Catzy Skrevet 24. september 2003 #1 Skrevet 24. september 2003 Hvorfor er det greit for journalister å bruke fornavnet på kjente damer, men etternavnet på kjente menn. Se denne artikkelen for eksempel: http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/09/24/379323.html Overskrift : Kaci ny styreleder. I løpet av de ukene de har skrevet om Statoil-skandalen, så har de aldri skrevet "Olav må gå" eller "Leif Terje trekker seg". Hvem er Olav og Leif Terje? Herrene Fjell og Løddestøl, må vite. Men når det er en kvinne som blir styreleder, så er det plutselig Kaci. Er det fordi de synes Kaci er et så morsomt navn, eller er det for Kullmann Five blir litt langt? Erna. Valgjerd. Skjelden du hører om Kjell-Magne, Jan og Per-Christian. Synes det virker litt sånn ovenfra og ned fra journalister når de velger å bruke fornavn på noen og ikke på alle. Mulig jeg henger meg opp i trivialiteter, men noen ganger så blir det litt tydelig at kvinner får litt mindre respekt enn sine mannlige kolleger. Catzy
Gjest Ellisiv Skrevet 24. september 2003 #2 Skrevet 24. september 2003 Vet du, dette har jeg aldri tenkt over før. Men det stemmer jo. :-?
Gjest Poirot Skrevet 24. september 2003 #3 Skrevet 24. september 2003 Helt enig, registrert det mange ganger selv. Gro og Gerd-Liv Ulvang og Dæhlie
Tusenfryd Skrevet 24. september 2003 #4 Skrevet 24. september 2003 Heller ikke tenkt på det, men det er jo helt sant. Siv og Hagen fx... Kristin og Dørum. Men vi har jo Jens da! Men det er vel fordi han aldri får bli annet enn sønnen til pappa... det er liksom en "Stoltenberg" fra før. For det er jo Jagland... men så har vi Gro da, selvsagt.
manji Skrevet 24. september 2003 #5 Skrevet 24. september 2003 Nekter å tro at det har noe med mangel på respekt ovenfor kvinner å gjøre. Menn har uansett som vane (generelt sett) å adressere hverandre med etternavnet (en liten sånn macho-greie). Og det har ingen ting med mer eller mindre respekt ovenfor kvinner å gjøre. Kvinner adresserer uansett hverandre mer (mye mer) med fornavn. Om dette er svaret på spørsmålet, vet jeg ikke. Men tviler det er et forsøk på å undertrykke kvinner. Jeg skal forsøke å ikke høres ut som en tøffelhelt her når jeg sier dette, men folk som prøver å undertrykke kvinner nå i år 2000 blir slaktet på flekken. De eneste som kommer unna med det er noen få gammle, bittre menn som uansett vil gå av men pansjon snart. Jeg tror derimot at enkelte kvinneekstreminister har en tendens i å overreagere i enkelte ganger.
Litago Skrevet 24. september 2003 #6 Skrevet 24. september 2003 Hvordan vi velger å ordlegge oss forteller veldig mye om våre holdninger og meninger. Det at kvinner i offentlige roller blir kalt med fornavn og menn med etternavn er et faktum. Men hvorfor det er slik, og hvem som blir diskrimimert kan man jo alltids diskutere. En teori er at det brukes fornavn på kvinner fordi det føles som om vi kjenner dem litt bedre. Det påstås at kvinner ofte gir mer av seg selv. En annen teori er at dette er en hersketeknikk. Ved å ikke bruke etternavn prøver vi å "ufarliggjøre" personen og dennes kompetanse. Jeg synes ofte dette er tilfelle de gangene menn omtales med kun fornavn. Det skjer som regel når de har gjort noe dumt. Det finnes sikkert mange andre teorier også. Uansett bakgrunn så synes jeg det er synd at man ikke omtaler folk likt uavhengig av kjønn. For meg har det med normal høflighet å gjøre.
Agnes Skrevet 24. september 2003 #8 Skrevet 24. september 2003 Dette har jeg tenkt på mange ganger, og det er igrunnen et veldig interessant fenomen. Det er kjapt gjort og nærliggende å tolke dette i verste mening. Men istedet for å ta dette som en degradering av kvinnens kompetanse og som et tegn på mangelende respekt, kan dette snus og gi oss en anledning til å være mer familiære, nære og joviale som kvinner - man omtaler jo kjente og kjære med fornavn. Et gubbevelde og overautoritært samfunn har vi etterhvert kvittet oss med, vi er i alle fall på god vei. I dagens Norge kan man spise lunsj med sjefen og ta seg en øl med læreren, uten at denne føler at sin posisjon er truet. Man er på fornavn med legen sin, og føler at legen har forstått dette med pasientkontakt. Og en ting til: Det er bare én Kaci. Ingen vurderer damen som inkompetent selv om hun ikke omtales som Kullmann Five. Såpass sterke er vi at dette tåler vi. Jeg for min del har dessuten et så langt og omstendelig etternavn, slik at i jobbsammenheng er jeg Agnes og bare det. Respekten for mitt arbeide og min person ligger ikke i etternavnet mitt, men i den jobben jeg gjør og i det mennesket jeg er.
Agnes Skrevet 24. september 2003 #9 Skrevet 24. september 2003 Dessuten synes jeg det er en uting at kvinner i ett og alt skal gjøre det slik menn alltid har gjort det, etterhvert som vi erobrer flere og flere arenaer som tidligere i stor grad har vært forbeholdt menn. Hvorfor kan ikke vi gjøre ting på en ny måte? Ikke nødvendigvis på en måte som er bedre kun for kvinner, men som bidrar til å skape et bedre samfunn for alle. Jeg er klar over at jeg drar dette med fornavn/etternavn langt her, men som manji er inne på: Tradisjonelt sett har ledere og autoriteter vært omtalt med etternavn - og de har gjerne vært menn. Hvorfor skal vi kvinner nå følge som en saueflokk og breke at vi vil fortsatt ha det på samme måten? Etternavn skaper avstand. Fornavn skaper nærhet.
MarianneE Skrevet 25. september 2003 #10 Skrevet 25. september 2003 Aldri tenkt på dette, men det er jo sant...... :-?
Tusenfryd Skrevet 25. september 2003 #11 Skrevet 25. september 2003 På førstesiden i Aftenposten i dag sto det at "Kullmann Five blir styreleder". Sikkert deskradaktøren som var her i går kveld og begynte å tenke seg om
Zianta Skrevet 25. september 2003 #12 Skrevet 25. september 2003 Det har jeg aldri tenkt over før, men det stemmer jo. :-? I miletære så tiltaler man bare hverandre ved etternavn. Det kan hende at det henger litt igjen derfra??
Gjest Poirot Skrevet 25. september 2003 #13 Skrevet 25. september 2003 I noen sammenhenger trenger man faktisk autoritet. Kanskje særlig som kvinne i topposisjoner. Burde de ikke selv få bestemme om de ønsker å være nære og kjære med titusenvis av lesere, eller om de ønsker å oppretthoilde en viss distanse? Har selv familie i svært høy posisjon i samfunnet, og ikke søren om det hadde vært ok med fornavn på forsiden av VG i den forbindelse!
Ingy Skrevet 25. september 2003 #14 Skrevet 25. september 2003 Dette er et fenomen jeg har tenkt på tidligere, men ikke så mye i forhold til media som skole. Da jeg gikk på skolen omtalte vi rimelig konsekvent mannlige lærere med etternavn, kvinnlige lærere med fornavn. Om denne vanen henger igjen hos tidligere elever som i dag er journalister, eller om media har påvirka elevene, blir vel et høna-eller-egget-spørsmål? Jeg veit når mannen min snakker om barndomsvenner og når han snakker om venner fra militæret. De i militæret, også nære venner, omtaler han konsekvent med etternavn. Jeg tror vi mennesker og spesielt menn er mer vant med å omtale menn med etternavn, bl.a. pga militæret og i en del idrett. Kanskje er det mer vanlig å omtale kvinner med fornavn fordi de, oftere enn menn -- fortsatt, skifter etternavn? Det er et intr fenomen det hadde vært artig å finne årsaken til og analysere betydningen av. Jeg tror kanskje vi må gå bakover i historien til da det var vanlig å bruke Hr Frk og Fru. Lese gamle aviser og skjønnlitteratur og se om det var noe skille der. Ingy
Ursula Skrevet 25. september 2003 #15 Skrevet 25. september 2003 Hm, det har heller ikke jeg tenkt over noen gang, men det stemmer jo faktisk..
Agnes Skrevet 25. september 2003 #16 Skrevet 25. september 2003 En hersketeknikk er brukbar som nettopp det om man lar den virke "herskende". Et etternavn i seg selv skaffer ingen autoritet, det skaper avstand. Etter endel fartstid innenfor det norske forsvaret, synes jeg gradering og etternavn er rimelig oppstyltet form for "sjefsmerking". Man har intet problem med ledelse om man i seg selv er solid nok, uten etternavn som "krykke".
Catzy Skrevet 25. september 2003 Forfatter #17 Skrevet 25. september 2003 Jeg er med på at fornavn også kan virke som noe positivt, ved at det er trygt og familiært. Min kjære kommenterte også at fordi man bruker fornavn, så skjønner man at det er en kvinne. Så ved å bruke fornavn, fremheves det at "kvinner kan". Jeg ser poenget hans. Men det hadde vært interessant hvorfor en del journalister uttrykker seg som de gjør. Catzy
OppNed Skrevet 25. september 2003 #18 Skrevet 25. september 2003 Har ergret meg lenge over dette fenomenet som Catzy innleder med her. Og har landet på at det at kvinner omtales ved fornavn er en hersketeknikk som er så utidig som overhodet mulig. Tror ikke på ideen om at dette signaliserer at kvinner KAN, altså. Tvert imot, så gir det meg vibs på at kvinner i toppstillinger og i næringslivet skal ufarliggjøres med et formildende anstrøk. Det å være "på fornavn" passer liksom bedre til den noe utdaterte oppfatningen om at kvinner skal være snille, omsorgsfulle...får nesten vib om at Kaci stryker styrekompanjongene sine over håret med et mildt feminint smil om den buede munnen sin... Utidig. Hvis det først skal kjøres fornavn-profilering i media, så gjør det i det minste konsekvent. Omtal Jens, Per, Stein Erik og resten av balletten ved fornavn også. Ikke gjør forskjell på kvinne/mann i fremstillingen. Det virker bare unyansert og slår tilbake på redaktørene og setter dem i et ikke-kjønnsnøytralt lys.
Mathias Skrevet 25. september 2003 #19 Skrevet 25. september 2003 På den andre side er det bare vanskelig å være for paranoid også da MAiken.. Lukter rødstrømpe av det... : Å se problemer og motarbeidelse over alt...
OppNed Skrevet 25. september 2003 #20 Skrevet 25. september 2003 :o Lukter det rødstrømpe av å forlange samme respekt som en mann, Lasse?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå