Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer jobber nå i et firma som så og si er konkurs.. De har noen få jobber igjen så er det ferdig.

Firmaet eies av 2 andre bedrifter som går veldig bra økonommisk og som jeg mener da er de som skal betale ut feriepengene hannes når ikke firmaet han jobber i har penger i det hele tatt. Hvordan funker det egentlig? Har han ikke rett på feriepengene sine?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Han kan be om pengene, men da må han skatte av dem.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om han ikke er garantert feriepenger og lønn fra nav hvis ikke konkursboet har nok til å betale det ut. Lønn har i alle fall høy prioritet i et konkursbo.

Skrevet

Takk for svar :) skal høre litt med nav og ringe litt rundt jeg da :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) skal høre litt med nav og ringe litt rundt jeg da :)

jeg jobba på ei veikro da jeg var rundt 16, som gikk konkurs.. tenkte ikke over det med feriepengene, før året etter da jeg fikk et fint brev fra advokaten som drev med konkursboet. det sto det hva jeg skulle få i feriepenger, og jeg fikk dem utbetalt:-) samme skjedde med en bensinstasjon jeg jobba litt i en ferie på (så var ikke snakk om mange kronene i feriepenger) men fikk brev da og, og utbetalt :)

Skrevet

jeg jobba på ei veikro da jeg var rundt 16, som gikk konkurs.. tenkte ikke over det med feriepengene, før året etter da jeg fikk et fint brev fra advokaten som drev med konkursboet. det sto det hva jeg skulle få i feriepenger, og jeg fikk dem utbetalt:-) samme skjedde med en bensinstasjon jeg jobba litt i en ferie på (så var ikke snakk om mange kronene i feriepenger) men fikk brev da og, og utbetalt :)

Det var nå bra du fikk pengene dine :)

Men og vente et år på feriepengene er nok ikke så kjekt, hvertfall nå som vi har nettopp fått ny leilighet og vi har litt mer og betale..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det var nå bra du fikk pengene dine :)

Men og vente et år på feriepengene er nok ikke så kjekt, hvertfall nå som vi har nettopp fått ny leilighet og vi har litt mer og betale..

Glemte å si at dette var penger jeg vel og merke ikke skulle ha før året etterpå :) kroa var ferie penger fra januar - august som skulle utbetales året etter, og bensinstasjonen var feriepenger før noen vakter jeg jobbet en påskeferie, som og da skulle utbetales året etter :) Dere får bare vente å se, om dere får nå brev fra advokat, de tar pengene fra konkurs boet. Bygg som selges osv.. Men skjønner det er kjipt for dere ja!

Skrevet

Firmaet eies av 2 andre bedrifter som går veldig bra økonommisk og som jeg mener da er de som skal betale ut feriepengene hannes når ikke firmaet han jobber i har penger i det hele tatt.

Så lenge det er et aksjeselskap kan jeg vanskelig se at eiere skal kunne lastes for feriepenger.

Skrevet

Jeg mener å huske fritt fra loven at lønn har førsteprioritet i utbetalinger ved en konkurs. Feriepenger faller inn under lønn.

Men du kan lese mer om dette i

Dekningsloven

Konkursloven

Skrevet

Lønn er prioritert fordring ved konkurs, men er det ikke dekning, så utbetales lønn via lønnsgarantifondet- så pengene kommer nok, selv om det kan ta noe tid.

Lønn i oppsigelsestiden betales også fra lønnsgarantifondet (antall måneder kommer a på hvor lenge ansatt - ikke kontrakten)- det samme gjør feriepenger som jo er opparbeidet lønn.

Skrevet

Feriepenger skal settes av på egen feriepengekonto. Dersom det ikke er svindel i bedriften, ved at de har brukt disse bundne midlene for å dekke annen kostnad - noe de IKKE har lov til, står pengene der klare til utbetaling. Dersom bedriften går konkurs, skal de utbetales sammen med siste lønn.

Skrevet (endret)

Feriepenger skal settes av på egen feriepengekonto. Dersom det ikke er svindel i bedriften, ved at de har brukt disse bundne midlene for å dekke annen kostnad - noe de IKKE har lov til, står pengene der klare til utbetaling. Dersom bedriften går konkurs, skal de utbetales sammen med siste lønn.

Nei, nei nei!!

Dersom bedriften går konkurs, så har ikke bedriften 1 - en krone å utbetale til noen ting.

Det er strengt ulovlig og alle midler blir overtatt av et bostyre, som skal se til at verdiene i boet registrees og alt skjer på lovlig måte. Dette skjer nærmest øyeblikkelig ved konkursoppbud.

Dermed er det opp til bostyret om det er feriepenger å utbetale.

Hvis ikke det er midler til det. Da er lønnsgarantifondet de som utbetaler opp til en viss sum.(G), som dekker de fleste "vanlige inntekter".

Men, nå var vel ikke firmaet vi snakker om begjært konkurs enda? I så fall er feriepenger å betrakte som vanlig lønn.

Endret av Østlandet
Skrevet

OK, da har jeg misforstått. Vet iallefall at dersom arbeidsgiver ikke har penger/vilje til å utbetale feriepenger (eller annen lønn) kan han slås konkurs av arbeidstaker. Sambo har uansett krav på pengene sine, om det kommer fra konkursboet eller fra lønnsgarantiordningen. Men kravet må fremstilles innen gitte frister.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210#Når_arbeidsgiver_ikke_kan_betale

Skrevet

Greit.

Men, lønnsgarantifondet utbetaler absolutt ikke ubegrenset uansett.

Mange vil kanskje få mye mindre.

Er det en arbeidstaker med god lønn og lang oppsigelsestid, samt kanskje mye feriepenger til gode, kan personen gjerne få langt fra full dekning.

Det er også andre regler som begrenser.

Men les her. Antall G er vel noe oppjustert det siste året. Men det gir en pekepinne:

http://www.sivil.no/magma/2010/03/0016.html

Skrevet

trenger hjelp med utregning av feriepenger for 7 månder av 300.000

Skrevet

Feriepenger er en opptjening prosentvis av inntekt uavhengig av hvor stor del av året man har jobbet. Har du 12% feriepenger er opptjeningen 36 000, selv om du slutter etter 7 mnd i jobb.

Skrevet

trenger hjelp med utregning av feriepenger for 7 månder av 300.000

Er disse 7 mnd i 2009?

Feriepenger oppgjent i år (2010) utbetales til neste år, eller ved opphør av arbeidsforholdet. Selv om man tror selskapet går konkurs kan man bare kreve feriepenger opptjent i 2009 utbetalt når man tar ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...