Gå til innhold

Er det noe gale med meg.. ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det ca halvannet år siden jeg sluttet på pillen. Er sammen med en nydelig gutt og vi har så smått begynt å tenke på å få barn. Men jeg blir jo ikke gravid? Vi har sex omtrent hver dag så noe burde jo skjedd snart? Har jevn menstrusjon og alt virker normalt.. Bør jeg dra til lege/gyngekolog og ta en prat med de eller er dette noe som er vanlig? :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker ikke riktig hva som er normal prøvetid for partnere før det blir aktuelt med medisinske undersøkelser. Mulig det er ca 1 år? Det er helt sikkert noen som vet det her inne på KG.

Har du prøvd sånne eggløsningstester?

Og det er visst et pluss at man drikker lite alkohol og ikke røyker hvis den positive pregtesten drøyer.

Også var det Folat da. Legene anbfaler visst Folat til alle som forsøker å bli gravide.

Velkommen til forumet, forresten! :klemmer:

Anjah

Skrevet

Hmm ja da er vel det nesten på tide å få sjekket det opp.. men jeg har ikke prøvd eggløsningstester enda er ikke helt sikker på hvor jeg får tak i det, kanskje på apoteket? Eller prøve Folat det virker jo bra!

Takk for det :):klemmer:

Skrevet

Når man prøver aktivt å bli gravid, er det ett år som er normen, ja. Etter ett års aktiv prøving, kan det være på tide med utredning. Det er ikke sikkert at det er noe galt, da, bare for å ha sagt det. Men det kan sikkert være lurt med en tur til legen uansett, om ikke annet så for å få noen tips.

Andre ting du kan prøve er eggløsningstester, som Anjah nevner, eller å måle tempen hver morgen for å få en oversikt over syklusen din. Les mer om prøving og temping her

Lykke til videre!

Skrevet

Om du poster dette under prøvere, så får du nok mer svar :)

Men, generelt sett kan man si at om du har prøvd i ett år uten å lykkes, så kan det være en idé å gå til legen for å få sjekket om du eller han har noen problemer.

Eggløsningstester kan kjøpes på nett og hos apoteket. En eggløsningstest viser når du har eggløsning, noe du må ha for å kunne bli gravid. Man er fertil bare noen dager i løpet av en periode.

Enkelte bruker også temping istedenfor, det vil si man tar temperaturen hver morgen til en fast tid, og når man får en endring betyr det at eggløsningen er underveis.

Noen bruker en ladycomp.

Folat blir gravide og prøvere anbefalt å spise tre måneder før en eventuell graviditet og tre måneder ut i svangerskapet. Det hjelper på at fosteret utvikler seg normalt og minsker sjansene for ryggmargsbrokk.

Lykke til!

Skrevet

...dra til lege/gyngekolog

Sorry altså, jeg er bare i et latterlig godt humør i dag, og jeg så nettopp for meg en såkalt "gyngekolog" som du nevner :fnise:

Gyngekolog = pasienten får sitte på gyngestol og vugge under konsultasjon :skratte:

Skrevet

Sorry altså, jeg er bare i et latterlig godt humør i dag, og jeg så nettopp for meg en såkalt "gyngekolog" som du nevner :fnise:

Gyngekolog = pasienten får sitte på gyngestol og vugge under konsultasjon :skratte:

Haha opsi, det var ikke meningen, rettskriving er ikke min sterkeste side.. :p Men nå har jeg vært hos legen, og hun sa at det virker som om alt er normalt, men de har tatt en sånn hormontest, pluss at jeg har kjøpt eggløsningstest, så satser på at jeg finner ut av det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...