Gå til innhold

Barnevernet?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Hva skjer hvis man samtykker til en undersøkelse i barnevernet? Undersøkes både mor og far, hvis det er mor eller far som samtykker? :gjeiper:

Jeg trodde man måtte levere en bekymringsmelding, også tok barnevernet stilling til det? Eller det er kanskje det samme? Ehm?! Hjelp...

:sjenert:

Mistet den rød tråden.

Videoannonse
Annonse
Gjest redstar
Skrevet

Jeg tror begge undersøkes, samt evnt samtale med lærer(andre kontaktpersoner som har en rolle i barnets liv)

men jeg er ikke sikker da..

Gjest anonym
Skrevet

Hva skjer hvis man samtykker til en undersøkelse i barnevernet? Undersøkes både mor og far, hvis det er mor eller far som samtykker? :gjeiper:

Jeg trodde man måtte levere en bekymringsmelding, også tok barnevernet stilling til det? Eller det er kanskje det samme? Ehm?! Hjelp...

Mistet den rød tråden.

Kanskje det er lurest å spørre barnevernet direkte, så de kan gi deg informasjon om hvordan dette gjøres?

Gjest Gjest
Skrevet

Begge undersøkes.

De henter inn informasjon fra ulike instanser og kartlegger deg og ditt liv ned til minste detalj.

Gjest Gjest
Skrevet

Begge undersøkes.

De henter inn informasjon fra ulike instanser og kartlegger deg og ditt liv ned til minste detalj.

Dette er korrekt. Legger bare til at man ikke kan velge om man vil bli undersøkt eller ikke. Barnevernet beslutter å undersøke, da er det bare å følge med - om man vil eller ikke

Skrevet

Dette er korrekt. Legger bare til at man ikke kan velge om man vil bli undersøkt eller ikke. Barnevernet beslutter å undersøke, da er det bare å følge med - om man vil eller ikke

Barnevernet velger om de vil sette igang en undersøkelse på grunnlag av bekymringsmeldinger de får inn. Det stemmer at foreldre ikke kan velge om barnevernet skal sette igang en undersøkelse eller ikke. Men undersøkelsen skal gjøres slik at den minst mulig skader de den berører og undersøkelsen skal ikke gjøres mer omfattende enn nødvendig. Det betyr at barnevernet ikke kommer til å oppsøke alle og en hver som lærer, naboer osv med mindre de tror at de sitter på viktige relevante opplysninger.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet velger om de vil sette igang en undersøkelse på grunnlag av bekymringsmeldinger de får inn. Det stemmer at foreldre ikke kan velge om barnevernet skal sette igang en undersøkelse eller ikke. Men undersøkelsen skal gjøres slik at den minst mulig skader de den berører og undersøkelsen skal ikke gjøres mer omfattende enn nødvendig. Det betyr at barnevernet ikke kommer til å oppsøke alle og en hver som lærer, naboer osv med mindre de tror at de sitter på viktige relevante opplysninger.

Men de spurte venninnen min om samtykke til å starte en undersøkelse? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Men de spurte venninnen min om samtykke til å starte en undersøkelse? :)

Jeg gjetter på at de i såfall ønsker å gjøre det på den frivillige måten først. Og hvis de nekter så blir det gjennomført likevel. Frivillig tvang. ;)

Det lureste man gjør er å samarbeide godt med barnevernet, være villig til selvkritikk (ALLE foreldre gjør ting de kanskje ikke burde, ting de kunne gjort på en annen måte osv) og være villig til endring. Setter man seg på bakbena og blånekter på alt barnevernet sier så stiller man seg selv i et dårlig lys. Endringskompetanse er viktig for barnevernet, så om man viser at man har det (evne til å endre på det som ikke fungerer så bra) så har jeg opplevd barnevernet som veldig hjelpsomme og samarbeidsvillige.

Skrevet

Begge undersøkes.

Ikke helt riktig.

Det er forskjellig fra sak til sak. Det er ikke alltid de trenger å kartlegge alle detaljer i mor og fars liv. Noen ganger holder det at barnet og den ene av foreldrene kommer til samtale hos barnevernet etter at barnevernet har mottatt bekymringsmelding.

Jeg har selv vært hos barnevernet med mitt ene barn som ble innblandet i noe som førte til bekymringsmelding. Vi var til en samtale og det var det. Hverken mitt eller barnets far ble kartlagt. De ville bare ha et inntrykk av hvordan vi var og hvordan vi tok tak i saken. De ville selvsagt ha gravd dypere og kommet på hjembesøk osv. om de hadde fått et negativt bilde på den første samtalen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mistet den rød tråden.

Barnevernet kan motta bekymringsmelding fra skole, politi, naboer osv. De innkaller så til møte eller kommer på hjembesøk (alt etter hva slags sak det gjelder) - først etter å ha snakket med foreldrene kan de danne seg et riktig bilde av saken. De kan jo ikke fatte noe vedtak bare på grunnlag av bekymringsmeldingen. Det kan jo hende at det en nabo har sett og hørt er helt feil! Eller at folk bevisst ønsker å lage bråk for folk.

Ikke helt riktig.

Det er forskjellig fra sak til sak. Det er ikke alltid de trenger å kartlegge alle detaljer i mor og fars liv. Noen ganger holder det at barnet og den ene av foreldrene kommer til samtale hos barnevernet etter at barnevernet har mottatt bekymringsmelding.

Jeg har selv vært hos barnevernet med mitt ene barn som ble innblandet i noe som førte til bekymringsmelding. Vi var til en samtale og det var det. Hverken mitt eller barnets far ble kartlagt. De ville bare ha et inntrykk av hvordan vi var og hvordan vi tok tak i saken. De ville selvsagt ha gravd dypere og kommet på hjembesøk osv. om de hadde fått et negativt bilde på den første samtalen.

Ja hvis det er noe kriminelt da for eksempel at et barn/tenåring er tatt for å røyke hasj eller gjort noe som er straffbart så sender politiet automatisk bekymringsmelding til barnevernet. Mor, far og barnet blir deretter innkalt til samtale hos barnevernet. Det er jo for å finne ut av om foreldrene er i stand til å ta tak i situasjonen og passet på barnet sitt fremover, Eller om barnet bor i en familie hvor foreldrene ikke bryr seg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjetter på at de i såfall ønsker å gjøre det på den frivillige måten først. Og hvis de nekter så blir det gjennomført likevel. Frivillig tvang. ;)

Det er hun som har kontaktet dem, ikke omvendt :)

Skrevet

Det er hun som har kontaktet dem, ikke omvendt :)

Men det ts egentlig spør om er vel om begge foreldrene blir kalt inn og gransket selv om det bare er den ene som har kontaktet barnevernet? Slik forstår ihvertfall jeg spørsmålet som tråden starter med.

Nå aner vi jo ikke hva saken gjelder. Men jeg tror det er slik at svaret som barnevernet sender ut etter at de får en bekymringsmelding går til begge foreldre med innkalling til møte. (det skjedde ihvertfall med oss)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men det ts egentlig spør om er vel om begge foreldrene blir kalt inn og gransket selv om det bare er den ene som har kontaktet barnevernet? Slik forstår ihvertfall jeg spørsmålet som tråden starter med.

Nå aner vi jo ikke hva saken gjelder. Men jeg tror det er slik at svaret som barnevernet sender ut etter at de får en bekymringsmelding går til begge foreldre med innkalling til møte. (det skjedde ihvertfall med oss)

Prøver å utbredte minst mulig om det på internett :) Syns det er litt unødvendig å opplyse om hva saken gjelder, samtidig som det ikke er min sak - ønsker ikke å krenke noen sitt privatliv.

Men ja, det er det som er spørsmålet :) Nå skal det sies at det faktisk er jeg som lurer på det, ikke henne.

Takk for svaret :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...