Gå til innhold

Supersize vs superskinny

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med et altfor lavt inntak en stund og har gått ned en del i vekt. Har absolutt ikke lyst til å veie så lite som jeg gjør nå, og i det siste har jeg fulgt med på episodene av supersize vs superskinny på tv3 og kom til å tenke på hva som ville skjedd om jeg hadde gjort noe av det samme som de undervektige der går igjennom..

Det kan da vel ikke være bra for de som er med å gå fra ett inntak på rundt 1000 kalorier om dagen til 2-3000 ?? Reagerer ikke kroppen dems på en eller annen måte?

Er det lurt for meg å øke noe så drastisk som 1000 på en gang, eller burde man øke saktere?

Noen som har peiling/meninger? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Alt for å lage en serie som selger, uansett hva det måtte innholde. Liker den ikke jeg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Syns det er helt utrolig at de har fått lov til å gjøre noe sånt. Kroppen får sjokk, du skal gjøre det mer langsomt...

Skrevet

Uansett hva du gjør, ikke gjør det basert på noe du har sett på tv. De i det programmet følges opp av lege under hele oppholdet og vil nok være greit sikret om de skulle få noen uheldige virkninger. Dessuten gjør de det der i en veldig begrenset periode, og de fortsetter etterpå med balanserte kostholdsplaner.

Skrevet

Skjønner ikke vitsen med det programkonseptet. Føler de prøver å lage et freakshow og tviler på at verken seere eller de som er med lærer så veldig mye av programmet, i allefall slik det blir vist på tv.

Skrevet

Jeg har slitt med et altfor lavt inntak en stund og har gått ned en del i vekt. Har absolutt ikke lyst til å veie så lite som jeg gjør nå, og i det siste har jeg fulgt med på episodene av supersize vs superskinny på tv3 og kom til å tenke på hva som ville skjedd om jeg hadde gjort noe av det samme som de undervektige der går igjennom..

Det kan da vel ikke være bra for de som er med å gå fra ett inntak på rundt 1000 kalorier om dagen til 2-3000 ?? Reagerer ikke kroppen dems på en eller annen måte?

Er det lurt for meg å øke noe så drastisk som 1000 på en gang, eller burde man øke saktere?

Noen som har peiling/meninger? :)

Mener du virkelig at du i lengre tid har ligget på 1000 kcal om dagen? Det er skummelt lite, og du bør øke næringsinntaket ditt umiddelbart. Nå har du sannsyligvis ødelagt noe av sultfølelsen og forbrenningen i kroppen, forhåpentligvis bare midlertidig, så du bør kanskje ikke øke til 2000 kcal i dag.

Å ligge på 1000 kcal i lang tid er å sultefore seg, hvor fort du bør øke bør en kompetent person si noe om. Bestill time hos fastlegen din i dag, så får du sikkert noen gode råd.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mener du virkelig at du i lengre tid har ligget på 1000 kcal om dagen? Det er skummelt lite, og du bør øke næringsinntaket ditt umiddelbart. Nå har du sannsyligvis ødelagt noe av sultfølelsen og forbrenningen i kroppen, forhåpentligvis bare midlertidig, så du bør kanskje ikke øke til 2000 kcal i dag.

Å ligge på 1000 kcal i lang tid er å sultefore seg, hvor fort du bør øke bør en kompetent person si noe om. Bestill time hos fastlegen din i dag, så får du sikkert noen gode råd.

Nei, det er ikke så ekstremt som 1000 kcal, når jeg skrev det tallet tenkte jeg mer på de i programmet. Tok bare et random tall egentlig ;)

Jeg vet at de i programmet blir passet på og fulgt opp, men det hadde jo vært litt interesant da .. Vil jo opp i vekt så fort som mulig, og det hadde jo blitt en challenge :P

Skrevet

Spis deg god og mett til hvert måltid! Men jeg tror ikke det er lurt å gjøre alt du kan for å gå opp i vekt kjempefort, bare spis deg mett og ikke vær redd for å spise potetgull og godteri :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Supersize vs superskinny handler jo først og fremst om å bevisstgjøre deltagerne på sitt eget forhold til mat. Hva de spiser, hvor mye, hvorfor. Det er ikke meningen at noen skal bruke denne "kuren" som en løsning. Deltagerne blir jo faktisk sendt hjem med egne tilpassede opplegg for vektoppgang eller vektnedgang.

Jeg synes det er interessant å se hvor lett det er å lure seg selv til å tro at det man spiser er normalt, om det nå er mye eller lite. Dessuten er det forfriskende å se at de faktisk fokuserer på hvor helseskadelig det er på sikt å være undervekting, istede for å bare fokusere på overvektsproblemene. Mange tror jo at det ikke er farlig å være undervektig, men det er faktisk en like stor belastning på kroppen som overvekt på mange måter. Benskjørhet, infertilitet, organssvikt pga for lite næring...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Som personen over meg sier, dette med ekstremt mye kalorier er noe de får i seg de få dagene, og det pleier ikke å være så mye de får i seg uansett sjeldent, det er mer snakk om ekstremt mye i forhold til det de er vant til.

Når de kommer hjem, tror dere ærlig talt at Dr. Christian Jessen setter dem på en 2000 kcal pr dag. kostholde liste? Fyren er lege (ekte lege, ikke sånn dr phil "lege"), og han vet nva han gjør. Jeg synes programmet er interessant, for det er gjennomført på en seriøs og ordentlig måte. Det eneste jeg ikke likte var den sesongen Gillian Mckeith var med, jeg synes hun er helt ufordragelig.

Og likevel så liker jeg å se på You are what you eat :P

Go figure

Skrevet

Jeg reagerte også på det første gang jeg så serien. Jeg trodde først det var tull at de gav denne "superskinny-personen" måltidene til "supersize personen" og omvendt. Det å endre et kosthold på en så drastisk måte gir meg inntrykk av at er svært usunt. I gjennom all tid jeg har lest artikler, bøker og nyheter om kosthold og sunnhet, har nøkkelordene vært: stabil, langsiktig forandring. Altså å forandre kostholdet gradvis, og å bygge seg ned- eller oppover mot riktig inntak av kalorier, og et sunt kosthold.

I serien bytter de jo bare for 4 dager eller no, men det er vel ikke bra det heller?

Gjest Gudinna
Skrevet

Jeg tenker at de superskinny personene som er med i det programmet ihvertfall ikke får LYST å legge på seg og endre livsstil når de skal begynne å overta "dietten" til en ekstremt tykk person. De må jo få helt skrekken, og fortsette å spise kjempelite med en gang programmet er over!

Skrevet

Det er faktisk farlig og øke inntaket så plutselig. Du kan få hjerte problemer av det. Spurte en sykepleier venn av meg om det i går, og så denne tråden tilfeldigvis nå. Vil også tro det at de med spiseproblemer ikke akkurat får noe mindre spiseproblemer av og trykke i seg all den feite grisematen til supersizene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk farlig og øke inntaket så plutselig. Du kan få hjerte problemer av det. Spurte en sykepleier venn av meg om det i går, og så denne tråden tilfeldigvis nå. Vil også tro det at de med spiseproblemer ikke akkurat får noe mindre spiseproblemer av og trykke i seg all den feite grisematen til supersizene.

TS her ;) Takk for svar!

Det var det svaret jeg ville ha; om det er farlig eller ikke.. Og jeg hadde vel egentlig forventet meg de svarene jeg fikk her.. Om jeg noen gang hadde gjort noe sånt hadde jeg tatt kontakt med lege. Sikkert masse kroppen reagerer på med en sånn drastisk forskjell.

Allikevel synes jeg programmet er ganske interesant og tenkte at en litt mildere kickstart som de får ikke hadde vært så dumt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du visste vel at det var farlig? .

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at det ikke er bra å forandre kostholdet sitt på den måten de gjør i denne serien, men jeg vet også at det er minimalsjanse for at et ungt hjertefriskt menneske får hjerteproblemer av å endre kostholdet sitt drastisk i fire dager. Kroppen til en frisk person tåler mer enn som så. Usunt ja- direkte farlig, nei. Tenk på soldater på helvetesuke- de får nesten ikke mat i en hel uke og overlever det uten varige men. Jeg er også sykepleier forresten :)

Synes ikke serien er sååå ille, men synes den burde hatt mer fokus på fysisk aktivitet i tillegg til kosthold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...