Gå til innhold

Forbrenne bort en bursdag/spisedag

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er på slanker`n for tiden og skal ned flere kilo i løpet av de neste 4 ukene. Dette går egentlig bra, trener hyppig og spiser sunt. Problemet er at jeg snart har bursdag! Jeg har gitt avkall på nesten alle av mine gamle usunne vaner, noe som er veldig hardt, men også veldig nødvendig. Alltid før har jeg kost meg veldig på bursdagen min med masse kake, is og sjokolade for å feire.

Jeg vet at dette sikkert høres både dumt og umodent ut, men har så så vanvittig lyst til å gjøre dette i år og, bare akkurat denne dagen, jeg har jo vært flink over lang tid nå, bare en liten bursdagspause hvor alt er lov. Det drømmer JEG om. :gjeiper:

Naturligvis er en slik dag også veldig dum. Jeg blir satt ganske kraftig tilbake av alle disse kaloriene og hele den uken (kanskje til og med måneden) blir jo en smule "påvirket". Jeg snakket om det med en venninne med samme problem og hun sa at hun hadde "finansiert" en slik dag kalorimessig med å legge inn ekstra treningsøkter over lang tid i forkant, altså fobrent ekstra, for så å kunne innta ekstra.

Jeg må spørre: er et slikt opplegg mulig? Hvor mye må jeg drive kondisjonstrening for å forbrenne en slik dag? Hvis jeg gjennomfører dette, og virkelig koser meg blir det nok noen skåler med is, en sjokoladekake, noen bløtkakestykker, en del non stop osv osv. Hvor mye kalorier blir dette? 2-3000? 4000?

Er det slik at jeg forbrenner èn dessert ved å løp en halvtime/gå moderat en time? På en slik dag vil det jo fort bli kanskje fire desserter, så da må jeg løpe et par-tre timer? Synes det er overkommelig hvis jeg fordeler det over flere dager.

Ser det er veldig mange her med god peiling på slikt, noen som vil hjelpe et godteglad og svært barnslig bursdagsbarn? :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Et colaglass må du gå i 30 min for å få bort.

Hvorfor ikke bare kutte ned? Sånn sett så er jo vektnedgangen PREMIEN din, og ikke det å spise masse sukker, kaker og desserter.

Skrevet

Jeg synes du burde ha lov til å spise litt ekstra på bursdagen din, men kanskje begrense litt mer enn du har gjort før?

Du kan f.eks bytte ut vanlig is med yoghurtis, og spise en del frukt, nøtter o.l., for da spiser du kanskje mindre godteri :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Et colaglass må du gå i 30 min for å få bort.

Hvorfor ikke bare kutte ned? Sånn sett så er jo vektnedgangen PREMIEN din, og ikke det å spise masse sukker, kaker og desserter.

Jeg vet det er dumt, men det er som sagt noe jeg har veldig lyst til. Men hvis jeg foreksempel klarer å gå i fire timer i forkant har jeg vel "forbrent" bort skaden som kommer?

En halvtime ekstra moderat gange daglig, i en ukes tid i forkant vil vel gjøre susen for en del desserter?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at man sparer kalorier. Om jeg en uke spiser 500 kalorier (noe jeg ikke gjør) og går 2 timers tur hver dag, så betyr ikke det at jeg kan spise meg ihjel og være lat neste uke. Det har noe med å spise de riktige kaloriene også, og mye av dritten er tomme kalorier. Selvfølgelig, hvis du trener deg ihjel samme dagen som du skal innta dette så går det jo greit, kcal inn-kcal ut.

men TS: jeg forstår hva du mener. Du har lyst på dette, og selvfølgelig skal man ikke kutte ut ting som er viktige for en. Men er det så viktig å ta 3 kakestykker og ikke 2 f.eks, er det mer viktig for deg å spise 2 desserter med is , som kun smaker godt i noen få minutter før det er over, enn å nå målet ditt?

Det gjør det nok glad i et par timer, så angrer du når vekta gikk opp istedet for ned.

Skrevet

Det er noen som har sagt at det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som har betydning, men det du spiser mellom nyttår og jul. I ditt tilfelle vil jeg si: Nyt dagen og spis det du vil (men gjerne med litt begrensninger som nevnt over), ikke overanstreng deg for å gå ned kiloene for akkurat den dagen. Trener du regelmessig og spiser sunt, så er det borte på null komma niks likevel.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at man sparer kalorier. Om jeg en uke spiser 500 kalorier (noe jeg ikke gjør) og går 2 timers tur hver dag, så betyr ikke det at jeg kan spise meg ihjel og være lat neste uke. Det har noe med å spise de riktige kaloriene også, og mye av dritten er tomme kalorier. Selvfølgelig, hvis du trener deg ihjel samme dagen som du skal innta dette så går det jo greit, kcal inn-kcal ut.

men TS: jeg forstår hva du mener. Du har lyst på dette, og selvfølgelig skal man ikke kutte ut ting som er viktige for en. Men er det så viktig å ta 3 kakestykker og ikke 2 f.eks, er det mer viktig for deg å spise 2 desserter med is , som kun smaker godt i noen få minutter før det er over, enn å nå målet ditt?

Det gjør det nok glad i et par timer, så angrer du når vekta gikk opp istedet for ned.

Nei men hvis jeg en uke forbrenner mye mer enn vanlig har jeg jo hatt et såpass positivt avvik at vekten kan tåle et negativt avvik? Jeg har da forbrent ekstra kcal/fett tiden før, derfor kan jeg tåle ekstra fett inn uten at det vanlige slankeopplegget mitt blir påvirket?

Kan dere ikke være så snille å forklare hvor mye kalorier det er i slike desserter og hvor mye man må trene for å forbrenne dem, istedet for å diskutere med meg?

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Ja, du kan trene litt ekstra i forkant av bursdagen. Jeg synes ikke det er en dum idé.

Jeg synes du skal kose deg med masse god mat på bursdagen. Én dag hvor du skeier ut er ikke skadelig. Men så er det viktig at det ikke blir mange sånne dager. Det finnes veldig ofte et eller annet å feire, og å skeie ut på alle sånne dager kan fort bli det samme som å ha et dårlig kosthold.

Men kos deg med kake og is på bursdagen din. Det beste er likevel å begrense seg noe. Du trenger ikke fråtse vilt, det gjør deg uansett bare uvel. Unn deg is og et kakestykke eller tre, men ikke overdriv.

Skrevet (endret)

Jeg tror aldri en slankekur virker, om man ikke unnder seg litt innimellom. Skal man ned i vekt, må man ta det på lang sikt, og man må redusere alt usunt til minimum. Men det er lov å unne seg litt av og til, bare man ikke spiser alt på en gang. I stedet for en hel pose chips, spiser man gjerne en liten skål. I stedet for en hels jokoalde, spiser man gjerne 1/4 av sjokoladen osv.

Og jeg tviler påa t din slankekur vil være ødelagt, bare for at du skeier ut en dag. Man legger ikke på seg av det man har spist den ene dagen, men hva man ahr spist alle dagene gjennom mange år. men de fleste vil ned fort, og tenker ikke på at de har brukt gjerne mange år på å legge på seg de kiloene. Derfor bør man tenke langsiktig, for det er den eneste slankekuren som vil fungere.

Endret av Piper
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro rundt 4000-5000 kalorier raskt kan inntas på en slik "alt-er-lov"-dag.

Hva hvis du løper 5 minutter+går en halvtime ekstra hver dag i 9 dager i forkant? Det tror jeg faktisk vil forbrenne mye av skaden...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skal du ned så mange kilo på bare fire uker? Det høres ikke ut som en god idé i utgangspunktet?

Skrevet

Spis og kos deg! Bare ikke spis is og kake, og lignende bomber i tiden før og etter, så skal du se at du ikke blir satt så veldig tilbake. Noe av det viktigste budskapet i sunn slanking, er at man ikke skal slå seg ihjel hvis man glipper opp, og IKKE hente det inn med overdreven trening (som kan være direkte skadelig).

Når du har planlagt glippen, kan du jo planlegge hvordan du skal glippe, og kanskje legge til én ekstra hard økt den uka. Men jeg syns det er viktig å ikke bli manisk, det vet jeg alt om, for jeg har slitt med tvangstanker om mat og trening i årevis, og det var fort gjort å komme til dét nivået. Deretter tok det 7 år å komme seg tilbake til normalen, så det er verdt å tenke på hvordan man forholder seg til maten og treningen, selv på slankekur.

Tillat en glipp i blant, du blir faktisk ikke satt så tilbake som du tror. Ikke ha dårlig samvittighet fordi du har bursdag, men kos deg i stedet! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror nok desverre heller TS er innstilt på å holde slankeopplegget og faktisk forbrenne bort kaloriene h*n dår i seg den dagen... for å forbrenne en slik dessert må du nok løpe 30-40 minutter. Så la oss si tre store desserter=over 2 timer løping for å forbrenne vil jeg tro... så vanskelig, du kan jo eventuelt løpe 10 minutter ekstra i 12 dager da, for å dele det opp, men mye slit for kort tid. Men absolutt mulig.

Skrevet

Det er noen som har sagt at det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som har betydning, men det du spiser mellom nyttår og jul. I ditt tilfelle vil jeg si: Nyt dagen og spis det du vil (men gjerne med litt begrensninger som nevnt over), ikke overanstreng deg for å gå ned kiloene for akkurat den dagen. Trener du regelmessig og spiser sunt, så er det borte på null komma niks likevel.

Støtter denne! Kos deg på bursdagen din!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...