler trussler på sykkelen.. Litt som alle de anonymbrukerne her på KG som er ekstra frekke pga det... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piper Skrevet 24. juni 2010 #19 Del Skrevet 24. juni 2010 For å si det slik, man har ikke lov å ligge to i bredden, når man sykler på en offentlig vei. Da er man å regne som et kjæretøy, og to kjøretøy har ikke lov å ligge i bredden. Mc folk bruker heller ikke å ligge i bredden, og skulle de gjøre det, er det fordi de selv ikke følger lovene. Så selv om du syns det er koselig, har du faktisk ikke lov til det. har faktisk snakket med biltilsynet i dag, og de forklarte at to kjøretøy har ikke lov til å ligge to i bredden, for de er da til fare både for seg selv og andre. Så får du gjøre som du vil i fremtidn, men husk at bilistene allerede er sur og grinete på dere syklister, og du er IKKE til hjelp på det området, snarere tvertimot. Hadde dere syklet som dere skulle, ville du aldri havnet i den situasjonen, for da kunne bilen kjørt fordi uten å være i nærheten av dere. Du ahr selv skyld i det, selv om du mener at det bare tar dere 6-7 sek å legge dere bak hverandre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 24. juni 2010 #20 Del Skrevet 24. juni 2010 For å si det slik, man har ikke lov å ligge to i bredden, når man sykler på en offentlig vei. Da er man å regne som et kjæretøy, og to kjøretøy har ikke lov å ligge i bredden. Mc folk bruker heller ikke å ligge i bredden, og skulle de gjøre det, er det fordi de selv ikke følger lovene. Så selv om du syns det er koselig, har du faktisk ikke lov til det. har faktisk snakket med biltilsynet i dag, og de forklarte at to kjøretøy har ikke lov til å ligge to i bredden, for de er da til fare både for seg selv og andre. Så får du gjøre som du vil i fremtidn, men husk at bilistene allerede er sur og grinete på dere syklister, og du er IKKE til hjelp på det området, snarere tvertimot. Hadde dere syklet som dere skulle, ville du aldri havnet i den situasjonen, for da kunne bilen kjørt fordi uten å være i nærheten av dere. Du ahr selv skyld i det, selv om du mener at det bare tar dere 6-7 sek å legge dere bak hverandre. Så når denne bilføreren presset dem av veien, så var det en adekvat reaksjon på at de lå to i bredden og tok opp et helt kjørefelt? Hadde ingenting med at bilføreren var en psyko som burde vært fratatt lappen omgående? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå