Gå til innhold

Gå en liten tur og få bort en kroneis?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei! Her på forumet ser jeg det blir gitt veldig mye kunnskapsrike svar, derfor tenkte jeg å stille et par spørsmål. :)

1. Hvor lenge må jeg gå i moderat tempo for å forbrenne bort en kroneis jordbær?

2. Hvor lenge må jeg gå i moderat tempo for å forbrenne bort en Daim-is?

Det er altså 185 kcal i en kroneis jordbær, så da har jeg "forbrent" den opp ved at jeg bare går en 25 minutters tur? Stemmer dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok jogge i 30 før den er "forbrent". Du brenner bare rundt 100 kcal hvis du går i normalt tempo i en halvtime.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Du liker virkelig is, du.

Trodde du skulle begynne med rislunsj? :P

Skrevet

Hei! Her på forumet ser jeg det blir gitt veldig mye kunnskapsrike svar, derfor tenkte jeg å stille et par spørsmål. :)

1. Hvor lenge må jeg gå i moderat tempo for å forbrenne bort en kroneis jordbær?

Det er altså 185 kcal i en kroneis jordbær, så da har jeg "forbrent" den opp ved at jeg bare går en 25 minutters tur? Stemmer dette?

Hvor langt du må gå vet jeg ikke.. men det er i allefall rundt 375 kcal i en daim-is fra butikken :O så velg kroneisen du ;)

ps. det går jo også an å kutte ned på et annet måltid. hvis du vet du skal spise is til dessert, så spiser du litt mindre til middag.. sånn gjør jeg det.. blir galen av å tenke på hva jeg må gjøre for å kvitte meg med alt jeg spiser..

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor alle må bruke kalori som enhet, vi må allikevel regne om til joule for å kunne regne på effekt. Nuvel:

185 kcal = 777 kJ, siden 1 cal = 4,2 J.

Når du gjør fysisk arbeid går ca. 60% av energien til bevegelsesenergi, resten går til varmeutvikling. Siden effekt er lik arbeid per tid må du holde en effekt P i løpet av tiden t slik at arbeidet blir 60% av 777 kJ. 777 kJ * 0,6 = 466,2 kJ.

Effekt = Arbeid /tid

P = W / t

Hvis du sier at du skal forbrenne dette på en halvtime kan vi finne hvor stor effekt du må yte, husk at det er 1800 sekunder i en halvtime:

P = 466,2 kJ / 1800 s = 259 watt. Dette er en ganske høy effekt, ingen umulighet, men du skal være ganske godt trent for å klare å holde det i en halvtime.

Hvis du sykler på en ergometersykkel med wattmåler, slik de fleste nyere ergometersykler har, så kan du kjenne hvor tungt det er med 259 watts belastning.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må nok jogge i 30 før den er "forbrent". Du brenner bare rundt 100 kcal hvis du går i normalt tempo i en halvtime.

Forbrenner man ikke 400 på en times gåtur? 400 delt på to er 200 så ja faktisk, en havtime tror jeg gjør susen... Utrolig egentlig, men nå er jo mange av disse isene verre enn kroneisen.

Gjest Niema
Skrevet

Forbrenner man ikke 400 på en times gåtur? 400 delt på to er 200 så ja faktisk, en havtime tror jeg gjør susen... Utrolig egentlig, men nå er jo mange av disse isene verre enn kroneisen.

Nei, du forbrenner IKKE 400 kalorier på en times gåtur.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, du forbrenner IKKE 400 kalorier på en times gåtur.

Nei, men tror nok man forbrenner 2-300.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS; Her har du en oversikt som viser kalorier forbrent ved ulike aktiviteter;

http://www.trim.no/pub/art.php?id=589

Selvfølgelig spiller vekt, høyde og alder rolle, men har du ca tall.

Ut i fra den oversikten forbrenner man nok ca 300 kalorier på en vanlig gåtur med litt oppoverbakker etc. men ikke en halvtime, må nok holde på en time. Og er kroneisen verdt det?

Skrevet

En gåtur er ikke bare en gåtur heller. Noen langer ut og går fort, noen daffer avgårde i forhold. Så det å prøve å regne ut hvor mye man forbrenner på en time er faktisk ikke noen eksakt vitenskap. Ingenting er det når det gjelder kroppene våre! De som påstår at de har den absolutte viten uttaler seg om ting de ikke bør uttale seg om. Det som er viktig, er å vite hvordan DIN kropp reagerer. Hvis du vet at du legger på deg av karbohydrater er det noe du må kutte ned på. Hvis du vil forbrenne mer må du bevege deg mer, sånn er det uansett hva du gjør. Inntak minus forbrenning er lik vekt opp eller vekt ned - eller en stabil vekt når inntak og aktivitet er i balanse. Noen strever hele livet med å finne balansen, noen tåler mer svingninger og trenger ikke jobbe for det i det hele tatt.

Prøv deg frem heller enn å prøve å regne ut hvor mye du forbrenner. En times hard trening eller en times rask gange, så lenge du er i MER aktivitet enn du pleier når du vil gå ned i vekt og gjerne har et lavere inntak. Hvis du etter en måned ikke ser noe resultat kan du prøve å endre noe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...