Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #1 Skrevet 22. juni 2010 Hei! Vi er 3 studenter som kommer fra Østlandet og som skal studere i Bergen til høsten. Det er svært vanskelig å finne et sted å bo, det er stor konkurranse om bostedene og det gjør det ikke akkurat enklere at vi ikke har mulighet til å komme på visning siden vi bor så langt unna. Noen som har tips til hva vi kan gjøre for at det skal bli enklere å finne et sted å bo? Hvor vi kan sette inn annonnser osv? Har allerede lagt ut en på hybel.no. All hjelp taes i mot med takk!
Gjest Invicta Skrevet 22. juni 2010 #2 Skrevet 22. juni 2010 Finn.no Dere kan også prøve å sette inn annonse ba.no og bt.no, som er lokalavisene i Bergen. Fantoft Studentby skal også være okei å bo i, men jeg vet ikke hvordan du søker der.
Gjest Katee Skrevet 22. juni 2010 #3 Skrevet 22. juni 2010 Hybel.no var det som reddet meg da jeg flyttet hit! Fikk flere seriøse forespørsler mens jeg følte meg helt lost når jeg svarte på annonser i BT og BA. De som står annonsert går rimelig fort Lykke til!
Top Gun Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 (endret) Hei! Vi er 3 studenter som kommer fra Østlandet og som skal studere i Bergen til høsten. Det er svært vanskelig å finne et sted å bo, det er stor konkurranse om bostedene og det gjør det ikke akkurat enklere at vi ikke har mulighet til å komme på visning siden vi bor så langt unna. Noen som har tips til hva vi kan gjøre for at det skal bli enklere å finne et sted å bo? Hvor vi kan sette inn annonnser osv? Har allerede lagt ut en på hybel.no. All hjelp taes i mot med takk! Har dere ikke hele sommerferien til å ta en tur over fjellet da? Får sikkert togbiletter til minipris fortsatt. Sov på YMCA/Ungdomsherberget. Jeg ville investert i en tur over fjellet for å slippe det marerittet det må være å skulle finne bopel etter 20. juli, som er datoen alle finner ut hvor de kommer inn. Særlig om dere er tre som vil bo sammen. Lykke til med å finne et fint kollektiv med 3 ledige rom til akkurat dere etter 20. juli i Bergen. Endret 24. juni 2010 av Top Gun
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #5 Skrevet 23. juni 2010 Hvis dere er tre som skal bo sammen, så må dere faktisk gidde å dra ræven over fjellet for å gå på visning og gjøre godt inntrykk på huseiere/utleiere. Ellers er det slett ikke vanskelig å finne et sted å bo i Bergen, men alle skal på død og liv bo på Nygårdshøyden eller 100 m fra NHH, og akkurat der er det vanskelig å finne et sted å bo, men slett ikke umulig.(Men såklart; umulig hvis man ikke er her). Hvis dere bare gidder å gå ti minutter for å komme frem til studiestedet, evt ta buss, så finnes det massevis av ledige steder på Laksevåg, Landås, Minde, Danmarksplass osv der dere kan få flotte steder å bo mot en rimeligere penge og mindre konkuranse. Etter at bybanen nå har begynt å gå, er det heller ingen problem å se etter leilighet mot Paradis, Nettun og Fantoft, fordi bybanen skal gå hvert 5.min fra høsten. Se for eksempel her, her, her, eller her. Alle disse ligger like utenfor sentrum, men likevel sentralt og med god kollektivforbindelse. Og det finnes mangge i denne kategorien hvis man gidder i lete litt. Så kan man heller flytte nærmere sentreum etterhvert som man bedrer kontaktnettet sitt, og ikke jakter på hus samtidig som alle andre.
cogito Skrevet 23. juni 2010 #6 Skrevet 23. juni 2010 Studentsamskipnanden (SiB) formidlar studentbustader. Men søknadsfristen der var 1. juni, så tviler på at det er noko ledig der. Dei har også tilbod om overnatting i sovesal i august, dersom du står utan bustad ved semesterstart. Det kan hjelpe mykje om du er villig til å bu litt utanfor sentrum, og det blir mest sannsynleg billegare også! Så kan du heller prøve å flytte i løpet av studieåret, mykje lettare når det ikkje er så stort press.
cogito Skrevet 23. juni 2010 #7 Skrevet 23. juni 2010 Bergenstudenten er eit tilbod til nye studentar. Dei kan gå på visning for deg om nødvendig! Mange gode råd og tips på sida deira!
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #8 Skrevet 23. juni 2010 Hvis dere er tre som skal bo sammen, så må dere faktisk gidde å dra ræven over fjellet for å gå på visning og gjøre godt inntrykk på huseiere/utleiere. Det er litt vanskelig å dra ræven sin over fjellet når man jobber hver dag hele uka. Dessuten koster det mye penger. Men takk for tips!
I.am.me Skrevet 23. juni 2010 #9 Skrevet 23. juni 2010 Legg ut annonse selv, og skriv i annonsen at dere er 3 jenter som skal dele bolig sammen, og er på utkikk etter ditt og datt. Steder dere kan legge ut annonse: Finn BT I lokalavisen iBolig
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #10 Skrevet 23. juni 2010 jeg ville gått på visning, eller aliert meg med noen som kunne gå for deg. det er masse drit til leie i denne byen. flere som prøver å lure deg, leiligheter på adresser som ikke finnes etc. en av dere må da ha muligheten? hvos det er så vanskelig så går det ann å spleise på en flybillett for en som kan organisere mange visninger på en dag for så å reise tilbake. da jeg flyttet hit var jeg på mange visninger i falleferdige hus, eier mente at det var pent. selv om trappen holdt på å rase sammen(tråkket igjennom), og tapetet på veggene flasset av. mitt råd er: vær varsom, se selv. eller kjøp?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå