Gå til innhold

Kan barnehagen bestemme noe sånt?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som har en sønn på 6 som har hull i øret. Jeg så her om dagen at den ikke var der lenger så spurte gutten om han gikk lei ringen. Da sa min vennine at dem måtte ta den ut fordi barnehagen ikke synes noe om det og hun turte ikke si noe da styreren stod der sammen med to andre ansatte og ville lage noen scene og få tre stykker mot seg.

Synes nå dette hørtes rart ut. Kan en barnehage bestemme slike ting? Er ikke det noe som er privat og mellom barn og foreldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det tviler jeg på. Høres merkelig ut!

Skrevet

jeg synes det høres merkelig ut, men det kan også være at de ansatte gjorde det under press fra andre foreldre. Tenk hvis flere gutter hadde kommet hjem og spurt om å få ring i øret fordi Ola i barnehagen har en.

Skrevet

Høres litt rart ut, men det kan jo hende at de er redd for evt. skader hvis øredobbene henger seg fast og blir revet ut? Unger kan jo leke ganske voldsomt. I organisert fotball må man f.eks. enten fjerne øredobbene eller teipe dem under trening og kamp.

Skrevet

dette høres veldig merkelig ut, jeg tror de har fordomme rmot gutte rmed ring i øret, tipper jentene får lv å gå med så mye pynt dem vil?!

jeg ville tatt en prat med først avdelingslederen, og så med styrer dersom det ikke var noe god begrunnelse for at ringen måtte ut.

Skrevet

jeg synes det høres merkelig ut, men det kan også være at de ansatte gjorde det under press fra andre foreldre. Tenk hvis flere gutter hadde kommet hjem og spurt om å få ring i øret fordi Ola i barnehagen har en.

Og så da? Det er jo noe foreldre må takle hele tiden, så jeg ser ikke hvorfor det skulle være et argument i det hele tatt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det med skader høres jo logisk ut, men er det ikke da naturlig å si at det er grunnen, så går det kanskje lettere inn hos foreldre enn å bare nekte dem? Da er det jo fort gjort at barnehagen blir den store fienden for noen, når det kunne løs seg på en langt bedre måte.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I vår b hage er det også forbudt med smykker, uten at jeg har skjønt helt begrunnelsen for dette, men uansett er det en regel som er godt kjent og ingen av ungene stiller med smykker av noe slag, hverken rundt hals, hender eller i ører...

Så begynte det en liten utenlandsk jente i b hagen, hun hadde gulldobber i ørene og fikk masse oppmerksomhet fra de andre barna. Styrer gjorde ikke noe problemn ut av øredobbene, klokt nok, her var det viktigere å lære norsk og få barn (og foreldre) inkludert i nærmiljøet.

Generelt ser jeg mange fordeler ved å ha smykkeforbud i barnehagen, men om det er ekstremt viktig likevel for enkelte foreldre, så behøver man jo ikke lage noen stor sak av det:)

Gjest molte
Skrevet

Barnehager lager vel akkurat hvilke regler de vil, men de bør jo kunne begrunne dem.

Skrevet

jeg tenker at det er opp til hver enkelt forelder om barnet skal få ha øredobb eller ikke. Ser ikke helt problemet.

Og ped leder i barnehagen skal ha en sinnsykt god grunn til at smykke ikke er lov i barnehagen.

Skrevet

jeg tenker at det er opp til hver enkelt forelder om barnet skal få ha øredobb eller ikke. Ser ikke helt problemet.

Problemet er som nevnt av andre at man risikerer skader. Du kan være helt sikker på at foreldrenes tankegang den dagen det smeller vil være mer i retning "skal saksøke idiotbarnehagen for at de ikke passet bedre på gullet mitt" enn "jeg var idiot som lot gullet leke med ting i øret".

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Viss de sa at det ikke var lov, så må de jo komme med en grunn også.

Er det sånn at både jenter og gutter ikke har lov til å ha ring i øret, så er det greit. Men er det sånn at gutter ikke har lov til å ha ring i øret, men jentene får, så er det diskriminering ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 7 år fikk jeg rosa sykkel, og da sprang alle jentene hjem og villle ha rosa sykkel og. Sånn har det da alltid vært.

Og en gutt i klassen da jeg gikk i 4. hadde fått nytt, kult dataspill, da ville alle guttene ha det samme.

Så de bør ha en god grunn fremfor at "alle barna kan komme til å mase om hull i øret". Er ikke alle gutter som er interessert i det.

På ungdomsskolen var det bare noen få jenter som fikk piercing i navelen, en del ville også ha men fikk ikke lov av foreldrene, og en del brydde seg ikke om det. Sånn vil det alltid være.

Kanskje barnehagen til venninnen din var redd for homsetendenser? ;)

Skrevet (endret)

Vel, kan og kan. Alle barnehager har jo sine egne "trivselsregler" eller "ordensregler". Man kan diskutere til man blir både gul og lilla om det er rett eller ikke. Det kan virke som at barnehagen har vedtatt denne regelen for at det ikke skal gjøres forskjell på barna. Noen barn har foreldre med råd til smykker, andre ikke. Kanskje de rett og slett ønsker å forebygge ting som mobbing (mtp sosial/sosioøkonomisk status f.eks) eller misunnelse.

Jeg har vært borti flere eksempler på barn som mobber andre barn fordi de ikke har råd/av andre grunn får "ting". I tillegg har jeg også vært borti tilfeller hvor barn faktisk har stjålet andre eiendeler i misunnelse.

Nuvel. Den enkleste måten å få klarhet i dette er faktisk å spørre daglig leder eller pedagogisk leder. TS, du vil få mange svar her, ingen av de behøver å samsvare med virkeligheten da dette bare er et forum. Ta kontakt med ansvarlige i barnehagen barnet ditt går i og spør hvorfor det er slik.

Edit: hups, det gikk fort i svingene. Så ikke at det ikke var ditt barn, men en venninnes.

Endret av vaskeklut
Skrevet (endret)

Vel, det hadde jeg faktisk spurt barnehagen om. Kan de ikke begrunne regelen skikkelig

( som om at øredobber, armbånd, smykker o.l. kan henge igjen i ting og klær/bli ødelagt o.l. ) så hadde jeg sagt at han får lov til å gå med øredobben i barnehagen. Greit nok at barnehagen har regler, det er greit, men barnehagen skal ikke bestemme alt ved barna ned til minste punkt. Kan de ikke begrunne regelen, så kan de egentlig ikke si så mye.

Det at alle barn har kanskje ikke råd til det er ikke nok begrunnelse synes jeg. Det vil alltid være noe man ikke råd til, uansett om det er smykker, klær, eller leker...

Så ja, jeg ville rett og slett spurt barnehagen hvorfor de mener at han ikke skal få gå med øreringen sin... Og hvordan mener de at man skal forklare den lille gutten at han ikke får gå med den ene øreringen? Nå mener jeg hvis han selv vil altså......

Endret av Kittykat
Skrevet

At smykker ikke er lov, sier vel seg selv egentlig? Det er så fort gjort at et smykke hekter seg fast i noe, og så vet man ikke hvordan det går videre derifra. Man er nødt til å være litt hysterisk streng i barnehage, for hvis det går galt, ja da får barnehagen høre det så det tyter som noen nevnte her.

Angående øredobber, så ville jeg spurt foreldrene først. Virker rart å bare ta de ut uten foreldrenes samtykke med mindre det har oppstått en skade på øret.

Skrevet

så sant det er en generell regel om at smykker ikke er tillatt hadde jeg tenkt at det var greit, men om det er sånn at bare guttene ikke får har øredobber, da hadde jeg laget bråk

Gjest gjest
Skrevet

Små jenter i barnehagen har somregel små steiner eller kuler i ørene. Ringer kan bli revet ut under lek på jenter også. Så hvis gutten hadde en liten stein eller kule i kirurgisk stål/sølv/gullkule så ville det nok ikke vært så stort problem.

En mor må nesten lære seg å snakke for seg i møte med barnehageansatte og lærere. De er ikke foreldrene hennes eller autoritetspersoner i hennes liv. Hun betaler faktisk penger til dem for en tjeneste hun mottar, så de kan ikke bestemme over henne.

Det de kan si noe om er hvis 1) øret kan bli infisert under lek i barnehagens sandkasser av at det ikke blir holdt reint etter å ha fått satt inn ring. 2) det er et dyrt smykke som barnet kan risikere å miste under lek og som barnehagen ikke vil ta på seg ansvaret for.

3) smykket er til hindring fordi det kan bli revet ut under lek eller sette seg fast i luer og annet så barnet får sår og rifter.

De samme tingene gjelder for jenter som for gutter.

Noen sa noe om homotendenser. Det eneste barnehagens ansatte ville kunne si var om barnet ble mobbet for å være homse med ørering. Da kan de velge feigingløsningen å si at barnet skal ta ut smykket. Den beste løsningen er så klart å snakke med barna om å ikke mobbe andre som går med smykker. Men ikke alle ansatte i barnehager er like bevisste eller flinke, så foreldrene må lære seg å stå for det de tror på.

Gjest enois
Skrevet

Da skulle det ikke vært lov med hårspenner osv til jenter heller da?

Skrevet

Barnehagen kan vel bestemme at barna ikke skal ha smykker i barnehagen, og hvis de gjør det regner jeg med det er for å forhindre skader.

Datteren vår hadde små øredobber i barnehagen, aldri ringer. Ringer ville jeg uansett aldri brukt på småbarn. Det er fort gjort å hekte seg fast i noe og rive opp øreflippen. Greit hvis sånt skjer når det er foreldrene som har ansvaret, synes jeg.

Venninnen din ble antagelig litt perpleks og fikk ikke spurt om det var ringer som var ulovlig, og ikke små øredobber? Synes også det er vesentlig om dette bare gjelder denne gutten, og ikke jentene f.eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...