Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen studenter her som har stipend og lån? :) Hvor mye er det man får utbetalt i mnd? 6500? Og er det noen som lever bare på det? Hva betaler dere i såfall i husleie osv.. :)

Skrevet (endret)

Jeg er student som får utbetalt fullt stipend og lån. Man får 6 675 kr per måned utenom i juni og juli (i august/januar får man 17 800 kr).

Jeg lever for det meste kun av det jeg får utbetalt av Lånekassa, men i ferier jobber jeg som vikar på butikk slik at jeg skal få litt ekstra å kose meg med om jeg skulle trenge det og for å få tiden til å gå litt fortere. Det er egentlig ikke nødvendig, men jeg liker å jobbe når jeg ikke studerer - det blir noen lange ferier om jeg skal sitte og slappe av hele tiden! Og så er det en del penger på sparekontoen som jeg ikke engang tenker over at jeg har, men de skal ikke røres før det er krise.

Vi har vært så heldige at vi bor i en studentby hvor vi betaler veldig lav husleie, betaler rundt 2500kr i mnd hver (om jeg regner med strøm og internett). Syns jeg har veldig god økonomi, mye bedre enn de aller fleste jeg kjenner. De klager på at de ikke har nok penger, at de lever på smuler, men så elsker de fleste jeg kjenner å bruke penger på alkohol og fest, mens jeg f.eks prioriterer andre ting, som å spise sunn, god mat. Det er det aller viktigste for meg!

Hvis du føler at det blir stramt i økonomien med den utbetalingen du får av Lånekassa, så er det bare å ta en liten jobb ved siden av studier som ikke trenger å gå utover studiene, kanskje en eller to helger i måneden - det er et under hvor stor forskjell f.eks 2000kr gjør på en måned :)

Endret av ninuska_
Skrevet

Ok, takk for svar ninuska :) Jeg skal studere til høsten, og må vel regne med ca 4 000 ,- i husleie.. Blir ikke mye igjen av stipendet etter jeg har betalt det, nei. Skal flytte til en ny by, og føler ny by, studie og jobb i tillegg blir for mye å venne seg til samtidig.. Så vil helst bli vant med byen og studiene før jeg begynner å lete etter jobb. Men litt over 2000 kr i mnd er vel ganske lite? Hvis det skal gå til alt av mat osv.. Har ingen økonomisk sans, så det er sagt :gjeiper:

Skrevet

Er student og er avhengig av å jobbe i tillegg til fullt stipend og studielån. Har i overkant av 3000 i husleie og så kommer mat/drikke, forsikringer, telefon, bensin/bilutgifter, BSU-sparing, skolebøker, sosialt. Spiser forholdsvis sunt og kjøper mye grønnsaker så blir fort 2000 i mnd i mat/drikke, og er avhengig av bil grunnet avstander og dårlig kollektivtilbud. Et lite tips er å sette tilsides penger i januar og august når storutbetalingene er og så ta litt av dette hver mnd. Drikker ikke mye, bruker heller penger på konserter o.l.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har hatt fullt lån og stipend, og har i tillegg jobbet en dag i uka og hver tredje helg.

Har hatt rundt 4000 kroner i faste utgifter (hus, bil og forsikringer), så jeg har vært heldig sånn sett. Har jobbet ekstra i ferier og høytider, og så har jeg fordelt disse pengene utover. Har klart meg greit ved å gjøre dette.

Skrevet

Det spørs veldig på hvor man studerer på hva husleia er! Jeg har 5400 i husleie, så det sier seg selv at å overleve på studielån bare er å glemme. Pluss at jeg har bil og skal spise nogenlunde sunt og fornuftig. Har heldigvis en del på sparekonto, så spiser av dette og får litt hjelp av foreldre. Ønsker ikke å ha deltidsjobb vedsiden av studiene, ønsker heller å fokusere 100% og er veldig heldig og priviligert som har økonomi til å kunne gjøre dette.. Studielånet er latterlig lite..

Skrevet

Nå blir jeg nervøs.. Uff. Vet jo ikke om jeg får meg jobb! I alle fall ikke med det første. Og har ikke så mye sparepenger. Har endel satt av på høyrentekonto til studier, men vil ikke bruke av de helt i begynnelsen..

Skrevet

På VGS fikk jeg utbetalt kun borteboerstipend på 3100, og husleien var på 2800-3000 (de 3 årene) da var jeg selvsagt avhengig av mamma og pappa:)

På høgskolen har jeg fått 6700 (elns) husleie på 3500 - funker på ett vis:)

Skrevet

Det går helt sikkert fint! :)

Du har 4000,- i husleie? Og du må regne med at resten går på nødvendige ting som mat/transport ol. Med den husleien går du nok litt over månedlige utbetalinger, men som nevnt - spar godt på de 17000 du får ved semesterstart! :)

De fleste studenter jobber jo i ferier og slikt for å legge seg opp penger å spise av utover året, eller har deltidsjobb. Jeg synes jo dette er totalt feil siden studier er en heltidsjobb, men sånn er det bare.

Det er masse ting du kan gjøre for å spare penger! Kjøpe ting i store pakninger, lage middag med venner, gå/sykle isteden for bil/buss om det går, øl og ikke vin på byen ;), bli venn med det som er brukbart fra Euroshopper osv. :)

Gjest Joakim
Skrevet

Har ca. 4500 i måneden faste utgifter. Bor på studenthybel. Levde på kun studielån i et par år men var veldig stramt, ingen sparing til uforutsette utgifter, mye billig (og usunn) mat typ. Startet å jobbe 10 timer uken på instituttet halvveis i utdanningen (studieassistent), ble litt romsligere med penger da.

De viktigste tipsene har folk nevnt før i tråden. Det går fint å leve på studielån hvis man lever ganske nøkternt.

Gjest Coarvi
Skrevet

Jeg klarer meg fint på bare lån og stipend, så lenge jeg kan jobbe litt på sommeren. Har 3500 i husleie, og resten av beløpet jeg får fra LK dekker fint mat, litt bussing, trening, bøker og andre ting, t.o.m. en fest i ny og ne... ;)

Kommer jo an på mye, som hvilke utgifter du får. Er husleia på 4000 inkl. strøm kan det gå greit. Slipper du å kjøpe busskort går det enda bedre. Klarer du å spare litt av storbeløpet du får i august bør du greie deg, hvertfall lenge nok til at du slipper å skaffe jobb med en gang.

Det ordner seg hvertfall, det er sikkert! De fleste studenter får det til å gå rundt økonomisk, enten de har jobb eller ikke. :)

Skrevet

Det går helt fint å leve på studielån, men du må være innstilt på å ofre noen goder som ikke er så nødvendige, feks spise ute på kafe eller restaurant, kjøpe ukeblader/magasin, en sjokolade her og der, og ellers småting som en ofte unner seg i hverdagen. Noen tips på veien:

1. Lag budsjett - og hold det!

2. Lag middagsplan for hver dag, og kjøp inn mat etter handleliste (helst kun èn dag i uken). Som noen andre nevner, er det lurt å prøve ut billigere produkter som first price, euroshopper etc, og vær nøye med hvilken butikk du handler i (rema og kiwi er ganske rimelige, mens meny ol. bør du styre langt unna!). I tillegg er det lurt å handle inn store pakninger og frossenmat, ferskvareprodukt er ofte dobbelt så dyre! Vil også anbefale å porsjonere ut maten, feks dele 400g kjøttdeig i to eller tre deler og fryse ned. Evt kan du lage flere middagsporsjoner på èn gang, og fryse ned til andre dager (veldig greit de dagene du ikke orker å lage middag ;))

3. Unngå å drikke for mye ute på byen. Kjøp heller inn øl/vin til vorspiel, og begrens drikkingen ute til èn øl eller ett glass vin.

4. Sosiale aktiviteter: finne på ting hjemme hos hverandre i stedet for å gjøre ting ute på byen, feks lage middag sammen i stedet for å gå ut og spise, leie en film i stedet for å gå på kino etc.

5. Se deg om etter en jobb hvis du ønsker litt romsligere økonomi (det er vanligvis ikke så vanskelig å få seg en deltidsjobb)

Skrevet

Tusen takk for alle tipsene! Trenger virkelig alle mulige tips jeg kan få :) Er forsåvidt ganske småspist, så å kjøpe noe og fryse ned det andre (feks kjøttdeig) er nok veldig smart. Busskort må jeg ha, og medlemsskap på treningssenter var noe jeg hadde håpet jeg kunne koste på meg, siden jeg ikke kan jogge ute (beinhinnebetennelse). Uff. Får ikke jobb nå i sommer heller, da jeg reiser bort om knappe to uker og etter det er det mye styr med skole osv :(

Skrevet

Hei, Meelisa :) Får jeg spørre hva du skal studere?

For det med å jobbe ved siden av studiene fungerer ikke for alle. Noen studier er jo såpass krevende at man må fokusere 100% på studiene alene. Spesielt første året er det viktig å kanskje fokusere mest på studiene, for å bli kjent med byen, lære seg studieteknikker, bli kjent med universitet/høyskole, og det livet som følger med. For å bli student er vel å gå inn i en ny epoke av livet hvor alt er litt ukjent og kanskje skummelt. Samtidig som de aller fleste syns det er kjempe morsomt og lærerikt.

Det er vanskelig å si om en kan leve på det som Lånekassen utbetaler, fordi alle studenter har ulikt forbruk. Det som skal være sagt er at de som kniper seg i kinnene fordi de har brukt opp stipendet den første uka, har ofte brukt penger på andre ting enn bare mat og husleie. Alkohol, dyre klær og sko, tobakk og bensinpenger er noe av de viktigste årsakene til at noen studenter lever i "fattigdom". Hvis du er den type person som liker å feste, kan du jo finne andre løsninger som gjør det billigere for deg. Og kanskje kutte ned på festingen og forbruket her. Mat er jo også inviduelt, men et nøkkelord er å kjøpe riktig mat som holder deg mett lenge, og som er sunn. Sunn mat sikrer deg en god helse, gjør deg mer opplagt, og du får bedre konsentrasjon som der igjen garanterer deg til å få mer ut av studenttilværelsen. Jeg ville nok vurdert å kjøpe mye god, sunn mat istedet for å dra ned på ei sjappe å kjøpe en hamburger eller ei pølse. Det kan også bli veldig dyrt i lengden. Matforbruket bør jo kanskje ikke være mer enn 2000kr i måneden, men noe der i gården bør du kanskje regne med. 500 kr uka i mat er ganske lite om en skal spise ordentlig sunt. Husk at det i lengden er tusen ganger billigere å handle èn gang i uken - på den måten sikrer du deg å kjøpe akkurat det du trenger og ikke kjøper unødvendige ting.

Mange som får utbetalt det første storstipendet som det heter, kjøper seg litt ekstra den først måneden fordi de får såpass mye utbetalt. Det er veldig dumt. Husk at det er 12 måender i et år, og noen ganger hoper deg seg opp utgifter du kanskje ikke hadde planlagt. Å planlegge et budsjett når man får oversikt over hvor store stipendene er, er et bra triks. Sett opp hvor mye det er realistisk å bruke på mat, klær, transport, uteliv, husleie osv. Man kan ikke alltid følge budsjettet, men det er mye lettere å få oversikt over forbruket og hvor mye penger man faktisk har. Å når vi er i den kategorien, kan vi si at å sette av en luke på budsjettet for mat i kafeterian på skolen, det er usmart. Å ta med matpakke, et par knekkebrød med noe godt pålegg på, er i lengden tusenvis av kroner billigere enn å kjøpe mat hver dag på skolen.

Om du følger denne typen enkle regler og tips, er det fult mulig å leve på det du får utbetlat av Lånekassen :) Dessuten håper jeg at du har foreldre i bakhånd som kan hjelpe deg dersom det er nødvendig. Å også: husk at bankene er svært hjelpsomme overfor studenter. Og om du har noen spørsmål er det smart å oppsøke banken, der får du et klart og riktig svar på hva enn du måtte lure på, som oss andre kanskje ikke kan gi et riktig svar på.

Gjest strykebrett
Skrevet

En ting du kan spare på er skolebøker. Ikke kjøp alle bøkene med en gang, forelesere lister ofte opp mange bøker som man ikke får bruk for i det hele tatt. På starten av skoleåret kan du sitte på skolens bibliotek og lese, de har alle bøkene du trenger. Etterhvert så finner du ut hvilke bøker du faktisk trenger å eie og hvilke du greier deg fint uten eller kan låne/kopiere av det lille du trenger. Bøker som er på engelsk kan man kjøpe fra amazon eller ligende sider på nettet, ofte til halv pris av norsk pris. Dette sparte jeg mange tusen på hvert år da jeg studerte :)

Skrevet

I.am.me: Lektor i språk og samfunnsfag :)

Og takk for mange nyttige tips! Er redd for at jeg ikke får råd til å være sunn, ja.. Jeg er vant med å drikke hver helg og kjøpe endel nye klær, men skjønner jo at dette ikke blir helt min hverdag til høsten :gjeiper: Foreldrene mine støtter selvsagt opp om det er noe, men vil ikke måte løpe til de hver mnd.. Hehe.

Skrevet

Jeg betaler husleie med alt inkludert (strøm, oppvarming, parkeringsplass, internett, tv), mat, bilforsikring, og busskort, og etter det har jeg 150 kroner igjen, så det sier seg selv at det ikke fungerer. Men med en jobb og en samboer går det rundt, v har alltid gode middager, og vi kan til og med unne oss en reise i ny og ne :) Klær har det også blitt en del av i det siste, så det går an bare man sparer inn en del på forhånd og er forsiktig med pengene. En kaffe her og en kaffe der blir dyrt!

Sett opp et realistisk budsjett, og spar på alle kvitteringer de første månedene for å se hvor pengene går til så du kan justere butsjettet. Kanskje du bruker 1000 kr på klær i stedet for 500 som du skulle, men bare 200 kr på alkohol i stedet for 500? Lurt å se hvor pengene går :)

Masse lykke til, dette klarer du :)

Skrevet

Takktakk, Gina :klemmer:

Mamma og pappa er heldigvis veldig behjelpelige, og sier at de støtter opp uansett! De vil helst at jeg ikke skal ha jobb i begynnelsen siden det blir mye å venne seg til på en gang, jeg skal jo tross alt fokusere på studiene. (Uten å høre veldig "mamma og pappa har alltid rett"-ish, så er det jo akkurat dette jeg også mener..) Men er likevel redd for hvordand dette skal gå! Får farte litt rundt i butikkene og lete etter hvor det er billigst :gjeiper:

Ville helst bo sammen med en venninne, men hun er så ubesluttsom.. Så da blir det eneboer gitt!

Gjest Whitelines
Skrevet

Jeg har null økonomisk sans så mitt første studieår har vært krevende. I tillegg er jeg sykt kresen på mat, og klarer derfor ikke planlegge på forhånd ettersom jeg ikke har så mye å velge mellom i butikken rett og slett - blir fort mye pasta, pizza o.l. Dessuten oppfordres studentene (i hvertfall i Trondheim og på den linjen jeg gikk) til å ha et aktivt sosialt liv som gjerne koster litt i forhold til å opprette kontakter og bli kjent med mennesker. Jeg hadde en husleie på 3600 kr - noe som er lite i Trondheim hvor gjennomsnittleia er på over 6000 kr mnd - men med utgifter til kollektiv transport, sosialt samvær og mat ble det tynt. Likevel har jeg ikke sløst et eneste øre - bortsett fra at maten koster litt ekstra pga min kresenhet har jeg ikke handlet et eneste klesplagg og begrenser festlighetene til max 2 ganger i måneden (ofte mindre). Likevel måtte jeg ha mye støtte fra familie. Nå skal det sies at jeg har tobakk-utgifter i tillegg noe som virkelig ikke lønner seg for en student.

Feilen mange studenter gjør er nettop å skaffe seg en deltidsjobb. Noen takler både studier og skole - noe som er kjempebra - men for mange fungerer ikke denne ordningen i det hele tatt. Det er selvsagt avhengig av studie, men i Trondheim er det en god del studenter som MÅ ha deltidsjobb fordi de ikke klarer seg på studielån, noe som fører til at fokuset blir dratt vekk fra studier. Dette er igjen med på å føre til enten stryk eller en dårlig karakter på eksamen, som leder til at studenter må ta opp disse senere (og ta lån og bruke penger på dette). Det er en ond sirkel rett og slett.

Som mange har sagt er det lurt å spare mye av de 17000 du får i August og Januar. Problemet derimot er at som ny student i ny by trenger en gjerne møbler og annet krimskrans for å gjøre leiligheten beboelig, pluss skolebøker, mat, busskort OG utgifter under fadderuke (som varer i 2 uker i Trondheim) så disse 17000 går ekstremt fort. Selv måtte vi trå til å kjøpe kjøkkenbord og stoler, stuebord, tv-bord, sofa, hyller - og dette var bare i fellesarealet. Til rommet måtte jeg og kjøpe inn hyller, bord, tv-bord og annet smått. Så det er ikke bare bare å spare de 17000, nei. (Ikke alle som trenger å kjøpe inn så mange møbler, men vet at det er nødvendig i mange tilfeller).

Igjen vil noen kanskje spare penger på å droppe fadderukene, noe som absolutt ikke er anbefalt ettersom disse er med på å stifte bekjentskaper og bidra til trivsel senere i studietiden. Selv fikk jeg massevis av venner gjennom fadderukene noe som har bidratt til et flott år. Som foreleseren min sa ved studieoppstart: skolen er bare halve studietiden, resten går til å være sosial og opprette kontakter. Ofte opprettes disse kontaktene gjennom frivellig arbeid senere i første semester, som "Under Dusken" osv, og kan igjen være med på å forhindre at en student er i stand til å ta lønnet deltidsarbeid i tillegg - MEN en sitter igjen med en flott CV i ettertid.

Mange pro's og con's her, prater litt rundt meg selv, men TS forstår vel tegningen. Det er ikke uten grunn at det var flere protester i forskjellige studentbyer tidligere i år angående den latterlige lave stipend- og lånsordningen vi har i dag.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det spørs veldig på hvor man studerer på hva husleia er! Jeg har 5400 i husleie, så det sier seg selv at å overleve på studielån bare er å glemme. Pluss at jeg har bil og skal spise nogenlunde sunt og fornuftig. Har heldigvis en del på sparekonto, så spiser av dette og får litt hjelp av foreldre. Ønsker ikke å ha deltidsjobb vedsiden av studiene, ønsker heller å fokusere 100% og er veldig heldig og priviligert som har økonomi til å kunne gjøre dette.. Studielånet er latterlig lite..

Men studerer ikke du et sted hvor det egentlig er mulig å leie ganske mye billigere? Mener å huske noen innlegg tidligere, jeg tror jeg studerer samme sted som deg. Selv har jeg betalt 2600 i husleie i år, og flytter til en leilighet med kjæresten hvor vi betaler ca 3000 hver inkludert strøm, og synes ikke det er så ille. Jeg har tjent litt ved siden av og kjæresten kommer til å jobbe deltid ved siden av deltidsstudier, så vi bekymrer oss i hvert fall ikke for økonomien. Har bil. De aller fleste av mine nærmeste medstudenter har klart seg uten jobb ved siden av studiene, noen har riktignok jobbet litt - men har inntrykk av at det er mest for å spare opp penger til bolig eller ferier, eller fordi de har mulighet for relevant eller på annen måte givende jobb. Fra høsten har de boutgifter fra 1000-3500 kr avhengig av standard og hvor usentralt boligen ligger. Klart at studielånet blir trangt om en skal bo i egen leilighet og ha bil, men det skulle vel bare mangle.

(er selvsagt klar over at boutgiftene er mye høyere i storbyene, og at lånet føles for lite når man MÅ betale 4-5000 kr i leie)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...