Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #1 Skrevet 22. juni 2010 Leier en leilighet. Vaskemasknina mi rant og det var under fem år siden jeg kjøpte den. Ringte der jeg kjøpte den og de sa at det ikke kostet noe. De kom en gang. Sa da at det var festet løs varmeelement. De ordna og vaskemaskinen min virka ca. fem vask. Så rant det igjen. Ringte til der jeg kjøpte vaskemaskina mi og de skulle komme en gang på nytt. De kom og da sa de at det var tette rør. Så gikk det en uke og regning nummer en kom, og tre dager så kom regning nummer to. Ringte da til der jeg kjøpte vaskemaskina mi og de sa jeg måtte betale selv fordi reklamasjonen ikke gjalt tette rør. Da spurte jeg de jeg leier av at de måtte betale fordi det var de som eide leiligheten og rørene tilhører eiendommen og ikke jeg som leier. Da sa de at det var mitt hår og lo som gjorde at rørene er tette og at det var min feil. Men det er jo ikke jeg som eier leiligheten og ikke eier rørene. Men da sa de igjen at det var mitt hår og lo. Hvem skal betale de to regningene da? Mener ikke at jeg skal betale siden det er tette rør og rørene skal jo være bygget for å tåle lo og hår. Hva skal jeg gjøre?
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #2 Skrevet 22. juni 2010 Du er jo ansvarlig for holde avløp rene slik at rørene ikke tetter seg. Tror ikke huseier gidder å fjerne hår etter deg akkurat. Syns det er du som burde ta regningen her.
Cava Queen Skrevet 22. juni 2010 #3 Skrevet 22. juni 2010 Hvor er det det renner vann fra? Ut fra vaskemaskinen? Eller er det sånn at når vaskemaskinen skal tømmes for vann så blir det oversvømmelse? Hvis siste og hvis røret ut fra vaskemaskinen går inn i samme rør som det fra dusjen f.eks. så kan det bli lekkasje og oversvømmelse om røret fra dusjen til avløpet/sluket er tett av hår og lo. Og da er det din egen feil.
Nique Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 Hvis du leser igjennom husleiekontrakten din, så burde det stå litt der. lovdata Tilkalling av rørlegger tror jeg faller på utleier. Men mener også det er leiers ansvar å bruke f.eks avløpsrens for å unngå slike ting. Så er veldig usikker her. Vi fikk problemer med tett rør fra badet, da bestilte og betalte huseier for rørlegger som kom og ordnet opp. Apropo at rørene skal tåle lo og hår, det gjør de, men de er ikke selvrensende, og trenger hjelp av avløpsrens nå og da. Og det er nok leiers ansvar. Hvor lenge har du bodd der? Hvis det er snakk om kort tid, så har muligens problemet oppstått før du flyttet inn. Da er det ikke ditt ansvar, men utleiers.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #5 Skrevet 22. juni 2010 Unnskyld men er det snakk om tette rør i selve vaskemaskinen eller tette avløpsrør??? Synes bare det er rart at reparatøren for vaskemaskinen sender regning for reparasjon av avløpsrørene... Alle feil på vaskemaskinen skal jo ts dekke selv. Hvis hun har skyld i at avløpsrørene er tette så må hun dekke kostnad til rørlegger. Om de var tette før hun flyttet inn så må hun kontakte huseier - hun er vel forresten pliktig til å si ifra med en gang hun oppdager problemet. Set hun problemet over lang tid og ikke sier ifra til huseier så blir hun vel medansvarlig for skade som skjer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #6 Skrevet 22. juni 2010 Hvor er det det renner vann fra? Ut fra vaskemaskinen? Eller er det sånn at når vaskemaskinen skal tømmes for vann så blir det oversvømmelse? Hvis siste og hvis røret ut fra vaskemaskinen går inn i samme rør som det fra dusjen f.eks. så kan det bli lekkasje og oversvømmelse om røret fra dusjen til avløpet/sluket er tett av hår og lo. Og da er det din egen feil. Det renner fra vaskemaskinen. Vaskemaskinen min har en slange som ligger i en beholder. Og det er når vaskemasknina mi tømmes for vann så blir det oversvømmelse. Det er ikke tett i dusjen min. Bare i røret fra vaskemaskina mi. Vet også at det er andre i samme bygg/blokk og at det også er tett hos naboene. Jeg har bodd her i to år og det har vært tett i vaskemasknina mi ca. fem-seks-syv ganger. Er ikke det fryktelig ofte tett her da iforhold til det normale? De andre fire-fem gangene har jeg måttet skrudd fra hverandre rørene og tatt det ut. Men gjorde ikke dette sist da det rant annerledes nå enn det gjorde før og trodde da at det var noe galt med vaskemasknina mi. 1- ca. fem gangen: rant over i beholderen fordi det var tett. 6. gangen: rant under vaskemasknina mi ( trodde da at det var noe galt med vaskemaskina mi og ringte da der jeg kjøpte vaskemaskina mi. 7. gangen: etter fem dager siden de var her 6.gangen så rant det over i rørene igjen. Og da ringte jeg fra der jeg kjøpte vaskemaskina mi siden det kun var fem ganger vask siden de var her første gang. Vanskelig å forklare fordi jeg synes det er vanskelig å beskrive her. Og en annen ting så sa ikke reperasjonansatte fra der jeg kjøpte vaskemasknina mi at jeg måtte betale. De sa det var garanti og på nettsiden til elkjøp der jeg kjøpte vaskemaskina mi står det at hvis jeg må betale så skal de på forhånd si hva jeg skal betale. Men det gjorde de ikke. Kan de da kreve betaling fra en av gangene/begge to gangene da? Ivertfall den siste gangen siden de da hadde vært her og sett på vaskemaskina mi. Da burde de ha sagt at jeg må betale for andre gangen de var her før de kom? Eller? Vet at dette ble rotete men synes det er vanskelig å ordlegge meg riktig her.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #7 Skrevet 22. juni 2010 Unnskyld men er det snakk om tette rør i selve vaskemaskinen eller tette avløpsrør??? Synes bare det er rart at reparatøren for vaskemaskinen sender regning for reparasjon av avløpsrørene... Alle feil på vaskemaskinen skal jo ts dekke selv. Hvis hun har skyld i at avløpsrørene er tette så må hun dekke kostnad til rørlegger. Om de var tette før hun flyttet inn så må hun kontakte huseier - hun er vel forresten pliktig til å si ifra med en gang hun oppdager problemet. Set hun problemet over lang tid og ikke sier ifra til huseier så blir hun vel medansvarlig for skade som skjer. Tette avløpsrør. Var ikke noe feil med vaskemaskina mi. Rørene var tette med en gang jeg flytta hit. Jeg leier av kommunen fordi leiligheten min er en psykiatrisk bolig med personalet. Det er derfor personalet her som har ringt til elkjøp ol. og ordnet. Men når jeg spør personalet her så vet de ikke hva som er gjort siden det er flere personalet som jobber her. Og jeg vet at andre som også bor her sliter med tette rør i bygget. En av naboene mine så virker ikke vaskemaskina hennes heller, og en annen som også bor her så var doen helt tett og de måtte komme og pumpe i rørene fordi det var tett. Flere har også slitt med tett i dusj og do og vaskemaskin så er jo hele bygget det er noe galt med da. Det smeller også i rørene noen ganger. Og hvis jeg tar opp kjøkkenkomproppen så kommer det såpe ol. på badetkommen min. Så det er mye galt i hele bygget. Vet at jeg har vanskeligheter for å ordlegge meg så er vanskelig for meg å forklare da jeg sliter med dette. Derfor jeg bor i sånn bolig som jeg gjør fordi jeg klarer ikke å ordne sånne ting selv pga. sykdommene mine.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #8 Skrevet 22. juni 2010 Tette avløpsrør. Var ikke noe feil med vaskemaskina mi. Rørene var tette med en gang jeg flytta hit. Jeg leier av kommunen fordi leiligheten min er en psykiatrisk bolig med personalet. Det er derfor personalet her som har ringt til elkjøp ol. og ordnet. Men når jeg spør personalet her så vet de ikke hva som er gjort siden det er flere personalet som jobber her. Og jeg vet at andre som også bor her sliter med tette rør i bygget. En av naboene mine så virker ikke vaskemaskina hennes heller, og en annen som også bor her så var doen helt tett og de måtte komme og pumpe i rørene fordi det var tett. Flere har også slitt med tett i dusj og do og vaskemaskin så er jo hele bygget det er noe galt med da. Det smeller også i rørene noen ganger. Og hvis jeg tar opp kjøkkenkomproppen så kommer det såpe ol. på badetkommen min. Så det er mye galt i hele bygget. Vet at jeg har vanskeligheter for å ordlegge meg så er vanskelig for meg å forklare da jeg sliter med dette. Derfor jeg bor i sånn bolig som jeg gjør fordi jeg klarer ikke å ordne sånne ting selv pga. sykdommene mine. Hvorfor ordner ikke de opp da?
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #9 Skrevet 22. juni 2010 Tette avløpsrør. Var ikke noe feil med vaskemaskina mi. Rørene var tette med en gang jeg flytta hit. Jeg leier av kommunen fordi leiligheten min er en psykiatrisk bolig med personalet. Det er derfor personalet her som har ringt til elkjøp ol. og ordnet. Men når jeg spør personalet her så vet de ikke hva som er gjort siden det er flere personalet som jobber her. Og jeg vet at andre som også bor her sliter med tette rør i bygget. En av naboene mine så virker ikke vaskemaskina hennes heller, og en annen som også bor her så var doen helt tett og de måtte komme og pumpe i rørene fordi det var tett. Flere har også slitt med tett i dusj og do og vaskemaskin så er jo hele bygget det er noe galt med da. Det smeller også i rørene noen ganger. Og hvis jeg tar opp kjøkkenkomproppen så kommer det såpe ol. på badetkommen min. Så det er mye galt i hele bygget. Vet at jeg har vanskeligheter for å ordlegge meg så er vanskelig for meg å forklare da jeg sliter med dette. Derfor jeg bor i sånn bolig som jeg gjør fordi jeg klarer ikke å ordne sånne ting selv pga. sykdommene mine. Lo kommunen av deg da du ringte og ba om hjelp? (som du skrev i det første innlegget) Så er dette en omsorgsbolig.... Høres litt rart ut dette her.
Elensire Skrevet 22. juni 2010 #10 Skrevet 22. juni 2010 det første som slår meg er at slike boliger ikke alltid ligger i de nyeste byggene. i mange gamle blokker og boliger så ble det brukt metallrør, som etterhvert vil begynne å bli dårlige. Disse rørene er også utsatt for vekster av forskjellig typer slam, etc. (har slike rør selv), og det kan føre til at de blir tette. så hvis rørene er gamle burde det sjekkes opp om de bør renses i hele blokken, eventuelt om kommunen bør vurdere utskifting i deler, eller i hele bygget. ellers vil jeg nok være enig med de som sier at tette rør vanligvis er leietagers ansvar. hvis de var tett allerede for 2 år siden og du ikke har meldt i fra før nå, så er det nok ikke noe å hente der.
Cava Queen Skrevet 22. juni 2010 #11 Skrevet 22. juni 2010 Det renner fra vaskemaskinen. Vaskemaskinen min har en slange som ligger i en beholder. Og det er når vaskemasknina mi tømmes for vann så blir det oversvømmelse. Det er ikke tett i dusjen min. Bare i røret fra vaskemaskina mi. Vet også at det er andre i samme bygg/blokk og at det også er tett hos naboene. Jeg har bodd her i to år og det har vært tett i vaskemasknina mi ca. fem-seks-syv ganger. Er ikke det fryktelig ofte tett her da iforhold til det normale? De andre fire-fem gangene har jeg måttet skrudd fra hverandre rørene og tatt det ut. Men gjorde ikke dette sist da det rant annerledes nå enn det gjorde før og trodde da at det var noe galt med vaskemasknina mi. 1- ca. fem gangen: rant over i beholderen fordi det var tett. 6. gangen: rant under vaskemasknina mi ( trodde da at det var noe galt med vaskemaskina mi og ringte da der jeg kjøpte vaskemaskina mi. 7. gangen: etter fem dager siden de var her 6.gangen så rant det over i rørene igjen. Og da ringte jeg fra der jeg kjøpte vaskemaskina mi siden det kun var fem ganger vask siden de var her første gang. Vanskelig å forklare fordi jeg synes det er vanskelig å beskrive her. Og en annen ting så sa ikke reperasjonansatte fra der jeg kjøpte vaskemasknina mi at jeg måtte betale. De sa det var garanti og på nettsiden til elkjøp der jeg kjøpte vaskemaskina mi står det at hvis jeg må betale så skal de på forhånd si hva jeg skal betale. Men det gjorde de ikke. Kan de da kreve betaling fra en av gangene/begge to gangene da? Ivertfall den siste gangen siden de da hadde vært her og sett på vaskemaskina mi. Da burde de ha sagt at jeg må betale for andre gangen de var her før de kom? Eller? Vet at dette ble rotete men synes det er vanskelig å ordlegge meg riktig her. Garanti: Garantien dekker feil og mangler ved selve vaskemaskinen. Hvis det er tette rør søm fører til at den ikke virker så dekkes ikke det av garantien. Så den type reparasjon må man dekke selv. Som leietaker har man plikt til å si ifra til utleier med en gang man opplever problemer med boligen som fører til skade på boligen som igjen fører til utgifter. Sier man ikke ifra så kan jo uteleier heller ikke gjøre noe med problemene. Har du eller de som jobber ved omsorgsboligen sagt ifra om at det er problemer med rørene og at dette har pågått i over 2 år?
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. juni 2010 #12 Skrevet 22. juni 2010 det første som slår meg er at slike boliger ikke alltid ligger i de nyeste byggene. i mange gamle blokker og boliger så ble det brukt metallrør, som etterhvert vil begynne å bli dårlige. Disse rørene er også utsatt for vekster av forskjellig typer slam, etc. (har slike rør selv), og det kan føre til at de blir tette. så hvis rørene er gamle burde det sjekkes opp om de bør renses i hele blokken, eventuelt om kommunen bør vurdere utskifting i deler, eller i hele bygget. ellers vil jeg nok være enig med de som sier at tette rør vanligvis er leietagers ansvar. hvis de var tett allerede for 2 år siden og du ikke har meldt i fra før nå, så er det nok ikke noe å hente der. Jeg har sagt ifra til personalet før for to år siden da jeg oppdaga det.
Cava Queen Skrevet 22. juni 2010 #13 Skrevet 22. juni 2010 Det er vel kommunen som leier boligene til drift av omsorgsboliger. Da er det kommunen som er ansvarlig for både drift og vedlikehold av omsorgsboligene. Og evnt. melde fra til eier av bygget om det er feil, mangler eller skade på selve bygget. Du skal selvsagt forholde deg til kommunen når det gjelder de tette rørene og si ifra at nå har vaskemaskinen din gått i stykker fordi de ennå ikke har tatt din klage alvorlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå