Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #1 Skrevet 22. juni 2010 Hei:) NAV krever meglingsattest viss man skal søke om ekstra barnetrygd (for enslig forsørger). Så jeg bare lurte på hva som skal til for å få en godkjent meglingsattest? Meg og min eks samboer har jo ingeting å megle om egentlig, vi har avtale på både samvær og jeg får et lite avtalt bidrag hver måned. Må man til megling uansett? Isåfall er det noen som vet om det er mulig å gå til megling i den kommunen som min eks samboer bor eller må vi til megling i den kommunen jeg bor i?
Gjest Mohito Skrevet 22. juni 2010 #2 Skrevet 22. juni 2010 Man må til megling uansett, megler skal hjelpe dere å komme frem til den beste ordningen for barnet med tanke samvær, hvem barnet skal bo hos og foreldreansvar. Mekler tar opp viktige ting rundt vanlige reaksjoner barn får ved samlivsbrudd, og behov i forhold til foreldre, venner o.l hos barn etter alder og modenhet. Videre skal megler opplyse dere om økonomiske rettigheter og plikter. Ta med dere samværsavtalen. Megling skal normalt gjennomføres i barnets kommune, men om begge er enige kan man ta det i en annen kommune.
Leanne Skrevet 22. juni 2010 #3 Skrevet 22. juni 2010 Man må innom megling for å sikre at det skal bli best mulig for barnet... Men jeg heller så ikke helt poenget med det da jeg og min x flyttet fra hverandre.. Synes hele timen var tull jeg, da vi var enige om alt på forhånd.. Men det er jo fort gjort da, tar ikke lange tiden...
Gjest Krizzy Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 Nav krever meklingsattest fordi: det er lovpålagt etter barneloven å gå til mekling ved samlivsbrudd når man har barn under 16 år :]
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2010 #5 Skrevet 24. juni 2010 I og med at dere er helt enige og har alt klart allerede, så holder det nok med 10 minutter mekling. Som det er påpekt i tråden er det obligatorisk mekling for alle som har barn under 16 år ved samlivsbrudd. Men det vil ikke si at man er nødt til å få hjelp der, det kan være bare for å få meklingsattesten
Gjest Kine Skrevet 24. juni 2010 #6 Skrevet 24. juni 2010 Hvordan vet NAV av man har gått fra hverandre da? Kan man tvinges til å komme? Hva skjer evt hvis man ikke gjør det?
Gjest Krizzy Skrevet 24. juni 2010 #7 Skrevet 24. juni 2010 Hvordan vet NAV av man har gått fra hverandre da? Kan man tvinges til å komme? Hva skjer evt hvis man ikke gjør det? NAV får automatisk oppdateringer fra folkeregisteret i sitt system. Dvs, de kan se hvis noen har flyttet fram hverandre. Meklingsattest er lovpålagt, og hvis man ikke har meklingsattest får man heller ingen stønader fra NAV eller skatteklasse to. Hva som skjer hvis man ikke møter er et godt spørsmål som jeg ikke vet svaret på :gjeiper:
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. juni 2010 #8 Skrevet 25. juni 2010 NAV får automatisk oppdateringer fra folkeregisteret i sitt system. Dvs, de kan se hvis noen har flyttet fram hverandre. Meklingsattest er lovpålagt, og hvis man ikke har meklingsattest får man heller ingen stønader fra NAV eller skatteklasse to. Hva som skjer hvis man ikke møter er et godt spørsmål som jeg ikke vet svaret på :gjeiper: Takk for alle som har svart. Det er mye jeg lærer her ! JEg visste ikke at det var lovpålagt og at man ikek får skatteklasse 2 før man har vært hos megler. Noen som vet hvor det er en bra megler i Bergensområdet?
Sommersol Skrevet 25. juni 2010 #9 Skrevet 25. juni 2010 Det er som regel familevernkontorene som tar seg av meglinga. Søk på gule sider i din kommune..
Gjest Krizzy Skrevet 25. juni 2010 #10 Skrevet 25. juni 2010 Takk for alle som har svart. Det er mye jeg lærer her ! JEg visste ikke at det var lovpålagt og at man ikek får skatteklasse 2 før man har vært hos megler. Noen som vet hvor det er en bra megler i Bergensområdet? www.bufetat.no -> Søk deg fram til ditt familiekontor Ring dem, og si at det er et samlivsbrudd.. Jeg kjenner et par. De meklet seg ferdig på 10 minutter. De hadde allerede avtalt fordelingen mellom dem, og de 10 minuttene de var der gikk ut på at mekleren gravde litt om de var fornøyd med ordningen. ;* For å vri på det: Du får ingen stønader som enslig foreldre (hvis dere har ordningen at du er bostedsforeldre, og den andre er samværsforeldre) hvis du ikke har meklingsattest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå