bobbi Skrevet 21. juni 2010 #1 Skrevet 21. juni 2010 Er litt forvirra for tida, mange forskjellige opplysninga ute å går, så lure på om noen kan svare meg på følgende spørsmål; Trener spinning tre-fire ganger i uka, og har de siste gangene brukt pulsklokke... Har lest at den optimale pulsen for å brenne fett er mellom 50 og 70 prosent av makspuls. Det jeg da lurer på er, gjelder dette kun hvis man skal trene lenge?... så på en time spinning vil det ikke bli effektivt, eller er det slik at den pulsen brenner mest fett, uansett hvorlang trenings økten er? Følte liksom at jeg ikke fikk trent like hardt som jeg bruker når jeg holdt meg innenfor den pulsen....har målt egen makspuls, så det skal stemme.. Så hva er best? Full pinne i en time, og brenne fett på etterbrenningen eller en time med fett forbrenningspuls? Håper virkelig noen kan svare meg på dette, det hadde jeg satt stor pris på. Si gjerne litt om åssen treningsbakgrunn du har også, hvis du vil
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. juni 2010 #2 Skrevet 21. juni 2010 Som regel er det snakk om % av total kaloriforbruk når det er snakk om fettforbrenningspuls. At du på et bestemt pulsnivå forbrenner prosentvis mer fett enn på høyere puls betyr IKKE at du forbrenner mer fett i kalorier. De fleste vil nok forbrenne mer fett på en høyere puls, selv om de forbrenner mindre fett prosentvis av det totale forbruket. total 300 kcal/ 50% fett = 150 kcal fettforbrenning total 600 kcal/ 30% fett = 180 kcal fettforbrenning
Wiggins Skrevet 21. juni 2010 #3 Skrevet 21. juni 2010 Er litt forvirra for tida, mange forskjellige opplysninga ute å går, så lure på om noen kan svare meg på følgende spørsmål; Trener spinning tre-fire ganger i uka, og har de siste gangene brukt pulsklokke... Har lest at den optimale pulsen for å brenne fett er mellom 50 og 70 prosent av makspuls. Det jeg da lurer på er, gjelder dette kun hvis man skal trene lenge?... så på en time spinning vil det ikke bli effektivt, eller er det slik at den pulsen brenner mest fett, uansett hvorlang trenings økten er? Følte liksom at jeg ikke fikk trent like hardt som jeg bruker når jeg holdt meg innenfor den pulsen....har målt egen makspuls, så det skal stemme.. Så hva er best? Full pinne i en time, og brenne fett på etterbrenningen eller en time med fett forbrenningspuls? Håper virkelig noen kan svare meg på dette, det hadde jeg satt stor pris på. Si gjerne litt om åssen treningsbakgrunn du har også, hvis du vil Kroppen foretrekker fett som energikilde, så så lenge det er nok oksygentilgang vil den forbrenne fett. Avhengig av hva terskelpulsen din er, den kan forøvrig trenes opp, så forbrennes mest fett mellom 50-70% av makspuls. Kommer du over det blir det ikke nok oksygen, og da må kroppen bruke av glykogenlageret. Det går an å si ja takk, begge deler. Du trenger ikke sitte og tråkke på 50-70% i en time, du kan ta noen intervalldrag. Her ser vi imidlertid hvorfor det er "bedre" å trene en gitt distanse enn en fast tid. Hvis du jogger 5 km forbrenner du det samme enten du jogger fort eller sakte, med sykkel blir det litt forskjell fordi hastigheten blir så stor at luftmostanden får betydning. Det er ikke noe fasitsvar på hva som er best mht fettforbrenning. Poenget er at du forbrenner fett enten du trener med moderat puls eller intensivt, så jeg vil heller be deg tenke på hva som gir best treningseffekt. Hvis du kjører bånn pinne hver gang du trener spinning vil du kanskje bryte ned kroppen i stedenfor å bygge den opp, avhengig av hvor ofte du gjør det og hvor godt du får restituert deg mellom hver gang. De aller fleste som trener utholdenhet på middels høyt nivå til elite trener ca. 80% rolig langkjøring og 20% harde intervaller. Kanskje noe å tenke på for deg også, selv om du ikke sikter mot toppen? Det er dette forholdet som har vist seg å gi best kondisjon.
bergans Skrevet 22. juni 2010 #4 Skrevet 22. juni 2010 (endret) Det er egentlig bare et markedsføringsbegrep dette med "fat burning". Brukes jo med stort hell hos kvinner som skal bli kvitt overflødige kilo og som desperat skal slanke bort 1.1 kg rett under navlen..... Du forbenner aldri bare fett. Kroppen vil alltid benytte seg av alle tre energikildene (fett, glykogen/karbohydart og protein), og aldri kun en av dem. Men, avhengig av intensitet, treningslengde og ernæringsstatus, så kan du bruke proporsjonalt mer eller mindre av en av kildene. Hvor mye som blir proporjonalt blir brukt betegnes ofte vha R (respiratory exchange ratio), hvor en verdi nærmere 0.5 tilsvarer at noe mer fett blir brukt, mens nærmere og over 1.0 vil si at kroppen er avhengig av glykogen fordi intensiteten er skyhøy og pulsen høy over tid. Skal du måle din makspuls og ditt oksygenoptak, så er et av kriteriene at gassene som pustes ut av munnen din gir en verdi på 1.0 eller over (kalkuleres av et pc-program som måler gassutveksling, inntak og forbruk under hele testen). Både energimessig (dvs forbruk av energi) og helsemessig så tjener du mer på å presse deg noe i løpet av timen enn å ligge og lunte på 55 % av maks kvar time. Det betyr ikke at du skal gjennom et blodslit kvar enda time, men at du varierer mellom korte sprintintervaller med høy intensitet, lengre, mer seige intervaller (f.eks lange motbakker), jumping, flate strekinger med høy fart etc. At toppidrettsutøvere kan bruke "bare" 20-30 % av treningstiden sin på høyintensitet betyr ikke at de loffer på en langkjøring. Deres grunntempo vil ta fullstendig knekken på meg, og de har brukt lang tid på å komme seg opp på et godt grunntrent nivå. For i det hele tatt å komme dit så tar det tid, og de må presse seg. Å etterhvert toppe formen ved å ligge lavere de resterende 70-80 % er ikke gjort i en håndvending. Fire spinntimer i uka er også i overkant mye, spesielt fordi nesten alle spinntimer kjører deltagerne hardt, selv om det ikke er pulsspinn. Du tjener mer på å gå på spinn to-tre ganger i uka, hvor maks to av øktene er pulsspinn/4x4 intervallbasert spinn. Legg heller inn en rolig løpetur eller to (evt på tredemølle, sittesykkel, ergometersykkel, ellipsemaskin) i uka, slik at du får mulighet til å komme deg. Hard og/eller langvarig utholdenhetstrening for amatører bør begrenses slik at ein får minimum to fulle kviledagar per veke, helst tre. Og glem fettforbrenning. Det som teller er hvor mye energi du forbruker, hvilken distanse du tilbakelegger og hvor høy pulsen din er. Alt annet er irrelevant. Endret 22. juni 2010 av bergans
bobbi Skrevet 22. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 22. juni 2010 Tusen takk for gode, informative og lett forståelige svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå