Gjest Nefertiti Skrevet 24. september 2003 #1 Del Skrevet 24. september 2003 Såfall hvilket? Jeg er veldig glad i å lese dikt/ sitater. Har dere noen fine noen? :D Jeg har noen sitater jeg liker godt: "The future belongs to those who belive in reality of their dreams..." "There is no point in living if you can`t feel alive." Har ikke noe favoritt dikt ennå, så tar gjerne imot noen forslag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 24. september 2003 #2 Del Skrevet 24. september 2003 Jeg liker Inger Hagerup. Den aller beste hennes er "vi har en liten søster vi har en liten bror.....som er litt anderledes...." Men det liker vi alle, derfor vil jeg fremheve en annen. Jeg liker dikt som ikke blir for surrialistisk, derfor: Natt Han våknet en natt. Det var èn som gråt. Hun lå med øynene lukket. Dere får kun sitere to linjer fra dikt og sangtekster, derfor er mesteparten av gjengivelsen slettet. Forfatter må også nevnes når det siteres fra originalverker. Reglene Dere kan linke til en annen internettside for å vise hele diktet. Orakel - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 24. september 2003 #3 Del Skrevet 24. september 2003 Mine favorittdikt er: Haldis Mooren Vesaas: "Ord over grind" Nydelig dikt om kjærlighet, samhørighet. Gir meg en trygghet å lese det. Vakkert dikt! Rolf Jackobsen: "Landskap med gravemaskiner" Dette ser jeg bare så levende for meg - gravemaskinene som spiser skog. Har vært fascinert av det fra første gang jeg lærte om diktet på skolen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 24. september 2003 #4 Del Skrevet 24. september 2003 Det er jammen vanskelig å velge ut ETT favorittdikt! Jeg har jo så mange!!! Men, inne på bryllup la jeg link til et vakkert kjærlighetsdikt (ikke at det har noe på bryllup å gjøre, så trist som det er, men dog...). 'Funeral Blues' av W. H. Auden. Likar elles nyare norsk poesi - Rolf Jacobsen var nemnd her, Jon Fosse... Og trad., som Olav H. Hauge og Inger Hagerup... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 24. september 2003 #5 Del Skrevet 24. september 2003 Vanskelig å velge bare ett.. men Haldis Moren Vesaas - Lykkelige Hender er bare utorlig flott... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 25. september 2003 #6 Del Skrevet 25. september 2003 Flere. Nevner heller diktere: Halldis Moren Vesaas Andrè Bjerke ... og Poe - selv om det blir litt vel dystert for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 25. september 2003 #7 Del Skrevet 25. september 2003 Liker dette av Jan Erik Vold: Fluene surra og myggen den beit Litt mer seriøst: Liker Olav H Hauges haikuinspirerte dikt, pluss Teppet av samme dikter. Vakkert, vemodig og fullt av lidelse, men med håpet - tross alt - intakt. Deler av sitatet er slettet. Orakel - moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluebird Skrevet 27. september 2003 #8 Del Skrevet 27. september 2003 Haldis Moren Vesaas - "Ord over grind" Kjærlighet *sukk* Og så tolker jeg det sånn at alle har et rom innerst inne som de bør få ha for seg selv. Jakob Sande - "Du" Enda mer kjærlighet. "...du er alltid nær." (Finnes på cd-en "Aftenlandet" med gruppen med samme navn. De har tonesatt mange av Sandes dikt. ) Bør vel seie kjærleik sidan båe dikta er skrive på nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vrimmel Skrevet 27. september 2003 #9 Del Skrevet 27. september 2003 Kan ikke velge et spesielt dikt - liker mange, men er veldig glad i Inger Hagerups dikt bl.a Sitater er jeg også veldig glad i Her er noen av mine favoritter: "Takknemlighet er hjertets hukommelse" (Fransk Ordtak) "Krev ikke for høye renter av lykken" (Camilla Collet) "Det er en merkelig tilfeldighet at ordet ærlighet utgjør en vesentlig del av ordet kjærlighet " (Ruben) "Andres øyne våre fengsler; deres tanker våre bur. " -Virginia Woolf- "Hva jeg ville ha gjort annerledes hvis jeg fikk leve livet mitt om igjen? Da ville jeg hatt midtskill." -Kjell Aukrust- "La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg. " -Marie Curie- "Å våge er å miste fotfeste for en stund. Å ikke våge er å miste seg selv." -Søren Kierkegaard- "Dette er det vanskeligste av alt: å være seg sjøl - og synes at det duger. " -Hans Børli- "Så godt kan eit menneske vera at det blir vakkert av det." -Olav Duun- "Oppfør deg sånn til hverdags at et annet menneske er glad for å være seg selv, i din nærhet." ~Olaf Isachsen~ "Klag ikke under stjernene over mangel på lyspunkter i ditt liv." -Henrik Wergeland- "Et vennlig ord kan være det skjønneste av alle gaver." -Anne Lise Hestness- "Den største dag i mitt liv var den dagen jeg tok mitt liv i besittelse." ~Ferdinan Finne~ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mellom Skrevet 27. september 2003 #10 Del Skrevet 27. september 2003 Episode av Inger Hagerup - hvis jeg må velge ett akkurat nå. Dorothy Parkerdikt er bra - og en dansk raring som heter Viggo Madsen. Kjøpte nettopp en diktbok av Albert Goldbarth - han er - vel - fantastisk? Her kan du høre ham lese Unforeseeables:http://slate.msn.com/id/2081746/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy144 Skrevet 27. september 2003 #11 Del Skrevet 27. september 2003 Agnes fra filmen "fucking Åmål": jeg vil heller være lykkelig nå enn om 25 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå