Gjest Charlotte Skrevet 22. juni 2010 #1 Skrevet 22. juni 2010 Det slo meg her om dagen at alle menn jeg kjenner som har brutt ut av et forhold, har gått rett inn i noe nytt. Altså, at de ikke har gjort det slutt uten å ha noe i bakhånd. På samme måte har alle kvinnene først sagt at de vil ut av forholdet, som et slags spark i baken, "våkner du ikke nå, drar jeg". Et forvarsel, på en måte. Mener ikke å si at menn ikke har følelser, for de jeg kjenner har hatt lange prosesser i forkant hvor de har tenkt nøye gjennom ting, følelsene vekkes ikke til live, og de bearbeider sorgen mens de fortsatt er i forholdet. Det gjelder sikkert for mange kvinner også. Jeg er klar over at dette er generalisering og at folk ER forskjellige, men har dere liknende erfaringer?
Gjest No_glitter Skrevet 22. juni 2010 #2 Skrevet 22. juni 2010 Ja, jeg ser det samme. Det er ikke sjelden jeg har tenkt på dette, for de fleste jeg kjenner som har gått fra hverandre har det vært på denne måten. Selvsagt med unntak, men "regelen" er klar. Da jeg gikk fra min eks var det også sånn. Han trodde vi hadde det helt topp i forholdet selv om jeg ga uttrykk for noe annet - vi hadde jo bra sex og da er jo alt vel da vel? Men han har innrømmet i ettertid at det ikke VAR så bra som han ga inntrykk for. Nei det var nok ikke det sa jeg - han var sammen med en ny dame innen en måned etter at jeg flyttet ut.
Satsuma Skrevet 22. juni 2010 #3 Skrevet 22. juni 2010 Jeg prøver å tenke over det, og kan faktisk ikke komme på noen par jeg kjenner hvor det var han som slo opp. Har alltid vært hun, og i flertallet av gangene har hun gått direkte til en annen mann. Hvorvidt hun ga han advarsler og et spark bak først vet jeg ikke, men det regner jeg da med.
Piper Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 Jeg sitter med motsatt inntrykk, at det er kvinnen som bearbeider mens hun er i forhold og sier i fra når det er nok. Hun gjør seg ferdig i forholdet, og det er lite mannen kan gjøre. Og når hun vel bestemmer seg for å avslutte, er hun ferdig emd forholdet. Når mannen avslutter forholdet, har det somr egel vært fordi han har funnet en ny og avslutter uten å bearbeide noe som helst. I noen tilfeller har han angret seg, go ville tilbake til konen, mens i andre har han hatt det bra med den nye.
I Grosny Skrevet 22. juni 2010 #5 Skrevet 22. juni 2010 Jeg klarer ikke å se forskjellen på kvinner og menn her. At menn trenger å ha dame klar før de stikker stemmer ikke med min virkerlighet. Noen menn er nok damehoppere, men jeg tror brudd oftere skyldes at forholdet koster mer enn det smaker. En venn av meg er iallfall ikke damehopper. Han skilte seg for 15 år siden, og er ferdig med damer for godt. Mange voksne menn er single fordi det er styr med dame, og det er enklere å bo i fred, alene. De store prosessene i forkant av bruddet har jeg ingen kjennskap til. Jeg tror vel at det er normalt å ikke snakke sammen før brudd (men det vil jo skje en enveiskommunikasjon, som ikke trenger inn). Pang så ryker det. Når det ryker så er vel normalen at ting har blitt gradvis verre, og at ting har blitt såpass tvilsomt at det å snakke sammen først egentlig er unødvendig. En ganske normal greie som fører til brudd er at en av partene er håpløs, og uimottagelig for konstruktiv kommunikasjon. Man klarer ikke å finne løsninger som er til å leve greit med, og må bryte.
Genesis Skrevet 22. juni 2010 #6 Skrevet 22. juni 2010 Mannen stikker når han har funnet en som er mer attraktiv. Han venter selvfølgelig til han er heeeelt sikker på at han har den nye jenta på kroken, og på denne måten slipper han en midlertidig pause i sexlivet. En grov overforenkling selvsagt, men mistenker faktisk at det er så enkelt i en del tilfeller
Gjest Mann, 40 Skrevet 22. juni 2010 #7 Skrevet 22. juni 2010 Jeg prøver å tenke over det, og kan faktisk ikke komme på noen par jeg kjenner hvor det var han som slo opp. Har alltid vært hun, og i flertallet av gangene har hun gått direkte til en annen mann. Hvorvidt hun ga han advarsler og et spark bak først vet jeg ikke, men det regner jeg da med. Vel, ikke sett statistikk på det, men personlig har jeg slått opp i mine forhold og ikke alltid hatt dame på lur ;-). Mann, 40
Gjest Mann, 40 Skrevet 22. juni 2010 #8 Skrevet 22. juni 2010 Mannen stikker når han har funnet en som er mer attraktiv. Han venter selvfølgelig til han er heeeelt sikker på at han har den nye jenta på kroken, og på denne måten slipper han en midlertidig pause i sexlivet. En grov overforenkling selvsagt, men mistenker faktisk at det er så enkelt i en del tilfeller Jeg har en nyhet for deg: menn og kvinner er begge mennesker. Det vil si at menn og kvinner faktisk er ganske like ;-). Vi er f.eks like på den måten at vi har de samme følelsene. Jeg driter vel i sex når det er snakk om samlivsbrudd. Mitt forrige samlivsbrudd førte til at jeg ikke hadde lyst på sex i månedsvis. Jeg var lei meg og fortvilet, selv om jeg selv gjorde det slutt. Mann, 40
I Grosny Skrevet 22. juni 2010 #9 Skrevet 22. juni 2010 Jeg tror egentlig sjelden at en av partene er håpløs. Ofte er nok begge to er litt håpløse, eller kanskje de ikke passer sammen. Men i mine brudd var det dama som var håpløs. Dette er ett for tynt statistisk grunnlag til å si at det alltid er en part som er håpløs, og at det alltid er dama. For det er ikke sant. Min nye dame måtte reise fra en håpløs mann.
Genesis Skrevet 22. juni 2010 #10 Skrevet 22. juni 2010 Jeg har en nyhet for deg: menn og kvinner er begge mennesker. Det vil si at menn og kvinner faktisk er ganske like ;-). Vi er f.eks like på den måten at vi har de samme følelsene. Jeg driter vel i sex når det er snakk om samlivsbrudd. Mitt forrige samlivsbrudd førte til at jeg ikke hadde lyst på sex i månedsvis. Jeg var lei meg og fortvilet, selv om jeg selv gjorde det slutt. Mann, 40 Og jeg har en nyhet til deg. Kvinner og menn er faktisk ganske forskjellige når det kommer til psykologien i et forhold, men disse mekanismene går jeg utifra at du ikke har kunnskap om. du må gjerne orientere deg litt hvis du gidder. Hovedpoenget med innlegget var å illustrere at mannen i et forhold gjerne beholder dama hvis han mener dette er det beste han kan få, og stikker hvis han føler han kan plukke fra en hylle høyere. Jenter blir mer gradvis lei mannen i forholdet, rett og slett fordi han ikke er spennende nok lenger, oppfører seg ikke like attraktivt som han en gang gjorde osv. Det er oftere kvinnene som slår opp enn menn, rett og slett fordi mange menn går i tøffelfella og ikke er attraktive etter en tid i forholdet. Du må gjerne romantisere og si at menn og kvinner like, og tanker og følelser er uavhengig av kjønn, og at begge trenger å føle seg elsket. Det er mye sant i dette, men kjønnsmarkedet er ofte litt mer kynisk enn folk er villige til å innrømme.
