Gå til innhold

Hvor mange ganger i uka løpe 8-10 km?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slanket meg ganske mange kilo og er blitt glad i å jogge. Synes styrketrening er kjedelig, men det blir vel ensidig å bare jogge? Jeg er fra naturens side ganske muskuløs og sterk, så det er kanskje derfor jeg ikke har fått noen belastningsskader av all joggingen. JEg lurer på: hvis man trener 6 - 7 ganger i uka, hvor mange av disse gangene er det ok å jogge 8 - 10 km? Hvor ofte er det fornuftig å bryte rutinen og gjøre noe annet? Bør man trene styrke på fast basis, f.eks en dag i uka?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har slanket meg ganske mange kilo og er blitt glad i å jogge. Synes styrketrening er kjedelig, men det blir vel ensidig å bare jogge? Jeg er fra naturens side ganske muskuløs og sterk, så det er kanskje derfor jeg ikke har fått noen belastningsskader av all joggingen. JEg lurer på: hvis man trener 6 - 7 ganger i uka, hvor mange av disse gangene er det ok å jogge 8 - 10 km? Hvor ofte er det fornuftig å bryte rutinen og gjøre noe annet? Bør man trene styrke på fast basis, f.eks en dag i uka?

Hvor lenge har du trent jogging? Jogging er en ganske hard treningsform, du skal ha trent ganske lenge for å tåle å jogge såpass langt som 8-10 km hver dag. Selv en mosjonist som er i ganske god form bør begrense seg til tre ganger per uke, kanskje fire hvis h*n kjenner seg uthvilt og pigg selv om det da blir to dager på rad én gang i uka.

Om du bør drive med andre treningsformer avhenger av hva målet ditt er. Om du bare har som mål å holde deg slank og i god form er det helt OK å jogge 8-10 km tre ganger per uke. Hvis du har som mål å gjøre det bra i mosjonsløp bør du helst ikke trene på deg for mye muskelmasse på overkroppen, det er bare unyttig balast når du jogger. På den annen side gir styrketrening beskyttelse mot slitasjeskader i dagliglivet, så det er ikke dumt å trene litt styrke. Hvis du trener styrke bare én gang per uke vil jeg tro at det blir lite fremgang, du må nok opp i to, helst tre økter per uke for å få noe særlig fremgang.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS

Takk for svar, Lance:) (har du lance armstrong som forbilde?:)

Målet mitt er vel bare å være i generelt god form, slank og fit, med overskudd, glede og energi..., kjenner jeg får gledesrush av å jogge, de første 10 min er pyton, så begynner oppturen:)

Tror jeg satser på å jogge annenhver dag, og gjøre noe annet den andre dagen, f eks spinning el annen time på senter, prøve å komme i gang med litt styrke, prøve å svømme litt. Bor i trondheim, så det er lite med svømmemuligheter da..., men det er jo mye fint turterreng og mange treningssentra:)

TS

Skrevet

Jeg vil også fraråde deg å løpe en mil hver dag. Pga. fare for slitasje (spesielt hvis du ikke er vant til det) og fordi du antakeligvis ikke vil orke å holde på sånn i lengden. Starter man fort hardt, er risikoen stor for at man blir veldig lei, mister motivasjonen og slutter helt. Da er det bedre å starte på f.eks. tre økter hvis man ikke er vant til å trene, og heller gå turer de andre dagene, hvis man vil det. Så kan du heller se etter hvert hva du orker/har lyst til/hva som passer inn i din hverdag. For det handler jo om å etablere vaner du klarer og har interesse av å holde over tid.

Til slutt er det heller ikke sånn at man trene styrke tre ganger i uka for at det skal være noen vits i å trene styrke. Det kommer helt an på hva man er ute etter det. Jeg har som formål å holde meg i form (skal verken trene meg opp til løp, bli "stor" eller gå ned i vekt), og jeg trener styrke 1-2 ganger i uka + kondisjon 2-3 ganger.

• 1 år senere...
Skrevet

Bumper denne tråden. Jeg har begynt å jogge, og klarer lett 8 km allerede nå etter kort tid. Det er snakk om noen få uker bare. Men selv om det kondisjonsmessig går helt fint, så lurer jeg på om det ikke er helt bra med tanke på belastning? Men jeg vil jo fortsette, jeg syns det er gøy! Hvor ofte bør jeg jogge? Ikke overvektig.

Skrevet

Man vil vel få noen advarsler fra kroppen hvis det blir for mye? Selv jogger jeg mye i perioder, og har tenkt at så lenge det ikke gjør vondt noe sted er det vel greit?

Skrevet

Man vil vel få noen advarsler fra kroppen hvis det blir for mye? Selv jogger jeg mye i perioder, og har tenkt at så lenge det ikke gjør vondt noe sted er det vel greit?

Jeg jogger ofte, og har heldigvis ikke fått noe tegn på slitasje skader. Var en bitteliten periode jeg kjente noe i det ene kneet og da økte jeg straks hellingen på mølle og skiftet ut de slitte skoene mine, samt fikk meg innleggssåler bergnet på løpere. Da forsvant antydningen til verk i kneet. Så ja; Lytter du til kroppen din og gjør noe med problemet straks, så sparer du deg selv for mye problemer.

Vær også OBS på overtrenthet. Jogger du hardt og ofte, så kan kroppen plutselig streike. Plutselig blir lungekapasiteten mindre, du blir fortere sliten, musklene føles støle, du er generelt sliten. Mange tar det som at de må trene hardere; At formen har blitt dårligere, men så er det faktisk helt motsatt. Du er i super form, men du MÅ hvile! Sist jeg ble overtrent måtte jeg hvile i 4 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...