Gå til innhold

Eksamenskarakterer

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei!

Som dere ser i overskriften: når man får tilbakemelding og karakter på eksamen, får faglærer/foreleser vite hva man får som karakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du på universitet/høyskole? Der er det faglærer som retter, som oftest sammen med en ekstern sensor, og så blir man i ettertid enig om karakterene for hver enkelt kandidat. Dette gjøres anonymt, og faglærer har ikke annet enn kandidatnummer å forholde seg til. Hvis det er veldig få kandidater, er det selvsagt større sjanse for at faglærer vet hvem besvarelsen kommer fra, men systemet i seg selv sikrer anonymitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min skole (BI) varierer det hvem sensor er. Av og til er det foreleser, men som regel er det noen jeg ikke vet hvem er, f.eks. forelesere i samme fag på andre skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg studerer ved et universitet, og her er det både ekstern sensor og foreleser som retter. I noen fag er vi bare noen få kandidater og har av og til levert håndskrevne oppgaver/deleksamener tidligere, så da vil jeg tro de kan gjette seg fram til noen av oss, men stort sett er det nok veldig anonymt. Vi har forresten hatt noen delprøver (i felt) hvor vi har skrevet navn på det innleverte arket, men jeg tror ikke dette blir knyttet direkte til andre resultater, f eks av hovedeksamen. Vil tro det går "veien om" kandidatnummeret e.l via administrasjonen :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hos oss har forelesarane lister med kandidatnummer og namn tilgjengeleg på kontoret. Det er også på universitetet.

På eksamen skriv me sjølvsagt berre kandidatnummeret, men eg har ingen kjensle av at det sikrar anonymitet. Resultat på deleksamen har me også fått utlevert personleg av forelesar i eitt fag, og då stod det berre kandidatnummer på innleveringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos oss bruker vi kandidatnummer. det er både en sensor og en lærer/foreleser som retter. det tar 3 uker + fra eksamen til du får sensuren. dersom du ikke er fornøyd å klager vil lærer gå inn å se hva du fikk i karakter, hvis ikke har lærer ingen grunn til å se over det. dette gjelder høgskole/uni. på VGS er det kun sensor som retter, to eller tre stk. lærer har ingen grunn til å sjekke karakteren, men kan gjøre det. de blir lagt inn på ditt karakterkort. jeg mener å huske at det tar tilsvarende like lang tid før sensuren kommer også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

TS her.

Takk for svar alle sammen. Jo, var universitet jeg mente, glemte å skrive det bare.

Den ene eksamenen var vi bare 5 kandidater på, og den andre besto av innlevering av bearbeidede innleveringer fra årets løp, hvor ingenting var anonymt, så da går jeg ut ifra at faglæreren vet hvordan det gikk.

Men takk allesammen, da vet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg snakket nettopp med en av foreleserne mine, som sa at de får en liste med navn (og resultater) litt etter at sensuren har falt. Så selve rettingen og karaktersettingen er i prinsippet anonym, men de vet visst etterpå hvordan det gikk med de enkelte. Hos oss varierer det veldig hvor mange som tar et fag - på noen emner er det flere hundre fra ulike studier, på andre er vi 5-10. Jeg vil tro at etter hvert som lærerne på de små emnene kjenner oss, er man ikke så veldig anonym (kjenner igjen håndskrift, skrivestil, målform, nivå). Men det hjelper jo når de har en ekstern sensor. Dessuten studerer jeg realfag hvor det er forholdsvis greit å vurdere den faglige kvaliteten, så jeg håper og tror det hører med til unntakene at man får karakter basert på trynefaktor og ikke prestasjoner. Jeg er ved et universitet nå, men da jeg studerte på høyskole tror jeg de faktisk bare brukte interne sensorer - i tillegg åpnet noen av fagene for ganske subjektive vurderinger og vi var få i kullet.

Jeg lurer også på om foreleserne fra de ulike fagene og evt instituttene snakker seg i mellom om enkelte studenter, men vil vel tro de oftest har bedre ting å ta seg til. Kanskje med unntak av de som er nærmest knyttet til den studieretningen man går, som kanskje skal være veiledere på ulike oppgaver og master osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...