Gå til innhold

Har jeg mistet pigmenter?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er ei jente på 25år, som har solet meg endel fra jeg var ca 15-21. Nå vet jeg bedre! Men jeg tror huden har tatt ganske skade av all soling fra tidligere år.

Jeg var såpass ivrig etter sol at jeg husker jeg sprang hjem fra skolen for å sette meg på veranden (ofte når vi kun var i mars, og det var snø på bakken!!). Jeg lå ute i solen så ofte jeg fikk sjansen, og tok også solarium innimellom, men det var mest sola jeg foretrekte. Jeg ble ofte veldig brun, og syntes selvsagt dette var pent og dermed var jeg inne i en sirkel hvor det var om å gjøre å sole seg så fort jeg fikk sjans.

Etter ca 21års alderen begynte jeg å gå regelmessig til hudpleier og interesserte meg veldig for hud og helse. Jeg bestemte meg derfor for å slutte å sole meg, og startet med å bruke solkrem hver dag! Snakk om helomvending!!

Problemet mitt nå er at jeg lurer på om jeg har mistet pigmenter noen stedet på kroppen på grunn av all denne tidligere soleksponeringen. Noen ganger når jeg tar på selvbruning for eksempel, blir jeg ALDRI brun midt på siden på armen (ved albuen, men mot midten). Der er det alltid en hvit flekk. Samme er hvis jeg har solet meg littegrann! Jeg har også sett et par andre steder det er slik. I tillegg blir jeg ikke på langt nær like brun lenger (hvis jeg har solet meg litt på ferier og slikt, eller hvis jeg tar selvbruning). I tillegg har jeg også en god del flekker (vet ikke om de er føflekker eller hva de er men de er brune "prikker"), på armene.

Ansiktet soler jeg ALDRI, og da mener jeg ALDRI. Men det er fordi jeg er redd for å få rynker for tidlig. Så HVIS jeg legger meg ut i solen for en liten stund, for å slappe av og lese litt eller noe sånt, så soler jeg kun ryggen og bakbena! Blir heller ikke like brun der som jeg ble før. Da kunne jeg ligge ute et par timer også var jeg heeelt brun! Nå tar det flere omganger for å få til det.

Uansett, tror dere jeg har tatt mye skade av all denne solingen fra tidligere år?

Kom gjerne med erfaringer og råd! =)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke an å miste pigmenter i huden,med mindre du har sykdommen Vitiligo ) Det sies at huden aldri glemmer at den har blitt solbrent,men nå rud er såppass ung så tror jeg nok at du får rettet opp dette ved bruk av gode produkter. Hadde du derimot vært 60 år og oversolet deg i 50 år og fått svisker hud,tror jeg nok at det er for sent å redde huden

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener, likte å sole meg mye før også, det var om å gjøre å bli mest mulig brun. Ble aldri brent kun brun. Men etter en sommer i Frankrike hvor jeg ble temmelig overeksponert for sol tror jeg sa det lisom stopp.

Når jeg var yngre kunne jeg bli dypt nøttebrun, mens nå er jeg rimelig bleik på armer og ben. Det er tydelig at pigmentene ikke er så sterke lengre. Ang selvbruning har jeg ikke hatt noe særlig problem (heldigvis!) En god skrub er viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...