Gå til innhold

Sende ting hjem etter at jeg har vært student i utlandet?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal sende noen ting hjem til meg selv etter å ha vært student i utlandet ett semester,og da mest brukte klær og sko.Skal ikke sende noen nye ting og da regnet jeg med at jeg ikke skal betale toll på dette.

Men så ble jeg litt usikker etter at jeg leste litt rundt.Ikke kan jeg erklære det som flyttelass siden jeg har bodd i utlandet i mindre enn ett år.Jeg syns det høres litt merkelig ut å betale toll på ting jeg hadde med meg ned og som for det meste er kjøpt i Norge.

Noen som vet?Ble litt forvirret her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel nye gjenstander du må betale toll for.

Dette står bl.a. på toll.no

Du kan innføre innboet ditt uten toll og avgifter dersom:

- du har oppholdt deg i utlandet sammenhengende minst ett år.

- du har eiet og brukt gjenstandene under oppholdet i utlandet, og du fortsatt skal bruke dem i Norge.

- gjenstandene bærer preg av å være brukt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja,har lest det der og det var 'minst i ett år' jeg stusset over,men regner med at jeg ikke skal det siden jeg bare sender brukte ting.

Virker jo mest logisk,men måtte bare prøve å spørre for å være sikker.

Gjest Coarvi
Skrevet

Det er vel nye gjenstander du må betale toll for.

Dette står bl.a. på toll.no

Må alle disse punktene være oppfylt, eller bare ett av dem?

Skrevet

Må alle disse punktene være oppfylt, eller bare ett av dem?

Slik jeg oppfatter det så er det bare ett av dem.

Altså, om du ikke har kjøpt en eneste ny ting mens du har vært i utlandet og så kommer hjem igjen så skal du jo ikke betale toll på det du tok med ut som du så tar med hjem.

Det ser ut til at det også gjelder for ting du har kjøpt i utlandet og brukt der i en stund. (klær du f.eks. har brukt i flere måneder).

Om jeg bestiller meg en ny sofa fra England som jeg skal ha sendt til Norge så må jeg vel betale toll på den. Men om jeg har bodd i England noen måneder og kjøpt sofaen da jeg kom til England og brukt den i de månedene så trenger jeg ikke betale toll når jeg tar den med hjem. Slik oppfatter ihvertfall jeg det.

Ring til tollmyndighetene så får du riktig svar.

Skrevet

Jeg tror du må betale toll, dersom du bare sender de på vanlig vis iallefall.

Jeg måtte det for en del år tilbake, da jeg hadde bodd i utlandet i noen år.

Gjest stillness
Skrevet

Jeg tror du må betale toll, dersom du bare sender de på vanlig vis iallefall.

Jeg måtte det for en del år tilbake, da jeg hadde bodd i utlandet i noen år.

Høres jo litt teit ut.Skjønner ikke hvorfor jeg skal måtte betale toll på noe jeg allerede hadde i Norge og som er brukt,noen av tingene i flere år også.Nei,jeg får vel høre med tollmyndighetene for det høres ganske merkelig ut spør du meg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarer de å beregne toll på brukte ting da?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ta en telefon til tollvesnet da vell.

Er det brukte klær i normale mengder er det godt mulig det regnes som vanlig reisegods.

Gjest Coarvi
Skrevet

Ja, kan du ikke bare ringe dem og så la oss vite hva de sa? Jeg er også nysgjerrig på svaret nemlig. :)

Skrevet

Man skal da ikke betale toll på klær man har kjøpt i Norge, hatt med seg utenlands i 1/2 år og så tar med tilbake til Norge. Det er evnt. det du har anskaffet det under utenlandsoppholdet du skal betale toll for.

Skrevet

Jeg har bodd i forskjellige land, og har alltid hatt behov for å sende hjem klær, sko etc i posten. Jeg har sendt mange, store kasser, og ikke én gang har jeg måtte betale toll for noe av det. Dette har skjedd over de siste 10 årene, sist gang for ca et år siden.

Så: Du må nok ikke det, og enda mindre siden du kun har vært borte et semester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...