Gjest stillness Skrevet 22. juni 2010 #11 Skrevet 22. juni 2010 Det er vel ulike grunner til at man gjør det slutt og min erfaring er at hvordan folk håndterer dette er veldig forskjellig. Har hatt venninner som har ikke har slått opp før det har funnet seg en ny,og det er vel slik noen er bare. For min egen del så har det vært slik at det over tid har bygget seg opp der man ikke kommuniserer særlig godt,så forsvinner sex'en og all intimitet for den del og så blir man mer og mer frustrert fordi uansett hvor hardt man prøver så kommer det ingenting ut av det.Jeg har som regel vært den som har slått opp da disse ikke ville vedkjenne seg at vi faktisk hadde problemer. Kan ikke generalisere utifra det jeg har erfart for da vil det jo si at menn er sånn som bare lar det skure og gå selv om det verken er sex eller noe annet der lenger,og det håper jeg virkelig ikke stemmer for da tror jeg nok ikke jeg har mye i et forhold å gjøre
I Grosny Skrevet 22. juni 2010 #12 Skrevet 22. juni 2010 Jeg tror få menn vil hoppe fra ei bra dame til ei som er bedre. De fleste hopper fra håpløs dame til friheten, og noen av disse begynner å se seg om etter noe nytt i løpet av få dager. Man skal kjenne dama ekstremt godt for å vite at hun er bedre enn den man har. De fleste har skjulte feil og mangler. De som overlapper har kanskje gitt opp det forholdet de kommer fra, men har bare ikke rent praktisk klart å rydde seg ut, kaste dama på dør .... Noen menn kjører litt paralellt, men har ingen beov for å slå opp med dama si. Hvis de tror at hun ikke liker paralisme, så skjer det i det skjulte, som kan oppdages, og det kan føre til brudd.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2010 #13 Skrevet 22. juni 2010 Enig med TS, har sett det rundt meg ofte. Menn begynner plutselig å oppføre seg rart. Og plutselig sprenger bomba; han har en annen og har hatt det en stund. Damene snakker for døve ører i et år, og så skiller de seg, igjen sitter mann og fatter ikke hva som traff. Og deretter legger han damer for hat, især eksen, og får støtte fra alle kompisene på at hun var ei ku, som bare satt på ræva og gnog og var ute etter penger.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2010 #14 Skrevet 22. juni 2010 Jeg tror egentlig sjelden at en av partene er håpløs. Ofte er nok begge to er litt håpløse, eller kanskje de ikke passer sammen. Men i mine brudd var det dama som var håpløs. Dette er ett for tynt statistisk grunnlag til å si at det alltid er en part som er håpløs, og at det alltid er dama. For det er ikke sant. Min nye dame måtte reise fra en håpløs mann.
Mann 42 Skrevet 22. juni 2010 #15 Skrevet 22. juni 2010 Kan bare snakke for meg selv og de damene jeg har vært sammen med. De forholdene jeg har avsluttet selv, har vært fulgt av en lengre singel periode. Ved de tilfellene der dama har avsluttet (2 ganger, eller egentlig halvannen, siden vi egentlig ikke var kommet lenger enn dating ved den ene anledningen) så var det fordi hun hadde funnet en annen. Noen damer er stadig på utkikk etter BBD, the Bigger, Better Deal. Jeg tok en lang pause fra damer da også. Det jeg tenker da er at "Jeg skjønner ærlig talt ikke at jeg gidder." De er ganske enkelt ikke verdt det. Anyways: Mine erfaringer er stikk motsatt av deres. Og jeg har et bestemt inntrykk av at kvinner er mer avhengig av å være i forhold enn menn er.
Cannavaro Skrevet 22. juni 2010 #16 Skrevet 22. juni 2010 Går ikke å generalisere over dette temaet. Litt enig med Grosny her, og da snakker jeg for mitt eget tilfelle ; ut av et håpløst forhold og til friheten. Selvfølgelig finnes det både kvinner og menn som går ut av et forhold fordi de har funnet seg ny partner....eller er tidlig på jakt etter ny partner igjen. Det som er mer interessant synes jeg er ; hvordan statistikken til disse "hopperne" er ? Går de kjapt inn i forhold som varer ? Hvor lenge, eller blir det brudd her også ? Spesielt da man har vært sammen noen år (snakker for meg selv igjen) så synes jeg det er naturlig å ta en "pause" og reflektere over egen livssituasjon. Jeg ser dog allikevel at andre ikke har dette samme behovet, og igjen ser vi at individer har sine egne preferanser og leveveier.
Gjest hare Skrevet 22. juni 2010 #17 Skrevet 22. juni 2010 vel, dette er nøye undersøkt og det viser sterke tendenser til følgende: kvinner går gjennom kjærlighetssorgen i "slutten" av forholdet. de har gjerne tatt opp problemstillingen "mange ganger" - uten å føle at de har fått gehør hos mannen. når de ikke får gehør tolker de dette som manglende interesse, noe som ikke nødvendigvis er tilfelle. når de så gjentatte ganger ikke får respons mister de følelser, de gjør det så slutt, og er på vei ut av sorgen. mannen på sin side får gjerne sjokk over bruddet, og forstår ikke helt hva som har skjedd. han går inn i sorgen etter brudd, og føler at kvinnen går videre "uten problemer"(hun har derimot gjerne sørget seg ferdig uten at han har forstått det). han vil gjerne ha forklaringer av kvinnen/bruker tid på å komme seg videre, hun er allerede ferdig og har gjerne ikke lyst å bruke masse tid på å forklare ting hun allerede har tatt opp før uten respons. det tar tid for mannen å innse hva som var problemene, men undersøkelsen viste at de fleste menn i ettertid så klart hva som var problemet, men de oppfattet ikke kvinnens signaler som alvorlige nok/trodde ikke det ville få konsekvenser. så etter en stund er som regel begge kjønn enige om hva som var utfordringene. de har tydligvis bare litt ulike tidsskalaer de forholder seg til. nå har ikke jeg gjort det slutt i mitt forhold, men de gangene vi har hatt større konflikter går det gjerne en stund, hvorpå vi blir enige og han konkluderer med at "jeg forstod ikke at du mente X slik du nå sier" - samtidig som han i ettertid ser at jeg gjerne har gitt utrrykk for problemstillingen flere ganger før.
Gjest Yes Skrevet 22. juni 2010 #18 Skrevet 22. juni 2010 Enig med TS, opplever at menn ikke vil være "mellombar"; dvs at de allerede er inne i et nytt forhold allerede før de forlater det de er i. Har opplevd det selv og fikk tilbakemelding fra omgivelsene om at nesten alle kjente til omtrent samme historie.
Daiquiry Skrevet 22. juni 2010 #19 Skrevet 22. juni 2010 Jeg har også inntrykk av at menn ikke går før de har en ny dame klar. Og at de gjerne kjører dobbelt en stund for å være sikker. For meg virker det som om menn er livredd for å være singel, spesielt når de har klart å pule på seg en haug med unger med ulike damer....
I Grosny Skrevet 22. juni 2010 #20 Skrevet 22. juni 2010 vel, dette er nøye undersøkt og det viser sterke tendenser til følgende: kvinner går gjennom kjærlighetssorgen i "slutten" av forholdet. de har gjerne tatt opp problemstillingen "mange ganger" - uten å føle at de har fått gehør hos mannen. når de ikke får gehør tolker de dette som manglende interesse, noe som ikke nødvendigvis er tilfelle. når de så gjentatte ganger ikke får respons mister de følelser, de gjør det så slutt, og er på vei ut av sorgen. mannen på sin side får gjerne sjokk over bruddet, og forstår ikke helt hva som har skjedd. han går inn i sorgen etter brudd, og føler at kvinnen går videre "uten problemer"(hun har derimot gjerne sørget seg ferdig uten at han har forstått det). han vil gjerne ha forklaringer av kvinnen/bruker tid på å komme seg videre, hun er allerede ferdig og har gjerne ikke lyst å bruke masse tid på å forklare ting hun allerede har tatt opp før uten respons. det tar tid for mannen å innse hva som var problemene, men undersøkelsen viste at de fleste menn i ettertid så klart hva som var problemet, men de oppfattet ikke kvinnens signaler som alvorlige nok/trodde ikke det ville få konsekvenser. så etter en stund er som regel begge kjønn enige om hva som var utfordringene. de har tydligvis bare litt ulike tidsskalaer de forholder seg til. nå har ikke jeg gjort det slutt i mitt forhold, men de gangene vi har hatt større konflikter går det gjerne en stund, hvorpå vi blir enige og han konkluderer med at "jeg forstod ikke at du mente X slik du nå sier" - samtidig som han i ettertid ser at jeg gjerne har gitt utrrykk for problemstillingen flere ganger før. Hare, jeg føler at du her kan bytte kvinnen med "den som først finner feilen, og ikke orker å leve med denne", og mannen med "den som skjønner det en stund etter at det er for sent" . Det du skriver her oppfatter jeg som kjønnsuavhengig. Store grunnleggende ting fikses ikke med et knips. Og den som gjør ting veldig feil klarer ikke å både ta det til seg, ønske å korrigere og korrigere på kort tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå