Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 22, nesten 23 uker på vei, og etter kvalmen gav seg har formen vært super! Men de siste 2 ukene har jeg begynt å få vondt øverst i ryggen og på forsiden, like under brystene. Det er som et belte som ligger rundt kroppen akkurat der, over ribbena liksom. Det er ikke stikkende smerter, føler mer at jeg er sliten i dette området. Det kommer stort sett når jeg sitter lenge (Og det gjør jeg, for jeg holder på å skrive oppgave...), eller f. eks. kjører bil. På kveldene og innimellom i løpet av dagen må jeg bare ligge på sofaen på rygg, det er det eneste som hjelper.

Noen andre som har det sånn? Hva kan jeg gjøre, burde jeg trene ryggen mer? Strekke? Jeg er litt bekymret for hvordan det blir om et par måneder, når jeg allerede har vondt i ryggen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Ikke godt med vondt i ryggen, men det er ikke akkurat uvanlig under graviditeten. Mye å bære på vet du, og ryggen blir utsatt for ekstra belastning.

Hvis det er noen trøst har jeg hatt ryggsmerter siden uke 14 ca.

Prøv å finne gode stillinger, når du ligger. Gjerne med en pute under knærne. Og bygg opp med puter i ryggen. Det kan avlaste. Ellers vil jeg anbefale hyppige hvilepauser, slik at ryggen ikke belastes for lenge av gangen, da blir smertene bare værre.

Et annet tips, prøv å hold ryggen i beveglighet, litt hver dag, altså rull ryggen sammen med hoftene. Det kan løse opp litt.

Har du noen som kan massere deg litt, er jo det deilig også.

Lykke til.

Skrevet

Jeg får den typen vondt av og til, også før jeg ble gravid.

Hos meg kom det av spenninger i musklene.

Enten pga. stress eller feil sittestilling.

Å dusje i varmt vann, og strekke så godt jeg kan, samtidig som jeg puster dypt med magen hjelper meg.

Skrevet

Takk for svar, begge to!!

Ja, dårlig stol eller sittestilling kan godt ha noe å si... men jeg har begynt å sitte med pute i ryggen, og det hjelper!

Jeg vet at det ikke er uvanlig å ha vondt i ryggen når man er gravid, men jeg har aldri hatt vondt i ryggen før, og tenkte at det må da være noe jeg kan gjøre for å forhindre det, eller forebygge at det skal bli verre og verre ettersom magen vokser...

Men jeg får vel bare akseptere at kroppen trenger pauser ofte, holde meg i bevegelse daglig og støtte opp med puter ;-)

Skrevet

Ja, ta pauser når du trenger det, og gjør gjerne noen øvelser for å styrke ryggmusklaturen.

Vi svaier gjerne ryggen en del etterhvert som magen vokser.

Dette kan gi vondt i ryggen, og er forholdsvis enkelt å forebygge.

Å stå på alle fire og skyte rygg som en katt hjelper også til med å strekke ut stramme muskler.

Skrevet

Kan også være milde gallesteinsanfall. Nevn det neste gang du er på kontroll hos lege/jm. Etter å ha hatt skikkelige anfall rett etter fødsel innser jeg at de smertene jeg har hatt tidligere og som ligner de du beskriver, nok har vært relatert til gallesteinsbevegelser. Jeg har alltid trodd det var muskulært eller luftsmerter.

Skikkelige anfall gjør sykt vondt, like ille og kanskje værre enn fødsel, synes jeg. Derfor kan det være greit å få det sjekket opp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...