Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har skjønt at det er en del skeptikere her. Så lurte egentlig på hva deres syn på lucid dreaming er? Er dette noe du tror på eller er det bare vissvass for deg? Har du en logisk forklaring på det hvis du mener det er bare tull?

Og fordi som ikke vet hva lucid dreaming er

http://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_dream

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har skjønt at det er en del skeptikere her. Så lurte egentlig på hva deres syn på lucid dreaming er? Er dette noe du tror på eller er det bare vissvass for deg? Har du en logisk forklaring på det hvis du mener det er bare tull?

Og fordi som ikke vet hva lucid dreaming er

http://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_dream

Har ikke noen spesielle meninger om det. Drømmer en er temmelig privat affære. Jeg vet ikke om noen bestemt grunn til å være skeptisk til påstanden om at det er mulig å forme sine egne drømmer, eller bestemme seg for hva man vil drømme. Sånn sett så er drømming kanskje ikke så veldig forskjellig fra annen atferd. Jeg HAR lest at i enkelte kulturer, der man ser drømmene som relevante for det våkne livet, så diskuterer man gjerne drømmene sine, og barn som f.eks har hatt en skremmende drøm, kan få råd om ha de skal gjøre i drømmen dersom de drømmer det samme igjen. F.eks å snakke til den skumle heksa og se hva de kan lære av henne, heller enn å flykte fra henne. Men min kunnskap om temaet er ganske sketchy, så jeg kan vanskelig mene særlig mye.

Men du tenkte kanskje på noe annet?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noen spesielle meninger om det. Drømmer en er temmelig privat affære. Jeg vet ikke om noen bestemt grunn til å være skeptisk til påstanden om at det er mulig å forme sine egne drømmer, eller bestemme seg for hva man vil drømme. Sånn sett så er drømming kanskje ikke så veldig forskjellig fra annen atferd. Jeg HAR lest at i enkelte kulturer, der man ser drømmene som relevante for det våkne livet, så diskuterer man gjerne drømmene sine, og barn som f.eks har hatt en skremmende drøm, kan få råd om ha de skal gjøre i drømmen dersom de drømmer det samme igjen. F.eks å snakke til den skumle heksa og se hva de kan lære av henne, heller enn å flykte fra henne. Men min kunnskap om temaet er ganske sketchy, så jeg kan vanskelig mene særlig mye.

Men du tenkte kanskje på noe annet?

Jeg synes nå at jeg relativt ofte er i en lignende tilstand, spesielt rett før jeg står opp. Jeg spoler liksom fram og tilbake i drømmen, og prøver å finne løsninger på gåten eller gjøre andre valg for å se resultatet. Mye likt dagdrømming, bare ikke i fullt våken tilstand.

Men nå leste ikke jeg artikkelen så nøye, så jeg vet egentlig ikke om vi snakker om det samme.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Trodde ikke det var noe det gikk an å tvile på? Jeg kan noen ganger styre drømmene mine dit jeg vil, tror særlig det er når jeg ikke er i for dyp søvn. Andre ganger kan jeg det ikke. Jeg har hørt og lest om at det går an å trene opp dette, og ser ikke noe poeng i å tvile på det. Det går jo an å trene opp det meste annet også.

Skrevet

Litt usikker på hva du vil frem til her, er nok det man kan kalle en skeptiker, men er skeptisk til overtro, religion og slike ting. Det her er jo noe helt annet.

Jeg har det ofte slik idet jeg er i ferd med å våkne selv, er liksom en slags overgangsfase som jeg delvvis drømmer og delvvis får med meg hva som skjer. Når vekkerklokka blander seg inn i drømmene f.eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...