Gå til innhold

bytte adresse

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hadde virkelig ikke peiling på hvor denne skulle ligge, så jeg tok den under generell. Bare å flytte den om jeg er helt på bærtur :)

Jeg er 17 år og skal skifte adresse til typen min, da vi skal flytte sammen i sommer. JEg kommer til å bytte adresse ca to mnder før jeg fyller 18.

Jeg _tror_ jeg fant riktig skjema her: https://www.altinn.no/no/Skjema-og-tjenester/Etater/Skatteetaten/Flyttemelding-til-folkeregisteret/#S1

Er det flere steder jeg må melde flytting til? I tillegg så er jeg som sagt under 18, og ternger foreldres underskrift. Det er ikke noe problem, men man skal vel også legge ved legitimasjon. Skal foreldrene mine legge ved legitimasjon også? Kan jeg sende per post eller må jeg møte opp en plass også (og evt sammen med foreldrene mine?) ?

En annen ting: Jeg er registrert som arbeidsledig fordi jeg avsluttet skolen (måtte derfor registrere meg som arbeidsledig fordi jeg ønsket å ha praksisplass via oppfølgingstjenesten). Jeg skal heller ikke gå på skole til høsten, men søke om arbeidsavklaringspenger og få til et slags yrkesrettet attføring, slik at jeg på sikt kan komme i jobb. Jeg har sett at flere har fått eller holdt på å få avslag på flyttesøknad fordi de er arbeidsledige. Kan dette skje meg ? Grunnen til at jeg skal flytte er jo for å bo med min kjære. Hva gjør jeg om jeg får avslag isåfall? Det er jo ikke akkurat noen sted der man kan fylle ut begrunnelse for hvorfor man skal flytte da, så det er ikke så lett å få til en "samtale" akkurat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Et par ting til: skal man melde flytting til kommunen man bor i fra før eller til kommunen man flytter til? Det kom nemlig opp atm an skal melde det til skattekontoret. Trykte på linken og kom opp både landsdel, fylker og kommuner. Kan legge til at det er ny kommune, men innen samme fylke.

Jeg lurer også på om jeg skal fylle ut skjemaet på pcen før jeg skriver det ut (og deretter skriver under), eller om jeg skal skrive det ut og deretter fylle ut alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hadde virkelig ikke peiling på hvor denne skulle ligge, så jeg tok den under generell. Bare å flytte den om jeg er helt på bærtur :)

Jeg er 17 år og skal skifte adresse til typen min, da vi skal flytte sammen i sommer. JEg kommer til å bytte adresse ca to mnder før jeg fyller 18.

Jeg _tror_ jeg fant riktig skjema her: https://www.altinn.no/no/Skjema-og-tjenester/Etater/Skatteetaten/Flyttemelding-til-folkeregisteret/#S1

Er det flere steder jeg må melde flytting til? I tillegg så er jeg som sagt under 18, og ternger foreldres underskrift. Det er ikke noe problem, men man skal vel også legge ved legitimasjon. Skal foreldrene mine legge ved legitimasjon også? Kan jeg sende per post eller må jeg møte opp en plass også (og evt sammen med foreldrene mine?) ?

En annen ting: Jeg er registrert som arbeidsledig fordi jeg avsluttet skolen (måtte derfor registrere meg som arbeidsledig fordi jeg ønsket å ha praksisplass via oppfølgingstjenesten). Jeg skal heller ikke gå på skole til høsten, men søke om arbeidsavklaringspenger og få til et slags yrkesrettet attføring, slik at jeg på sikt kan komme i jobb. Jeg har sett at flere har fått eller holdt på å få avslag på flyttesøknad fordi de er arbeidsledige. Kan dette skje meg ? Grunnen til at jeg skal flytte er jo for å bo med min kjære. Hva gjør jeg om jeg får avslag isåfall? Det er jo ikke akkurat noen sted der man kan fylle ut begrunnelse for hvorfor man skal flytte da, så det er ikke så lett å få til en "samtale" akkurat :)

Du må vel melde adresseendring til posten slik at de kan ettersende post til deg på den nye adressen din, og til andre du får post fra, f.eks bank o.l?!

Har du snakket med nav/oppfølgingstjenesten ang. praksisplass, slik at du vet at du får tilbud om dette? Isåfall må du vel si ifra til Nav at du flytter, for jeg tror ikke du automatisk får hjelp til dette hos Nav på ditt nye bosted om du ikke allerede har et fått et vedtak evt.

Du kan jo søke på en ledig jobb i den kommunen du skal flytte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Pga alvorlig sykdom kan/bør jeg ikke søke jobb før jeg er mye friskere (ja jeg var dum som avsluttet skolen istedenfor å få sykmelding og motta sykepenger). Og jada jeg har allerede hatt praksisplass og er nå ferdig med det (praksisplass via OT og Nav er jo også i sammenheng med skole, så når skolen har ferie så har jeg det også), men står fortsatt som arbeidsledig. Jeg fikk stønaden fra Nav lokalt der jeg har adresse (er bare to timer å reise så gikk greit å møte der), og de registrerte meg vel som borteboer. Dette kan jeg imidlertid ikke gjøre når jeg søker arbeidsavklaringspenger. Er litt nervøs for at det skal bli avslag, for jeg vil virkelig bo her! Min kjære bor her, og jeg gleder meg sånn til dette!

Da må jeg huske å melde til posten også :) Bør jeg gjøre det samtidig eller før/etter jeg melder til folketrygden? Tenker at det er jo dumt om de ettersender posten min til en ny adresse om jeg ikke blir registrert på den med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...