Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #1 Skrevet 22. juni 2010 Jeg fatter ingenting! Nå har jeg hatt 2 hamstere på rad som begge har dødd av uforklarelige grunner etter 1 måned. Den første var en dverg, den neste en vanlig hamster. Begge var unge og ekstremt aktive (sprang i hjulet hele tiden, virka nesten uvanlig stresset) Er erfaren med hamstere, hatt mange og alle frem til nå har levd lenge. Er i 20-årene så er ingen liten unge som herjer i vei med dyrene, og har heller aldri latt noen andre røre dem. Noen som har peiling på hva som kan ha skjedd? Jeg tør ikke kjøpe ny, fordi jeg er redd det ikke er tilfeldig at begge hamsterene mine døde så kjapt. Jeg er redd jeg har gitt de noe mat de ikke tålte. Pleier ofte gi små mengder av annen mat i tillegg til gnagerblanding (og som sagt har det gått bra med de forrige) Er det noe spesiellt hamstere ikke tåler? Buret står sammen med kattene mine, som er vant med smådyr. Kan det tenkes de har slått på buret og gitt hamsteren indre skader? Hadde ønsket jeg visste hva som skjedde, veldig trist og skummelt når dyr bare dør "uten grunn"
Gjest Marlo Skrevet 22. juni 2010 #2 Skrevet 22. juni 2010 Siden du har hatt en del hamstre opp gjennom årene, så vil jeg tro at du rett og slett har vært veldig uheldig med kullene som dyrebutikken har fått inn. (dersom du har kjøpt dem i dyrebutikk da) Er det en ting jeg vil fraråde alle å gjøre, er å kjøpe dyr i dyrebutikker...dyr som blir avlet opp i hui og hast for å dekke et markedsbehov, uten tanke på sykdommer og annet.
NovaFlare Skrevet 22. juni 2010 #3 Skrevet 22. juni 2010 Hvis du virkelig, virkelig lurer, kan du jo ringe veterinærhøyskolen og spørre om de kan obdusere den for deg? Du får svar, og de får trening.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 Hvis du virkelig, virkelig lurer, kan du jo ringe veterinærhøyskolen og spørre om de kan obdusere den for deg? Du får svar, og de får trening. Var innom tanken, men jeg bor i helt andre enden av landet. Kanskje det går an å sende... Nå er begge begravet:/
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #5 Skrevet 22. juni 2010 Siden du har hatt en del hamstre opp gjennom årene, så vil jeg tro at du rett og slett har vært veldig uheldig med kullene som dyrebutikken har fått inn. (dersom du har kjøpt dem i dyrebutikk da) Er det en ting jeg vil fraråde alle å gjøre, er å kjøpe dyr i dyrebutikker...dyr som blir avlet opp i hui og hast for å dekke et markedsbehov, uten tanke på sykdommer og annet. Kjøpt i dyrebutikk ja, 2 helt forskjellige riktignok. Har kjøpt alle dyrene mine der nesten, fordi det er svært få på privatmarkedet når det gjelder hamstere:s Håper så klart det er tilfeldig, men tør ikke kjøpe ny med det samme:)
Maneo Skrevet 22. juni 2010 #6 Skrevet 22. juni 2010 (endret) Hva slags annen mat gir du dem, da? Og selv om kattene dine er vant til smådyr, er jo ikke hamstrene vant til katter, noe som kan føre til at de blir utrolig stresset.. uten at det nødvendigvis vil føre til død, da. Men tror ikke det er sånn kjempebra å ha et hamsterbur sammen med katt. Endret 22. juni 2010 av Maneo
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #7 Skrevet 22. juni 2010 Hva slags annen mat gir du dem, da? Og selv om kattene dine er vant til smådyr, er jo ikke hamstrene vant til katter, noe som kan føre til at de blir utrolig stresset.. uten at det nødvendigvis vil føre til død, da. Men tror ikke det er sånn kjempebra å ha et hamsterbur sammen med katt. Gav dem alt i grunn, men i små mengder slik at det bare blir tillegg til hovedforet. Feks brød, ost, sjokolade (slikker litt av fingeren), yoghurt, alt av frukt og grønnsaker, løvetann, skvallakål + tusenfrydblomster fra hagen. Kan hende kattene har stresset dem ja, men de virket ikke så redde. Stod gjerne helt inntil sprinklene rett ved der kattene satt, gikk bort til kattene når de gikk fritt. Virket rett og slett for dumme til å tenke at katter var skumle:p
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #8 Skrevet 22. juni 2010 Du gav dem sjokolade, alt av frukt, kål, og lurer på hvorfor de dauer? Kål lager så mye gass i magen at de har sikkert dødd med følelsen av å bli pumpet opp som en luftballong på 17. mai...
Pinnsvin Skrevet 22. juni 2010 #9 Skrevet 22. juni 2010 All type kål er livsfarlig for alle typer gnagere. Kaniner, hamstere, marsvin osv. Der har du nok dødsårsaken. Sjokolade er også direkte gift for en liten hamster.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #10 Skrevet 22. juni 2010 Vet ikke om skvallerkål er kål i den forstand: http://www.sabima.no/sabima/bilder/34Skvallerkaal379.jpg Har alltid foret marsvinene og kaninene mine med det og de elsker det + har levd lenge. Kaninen min er snart 10 år... Vanlig kål har jeg ikke gitt nettopp fordi jeg tror det kan være drøyt for en hamster. Sjokolade er som sagt små mengder, snakk om å slikke litt av fingen. Klart ikke sunt, men trodde virkelig ikke det var dødelig:s Kan så klart hende det er årsaken, men da er det merkelig at mine 10-20 tidligere hamstere har levd i minst 2 år hver. Min forrige fikk masse "rart" og døde av alderdom meget gammel. Var aldri syk eller noe. Men kan jo hende noen tåler det andre ikke tåler så klart.
Twink Skrevet 22. juni 2010 #11 Skrevet 22. juni 2010 Man gir da ikke sjokolade til et hamster!?! Hva i alle dager skal den ha sjokolade for? Mennesker skal ha menneskemat, dyr skal ha dyremat (den som er ment for akkurat det dyret). Nå kan jeg ikke så mye om hamstre, men en hund kan dø av å få i seg sjokolade i ikke alt for store mengder.
Gjest Airi Chikako Skrevet 22. juni 2010 #12 Skrevet 22. juni 2010 http://www.hammysworld.com/index.php?p=chocy
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #13 Skrevet 22. juni 2010 http://www.hammysworld.com/index.php?p=chocy Oi, jeg var virkelig ikke klar over at det var så farlig. Selv om det var sjeldent i små mengder kan det jo vært grunnen:s Veldig rart at de andre har tålt det så bra og levd flere år, men dyr er jo forskjellige. Da vet jeg hvertfall det.
Gjest Airi Chikako Skrevet 22. juni 2010 #14 Skrevet 22. juni 2010 (endret) Derfor bør man alltid sjekke hva et dyr skal ha, og holde seg til det. Men nå gjør du vel det framover? Endret 22. juni 2010 av Airi Chikako
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #15 Skrevet 22. juni 2010 Derfor bør man alltid sjekke hva et dyr skal ha, og holde seg til det. Men nå gjør du vel det framover? Klart det, om jeg noen gang tør å kjøpe ny.
MissMas Skrevet 23. juni 2010 #16 Skrevet 23. juni 2010 All type kål er livsfarlig for alle typer gnagere. Kaniner, hamstere, marsvin osv. Der har du nok dødsårsaken. Sjokolade er også direkte gift for en liten hamster. Ja, bare det at kaniner ikke er gnagere da.. PS: Det er ikke livsfarlig for kaniner. Men hvis noen absolutt vil gi kaniner kål, burde det gis i svært små mengder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå