Gå til innhold

Uforsvarlig slanking?

Anbefalte innlegg

Gjest Mia88
Skrevet

Jeg spiser sundt og trener. Men vekten har ikke endra seg. Har holdt på siden januar. Men skal inrømme at i eksamenstider har jeg ikke vært like flink, og skjønner at dette ikke har funket.

Jeg skulle stramme opp til en reise jeg skal på om nøyaktig en mnd. Nå er planen å leve på salat, knekkebrød, havregryn og frukt. Litt mer næringsrike middager da. Og planen er å gå tur 2-3 timer hver dag (fjell, sti osv). Det jeg lurer på er om dette ikke er bra? Og spise slik, og trene så mye?

Jeg vet om langsiktig endring osv. Og vil si at jeg har allerede tatt store steg, og sluttet med søtsaker, og spiser høvelig sundt, samtidig som jeg trener. Og dette livet har jeg tengt å leve leeenge! Men nå må jeg bare få litt fortgang i vektnedgangen. Skal ikke ned mye heller, mest stramme opp, og gå ned 6 kilo.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Altså du skal spise havregryn, knekkebrød, frukt , pålegg og salat til vanlige måltider, og så f.eks kylling, fisk grønnsaker osv til middag? Det høres ut som mitt eget daglige kosthold. Bare husk å få i deg protein og fett også. Det er ikke noe poeng å sulte seg. Dette er da et helt normalt kosthold det, men om du skal stramme opp så hadde jeg da heller fokusert på mer styrketrening.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gå tur er ikke trening, det er aktivitet. Og stram av kun det blir du ikke.

Skrevet

Hei!

Du skriver ikke hvor mye du veier nå eller hvor høy du er, det er ganske viktig for at vi skal kunne gi deg ett godt og riktig svar. Dette blir også vanskelig å vurdere når du ikke skriver noe om mengden av maten du skal spise denne mnd:) Så, bring it on!

Og så til deg her over; du som mener at salat, knekkebrød og havregryn + middag, ligner din daglige kost: vær forsiktig med å "anbefale" eller å normalisere ett slikt kosthold når du ikke vet hvem du gir disse rådene og anbefalingene til! (værsåsnill).

Jeg ønsker også å vite noe om kostholdet ditt nå! Dvs: Den nye planen kan være svært effektiv, men forutsatt at den skiller seg fra det du normalt spiser. Dersom du spiser relativt lite fra før, så vil jeg ikke anbefale en slik kostplan i det heletatt!

Jeg ville heller endre treningsmetodene dine- foran å kutte ytterligere ned maten.

Mitt beste råd til deg, dersom du ønsker å stramme opp; tren mer styrke og spis mer protein. Satat, knekkebrød og havregryn er svært svært proteinfattig mat, og du kommer sjelden noen vei med feilernæring. For lite protein gjør kun at du mister muskelmasse - ikke bare på armer og lår, men dette rammer også indre organer! (vi må huske på at hjertet også er en muskel:)

Videre vil jeg si at de 6 kg forsvinner lettest med en langsiktig plan. Ikke stress med å gå ned før denne ferieturen. Bare spis riktig og vær i aktivitet: dette gjør at du garantert vil føle deg vel! Og da blir de kiloene mye mye mindre viktig:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gå tur er ikke trening, det er aktivitet. Og stram av kun det blir du ikke.

Det der er bare tull, så lenge man forbrenner mye kalorier så kan man fortsatt se på det som god trening.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det der er bare tull, så lenge man forbrenner mye kalorier så kan man fortsatt se på det som god trening.

Så de som går hele dagen på jobbe "trener" de da? Nei du. Kroppen tåler mye mer, og da anser ikke jeg det som trening. Forbrenne kalorier er ikke lik trening.

Skrevet

Jeg vil bare ha sagt at å gå hele dagen og å gå hele dagen i ulendt terreng er to forskjellige ting. Sistnevnte gir god trening av kjernemuskulatur grunnet utfordringer for balansen.

Jeg har aldri hatt så sprettrumpe som etter at jeg jobbet flere måneder med å nettopp gå i ulendt terreng fra 8-15.30, mandag til fredag (minus lunsj). Men da bør du tørre å gå litt vekk fra stien også.

Når det gjelder 6 kg, så er det vel bare hvis du veier 150 kg nå, at du kan regne med å gå ned så mye, på så kort tid, på en forsvarlig måte. Alt annet blir sulteslanking, og det er ikke bra. Spis sunt, tren godt (og tillat restitusjonstid, SPESIELT hvis du skal trene styrketrening for å stramme opp), og kos deg nå som sommeren er her!

Kjøp heller en tankini-bikini hvis du er redd for litt tyting, eller en snasen badedrakt!

Skrevet

Jeg skulle stramme opp til en reise jeg skal på om nøyaktig en mnd. Nå er planen å leve på salat, knekkebrød, havregryn og frukt. Litt mer næringsrike middager da. Og planen er å gå tur 2-3 timer hver dag (fjell, sti osv). Det jeg lurer på er om dette ikke er bra? Og spise slik, og trene så mye?

Selv om du spiser sunn og næringsrik mat så er det kalorer inn vs. kalorier ut som teller om du ønsker vektnedgang. Om du foretrekker å gå tur som aktivitet så prøv å få pulsen opp, ikke vær redd for å svette litt, men anbefaler deg å trene styrke også.

Skrevet

Det kommer an på dagens form og vekt om det å gå er nok til at du går ned, går du tur hver dag er det nok til å gå ned i vekt! Hvis det bare er snakk om 6 kilo og du allerede er slank må du nok beregne at det kan ta litt tid men det er en sunn måte å gå ned i vekt på. Sørg for å få i deg det du trenger av næring og gå i vei. Det funket for meg, jeg gikk ned 15 kilo med å spise mindre og gå minst en time for dagen. Gå fort, bruk armene og gå helst i terreng hvis du kan. Og ikke glem gode sko! Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...