Gå til innhold

Går du på glutenfri kost?

18 stemmer

1. 1. Går du på glutenfri kost? Hva er årsaken til dette?

• Nei, jeg spiser normalkost, har ikke behov for å leve glutenfritt
      9
    • Nei, i teorien ikke. Men jeg spiser lavkarbo-mat, og den er i all hovedsak glutenfri
      1
    • Ja, fordi jeg har påvist cøliaki, dermatitis herpetiformis, eller andre sykdommer som behandles med glutenfri kost
      3
    • Ja, jeg spiser glutenfritt fordi jeg føler at det fungerer bedre for meg
      1
    • Ja, jeg prøver et glutenfritt kosthold, for å se om min sykdom blir bedre av det
      1
    • Nei, men jeg har lyst til å prøve for å se om det passer for meg
      3
  2. 2. Er glutenfritt kosthold anbefalt kost fra medisinsk hold?

• Nei, jeg spiser ikke glutenfritt
      11
    • Ja, fastlege eller spesialist har avklart at det er riktig kost for meg
      4
    • Nei, jeg spiser glutenfritt fordi jeg føler jeg har det bedre med den kosten, ikke fordi legen har sagt det.
      3

Anbefalte innlegg

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

De siste ukene har det dukket opp stadig flere innlegg her inne, om noen som ønsker å prøve glutenfritt kosthold, og som ber om råd rundt dette.

Jeg har fått det inntrykket at glutenfritt kosthold framstår som en slags "universalkur" som hjelper mot store, og mindre store helsemessige utfordringer.

Og at veldig mange av ulike grunner ønsker å leve glutenfritt for en kortere eller lengre periode.

Grunnen til at jeg laget denne avstemmingen, er for å se om inntrykket mitt stemmer, at stadig flere velger å leve glutenfritt, uten at dette blir "ordinert" som behandling av fastlege/spesialist.

Siden jeg spør, er det også rett og rimelig at jeg er den første som svarer.

Jeg spiser naturlig glutenfritt fordi jeg har påvist dermatitis herpetiformis(En hudsykdom som behandles med glutenfri kost), og cøliaki.

Jeg har også andre kroniske autoimmune sykdommer, men disse har ikke blitt påvirket av det glutenfrie kostholdet.

Edit: la til et ekstra svaralternativ

Endret av Rosemor
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har glutenintoleranse, og fikk påvist tegn på det via en blodprøve.

Men gastroskopien viste ingenting, så har ikke fått diagnosen cøliaki (Noe jeg mener at stemmer, ettersom jeg vanligvis tåler bittesmå mengder, som f.eks å bruke samme brødfjøl som de andre i familien etc.)

Det var legen som anbefalte meg å gå på glutenfri kost, og jeg får grunnstønad fra NAV pga ekstrautgiftene til kostholdet.

Gikk også til ernæringsfysiolog en stund for å få råd om hvordan å tilpasse kostholdet mitt.

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Takk til dere som har svart. :)

Jeg håper enda flere vil svare på "pollen"... den er jo anonym, og det er ikke nødvendig å skrive begrunnelse i tråden. :)

Endret av Rosemor
Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg svarte i testen, men har gått over på vanlig "diett" igjen.

hadde store fordøyelsesplager over lang tid(av typen do-besøk tusen ganger om dagen, kvalme etc), og måtte forsøke ulike ting.

dette viste seg å skyldes for høyt stoffskifte, så når det normaliserte seg reagerer heller ikke kroppen min negativt på gluten lengre.

tusen ganger mer lettvint:)

mange bytter eks ut til spelt, men det er jo bare tull da spelt inneholder mer gluten enn hvete....

Gjest Ejala
Skrevet

Har ikke fått det påvist, da blodprøven var negativ, og jeg ikke har orket å bestille time for egen regning for gastroskopi. (Ved positiv blodprøve blir det visst henvist automatisk, så vidt jeg har forstått?) Jeg har symptomene, de kommer bare litt senere enn "normalen", og jeg tror jeg tåler litt mer enn de jeg vet om som har fått diagnosen.

Men mormor, mor og onkel(mors bror) har det samme. Onkel har fått det påvist, mormor har vært gjennom to negative gastroskopier, mamma fikk ikke gastroskopi, blodprøvene var negative hos begge to. Oldemor, altså mormors mor, hadde visst også dette.

Gjest Rosemor
Skrevet

tusen ganger mer lettvint:)

Det er det så klart, men likevel er det ikke noe stort problem å leve glutenfritt.

En liten digresjon... vet du hva jeg savner mest fra før jeg begynte på glutenfritt?

Jeg savner å kunne gå til butikkens salatbar, og blande meg en salat...

OG, jeg savner å kunne kose meg med en fersk loff med banan (jeg vet det ikke er sunt, men det er veldig godt!)

Alt annet er greit! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...