Gå til innhold

Sitter du riktig?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Unnskyld :tristbla:

*retter seg opp*

Skrevet

Du er ikke alene. :)

Skrevet

ehm jeg "sitter " bestandig feil. Lent(er dette et ord?) bakover pga at jeg har sitteproblemer.

Før i tiden sa en at man skulle sitte rett opp og ned.Min "rygglege" sier ikke sitt slik pga nettopp økt belastning på skivene i ryggen.Riktig sittestillinge er å bevege på seg ,skifte stilling ofte.Da unngår du belastning på samme steder.

Selv ligger jeg som oftest eller halv ligger i en spesial stol når jeg bruker pc'n.Dette gir minimalt med trykk/belastning på ryggraden.

Gjest Marlo
Skrevet

Nå kan det vel nevnes at mange apesialister er imot slike "regler" for hvordan man skal sitte, da dette kan gjøre vondt verre.

Folk blir for anspente og stivner fort i ledd og muskler.

Det som anbefales er å sitte "variert", altså skifte stilling ofte, gjerne reise seg opp ofte og strekke på seg.

Jeg har fått beskjed om å fortsette å sitte som jeg gjør, som er mest behagelig for meg - dvs, noen ganger sitte tilbakelent, andre ganger med beina oppi stolen på en måte, noen ganger rak i ryggen, noen ganger med beina høyt (på en krakk eller noe) etc etc

Gjest Marlo
Skrevet

Og nå så jeg at Kårky hadde nevnt mye av det samme før meg :)

Gjest scorpius
Skrevet

Hehe, jeg sitter veldig feil...

Skrevet

Jeg har fått beskjed fra både fysioterapeut og kiropraktor at jeg sitter feil. fysion min sa at jeg skulle sitte rett, men ikke hele tiden. Ikke lett det der. :sukk:

Skrevet

Det som anbefales er å sitte "variert", altså skifte stilling ofte, gjerne reise seg opp ofte og strekke på seg.

Det sa ergonomen som var hos oss på jobb også for et par år siden. Han mente det ikke var noen korrekt stilling man skulle sitte i hele tiden, og at kroppen selv sa ifra når den satt i en stilling som var "feil" - når det begynner å bli ubehegalig, så skift stilling. Hør på kroppen, først og fremst.

Skrevet

Har hørt at man skal variere! Jeg sitter slik det faller meg inn, og har ingen problemer. Reis deg og gå litt rundt innimellom og. The next is the best, er det visst noe som heter :)

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Jeg deltok på et HMS-kurs på skolen for et par år siden, og vi hadde blant annet besøk av en fysioterapaut. Det aller viktigste vi fikk beskjed om var at det ikke finnes noen ideell sittestilling, og at variasjon i løpet av dagen er det viktigste.

Det er en grunn til at de fleste som jobber på kontor har kontorpult man kan regulere høyden på og stol med mange innstillinger. Nettopp for at de skal kunne endre sittestilling, og eventuelt også jobbe stående en stund. :)

Endret av SmallTalk
Skrevet

Haha. Jeg sitter også veldig feil... Jeg har aldri bena ned mot gulvet, jeg har de alltid oppi stolen , med bena i kryss. Sitter ofte på bena altså. Det er det eneste komfortable synes jeg. Jeg bytter rundt på posisjoner ofte da, men har alltid beina oppi stolen.

Skrevet

Jeg sitter ikke riktig, men hver gang jeg har satt slik man skal sitte har jeg fått vondt i nakken og ryggen. Så da foretrekker jeg å sitte feil.

Skrevet

Det er en grunn til at de fleste som jobber på kontor har kontorpult man kan regulere høyden på og stol med mange innstillinger. Nettopp for at de skal kunne endre sittestilling, og eventuelt også jobbe stående en stund. :)

Ja, kan man stille inn både pult og stol så er det vel lettere å sitte "riktig". Jeg leste et par steder i går at det ikke finnes noe som heter riktig, men at det likevel finnes noe som heter feil. På barneskolen husker jeg vi hadde pulter og stoler som passet til høyden vår og det er kanskje viktig som voksen også selv om man ikke skal sitte statisk i den samme posisjonen?

Skrevet

Haha. Jeg sitter også veldig feil... Jeg har aldri bena ned mot gulvet, jeg har de alltid oppi stolen , med bena i kryss. Sitter ofte på bena altså. Det er det eneste komfortable synes jeg.

Type skredderstilling? Det har jeg alltid syntes var ubehagelig.

Skrevet

Hmm, vet ikke hva skredderstilling er, jeg =) Du vet når man sitter på gulvet f.eks og drar bena inntil seg og legger de i kryss over hverandre. Sånn ca sitter jeg.

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Ja, kan man stille inn både pult og stol så er det vel lettere å sitte "riktig". Jeg leste et par steder i går at det ikke finnes noe som heter riktig, men at det likevel finnes noe som heter feil. På barneskolen husker jeg vi hadde pulter og stoler som passet til høyden vår og det er kanskje viktig som voksen også selv om man ikke skal sitte statisk i den samme posisjonen?

Greia er at det fortsatt ikke finnes noe som er "helt riktig", fordi alle mennesker er forskjellige og alle mennesker har forskjellige sittestillinger de foretrekker.

Å påstå at den ideelle sittestillingen er med beina plantet i ryggen og 90graders knekk i hoftene blir også feil, fordi dette fører til at man sitter stille i samme sittestilling gjennom hele dagen. Det er ihvertfall ikke bra! Dette er derimot forkastet av ryggspesialister fordi de har funnet ut at den beste måten å kurerer ryggplager på er variasjon. De anbefaler at man har beina plantet i gulvet og pulten i en viss høyde da dette er med på å forebygge belastningsplager, men først og fremst så sier de at variasjon er det aller viktigste!

Naprapaten tar feil i sine meninger, da de aller fleste andre vil si at det aller viktigste er variasjon i sittestillingene, ikke riktig sittestilling. Det er selvfølgelig med på å redusere ryggplager og belastningsplager, men det beste man kan gjøre for å forebygge dette er å variere sittestilling i løpet av en dag.

http://www.ledernytt.no/ikke-kast-bort-penger-paa-ergonomiske-produkter.4515807-112525.html

Endret av SmallTalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...